TRIANON 100
Négy irredenta szobor a
Szabadság téren

MAGYAR ÉGTÁJAK
A vánszorgó idő – mintha
elszégyellte volna magát a lassúságáért –, mire a levelek már négyszer
lehullottak, 1918 végén meglódult. 1918. november 3-án aláírták a padovai, majd
tíz nap múlva a belgrádi fegyverszünet megalázó 18 pontját, megalakult a
népköztársaságot kikiáltó új kormány, és meggyilkolták Tisza Istvánt. 1918
novemberében megkezdődött Magyarország katonai elfoglalása, amely gyors volt, és
sikeres, mert a Károlyi-kormány megtiltotta a fegyveres ellenállást. A párizsi
béketárgyalások idején hazánk területének döntő része idegen katonai megszállás
alá került – még az ország fővárosa, Budapest is.
Alig telt el egy év az első
fegyverszünet után, a Párizsban összeülő békekonferencián Apponyi Albert 1920.
január 16-án elmondta Magyarország védőbeszédét, és bemutatta a híres „vörös
térképet”, amely Magyarország nemzetiségi megoszlását ábrázolta. Nem telt el fél
év, és június 4-én aláírták a trianoni békediktátumot. „A sokk, amelyet az
akkori magyar társadalom átélt, mai ésszel és érzelmekkel szinte
elképzelhetetlen. Nem volt olyan társadalmi osztály, réteg vagy csoport, amely a
trianoni határokba belenyugodott volna, s nem volt olyan politikai párt, amely
ne követelte volna a revíziót” – olvashatjuk Romsics Ignác 1982-ben
megjelent Ellenforradalom és konszolidáció című könyvében.
Az érzéseknek látható formát
kell adni, és erre a legalkalmasabb a művészet. Emlékezni és emlékeztetni kell,
valamint példát mutatni, és ez a köztéri emlékművek legfontosabb feladata. Már
1920 nyarán megfogalmazódott, hogy az elszakított országrészeket jelképező
szobrokat kellene felállítani a fővárosban. Az elgondolást támogatta Urmánczy
Nándor, a Területvédő Liga alapítója és elnöke, aki Haller István
kultuszminisztert is meggyőzte, és bevonta a munkába. Haller bízta meg Kertész
Károly Róbert miniszteri tanácsost a szoborállítás megszervezésével. Kertész
építész volt, és szakíró, ő tervezte többek között a gödöllői premontrei
gimnáziumot. Az építészet és szobrászat között ekkor még szoros kapcsolat volt,
ezért is természetes, hogy Kertész jól ismerte a kortárs magyar plasztikát. Ő
választotta ki a művészeket, és javaslatát a kultuszminisztérium és a védők
ligája is elfogadta.
A felkért szobrászok már túl
voltak a pályakezdésre jellemző útkeresésen, és a háború előtti hazai
kiállításokon is színvonalas alkotásokkal szerepeltek. Szentgyörgyi István és
Pásztor János 1881-ben, Sidló Ferenc 1882-ben, Kisfaludy Strobl Zsigmond pedig
1884-ben született, tehát még a legfiatalabb művész is a negyvenedik évéhez
közelített. Az irredenta emlékmű helyszínének a Szabadság tér északi részét
jelölték ki, az építészeti terveket – beleértve a szobrok posztamensének
megtervezését – Kismarty-Lechner Jenőre bízták. A szobrok az elcsatolt
területeket szimbolizálják, és azt, hogy ha a trianoni határokat átlépjük,
minden irányban a történelmi Magyarország területén vagyunk, ezért természetes
volt, hogy a szobrok a négy égtájról kapják a címüket. A felállított művek közel
kétszeres életnagyságúak, anyag- és pénzhiány miatt műkőből készültek.

Pásztor János Kelet című
szobra páncélinges, sisakos hőst ábrázol, védelmezi az elesett, meztelen férfit,
akinek pajzsán Erdély címere látható. Erőteljes és hatásos mű, amelyben az erő
és az energia hiánya drámai kontrasztot teremtett. A Dél két alakja egészen más:
szorgos földműves emberek ők, lábuknál a termékeny dél-alföldi területeket
jelképező gabonakévék láthatók. Az alkotó Szentgyörgyi István, aki maga is
délvidéki születésű volt. Ez a műve életkép, azonban a férfi által feltartott
pajzson a kis magyar címer látható, amely szimbolikus jelentést is ad a műnek.
A Nyugat szobrának erőteljes
izomzatú harcosa védelmezőn áll a sebesült, meztelen férfi fölött, aki a magyar
Szent Koronára és a nyugati vármegyék címerével díszített pajzsra támaszkodik. A
főalak különös keleties sisakja és a turul a honfoglalás korába visz minket
vissza. Az Észak a négy mű között az egyetlen háromalakos kompozíció, Kisfaludy
Strobl Zsigmond műve.

