Életsorsok...
Beszélgetés
HAÁZ SÁNDOR
székelyudvarhelyi
karnaggyal, zenetanárral
Székelyföld legkisebb
nagyköveteiként indul évről-évre útnak a kórusból és zenekarból álló,
fellépéseiken száznegyvennél is több székely ruhás gyereket felvonultató csapat.
Az együttes lelke Haáz Sándor karnagy, szerinte nincs botfülű gyermek – kellő
türelemmel és alázattal kezelve mindenkinek kinyílik a hangja, különösen akkor,
ha jó hangú gyerekek veszik körül.
„Szeressék ezeket a
gyerekeket!” – kéri Haáz Sándor a kórusvezetőket, a zenekarvezető kollégáit,
lehetséges utódait. Ugyanis szeretet nélkül nincs jó kórus – mondja –, de a
gyerekek csodákra képesek, ha kellő szigorral tanítják őket, miközben az
éneklés, a zenélés öröme is átragad rájuk a vezetőjükről.
Haáz Sándor
1955. december 24-én
született Székelyudvarhelyen. A marosvásárhelyi Művészeti Gimnázium zene szakos
diákjaként hegedűt és brácsát tanult, 1974-ben érettségizett. Felsőfokú
tanulmányait a marosvásárhelyi tanárképző főiskola zene szakán kezdte. 1978-ban
került zenetanárként Szentegyházára, közben levelezői tagozaton elvégezte a
kolozsvári konzervatórium zenepedagógiai szakát.
1982-ben lépett fel első
ízben együtt az iskola zenekara és énekkara, és az így létrejött együttes
1983-ban vette fel a Gyermekfilharmónia nevet, amelynek tevékenysége a mai napig
tart.
Haáz Sándort munkásságáért
az évek során számos kitüntetésben részesítették: 1993-ban megkapta a Magyarok
Világszövetsége díját, 1998-ban a Széchenyi Társaság díját, 2003-ban a Magyar
Örökség díjat, 2005 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 2006-ban Bartók Béla,
2010 márciusában A Tehetségek Szolgálatáért emlékdíjban részesült, idén
márciusban Kolozsváron a Mentor-díjat, szeptemberben Csíkszeredában pedig a
Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét vette át. – Több mint három
évtizede vezeti és szervezi Szentegyháza mintegy százötven tagú
Gyermekfilharmónia Együttesét (Fili), sikerre viszi megannyi fellépésen.
- Hogy lehet létrehozni egy ilyen hatalmas csapatot
ott, ahol még csak zeneiskola sincs?
– A csapat megalapításában
tulajdonképpen két dolog találkozása játszott szerepet. Kihelyezésemkor,
1978-ban nagyon jó tantestületbe érkeztem, egy kitűnő iskolaigazgató keze alá.
Azokban az időkben Kádár Levente komolyan vette az iskola kulturális életét,
szívügyének tekintette azt, megtöltötte tartalommal. A tantestület keményen
dolgozott, az évzáró ünnepségek nagyszerű előadás-sorozatok voltak, telt
házakkal zajlottak az iskolaünnepélyek, meg a különféle színpadi rendezvények.
Szentegyházasfalu mindig szeretett ünnepelni. Egy olyan településre érkeztem
frissen végzett zenetanárként, amely virágzó hangulatú volt, bizakodó. A mai
napig is rendkívül élvezetesen tudnak mulatni, ünnepelni az emberek.
Természetesen dolgozni is tudnak, de az ünnepeik zamatosak, tele varázzsal,
olyan megnyilvánulásokkal, amelyeknek ma már az idelátogatók, külföldiek is
csodálói. Tehát adott volt a tantestület és a népes gyermeklétszám, javarésze
tehetséges, lelkes, kapható különféle zenei fejlesztésekre. Családi
indíttatásomat, illetve a marosvásárhelyi iskoláim s a pezsgő művészvilág
megannyi hatását sorolhatnám második tényezőként. Marosvásárhelyen a művészeti
iskolában végeztem, ahol egész nap szólt a zene, minden osztályból szűrődtek ki
a gyakorlás hangjai. Ez a hangzavar hiányzott nekem Szentegyházasfaluban,
szerettem volna odavarázsolni a művészeti iskolát. Érkezésemkor meglepetésemre
már „húzta” néhány zenész gyermek az iskolában, hála elődeimnek, két nyugdíjas
kántortanítónak, akik hegedűt tanítottak. Ezt a hagyományt sikerült
továbbfejleszteni, így a 70-es évek végén, a 80-as évek elején már népes
vonószenekar állhatott színpadra. Ugyanakkor a diák-fúvószenekart is útjára
indítottam az iskolai kórus mellett. A diákzenekarokat magam hangszereltem,
minden előadási lehetőségre kihasználtunk. 1982-re már pompás zenei építménye
volt az iskolának, amit nagyon szerettek a kollégák, szívesen támogatták.
