IRODALMI
KITEKINTŐ
„Szavak a semmi mélye felett.”

HORVÁTH ISTVÁN
(1909-1977)
Az erdélyi
Magyarózdról induló költőt csak az irodalom „szerencsései” ismerik. Élete,
munkássága, költészete nem mindennapi, halálának körülménye „kortünetien”
tragikus volt. Súlyosan zengő igazságai mindmáig megállják a helyüket. Úgy
gondoljuk, hogy méltó és igazságos, ha IRODALMI KITEKINTŐNKBEN Víg Emese
írásával megidézzük emlékét.
Immár egy bő
emberöltővel ezelőtt - 41éve -, 1977. január 4-én, Horváth Istvánt egy részeg
szekuritátés tiszt gázolta el a kolozsvári Mikó utcában. A súlyos sérüléseket
szenvedett költőt az orvosok nem tudták megmenteni. Január 5-én, két műtéti
beavatkozás után elhunyt. 67 éves volt. Az életének, munkásságának főbb
állomásait bemutató írást a költő leánya, Horváth Arany, unokája, Panek Kati, és
az életművet kutató irodalomtörténészek közlései alapján állítottuk össze.
1977. január
8-a, a kolozsvári Egyetemiek Háza. Pályatársak állnak díszőrséget Horváth István
ravatalánál. A koporsó mellett három összetört nő: az özvegy, Horváth Katalin,
az unoka, Panek Kati és a költő lánya, Horváth Arany fogadja a
részvétnyilvánításokat.
A Magyar
Írószövetség részéről Czine Mihály búcsúzik, Illyés Kinga – a magyar költőket
utolérhetetlenül megszólaltató színésznő – elmondja Horváth István talán
legszebb, de mindenképpen legismertebb versét, a Tornyot raktam-ot:
„Mint Apóé:
építéssel telik el az egész élet,
de hogy
tornyod betetőzd, azt te soha el nem éred.
Nem, mert bár
az égig érjen: vágyaink még feljebb hágnak,
s tetőtlen
tornyokból hullunk ölébe a zord halálnak.”
Kányádi Sándor
is búcsúzik a költőtárstól:
„A magyarózdi
torony, neked köszönhetően, drága Pista bácsi, kilátszik az időből. Messzire
látszik, kései nemzedékek távlatába. Ama szalontai Csonkatoronyhoz, a
farkaslaki két cserefához, a zsögödi házhoz hasonlóan. (…) Megtöretett tested
nyugodjék békében ebben a földben, melyet műveltél s értően vallattál, s melyhez
haló porodban is hű maradsz. Igéiddé végtelenült lelked tanítsa, gyönyörködtesse
maradékaink maradékát is, minket pedig nyugtalanítson, békétlenítsen, ha a tőled
tanult hűség szálai bennünk szakadoznának.”
A gyászbeszédek
után hatalmas hóviharban indul el a gyászmenet Kolozsvárról, hogy elkísérjék
Horváth Istvánt utolsó útjára, Magyarózdra. A falu népe ünnepélyes csendben
várja a hazatérőt, s a fekete zászlók alatt közeli és távoli rokonok,
gyermekkori cimborák, ismerősök, barátok, tisztelők tömege állja körül a sírt.
Horváth István, hazaérkezett. Megtér a szülőföldbe, ahonnan 31 éves korában
indult el, hogy elhozza az erdélyi magyar irodalomba az évezredes ritmusok
lüktetését.

A magyarózdi
földművesből költővé lett Horváth Istvánnak egyetlen törekvése volt: hogy a
szülőfalujából magával hozott kultúrát, emlékeket megmentse az enyészettől, az
általa megismert és megszeretett magyarózdi világot kimentse a halál malmai
alól. De vajon ki lehet-e fogni a feledésen, a múlandóságon? A szavak segítettek
neki:
„Isten-teremtő szavak,
rátok bízom
magamat:
imbolygó
életemet
a semmi mélye
felett.”

