Nemzet, sors, irodalom és zsoltár...

CZINE MIHÁLYRÓL
beszél
MARGÓCSY JÓZSEF*
irodalomtörténész
Czine
Mihály élete nem titkok története: egyrészt vannak önéletrajzi jellegű írásai,
másrészt a pályatársai, a tanítványai, az író-olvasó találkozókon részt vevő
irodalombarátok is gazdagították emberi, irodalomtörténészi, tanári alakjának
képét. Czine Mihályról az egyik baráttal, Margócsy József irodalomtörténésszel a
nyíregyházi, Kossuth utcai otthonában beszélgettünk.
Ez a lakás
levéltár és könyvtár is egyben, így a könyvespolcokról hamar elő lehetett venni
azt a kötetet, amire éppen szükségünk volt. Indulásként mindjárt Czine Mihály
könyv alakban megjelent kandidátusi disszertációját, benne a szerző személyes
hangú levelével. S a cikket, amelynek címe: „Hihetetlen, de Czine Mihály
hatvanéves”, vagy éppen a temetésre hívó gyászjelentést, amelynek beszédes a –
természetesen Móricz Zsigmondtól származó – mottója: „A fejedelemnek …nem
lehet olyan álmot álmodni, amilyet akar, csak amit lehet. Nem is, csak amit
lehet, de amit kell.” Jellemző a jelentés szövege is: „Nemcsak tudósa, de
összetéveszthetetlen hangú prédikátora volt tudományának. Az eszmei hűség
példaképe, aki mindig bátran kitartott felismert igazságai mellett.” Jobbára
személyes benyomások, élmények kerültek szóba, miután tisztáztuk: az ötvenes
évek vége felé a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatban ismerkedtek meg, ahol
Margócsy József – aki később a TIT megyei elnöke is lett – a szervezésben
segített, Czine Mihály pedig népszerű előadó volt, aki mindig szívesen jött a
szűkebb pátriába.
– Milyen családi
körülmények között nevelkedett Czine Mihály?
–
Nyírmeggyesen született 1929-ben, s hároméves volt, amikor a család átköltözött
a szomszédos Hodászra. Ahogy juhász édesapja mondta akkoriban: házat vesznek,
letelepednek, és kisparaszt lesz belőle. Akkor már egy kicsit jobban ment neki,
de az apa mindvégig megmaradt juhásznak. Miska késői gyerek volt, tizedik a
sorban, a hat lány és a négy fiú között. (A sok gyerek nem volt ritka azokban az
időkben, édesanyám is tizenharmadik csemetéje volt a nagyapámnak, aki egyébként
kétszer házasodott, másodjára nyolc gyerekkel egy tizenhét éves lányt vett el
feleségül.) Amikor Miska megszületett, az apja ötvenkét éves volt, és éppen
házasodott Miska egyik testvére, aki harmincöt évvel volt nála korosabb. Jobbára
a legidősebb lánytestvére gondoskodott róla, a családnak nagy volt az összetartó
ereje.
– A későbbi beszélgetéseik
során szóba került Nyírmeggyes?
–
Valószínűleg azért nem beszélt sokat Nyírmeggyesről, mert a kisgyermekkori
emlékei már Hodászhoz kötötték, erről az időszakról a könyveiből sokat tudunk.
Miska nagyon hálás természet volt. Mindig nagy szeretettel emlékezett meg
azokról, akik segítettek neki, gondoskodtak róla. Így a két tanító bácsijáról
is, akik az első-másodikban és a harmadik-hatodikban tanították. Főleg az
osztatlan iskola felső tagozatában tanító Siketh tanító úr járt folyton az apja
nyakára, mondván: mindenképpen szükséges, hogy Miska továbbtanuljon. Siketh
tanító úr alapozta meg az irodalomszeretetét, könyveket adott neki, s amikor
elolvasta őket, megbeszélte vele az olvasottakat. Ez az ő eszesedésének első
időszaka. Végül beíratták a legközelebbi – nyírbátori – polgári iskolába, majd
Nyíregyházára, a tanítóképzőbe. Itt tett érettségit 1948-ban. Ekkor én már két
éve tanítottam, miután hazajöttem a hadifogságból, de ha találkoztunk is
valamilyen rendezvényen, még nem lehetett tudni, hogy tudóspalánta jár köztünk.
–
A diákok számára néhány tanév helyszíne nem mindig emlékezetes. Nyíregyháza
hatással volt Czine Mihályra?
– Nagyon
is! Ne felejtsük el, hogy itt lett tizennyolc éves, mégpedig éppen a fényes
szellők indulása idején, amikor egy hatalmas, össznépi lelkesedés volt jellemző
az országra. Kár, hogy erre most sokan legyintenek. Czine Miska ilyen
időszakban serdült fiatalemberré. Képzeljük el csaknem százkilencven
centiméteres magasságát, a jelentős testet, a szép frizurát a már egyre növekvő
szemöldökkel.
– Ez nagyon jellegzetes
vonása volt…
– Igen, ez
a szemöldök Miskánál olyan volt, mint Sámsonnak a haja. Úgy ápolta, mint más a
szakállát, bajuszát, sokszor meg is pödörítette. Már látszott, hogy nem
akármilyen ember, s hogy olvas, többet olvas, mint az osztálytársai.