Élvezték a hangulatát. Mindenféle szempontból megérett a kezem alatt ez a
gyermekközösség arra, hogy a megalakulási évként számon tartott 1982-es
iskolaünnepségen, együtteseimet összevonva egy soha el nem múló csodának adjunk
hangot. Akkor még nem tudtuk, hogy ez ilyen hosszan tartó csoda lesz.
– Írták már Önről, hogy „több egy szenvedélyes tanárnál”.
Honnan ez a rengeteg energia, amivel egy közel 150 tagú gyermekfilharmóniát
össze lehet fogni?
– Ezen nem igazán
gondolkodtam, bár az az érzésem, hogy elődeimnek sokat köszönhetek. Apai és
anyai ágról egyaránt pedagógus-, illetve művészcsaládból származom. Volt
alkalmam édesapámtól az iskolai nevelési módszereket, fogásokat, ötleteket
elsajátítani. Ő rajztanárként tanított Marosvásárhelyen, gyakran magával vitt az
iskolába, a hátulsó padban igazi „módszertani továbbképzésen” vehettem részt.
Szellemesen, színesen, lendületesen tanított. Diákjai nagyon szerették.
Útravalóul tőle és anyai nagyanyámtól kaptam a legtöbbet. Emellett a legnagyobb
erőforrásom a gyermekek varázslatos lénye. Tanítványaimtól rengeteget tanulok,
többek között azt is, miként érdemes tanítani. Hegyaljai falusi gyerekekkel
dolgozunk. Itt a család fő megélhetése az állattartás, fakitermelés köré
csoportosul, melyben a gyermek is részt vállal. Ennek megfelelő szókincs,
munkaritmus, fantázia sugárzik belőlük. Nagyon szeretem, hogy még ma is él a
falu, ahol az emberek hihetetlenül élelmesek, huncutak, kemények és kedvesek
egyszerre. Ezt a vibrálást már az első perctől kezdve éreztem, fantáziámat
folytonosan ébren tartja. A gyerekek között szünet nélkül találékonynak kell
lenni, fontos tudni róluk, honnan jönnek, mit akarnak, meddig lehet velük
eljutni. Nem várhatunk tőlük emberfelettit. Ennek ellenére voltak esetek, hogy
messze túlhaladták az általam kitűzött célt, meglepetésem, csodálatom további
erőt adott.
– Az évek során folyamatosan cserélődnek a Fili-tagok.
Van-e különbség a különböző generációk között?
– Lassan harminchárom éve
foglalkozom szentegyházasfalvi, kápolnási, szentkeresztbányai gyermekekkel.
Bevallom, semmi különbség nincs, annak ellenére, hogy a technika jócskán
előrehaladt, és a gyerekek életébe beépült, lépést tartanak vele. A fontos
értékek megmaradtak: gyermeki lelkük, a megbízhatóságuk, a derű, a tenni akarás.
A versenyszellem. Visszaemlékszem a régi kórusomra: pontosan ilyen hatalmas
energiával mentünk egy-egy fellépésre, mint most, de már az ő gyermekeikkel.
Tanítványainkban mindig ott szunnyad a lehetőség az előrelépésre, a közös
munkára, ezt belőlük kibányászni: felnőtt feladat. Az pedig munkával jár,
odafigyeléssel, ügyes taktikákkal. Mindennapos tapasztalatom szerint diákjaim
rendkívül érzékenyek arra, hogy rájuk figyeljek, személyes kapcsolatom legyen
velük, soha ne csapjam be őket. Fontos a jutalmazás, szeretik a szabályokat,
ezeket betartani s nem áthágni, értékelik, ha a tevékenységükért kapnak valamit.
Teljesen mindegy, hogy mit, a jó szótól kezdve az ajándékig. Ezt viszont úgy
kell adagolni, hogy hosszú távon legyen értelme. Hogy ő lélekben gyarapodjék.
– A Filivel a Kárpát-medence számos településén
jártak már, de voltak Törökországban is, legutóbb pedig Európa fővárosában,
Brüsszelben. Ez utóbbi milyen többletet adott, kiemelkedik a többi fellépési
helyszín közül?
