
AZ ÖREGSÉGRŐL..
Egy darabig túl fiatalok
vagyunk, aztán egyszer csak átsorolódunk, és már túl öregek leszünk. Egyáltalán
nem biztos, hogy a társadalom ott húzza meg az öregedés határát, ahol a
pszichénk és a testünk, ezért mindenképpen érdemes kritikusan rákérdezni
mindarra, amit az öregségről kulturálisan tanultunk és örököltünk. A pánikról,
az előítéletekről, a stigmákról és az élhető öregkorról beszélgettünk
Einspach-Tisza Katával*, az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolájának kutatójával,
aki szerint küzdeni nem az életkorunk, hanem az előítéletek ellen kell.
Miből kellene éreznünk, hogy öregszünk? Mi van, ha nem
érezzük?
Ha nem érezzük, akkor
nyilván nem öregszünk. Abban az értelemben, amelyikben az öregedést magát belső
folyamatként is értékeljük. A társadalom ettől függetlenül még „öregnek” fog
nyilvánítani. A társadalom nem tesz egyebet, mint általánosít, és nem vesz
figyelembe egyéni variációkat. Az öregséget magát létező tényként kezeli, és nem
komplex konstrukcióként, mint az öregedéskutatás. Úgy kezeli, mintha egy adott
életkortól az emberek mind azonossá válnának, rájuk aggat sztereotípiákat, és
különálló fajként kezeli őket. Ezt nevezzük ageizmusnak, azaz életkoralapú
előítéletnek, ami mechanizmusában hasonlóan működik a többi rasszizmushoz.
Mikor kezdünk el öregedni? Ki mondja meg, hogy öregek
vagyunk?
Többféle besorolás létezik,
talán a WHO-é a leginkább ismert ezek közül, miszerint egy ember 45-től 59
évesig középkorúnak számít, 60 és 74 között öregedőnek, 75-től 90 évesig öreg,
végül pedig 90 éves kor felett elmondhatja magáról, hogy aggastyán lett.
Összességében az életkor ennél jóval összetettebb kérdés, én például a doktori
disszertációmban hat dimenziójával dolgozom az időnek, amiből a kronológia maga
mindössze egyetlenegy, kevésbé jelentős szegmens. Ehhez hozzájönnek olyan egyéb
tényezők is, mint hogy a társadalom és a kultúra, amelyikben te élsz, hol húzza
meg az „öregedés” határát. Vagy hogy a te saját szervezeted hol kezdi el a
folyamatot. Vagy hogy a te saját pszichéd miképpen követi ezt le.
Szóval a „hány éves vagy?” kérdés önmagában nem sokat ér.
Hol vagy te annyi éves, és
ki vagy te, aki ennyi éves vagy, és milyen vagy az ennyi éveddel kívül és belül,
és mit kezdesz vele, és mit kezdenek veled, mennyire merev vagy rugalmas a
struktúra, amelyben vagy, és mennyire van egyéni szabadságod, illetve mennyire
vagy normakövető: ezek már inkább nyomravezető kérdések e téren, hogy csak
néhányat említsek.
Miből táplálkoznak az előítéleteink az öregekkel és az
öregséggel szemben?
/…/ Sokan mondják, hogy a
modernitás a hibás, hogy a megváltozott, felgyorsult és technicizált világ
kivette az idősek kezéből a feladatokat, és nagymértékben csökkentette
presztízsüket, mivelhogy haszontalanná váltak. De ez csak részben igaz, hiszen
ismerünk feljegyzéseket premodern társadalmakról, amelyekben az idős embereket
csak addig övezte a közösség elismerése, amíg valóban hasznot hoztak a
közösségük számára, utána már nem, sőt különös kegyetlenséggel szabadultak meg
tőlük. Ezért én ennek okát másban és sokkal mélyebben látom.
A legmeghatározóbb szerintem
az ember egzisztenciális szorongása, azaz halálfélelme. Ez különösen nyugati
kultúrkörben igaz, ahol nemigen állnak rendelkezésre rítusok az elengedésre, a
gyászra. A halált nem tekintjük az élet természetes részének, hanem kórházi
magányba űzött tabuként kezeljük, miközben magához a halálhoz való hozzáállásunk
rendkívül ambivalens, és mindenképp feszültségforrás. A halál a nagy ismeretlen,
amiről semmit sem tudunk, a vallásunk is ijesztő képet fest a nagy
elszámolásról, ami rettegést kelt az emberekben. Beteg ember látványa, elmúló
ember látványa beidézi ezt a szorongást, erre a legkézenfekvőbb emberi reakció a
tagadás, a hárítás, a távolságtartás: leszünk Mi, a Fiatalok, és lesznek Ők, az
Öregek. Ha már megtörtént a felosztás, akkor beindul az előítélet-gyártás is,
ami tulajdonképpen egy támadó-védekező mechanizmus. Ez tehát az alapja, ami az
egészet mozgatja, erre aztán rárakódnak az adott társdalmak aktuális problémái.