A Magyarországot jelképező
női alak előtt lendületes, kivont kardot tartó, kuruc vitézkort idéző öltözetű
férfi. Kettejük között egy gyermek, aki azt a felvidéki szláv népességet
jelképezi, amely a Magyar Királyságot hazájának tekintette, ezért bújik a kisfiú
védelmet keresve Hungáriához.
A négy szobor a magyar
fájdalom szobra, amely a kifosztott és megalázott Magyarország hitét és reményét
is kifejezte.
Az emlékművet 1921. január
16-án, vasárnap leplezték le – arra emlékeztetve, hogy egy évvel ezelőtt ezen a
napon hangzott el Magyarország védelmében Apponyi Albert beszéde. Nagyszabású és
megható ünnepség keretében avatták fel a szobrokat, hetvenezer ember gyűlt össze
az eseményen. Ott voltak köztük a nemzetgyűlés és a törvényhatóságok tagjai, az
egyetemek és az egyházak képviselői – azonban a teret azok az egyszerű polgárok
töltötték meg, akik jelenlétükkel tiltakoztak a békediktátum ellen.
„A vandalizmus a magyar
művészetnek, de különösen a magyar szobrászatnak súlyos károkat okozott a
háborút követő években, ez idő alatt több magyar nemzeti műemlék elpusztult.
Nincs Európa nemzetei között egy sem, amelynek mélyebb nemzeti érzése volna,
mint a magyarnak, kinek számára országa feldarabolása végtelen bánatnak a
forrása. E mérhetetlen fájdalom viharos tiltakozással párosulva a szülője az új
nemzeti szoborműveknek, amelyeket nemrégiben Budapesten emeltek” – írta
Kineton Parkes a Londonban kiadott Plasztika és gesztus című tanulmányában.
A tér nem sokkal később még
egy alkotással gyarapodott: az Ereklyés országzászlóval, amelyet
1928. augusztus 20-án avattak fel.

Az 1920-as évek társadalmi
és gazdasági stabilizációját követte a harmincas évek gyarapodó korszaka, amely
a magyar művészetben is sokszínűséget és gazdagságot teremtett. De ez nem
tartott sokáig, mert az új háború és az azt követő rendszerváltás mérlegre tett
mindent, amit az előző negyed évszázadban a nemzet megalkotott. A szobrok,
amelyek az emlékezés tárgyiasult formái, a berendezkedő új hatalom számára
zavaróak voltak. „Megfelelő esztétikai és politikai mérlegelés után
eltávolítjuk azokat a szobrokat, amelyek a reakció szellemét fejezik ki, amelyek
kőbe és bronzba kivitelezett emlékei a bűnös szellemnek” – adta hírül a
Világosság 1945. augusztus 19-i száma Vilt Tibornak, a fővárosi közmunkatanács
referensének félrevezető szavait. A XX. század második nagy szoborromboló
korszakában ugyanis kizárólag a politikai mérlegelés döntött, az esztétikai
szempont legfeljebb fedőmáz volt.
Az elpusztított művek
lajstroma hosszú volt, de kiemelt figyelmet fordítottak a Tisza Istvánt ábrázoló
szobrokra, és a lista elején szerepelt a Vértanúk terének emlékműve, valamint a
Szabadság tér négy szobra az Ereklyés országzászlóval. Az országzászló bontása
gyorsan megtörtént, mert a helyén már 1945. május elsején felavatták a szovjet
emlékművet, amely „nemesen egyszerű és magasztosan szép, a Vörös Hadsereg
hőseinek tetteit hirdető mű” – írta május 3-án a Népszava.
Már nem volt sok ideje hátra
a négy szobornak sem. A Budapesti Nemzeti Bizottság ülésén napirend előtt Kossa
István kérte az irredenta szobrok eltávolítását. „Szakasits elvtárs
megállapította, hogy ezirányban már hoztak határozatot Csorba polgármestersége
idején, de a végrehajtás valahol elakadt” – írta a Szabad Nép. Vas Zoltán,
Budapest polgármestere bejelentette, hogy augusztus 14-én megtörténnek a
szükséges intézkedések, és önhatalmúlag elrendelte a Szabadság téri négy mű
azonnali lebontását. Vas szovjet tisztként tért vissza Magyarországra – Rákosi,
Gerő, Farkas és Nagy Imre köréhez tartozott –, és 1945. május 16-án a távozó
Csorba Jánostól vette át a polgármesteri tisztséget, amelyet december közepéig
töltött be.
A ledöntött és összetört
szobrokat elszállították. A rombolásról nem számoltak be az újságok, még azok
sem, amelyek korábban szorgalmazták az emlékmű elbontását. Jó volna azt hinni,
hogy megszólalt a lelkiismeretük. A Dél-amerikai Magyarság című újság már aznapi
számában hírt adott a szobrok bejelentett eltávolításáról. „Mintha temetőből
vitték volna el magyarok magyar szülőinek síremlékeit. […] Gyenge erkölcsi
alapon áll az, aki szobrok ellen indít pusztító hadjáratot. Karddal, fegyverrel
azok nem vághatnak vissza, de győznek az eszmék mindent felülmúló erejével”
– írták.
Az idő pedig belekövült a
síremlékekbe és a szobrokba, mérlegre téve mindazokat, akik meg akarják
változtatni a múltat.
/Ludmann Mihály
művészettörténész/