A vasúttól,
országúttól távol eső Magyarózdon, egy zárt, rejtőzködő Kis-Küküllő menti
faluban látja meg a napvilágot Horváth István 1909. október 10-én. Az ölbeli
gyermeket nagyszülei gondozzák, mert a szülők messzire szegődnek el, mindenféle
nehéz fizikai munkát vállalva kuporgatják össze a pénzt egy nagyobb darab
földre, és eleinte nem viszik magukkal, csak hároméves korában, 1912 őszén,
amikor Budapestre kerül a kiscsalád, ahol apja utcaseprőként, majd szállítógyári
munkásként, végül pedig telefongyári szakmunkásként dolgozik. Édesanyja előbb
szobalányként, később viceházmesterként talál munkát. A családban fennmaradt
legenda szerint, melyet a költő édesanyja mesél el újra meg újra, már ott,
Pesten megjósolják Horváth Katalinnak, hogy híres ember válik Pista fiából. Az
esetet aztán maga a költő is megörökíti életrajzi írásában. A pesti bérház
kapujában, ahol az édesanya már korán reggel a bejárat márványlépcsőjét
fényesíti, Pistuka a nyüzsgő utcát bámulja lenyűgözve: vonzza is, taszítja is a
nagyvárosi forgatag. Két úriember lép be a kapun, a három éves kisfiúba
botlanak, és rövid kérdezz-felelek után néhány fillért nyomnak a markába, amire
a gyermek azt mondja: - Én ezt nem veszem el, mert az én apukámnak van pénze. –
Talán az asszonyságé a kisfiú? – fordul a viceházmesteri teendőit ellátó anyához
az egyik úriember, meglepődve a kisfiú önérzetes válaszán. – Mit csináltál,
Pista? – ijed meg az asszony. –Ajándékot adtunk neki, pénzt, s nem fogadta el. –
mondják az urak. – Te gyermek, te nagy tudós, híres ember leszel még.” -
búcsúznak el mosolyogva.
A hírnévre
azonban még várni kell, és nem keveset, annak ellenére, hogy édesanyja nem
hagyja kialudni a lángot: a hitet, hogy valakivé kell válni, ő oltja a fiába. Az
édesapját 1914-ben behívják katonának, a csonka család hazaköltözik Magyarózdra.
Az öt éves gyermeket már rendszeresen munkára fogják, mert kell a segítő kéz, ha
a férfiak a fronton vannak. A lelket a családban az édesapa halvány rózsaszínű
harctéri levelezőlapjai tartják: „szeretett kedves társam és édes szüleim ezzel a
pár soraimmal tudatom, hogy én hála jó Istenek elég jó egészségnek örvendek,
melyhez hasonlót kendteknek is kívánok…. Mert eddig az életem megvan…” A leveleket
sokszor ő olvassa fel édesanyjának, aki nem tud írni-olvasni, fiának azonban más
jövőt szán.
Pista mohó
tanulási vággyal megy iskolába, a betűket már ismeri, azonban a háború miatt
többször nincs tanító, mint ahányszor van, úgyhogy negyedik osztályos korában
sokszor ő tanítja az elsős-másodikosokat írásra, olvasásra.
Édesanyja
1920-ban beíratja a nagyenyedi Bethlen Gábor kollégiumba, de az apa, aki
időközben hazakerül a hadifogságból, felháborodva zárkózik el fia
taníttatásától: ”Kúdustarisnyával akarsz urat csinálni belőle?"
A paraszti
világból nem engedi el, nem engedi el maga és a kemény munkával szerzett családi
gazdaságuk mellől egyetlen fiát, annak ellenére, hogy látja, a gyermek más, mint
a többi: kivételes érzékenysége, mohó tudásvágya, élénk képzelőereje nem kerüli
el senkinek a figyelmét sem a családból, sem a faluból. Játszótársai is
csodálkoznak, hogy milyen ötletekkel áll elő Pista, libapásztorkodás közben.
Magó Ferenc Kaszás, Horváth István magyarózdi játszópajtása meséli el jóval
később, a költő halála után, hogy milyenek is voltak a Pista által kitalált
játékok: „ Ez a Pista már kicsi korában olyan volt, hogy ha valami olyasmit
hallott vagy olvasott, ami nagyon megtetszett neki, rögtön azzal állt elő, na,
gyertek csináljuk meg… Hallottuk az öregektől, hogy Jézus Krisztus járt Szent
Péterrel a földön. Nosza, rögtön Pista lett a megváltó, Magó Ferenc Cibóknak azt
mondtuk, hogy ő Szent Péter, én pedig az Öreg Isten, mivel hármunk közül én
voltam a legidősebb. Mit csinálnak az istenek? Ugye, a magasban vannak, villámot
szórnak, esőt zúdítanak a földre, s intézik a nép sorsát… Felmásztunk mi is a
kakasüllőre, és hullattuk a népre az áldást… Egy másik alkalommal meg beoltottuk
egymást: akáctövissel és kutyatejjel. Hogy ne kelljen az orvosok elejébe
menjünk. Pista írt is erről egy verset, megvan valamelyik könyvben…”
Valóban megvan.