Így lesz az életkor szégyenné, stigmává, kirekesztéssé és öngyűlöletté.
Miközben egyre több az öreg, vagyis egyre több embert
rekesztünk ki.
Ez óriási probléma, tekintve
az életkor kitolódását, ami soha nem látott demográfiai változásokat idéz elő,
és a társdalom felkészületlen a jelenség kezelésére. Hozzá kell tennem, hogy már
az sem igaz, hogy a keleti társadalmak humánusabban kezelnék a kérdést, a képbe
bejátszik a globalizáció hatása is, és tovább bonyolítva azt, végül is azt
eredményezi, hogy az ageizmus mára pánkulturális jelenség.
Mi a jó az öregedésben?
Nagyon kerülném a további
dichotomizálást, éppen elég az, amivel a társadalom reduktív ítéletalkotása
miatt már eleve dolgunk van.
Én azt szeretem mondani,
hogy az öregedés nem jó és nem rossz. Ahogy a fiatalság sem. Az öregedés
egyszerűen csak VAN. A születés pillanatától fogva. És ha így tekintjük, akkor
nincsenek öregek és fiatalok. Csak MI vagyunk, különböző idődimenziókban. Vagyis
hogy az öregedés olyan, amilyen: a legtermészetesebb folyamat. Nem kell
siettetni, nem kell rejtegetni: meg kell élni, ahogyan az életünk minden egyes
pillanatát érdemes. Ha nagyon didaktikusan meg kellene fogalmaznom, akkor
nyilván lehet olyat mondani, hogy az öregség is egy fejlődési szakasza az
életünknek, ahol már jóval többet tudhatunk, mint az azt megelőző szakaszokban.
De vigyázni kell arra, hogy a pozitív sztereotípia is sztereotípia, és úgy is
szükséges értelmezni. Küzdeni nem az életkorunk ellen, hanem az előítéletek
ellen szükséges.
Az emberek mennyire vannak tisztában azzal, hogy hogyan
szeretnének megöregedni? Lehet ezt tervezni? Vagy az egész csak úgy megtörténik
velünk?
Kutatásaim szerint az
emberek nem az életkortól szoronganak, hanem az ahhoz társított fojtogató
szerepelvárások miatt. Az öregségben a leginkább aggasztóak meggyőződésem
szerint annak körülményei, az, hogy nem tudjuk, biztonságban leszünk-e, nem
bízunk a kormányban, az egészségügyben, a rendszerben, nincs védőháló: nem
tudjuk, mire számíthatunk. Mi lesz, ha magatehetetlenné válunk? Mi lesz, ha az
elménk nem működik épp oly gyorsan, mint korábban? Mi lesz, ha kiszolgáltatottá
válunk?/…/ Ki fog gondoskodni rólunk? Ezek reális kérdések. Ez pánik. Egy jól
működő társadalomnak erre vannak válaszai...
Tehát igenis fontos lenne
megtanulni erre felkészülni úgy érzelmileg, mint egzisztenciális értelemben. A
segítő szakmáknak nincs erről elegendő ismeretük, ez a terület most bontakozik
ki nálunk, de igazából még az alapoknál jár./…/ Ami pedig a „megtörténést”
illeti: egy darabig „túl fiatal” vagy, aztán egyszer csak átsorolódsz, és már
„túl öreg” leszel. Mikor voltál túl jó? Talán sohasem, de az biztos, hogy
mentálisan nehéz lekövetni ezt a folyamatot, amelyet a társadalmi elvárások
generálnak: ezért van annyi krízis meg annyi vergődés. Hitem szerint, ha tudjuk,
egyrészt, hogy mi történik az idővel velünk és bennünk, illetve, ha ismerjük az
eljárást, amivel a társadalom operál az életkor tekintetében, akkor ez a tudás
megvéd attól, hogy megőrüljünk. És ha már nem őrültünk meg, akkor tudunk józanul
gondolkodni, és pánik helyett tervezni, lemondás helyett hinni.
