
AZ IRODALOM NEM CSUPÁN TANTÁRGY,
HANEM SZÍVÜGY
„Jókai mint
író s mint politikus 1861-ig kivette mindenből a maga részét. Működésével
megmutatta, hogy a politika és a költészet szépen megfér egymás mellett,
különösen nálunk, ahol a nemzeti lelkület irányítói mindig a költők és az írók
voltak” – írja Takáts Sándor Jókai mint képviselő című tanulmánya elején.
Igen, a nemzeti
lelkület irányítói mindig a költők és az írók voltak, s mi, magyartanárok jól
tudtuk ezt a kommunizmusban, s ebben a szellemben tanítottuk a magyar irodalmat.
Máig büszke vagyok arra, hogy 1974-ben, ballagáskor egyik kiváló tanítványom
édesapja odajött hozzám, s megköszönte tanításomat (egyébként vegyész volt, s
fia is az lett).
Mi a helyzet
most? Nézzük meg a frissen elkészült 11. osztályos irodalomtankönyv Arany
Jánosról szóló fejezetét. Hiányzik a Széchenyi-óda, igaz, túlságosan hosszú,
nehogy már megterheljük az ifjakat. Hiányzik a Rendületlenül, lezárásával
együtt: „Oh, értsd meg a szót: árban és apályon / – Szirt a habok közt –
hűséged megálljon!”
Hiányzik a
Magányban, a tépelődő, filozofikus nagy vers, optimista kicsengésével: „De
szállva, ím, elsők között a sorban, / Vásznunk dagad, hajónk előre megy!”
Hiányzik a ma hihetetlenül aktuális mondanivalójú Gondolatok a béke-kongresszus
felől, hiányoznak a Petőfit sirató versek, s hiányzik a Reviczkyvel folytatott
vita, a vallomással: „Légy, ha bírsz, te »világ-költő!« / Rázd fel a rest
nyugatot: / Nekem áldott az a bölcső, / Mely magyarrá ringatott.”
Hiányzik a nagy
eposz, a Buda halála elemzése is, pedig az is sokat elárul az emberi lélekről,
még inkább nemzeti karakterológiánkról. Hiányzik a vallásos Arany, a Fiamnak írt
szép versével, de hiányoznak a szabadságharcos versek is, például a Süvegemen
nemzetiszín rózsa (a szalontai kocsmában született, dallamával együtt, s másnap
már a szomszéd falubeliek akarták megtanítani Aranynak és társainak). Hiányoznak
a humoros versek, a humoros eposzparódia is. Olyan ez az Arany-kép, mintha
valamiféle Dosztojevszkij-utánzatot, bűn és bűnhődésen tépelődő őszikés költőt
kívánnának a jövendő nemzedék elé tárni. Arany nem csak ilyen volt! Különösen a
nemzeti lelkületet irányító, közéleti gondolatai hiányoznak! Miért?
Mi lett Jókai
Mórból?
Hogy a
politikus, parlamenti szónok Jókairól egy szó sem esik, az már természetes. De
tulajdonképpen kimarad az egész életmű! A reformkort ábrázoló nagy regények,
például az És mégis mozog a föld, amelyben a nemzeti lelkületet formálni próbáló
írók sorsáról van szó, amelyben a főhős Csokonai, Kisfaludy Károly és Katona
József alakjából van összegyúrva.
Apropó! Úgy
hírlik, hogy a Bánk bánt ki akarják hagyni a tantervből. Ne is halljanak az
operáról az ifjak, ne hallják soha, hogy Hazám, hazám, te mindenem!
Miért?
Az alsó
tagozatos anyagból kihagyták Kisfaludy Károly versét, a Szülőföldem szép
határa! / Meglátlak-e valahára? – kezdetűt! Vajon miért?
Nem végeztem
alapos összehasonlítást az általam tanított és a jelenleg megkívánt tananyag
között, de arra emlékszem, hogy Vajda Jánostól egy verset kérnek. Gondoljanak
bele, mi legyen az az egy! A Húsz év múlva nem maradhat ki. De hát akkor mi
legyen a Virrasztókkal?
Néhány
élményemet szeretném közzétenni a közelmúltból. Egyik unokám iskolájában nem
volt érettségi tétel Csokonai. Híres, budapesti gimnáziumban. Egy másik unokám
három éve érettségi előtt megkért, hogy magyarázzam el neki az allegóriát.
Mondom: az olyan, mint Tompa Mihály verse, A madár, fiaihoz. Az ki? – hangzott a
kérdés. Nem tanulták Tompa Mihályt, azt, hogy „Szivet cseréljen az, aki hazát
cserél!” Belvárosi elit gimnáziumban!
A következő eset
egyetemi szemináriumon történt. Rövid beszélgetés után kiderült, hogy a
csoportban senki nem hallott Móricz Zsigmond Erdély-trilógiájáról. Senki!
Megnéztem az indexeket – akkor még voltak –, kiderült, hogy mindegyik leányzó
emelt szintű érettségit tett, jeles eredménnyel.
Szóval már
Móriczot is elérte a buzgó selejtezési hullám. Miért?
A leginkább sokkoló eset
retorika-nagyelőadáson született. Volt vagy száz diák a teremben. Valamilyen
apropóból elkezdtem idézni a következő verset: „Itt születtem én ezen a
tájon, / Az alföldi szép nagy rónaságon, / Ez a város születésem helye…”
Senki, de senki nem tudta, kitől idéztem (egyébként az általános iskolai
tankönyvben Kiskunfélegyháza szerepelt Kiskőrös helyett, remélem, azóta már
javították).
Joggal
háborodott fel Grób László azon (Magyar Idők, 2018. június 28.), hogy az idén
érettségi tétel volt Esterházy Péter és Balázs Béla. Akkor, amikor ki akarják
venni a tananyagból a Bánk bánt? – ezt már én teszem hozzá. Amikor gyakorlatilag
kivették Jókait? Amikor féloldalasan tanítják Arany Jánost? Amikor már az Egri
csillagokat is leszednék az égboltról? Ha pedig alaposan végigszemlézzük a
tantervet és a tankönyveket, még több leminősítésre, kihagyásra bukkanhatunk.
Simicskó István
egy interjúban hangsúlyozza a hazafias nevelést, s azt javasolja, hogy az
iskolai tantárgyakban, főleg a történelem tanításában oldják meg. Nem említi a
magyar irodalom szerepét, pedig a magyar az a tantárgy (nem is tantárgy, hanem
szívügy), amelyben kézenfekvő volna, hatása pedig a legerősebb, mert az
érzelmekhez kapcsolódik.
Nézzen már utána
az illetékes minisztérium, hogy kik és miért garázdálkodnak a magyar irodalom
tantervében, valamint a magyar irodalom interpretálásában! Már most megnézhetik
a fiatalság gondolkodásmódját, milyen lesz tíz-húsz év múlva. Térkép lesz nekik
a táj, s nem fogják tudni, hol született Vörösmarty Mihály. Azt sem, hogy ki
volt...
/Adamikné
Jászó Anna professor
emerita/