Paraszt oltás
a címe.
Szóval, nem
mehet kollégiumba a gyerek, akármilyen tehetséges is, akármennyire bújja a
könyveket, mert mi lesz akkor a földdel? A sok munkával, nagy fáradtsággal és
verejtékkel összekuporgatott földdel. Marad az önmaga művelése, mint egyetlen
lehetőség. Az iskola szegényes könyvtárát, a tiszteletes könyveit mind egy
szálig elolvassa, s teszi ezt sokszor holdvilágnál, mert a petróleum drága,
napközben pedig munka van, nincs idő az olvasásra. Az átolvasott éjszakák
végigkísérik a fiatalságát, látása is emiatt romlik meg visszafordíthatatlanul.
Jóval később, már ismert, befutott szerzőként, az Utunk folyóirat szerkesztői
állásából fogják betegnyugdíjazni a 13 dioptriás szemüveget viselő költőt. Gyerekkori lopott olvasásairól meséli később, már ismert íróként Marosi Ildikó
riporternek, hogy ha tehenet fejni ment, akkor is könyv volt nála. „ Aztán a
csűrbe, a zabszalma alá rejtőztem, jól behúzódtam, hogy apám ne lásson.
Emlékszem, a tanítótól egyszer megkaptam Dumas Három testőrét, s hát a harmadik
kötetet, a nagy dugdosásban megrágták az egerek. Anyám jelként mindig megverte
az ablakot, ha jött apám… Pedig apám is szeretett olvasni, de akkor bűn volt a
falusi ember szemében az olvasás. Abban az időben még kukorica lapira, egyszer
még az ökör szarvára is verset írtam, igaz, jött is mindjárt a kritikus eső, s
helyben lemosta.”
1923-ban az
egész család Kolozsvárra költözik, szolgálni. A New York szállóban alkalmazzák
őket: apja éttermi szolga, anyja mosónő, ő pedig mosóházi szolga. Aztán 1925-ben
Bukarestbe indulnak szerencsét próbálni. Apja bejut a Suchard csokoládégyárba,
anyja szobalány lesz egy bojárnál, ő pedig egy zöldséges üzletbe áll be
szolgának. Az itt töltött évről írja az író, hogy soha annyit nem éhezett, mint
akkor. Napi 16-18 órát dolgozik, éjfélkor fekszik, hajnali négykor kel, ládákat
hord, piacra jár, cipekedik, a tulajdonos pedig főtt krumplin és savanyú túrón
tartja, de abból is csak keveset ad. Onnan vergődik vissza a faluba, ahol aztán
a szolgálatból vásárolt földnek a megművelésével foglalkozik, a szülei csak
hónapokkal később jönnek haza. Önéletírásban így emlékszik ezekre a napokra:
„Amíg a szüleim haza nem jöttek, fűtetlen szobában laktam, mivel kemencénk nem
volt. Olyan kemény tél köszöntött be már december elején, hogy amint este
lefeküdtem és Jókait olvastam, leheletemtől zúzmara rakódott a nagy pokróc
bolyhára, amivel takaróztam.”

Húsz éves
korában megnősül. Falubéli lányt vesz el, Bíró Katalint, aki alig tizenöt éves,
amikor bekötik a fejét. Élik – most már együtt – a kisföldű gazdák küzdelmes
életét. Horváth István folyóiratot járat magának, és tudományos újításokat
próbál bevezetni – az egész falu derültségére – az évezredes szabályok mentén
történő földművelésbe. „Amikor egy február végi napon a vásott marhavakaróval
felmásztam mohás almafánkra, és elkezdtem vakarni az ágakat, a szomszédomból
kacagni kezdtek, hogy megbolondultam: fákat vakarok, holott mások a marhákat se
vakarták szívesen.” Az önműveléssel azonban nem hagy fel, akármennyi gúnyolódás
érje. A számtant, amelyből annak idején a háborús körülmények között a négy
alapműveletet sem sajátíthatták el, egy nála tíz évvel fiatalabb elemi iskolás
unokaöccsétől meg egy hetedikes tanítóképzős számtankönyvből házasemberként
tanulja tovább. A földrajzot úgy tanulja, hogy az apja által fogságból
hazahozott világtérképen követi Grant kapitány gyermekeinek kalandos utazását.