Létezik ideális hozzáállás az öregedéshez?
Egyetlen ideál nincs,
ahogyan egyetlen igazság sem létezhet. Minden embernek más az idea. Egy dologban
azonban hiszek: a szabad gondolkodás erejében. Nyilvánvaló, hogy társadalmi
szintű struktruális változásokra van szükség az időskori életminőség javítása
érdekében, úgy az egészségügyben, mint a munkaerőpiacon és a politika
szegmenseiben, stb., ami tulajdonképpen a bármikori életminőségre is kihat,
hiszen ha megoldjuk az életvég kérdéseit, kevesebb szorongással és teherrel
járnak a korábbi szakaszok is. Viszont nem lehet mindent kívülről várni, van
dolga az egyénnek is.
Ez nálunk lényegében annyit
tesz, hogy bizonyos értelemben szembe kell menni a szocializációval, és
kritikusan rákérdezni mindarra, amit az öregségről kulturálisan tanultunk és
örököltünk: miért ne tehetném meg ezt ebben a korban, miért ne válthatnék, miért
ne tanulhatnék, miért ne lehetnék szerelmes, miért ne tehetném azt, amihez
kedvem van, abban az egyetlenegy szerencsétlen és agyonszabályozott életemben,
amim van?!
Az öregektől a nyugati társadalmak nem sokat várnak. Mit
várhatnak ők maguktól? Hogyan találhatnak értelmet az idős korban?
A „nyugati” társadalmak közt
óriási különbségek vannak, ezért így már nem gyűjtőnevesíthető a fogalom. /…/Az
úgynevezett euro-amerikai kultúrkör részei vagyunk, azonban az Egyesült
Államokban mást jelent öregnek lenni, és más lehetőségek is állnak
rendelkezésre. Vagy, hogy közelebbit mondjunk, Németországban. Magyarországon
azonban, ha az átlagos kisnyugdíjast nézzük, akkor már a napi gyógyszerek
előteremtése is kérdés, és kevésbé az, hogy miként növelhető az életminőség
utazással, vagy tágítható a világ a beszűküléssel szemben./…/
A fő probléma az, hogy
nincsenek értelmes társadalmi szerepek, ezen kellene sürgősen változtatni.
Ismeretet kéne szerezni az ország vezetésének például arról, hogy mit érnek az
öregei. Vagy hogy mire képesek. Számolni kellene az intergenerációs
kontaktussal, amely minden irányba rendkívül hasznosítható lehetne. Ez egyébként
az előítélet-csökkentésnek egy módja is, csak ebben az izolációban, amelyben az
életkor és egyéb mutatók mentén élünk, ez igen kevéssé lehetséges. Tudnék most
persze egyéni tanácsokat adni, hogy miként erősíthető az ember a saját életében,
hogyan kapaszkodjon közösségbe, tevékenységekbe, a saját mentális és fizikai
kondíciójának, autonómiájának növelésébe, azonban erre itt most nincs tér, ezért
fogalmazom inkább rendszerszinten meg a választ.
Rengeteg reklám épít a félelmeinkre az öregedéstől. Melyik
üzenetet tartod a legkárosabbnak?
A legdurvább a
járókeret-műfogsor-fájó derék-szenilitás dimenzió, mert ez a meglévő sztereotip
képeket és szorongásokat erősíti, és a szükségszerűen patológiás idősödést
állítja be normatívnak, ami tulajdonképpen kísérletileg bizonyíthatóan nemcsak a
társadalom előítéleteit növeli, és csökkenti az idősödő emberek életesélyeit,
hanem az idős emberek is, belsővé téve ezen képeket, kimutathatóan egyre
kiszolgáltatottabbá válnak. Illetve növeli a relatív depriváció érzését is,
hiszen kevesen engedhetik meg maguknak eme luxusnak minősülő cikkeket
kisnyudíjból. A szakadékot növelik, de a kalácssütő nagymama közhelyes képe sem
segít ezen a problémán, mert bezárja az embereket életkoralapon egy igen szűk
mozgástérbe, ahonnan egyre nehezebbé válik kilépni, miközben egyáltalán nem
boldogít, így nyomorítjuk tovább az össztársadalmat.
Mit gondolsz arról, hogy az időseket csak néniként,
bácsiként emlegetjük?
