
A VEZEKLÉS IDEJE
A csapda, amiben élünk
Az információk özönében az
ezredforduló „mindentudó” embere, személyes életét tekintve, többnyire a „semmi”
embere is. Szabadságától elkápráztatva, úgy gondolja, hogy megválaszthatja
világát, holott őt választják, meghagyva abban a hitében, hogy ő valaki, vagyis
ő dönt, nem pedig helyette döntenek vagy a nyíltság álarcát felöltő tényezők,
mint a politikai térben, vagy rejtett, láthatatlan erők, mint, mondjuk, a
világgazdaság szövevényeiben. A vélt „mindentudás” gőgjétől az egyén „semmivé”,
a tömeg részévé válik. Élete kívül kerül a szellemi és lelki értékek körén, mert
szabadságát lényének ragadozó oldala irányítja.
Az információk első értéknek
a külső, az anyagi értéket sugallják, alátámasztva az élet céljaként kijelölt
önmegvalósítással, ami ebben az esetben nem más, mint a szellemi értékek
átváltása intellektuális bűvészmutatvánnyá, a lelki érték átváltása pedig
önzéssé és hiúsággá. Az önmegvalósításnak ez az üres akarata a pénz
zsarnokságának alávetett ember életének célja és értelme, mint látszólagos cél
és értelem, valójában folytatása is meg válasz is a maguk mögött hagyott század
bűnére, az ideológiák zsarnokságára. Folytatás annyiban, hogy a bűn
viszonylagosságát állítva, kivonja vagy legalábbis kivonni igyekszik az embert a
bűnösség érzése alól. Csak azt tartja bűnnek, amit a világ bekebelezésére
irányuló üzleti versenyben maga tart annak. De a verseny szabadsága nem a szabad
személy létformája – még ha az ideológiák zsarnokságától eltérően a pénz
zsarnoksága eszméktől függetlenül működik is –, mert természetével, a
mohóságával jobbára lefokozza, szolgává próbálja tenni az egyént.
A szabadsággal való
visszaélés mint gaztett az ideológiák zsarnokságában a „mindentudás”
előjátékaként „mindenhatónak” és „semminek” mutatta az embert. Semminek, mert
kiirtotta lényéből önléte méltóságát, felszámolta a döntéshez való jogát,
viszont cserébe megkapta élete vezérlő elvének az erőszak „mindenhatóságát„. Az
erőszak utat nyit a gyűlöletnek, a gyűlölet pedig az ölésnek. Az ölés mindig
megtalálja a maga indokát: lehet indok a birodalmi érdek vagy éppen ennek
igazolásaként a hamis nemzeti öntudat, amely világküldetésig növekedve a
„mindenhatóság” káprázatát táplálja. De a „mindenhatóság” képzete hat az
elnyomottságból, kiszolgáltatottságból fakadó társadalmi érdekből is. Ugyancsak
világküldetésig fejlesztve, az üdvösség isteni ígéretének tagadásaként a
messiási elvet a gonosz játékszerévé változtatja. Felruházza a gyilkosság
jogával, mégpedig a világ igazságtalanságának elutasítása, egy másik
„történelem” nevében. Az elfajult tudat embere a képmutatás embere, ha eszmét
kell adni a benne lesben álló gonosznak. Mind a törzsi szellem, mind az
osztályelv „kitüntetésével” az önkényt igazságszolgáltatásnak állítja, amellyel
szemben nincs fellebbezés. Az élet szabad elnyerésének, meghódításának hirdetése
mögött a személy mint érték kétségbevonása húzódik, az önállósult létezés
felfüggesztése. Minden zsarnoki eszme mint egyetlen igazság jelentkezik,
márpedig az ember által kitervelt igazság végzetes erő: elfordulva Isten ügyétől
a bűn mélységeibe mutat, feltárva egyúttal az ember vonzódását is e
mélységekhez. E vonzódásban pedig a gonosz iróniája működik: az önpusztító
szabadság rabságában kívánja tartani mind az egyént, mind a teremtett világot.