Így telik el még tíz év Horváth István életéből. Közben megismeri Ady, Áprily, Reményik költészetét. Már harminc éves, amikor a második világháború – a bécsi
döntés nyomán – átírja a határokat: Magyarózd Romániához szakad.
1940 nyarán,
kora őszén elterjed a faluban a hír, hogy – "Náci Pista most már nem fogja a
fődet túrni, hanem elmegy, és író lesz belőle…" Náci volt a ragadványneve az
idősebb Horváth Istvánnak. Mikor a költő édesapja megszületett a falu asszonyai
hasonlóságot véltek felfedezni közte és a zsidó boltos Ignác fia között: „te, ez
világra ajan, mint Náci, a zsidó bótas”. Így kapták a Náci a ragadványnevet.
A hír igaznak
bizonyul. 1940 októberében dönti el Horváth István, hogy családostól Kolozsvárra
költözik, és a paraszti munkák helyett megpróbál az írásnak élni. Már azelőtt
megjelenik a Magyar Nép című hetilapban néhány verse, ez az egyetlen lap,
amelyre rendszeresen előfizet, és amelynek a szerkesztőségébe elküldi írásait,
amiket közölnek is a szerkesztők, mint egy tehetséges, falusi verselőnek a
rímeit. Horváth István azonban többet szeretne, így hát nekivág az útnak,
feleségével és nyolc éves Aranka lányával, háborús körülmények között.
Egy 1940.
október 21-én keltezett levelében leírja viszontagságos utazásukat, és keserves
találkozásukat az idegen nagyvárossal, de levelét mégis bizakodóan fejezi be:
„Lehet, hogy a télen minden nyomornak ki vagyunk téve, de Istenben bízunk, és
nem csüggedünk. (...) Ne búsuljanak… Csókolja szerető fiúk, Pista”.
Kolozsváron a
család előbb alkalmi munkákból él, egyik napról a másikra, mígnem 1940. november
elsején a családfőt az Egyetemi Könyvtár alkalmazza szegődményes kisegítő
szolgaként. Két évig dolgozik itt, ezzel párhuzamosan olvas és ír, ír és olvas.
Majd pedig a Filozófiai Intézetben lesz altiszt, de ekkora már jó barátságban
van Jékely Zoltánnal, aki felfigyel a tehetséges, magát folyamatosan művelő
szolgára, aki csak öt elemit végzett ugyan, de olyan buzgalommal képezi magát,
hogy már a legnehezebb nyelvezetű filozófiai munkáktól sem riad vissza.
Első verseit
Jékely helyezi el a Pásztortűzben, ezzel pedig megnyílik Horváth István előtt
minden út, lehozza verseit az Erdélyi Helikon is, és 1943-ra már készen áll az
első kötete,
Az én vándorlásom:
„Jöttem
valahonnan.
Megyek
valahova.
Az én
vándorlásom
Nem szűnik
meg soha…
Hallgattam a
csendnek
beszédjét a
télben.
Csillagok
üzentek
titkokat az
éjben.
Lelkemet
pengette
az Istennek
ujja,
hogy rezgő
húrjain
örökkétig
fújja…”
Első verses
kötetéhez Jékely Zoltán ír előszót, és ajánlja a költőt az olvasók figyelmébe.
Magyarózdra is elérkezik az írói sikereknek a híre. Hiszik is meg nem is a
falubéliek. Ki hallott már olyat, hogy írásból is meglehetne élni?
Innen már gyors
egymásutánban következnek az események: Jékely Zoltán bevezeti pártfogoltját az
alakuló Termés folyóirat alapítói, szerzői körébe: itt köt életre szóló
barátságot Szabédi Lászlóval, Kiss Jenővel, Bözödi Györggyel, Asztalos
Istvánnal. Illyés Gyula közli a Titokkereső című ars poeticáját a Magyar
Csillagban, Zilahy Lajos hozza a Kipergett magvak-at a Hídban, több verse
jelenik meg a Forrásban, Püski Sándor kiadja novelláskötetét a Magyar Életnél…
és aztán beköszönt a rendszerváltás.