Én már igen sokszor
megfogalmaztam, hogy ez valójában a verbalitásban és a nyelvben tettenérhető,
életkori előítélet-alapú minősítés megnyilvánulása. Az időseket megfosztja
felnőtt emberi lény szerepüktől, és tulajdonképpen visszababásítja őket. Ez az
egyik alapvető pszichológiai igénytől fosztja meg őket, a kompetenciától.
Továbbá a nemiségtől is: a néni már nem nő, a bácsi nem férfi. Én a magam
részéről sohasem használom e fogalmakat, és a gyerekeim sem. Kivételt képez az
iskola rendszerében szabályosan használt nénizés-bácsizás, ami ott egy másfajta
konszenzus ereménye, és nem életkort jelöl. Egyébiránt sértőnek minősítem. De
itt ennél súlyosabb vétségekről is beszámolhatok, engem mélységesen elkeserít a
mai magyar média mainstream csatornáin futó, gátlástalan ageizmus és szexizmus
együttes megjelenése, amely például legitim módon ábrázolja idősödő színésznők
tokáját, háját, ráncát. Ameddig ez elfogadott, és senkinek szeme se rebben, hogy
ez emberek tömegeinek önbecsülésébe gázoló, etikailag komolyan kifogásolható és
ízléstelen szokásrend, addig nem várható minőségi előrelépés. A nyelv leképezi a
társadalmi valóságot...
A nőknél sokszor már 30 éves kornál meghúzzák az öregedés
határát, míg a férfiaknál sokszor a 60 is fiatalnak számít. Mire vezethető
vissza ez a különbségtétel?
A jelenség a patriarchális
társadalom szexista szerepelvárásaira vezethető vissza. Eszerint egy nő
legfontosabb értéke a szépség és a fiatalság. Valamint az anyaság. Ha ezen
attribútumok, amelyeket alapvetően az életkornak tulajdonítottak, kiürülnek, a
nő társadalmi értelemben „értéktelenné” válik. Hogy miként stigmatizálja a
társadalom a normából kilógó nőket, azaz, akik elutasítják az aktuális női
szépségideálnak való megfelelést vagy a gyerekvállalást, vagy akik karriert
futnak be, vagy egyedülálló státuszúak, stb., arról köteteket tudnék írni.
Ugyanakkor tegyük hozzá, hogy a normában ragadó nőket meg lesajnálja vagy
megveti, tehát igen nehéz jó forgatókönyvet felmutatni ma egy nőnek
Magyarországon, de ez egy interjúnál jóval komplexebb kérdés... Ami a férfiakat
illeti, az ő értéküket a társadalom a ranghoz, a státushoz, a vagyonhoz köti,
ezen tőkék pedig sok esetben az életkor növekedésével kerülnek elő, így a
férfiak később „öregszenek” kulturális értelemben. Ezt nevezzük az öregedés
kettős mércéjének.
Lehet-e valahogyan korrigálni? Mit veszít a társadalom
azzal, hogy így beszorítja a nőket?
A társadalmi
igazságtalanságok összeadódnak és metszik egymást, a nőket a szexizmus az
ageizmussal együtt járva sújtja, de még mielőtt egyoldalúsággal vádolnának,
hozzátenném gyorsan, hogy ez a férfiaknak sem jó. Kénytelenek belehalni. A nők
meg marginalizálódnak, illetve köznyelven szólva „megkeserednek”. Ez elég komoly
üzenet kellene, hogy legyen arra, hogy valamit nem jól csinálunk, és hogy a
probléma nem egyetlen rétegben van, azaz az életkoralapú megkülönböztetésben,
hanem egyéb területeken is megjelenik, például a nemek közti egyenlőtlenségben.
A korrekció tehát nem
szorítható egyetlen területre, leegyszerűsítve: a kulcs az egyenjogúságban
rejlik. Több téren is. Ez közös érdek. Nőként pedig egy biztos tippem van:
szakértővé kell válni, olyan tudást kell szerezni, amelyet nem kezdhet ki, sem
az idő, sem a szépség vélt múlása. Azaz, ami immunis a sztereotípiákra. Vagy ha
valakinek nem ez az útja, akkor meg arra figyeljen, hogy ne kerüljön függő
viszonyba, így védett maradhat az idővel és a társadalommal szemben.
/Vándor Éva/
*Einspach-Tisza Kata
az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolájának állami ösztöndíjas kutatója.
Szakterülete az idő, az életkor, az öregedés, az előítéletek és azok
csökkentése.