– Mindenképpen kiemelkedik,
több szempontból is. Egyrészt mert Brüsszel a maga bűbájával, a modern és a régi
nagyon érdekes ötvözésével számomra is hatalmas élmény volt. Másrészt a
nyugat-európai mentalitás, életvitel számos érdekes tapasztalatot, élményt
jelentett mindannyiunknak. Ezen túl nagyon érdekes volt eljutni odáig és
hazajutni onnan, hiszen majdnem ötezer kilométernyi utazást jelentett. Ennek
megszervezése igen nagy munka volt, hiszen úgy kellett felépíteni a turnét, hogy
a gyermekek ne szenvedjenek, ne merüljenek ki. Minden nap fellépésünk volt, úgy
kellett tartalékolnunk, újratöltenünk energiával a csoportot, hogy mindegyik jól
sikerüljön. Ráadásul az utolsó két koncert (Bécs és Pozsony) volt számunkra a
legfontosabb – bár a többi is egytől egyig tekintélyes helyszín volt! Szinte nem
is lehet sorrendet felállítani. Szeptember 13. és 24. között a 145 tagú
gyermekegyüttessel indultunk hangversenykörútra. A 12 napos koncertsorozatot az
udvarhelyszéki Korondon kezdtük, aztán másnap már az Országházban léptünk fel,
majd Győrben, Mühldorfban, Münchenben. Európa fővárosában, Brüsszelben háromszor
is koncerteztünk, aztán Passauban és Bécsben folytattuk, majd Pozsonyban zártuk.
A székelyruhákat tizenegy napon keresztül vonszoltuk magunkkal, és tizenegyszer
viselni kellett, tizenegyedikszer is makulátlanul, tisztán és kivasalva.
Hangszereink szállítása, tárolása, rendben tartása. Kapcsolattartás az
otthoniakkal. Megannyi izgalmas feladat. Érdekes volt megszervezni és
tartalommal kitölteni, például a tizenkét órás autóbuszozásokat is, úgy, hogy ne
legyen veszekedés, ingerültség, szeressék egymást a gyermekek, és azt a lelki
többletet, amit otthonról hoztak, tudják felvinni a színpadra. Egyszerűen azért
találom kiemelkedőnek ezt a brüsszeli fellépéssorozatot, mert sikerült. Váratlan
ajándék volt a magyar és a belga parlament részéről.
– Van további kitűzött cél, amit feltétlenül megvalósítana?
Például olyan helyszín, ahová mindenképpen el akar jutni a gyerekekkel?
– A nyugat-európai körút
során az járt a fejemben, hogy tulajdonképpen ezeket a fellépéseket elsősorban
magyar ajkú területeken kell népszerűvé tennünk. A Kárpát-medencében kell
fellépnünk, ott is elsősorban a szórványban. Olyan helyekre kellene eljárnunk,
ahol reményvesztett, elkeseredett vagy magyarságukat veszélyben érző emberek
élnek. Sokan mondják, hogy együttesünk előadása után jó ideig bennük él az a
tudat: ha nem születtem volna magyarnak, akkor ilyen élvezetes élményben nem
lenne részem. Egy francia nem tudhatja, hogy a Gyermekfilharmónia miért és mit
énekel. Mi tudjuk, hogy gyerekseregünk létszáma, látványa a demográfiai
zuhanásunkban milyen megváltás, milyen nagy remény. Ez az üzenet elsősorban a
miénk, nekünk szól, úgy érzem, nincs mit keressen Nyugat-Európában, teljesen
német vagy francia közönség előtt. Müncheni hangversenyünkön viszont volt ereje
üzenetünknek, hisz ott elég nagy létszámú kivándorló magyar él. A
Gyermekfilharmónia amatőr csapat, évente megújuló, cserélődő gyermekekkel.
Csetlik-botlik, közben hamis meg pontatlan, zenei élvezetként nem biztos, hogy
nyerő. Mégis nyertünk a messze Európában. Olyan helyen, ahol senki nem magyar,
másféle üzenet fogalmazódott meg a közönségben. Előadásunkban hatalmas erő van,
a gyermekek szépsége más ajkút is lenyűgöz, olyan bűbájosak, amikor jók akarnak
lenni. Fonott hajukkal, piros pántlikás székely ruhájukkal az előadásokra
visszatisztulnak olyan százötven évvel ezelőtti székellyé. Ez külön élmény lehet
egy nyugat-európai nem magyar számára is. Mindemellett hazatérvén megerősödtem
abban, hogy ez az élmény magyarok számára jelenthet többet, ezért is érzem úgy,
hogy nekem itthon van feladatom.
/Dénes Emese
• 2011. október 14./