Személy és szenvedés
Az önpusztító szabadság
halálba vezető út: az emberben rejlő isteni természet megrágalmazása. Ha
neurotikus korunkban van valami, amiért igazán érdemes élni, akkor éppen ez, a
személyben elfojtott, megbúvó szakrális mag feltárása, kiszabadítása a rázuhant
diabolikus erők alól. A belső éjszaka elűzése csak a bűnösség beismerése, a
bűnbánat erejével lehetséges, bűnbánat pedig nincs szenvedés nélkül. A lélek
szenvedése hozza felszínre az elkövetést, a bűn titkát, amely eltakarja az ember
elől, hogy Isten gyermeke. De a szenvedés téves irányba is vezethet. Önkínzássá
válhat, leterítheti az egyént, a betegségig fokozhatja benne az önvádat, nem
bocsát meg magának, mert nem elég erős a hite Isten megbocsátásában. Csak az a
bűnbánat méltó Istenhez, amely a szenvedésben nem halálra szánja, hanem
megtisztítja a személyt, bűne sötétségéből fényre hozza, képes levezekelni bűntetteit anélkül, hogy
megingásaiban is ne érezné, merre kell, hogy vigye az útja. A személy
felemelkedése, leszámolása bűneivel egyébként nem lehet végleges csupán
önakaratából. Esendősége okán mindig ki van téve a próbatételnek, a kísértő
sohasem adja fel. Mindig ott ólálkodik a közelében Az ész természetes kételyét a
hit radikális elvetéséig fokozza, mi több, abban látja az ember méltóságát, ha
öntörvényűségébe nem ismer el semmiféle beleszólást.
A magunk bűneiért érzett
bűnbánat a szenvedés első foka, melynél a gonosznak még van esélye a
beavatkozásra. A második fokozat már megszabadítja az egyént önmagától: a mások
szenvedéseiért való szenvedésben lelkének belső tere kitágul, megtérésének
hitelességet ad. Szenvedését mindenki szenvedésével egységbe hozza, megerősítve
istenfiúságát, a szív felismerését, hogy minden szenvedésben Isten is szenved. A
szeretet szenvedésként fogadja magába a földi nyomorúságot, mert Isten maga a
szeretet és a szabadság, szeretetből maga válik emberré: „Az Üdvözítő az ember
iránti szánalomból szállt le a földre. Elviselte szenvedéseinket, mielőtt a
kereszten szenvedett, sőt még mielőtt felvette volna testünket, mert ha előbb
nem viselte el volna őket, nem jött volna el, hogy részt vegyen életünkben” (Origenész).
A szeretet szenvedése
Istenben szenvedés a szenvedtetőkért is, akik nem érzik bűnösségüket a másoknak
okozott fájdalom miatt, sőt esetenként élvezettel teszik, amit tesznek. A földi
megbocsátás irántuk kivételes lelki képességet követel. Márpedig valamiképpen
(bármily képtelenségnek hat is) mindenki mindenkiért felelős. Az egyén azáltal
válik Isten emberévé, ha a szenvedtetőkért is szenvedés járja át, vezeklése
nincs tekintettel az elkövetés természetére és mértékére, mert talán nincs
egyetlen öntudattal bíró vétkes a világon, akiben
valamilyen váratlan, belső esemény, főként a kegyelem ajándékaként ne támadhatna
fel a bűnbánat. A bűnbánaton múlik a megtérés, a megtérésen a kiváltás az
elveszettségből. Mennél inkább fokozódik/fokozódna a személyben bűnösségének
tudata és ezzel a bűnbánat ereje, annál inkább csökken/ csökkenne a bűnben való
megátalkodottság. Működésbe lépne a lelkiismeret tartománya, az elfordulás a
gonosz akarattól, amely kétségbe vonja az élet szentségét.
Az élet szentségének
tagadása: a világ összetartó erejének, a szeretetnek a tagadása. A szeretet
éppen azért szakrális érték, mert a személy beavatása a közös emberi sorsba.
Szenvedésével képes levezekelni a gonosz által előhívott bűnösséget. Viszont a
személybe betelepült rossz éppen hogy a szenvedés ellen lázítja az egyént.
Odadobja a gyűlöletnek olykor éppen saját magával szemben, de jobbára mindenki
másnak, a világnak és Istennek a kihívásaként. A „mindenhatóságától”
félrevezetett ember fenntartja magának a bosszú jogát, holott mindenhatósága
csak a szeretetnek van. „A szeretet mindenhatósága a megbocsátás” (F. Varillon),
nélküle az élet nem Isten szándéka szerint működik. A pénz zsarnoka a saját
öntörvényű zsarnoksága, a politika részben ennek a zsarnokságnak a szolgája,
részben a haszonélvezője, az emberi kapcsolatok jobbára testben és lélekben
fertőzött viszonyok halmaza, míg a „független”, kiváltképp az írástudó elit
többnyire képtelen túllépni önhittségén. Csak egy töredék tudja, hogy szellemi
nemesség nélkül minden beszédmód önámítás, amelynek lehet, hogy köze van a
személyes szenvedéshez, de nincs a közös emberi sorshoz. Nem tudja, mit is
kezdjen a szenvedés egyetemes, szakrális jelentésével. A megbocsátás
privilégiuma Istené, de ha az ember képes kiűzni szívéből a haragot, a bosszút,
a fenekedést, a világot behálózó bűn korlátozásán, isteni helyrehozásán működik.
Ellenkező esetben nincs hová mennie a gonosz sötét, fenyegető árnyéka elől.
(Török Endre -
PANNONHALMI SZEMLE, 2000/3)