Horváth István
költészetéről és írásairól, amelyek az 1950-es években születtek egyértelműen
megállapították kritikusai, hogy nem az igazi Horváth István-i vonulathoz
tartoznak. A költő nem találja sem a helyét a megújult világban, sem a hangját,
hogy miként is kellene viszonyulnia ehhez az új, gyökeresen megváltozott
rendhez, és egyáltalán: versben hogyan kellene szólania. A szerep, amit
játszania kell, amit ügyesen rákényszerít a kommunista kultúrpolitika, idegen
tőle. Hosszú évek telnek el azonban, amíg ismét önmagára lel.
A „nagyapaember”
Panek Kati színésznő szóalkotása. A költő lánya, Horváth Arany, Panek Zoltán
íróhoz megy feleségül, de útjaik szétválnak, és Kati lányukat az anyai
nagyszülőkre bízzák.
Panek Kati pár
hónaposan kerül a fiatal nagyszülőkhöz – Horváth István alig 48, felesége pedig
42 éves. Attól kezdve a szülői gondoskodást és féltő, óvó szeretetet a kicsi
Kati a nagyszüleitől kapja: nagyszülei nevelik fel. Az unoka lesz az, aki ismét
fényt, derűt, boldogságot hoz viharvert házasságukba-életükbe.
„Kicsi
unokám, drága gyermek,
Be nagy titok
vagy, s hogy ismerlek.
Pisze
orrocskád mongol nyerge
anyám vonása,
de amelybe’
én és anyád
is benne élek.
Ó, hát hogy
is ne ismernélek!”
(Unokám)
Horváth István
felett időközben elröpül tizennégy munkás esztendő, jóval és rosszal egyaránt,
felépíti Kolozsvárott, a Görögtemplom utcában a családi házat, az Utunk
folyóiratnál dolgozik szerkesztőként, súlyosan megromlott látása miatt azonban
nemsokára betegnyugdíjazzák. Soha nem érezte magát otthon a nagyváros
idegenségében, hanem szülőfalujába s annak közösségébe kívánkozik állandóan
vissza. Nyaranta, míg felesége Kolozsváron a házat-kertet tartja példás
rendben, a költő magával viszi kicsi Katit Magyarózdra, idős édesanyjához. Ezek
a nyaralások életre szóló élményt jelentenek mindkettejüknek, amikor a nagyapa
– Apó – mindazt meg tudja mutatni a maga valóságában és mélységében az unokának,
ami gyerekkorában körülvette, mindazt, amiről ír, ami őt költőként meghatározza:
Magyarózdot és az ott élő emberek évezredes kultúráját.
Magyarózd
monográfiájának a megírását nyugdíjba vonulásakor, 1959-ben határozza el, és
több mint tíz évig dolgozik rajta: az összegyűjtött anyag, 850 gépelt oldal,
1971-ben jelenik meg
Magyarózdi toronyalja címmel. Az anyaggyűjtés azokon a
nyarakon történik, amelyeket Kati unokájával otthon tölt. Az ózdi Pekri-Radák
kastély szomszédsága szolgáltatja az ötletet arra a szerepjátékra, hogy nagyapa
és unokája „szerződést” kössenek, és gróf Stephanus Horváth szakácsként és
szobalányként alkalmazza kisunokáját a magyarózdi nyári vakációk időtartamára.
Részlet Panek Kati A nagyapaember című, hamarosan megjelenő könyvéből: „Egyszer
aztán kitaláltuk, hogy nagyapám ezentúl gróf Stephanus Horváth, és én leszek a
kiscseléd, aki a továbbiakban kiszolgálja őt, ózdi vályogházunk teljhatalmú
urát. Valóságos, igazi szerződést írtunk alá ketten, és boldogan álltam
szolgálatba… Egyszer, egy tikkasztó nyári napon, szokásos munkám végeztével,
nagyapám is leteszi a pennát, s szólít: - Gyere csak egy cseppet, kicsi szógám.
A forgatókönyvnek megfelelően válaszolok - Mit parancsol, méltóságos gróf úr? -
Azt, hogy húzzál lábbelit, mert felmegyünk a kerten a cigánysorra”
Így emlékszik
Panek Kati arra a napra, amikor nagyapját először kísérte el gyűjtőútjára,
először csodálkozhatott rá a falubeli cigánybanda muzsikájára. Később az
asszonyok énekelte népdalokat tanulja meg, nagyapja örömére. Majd öregasszonyok
balladáit, keserveseit és a siratókat is. Nem is tanulás ez, annyira megérintik
ennek a muzsikának a mélységei, hogy a gyermek Panek Kati észrevétlenül szívja
magába mindazt, amit hall. Attól a pillanattól kezdve életének része, állandó
kísérője lesz a népi muzsika. – Ezt te hol tanultad, Apónak madara? –örvendezik
büszkén a nagyapa, amikor Katiját először hallja keservest énekelni. Ekkor
tudatosul benne, hogy unokája valóban tovább fogja vinni mindazt, amit ő az
enyészettől meg szeretne menteni. Később, Kolozsváron meséli el Horváth István a
költőtárs Kiss Jenőnek, hogy amikor unokája az öregasszonyoktól tanult
katonadalt énekelte, úgy érezte mintha az idő zavarodott volna össze: az unokája
siratta az ő háborúba induló édesapját. A nagyapa végül meghívja unokája
leánypajtásait a szülői házba – a Tesla magnójáról szól a maga gyűjtötte tánc
alá való muzsika, estéről estére, hogy a gyermek megtanuljon táncolni is. Ezek
az élmények határozzák meg aztán Panek Kati későbbi, népdalénekesi pályáját,
hogy amikor Erdélyben még a táncház szót se ismerték, ő már elsőként, és
utánozhatatlanul énekeljen az tévé- és rádióműsorokban, majd később a táncház
egyik alapítójaként zenekari kísérettel is előadhassa a Horváth István
gyűjtéséből származó anyagot.
A falu múltja
iránti érdeklődése Horváth Istvánnak még abból az időből származott, amikor
magyarózdi gazdaként éveken keresztül részes művelője Johann Konradsheim
bárónak, gróf Teleki Ilona férjének, akik a magyarózdi kastély utolsó
tulajdonosai. Akkor még senki sem sejti, hogy közeledik a második világégés, és
a báró menekülni kényszerül, mindent hátrahagyva.
Elröpülnek a
gyűjtés, a megírás, a szerkesztés évei.
Az unoka
gyermekkora véget ér. 1976-ban Panek Katit felveszik a marosvásárhelyi
Színművészeti Főiskolára. Innen küldi nagyapjának a születésnapjára a köszöntő
és egyben beszámoló levelet, amelyben csöppnyi bűntudat is lappang, hisz ő
fiatalon új életet kezd, nagyszülei pedig ott maradnak Kolozsváron. „Apókám,
ugye hihetetlen, hogy úgy el tudtunk szakadni a régi, 19 évig megszokottól és
úgy hozzá tudtunk nőni az újhoz. (… ) Kívánom: ne csalódj bennem. És ha lehetne:
legyek örömödre.”
Legközelebb a
téli vakációban találkoznak. Nagyapa és unoka is készülnek a találkozásra,
hosszú beszélgetésekre. A vakáció napjai gyorsan elrepülnek, a színinövendéknek
január negyedikén indulnia kell vissza, Vásárhelyre. Ismerősök viszik autóval,
de késnek, marad hát egy kis idő, ügyes-bajos dolgokat intézni. Kati kiszalad a
Béke térre, levelet postázni. Itt találkozik – teljesen véletlenül –
nagyapjával, aki hazafelé tart a Görögtemplom utcába. Unokája kérésére azonban
megváltoztatja szándékát, és elkíséri őt a Mikó utcába, ahol Horváth István
lánya, Kati édesanyja, Horváth Arany lakik. Az egyezség szerint oda érkezik,
Katit felvenni, az autó.
Beszélgetés
közben arra lesznek figyelmesek, hogy a ház előtt, az út túloldalán megáll az
ismerősök gépkocsija. Indul a lány, kezében két könnyebb csomaggal kiszalad. A
nagyapa is indul unokáját kikísérni, kezében egy bőrönddel. Kilép a kapun, lelép
a járdáról. Az autónál a csomagokat rendezők csak az óriási csattanásra
fordulnak meg. Már késő.

Utóirat:
A részeg
autóvezetőnek nem kell bűnhődnie tettéért. A párt és a titkosszolgálat megvédi
emberét: a gázolásnak nem lesznek büntetőjogi következményei.
A magyarózdi
sírkőre annak a Jékely Zoltánnak a verssorai kerülnek, aki először jelentette
meg Horváth István verseit a Pásztortűzben: „Kire ficánkoló autó tiport,
Nyugtasson a falud, Szegény költő-Tiborc!”
Negyven év telt
el a tragikus esemény óta. Megérett az idő Horváth István újraolvasására.