– Itt voltak-e emlékezetes
tanárai?
– Két olyan
tanára volt a képzőben, akiktől sokat kapott: az akkor ambíciózus pályakezdő
Sárdi Bélától és Diószegi Barnától. Kétféle hatás alá került. Sárdi könyveket
adott neki, ráadásul olyanokat, amelyek abban az időben keresettek voltak.
Diószegi pedig – aki mély gondolkodású ember, nagyon jó festő volt – a
világirodalom felé nyitotta ki az elméjét. Czine mindig szívesen emlékezett a
Nyíregyházán töltött évekre. Jellegzetes mondatai közé tartozott: „Azt mindenki
tudja, hogy az egész világon sehol sincs annyi szép lány, mint Nyíregyházán. Ez
diákkoromban is így volt, amikor Sárdi tanár úr…” Az ilyesmit sokszor beleszőtte
a beszédeibe.
– Természetes volt, hogy a
pesti egyetemre megy?
– Több
dolog szóba került. A régi tanítója Hodászra hívta haza, éppen volt is ott üres
tanítói állás. Mások pedagógiai főiskolát ajánlottak, végül az akkori lendület,
amely kedvezett az első generációs értelmiségieknek, nemcsak a fővárosi
egyetemre röpítette, hanem az Eötvös-kollégiumba is. Utóbbit persze nem sokáig
élvezte, mert felszámolták a híres kollégiumot. A könyvtár azonban maradt a
Ménesi úton, átvette az Akadémia, így tudták megmenteni. Ötvenezer kötet könyv!
Ez volt Czinének az igazi nagy alma matere. Hogy tudott olvasni! Rengeteget
kellett neki pótolnia, de volt benne egyfajta „ráéhezés” a tudományra. Csak pár
lépést kellett tenni, és a legjobb könyvekből választhatott. Akár este
tizenegyig olvashatott. Ez az időszak hozta meg a ráeszmélést arra, hogy milyen
szép az irodalom, s milyen szép az élet az irodalommal összekapcsolva! Czine
szocializálódása, a társadalomba illeszkedése egy udvarlós, kellemes, jókedvű
élettel a nyíregyházi tanítóképzőben kezdődött, és Pesten folytatódott, amikor
későbbi hivatására ráérzett.
– És üstökösként robbant
be az irodalmi életbe…
– A szintén
szatmári Király István, a későbbi akadémikus állt melléje. Amikor Czine megkapta
magyartanári oklevelét, már egy éve aspiráns volt. Hamar bekerült az
Irodalomtudományi Intézetbe, nem sokkal később pedig az Új Hang szerkesztőségébe
is. Huszonöt éves korában már József Attila-díjat kapott.
– Ez nagyon nagy dolognak
számít. Hiszen huszonöt éves korban József Attila-díjat kapni jelentős
elismerés. Másoknak negyven-, akár ötvenéves korukig kell várniuk erre az
elismerésre.
– Igen, ez
így van. Hallatlanul jó kezdősebességgel indult tehát, és meg kell mondani,
tudott élni a lehetőségekkel. Fiatalabb éveiről a róla szóló cikkében Bodnár
György azt írta a História című folyóirat 2000-es második számában: „1948-tól a
Magyar Dolgozók Pártja tagja. Közösségi eszményeit az 1956-os forradalom és
annak leverése után is megőrzi, de 1957-ben nem lép be az újjászervezett
MSZMP-be. […] Ezután főleg a művelődéspolitikai vitákban, számos konfliktusba
keveredett. Kiváltképp két kérdésben éleződött ki vitája a hivatalos
művelődéspolitikával. Nem értett egyet a népi írókról hozott
pártállásfoglalással (1958), s bírálatát az MTA Irodalomtörténeti Intézetében
rendezett tanácskozáson az MSZMP képviselőjével szemben nyíltan megfogalmazta.
1963-ban az akadémiai kézikönyv számára monográfusi igénnyel megírta az erdélyi
magyar irodalom történetét, amelyet, külső hivatalos beavatkozásra, ízeire
szedtek, és a megjelent változatból nagy részt kihagytak. Az e vitákban
megnyilatkozó kritikus igénye és szuverén közösségi szemlélete a következő évek
kisebb-nagyobb ügyeiben is végigkísérte.”
– S hiába került a
fővárosba a kivételes tehetségű parasztfiú, Szabolcs-Szatmár az élete végéig
meghatározó maradt…
– Czine úgy
fogalmazott: Szatmár-Szabolcs, és nem úgy, hogy: Szabolcs-Szatmár-Bereg. Sokszor
hallottam tőle: nagyon jó helyre születtem, mert olyan földijeim vannak, mint
Kölcsey és Móricz, de alkotott itt Petőfi is. Mint mondta, a szülőföld
predesztinálta arra, hogy a magyarság képviselője legyen. Szabolcsot, Bereget
nem ismerte különösebben, neki Szatmár volt a mindene.
–
Gyakran tartott előadásokat a szűkebb hazájában?
– Mindig
jött, ha hívtuk. Nagyon élvezte az előadások utáni beszélgetéseket egykori
osztálytársaival, barátaival. A beszélgetés sokszor énekléssel folytatódott,
amiből sosem maradt ki a „Tebenned bíztunk elejitől fogva”, mert számára a
népdal és a zsoltár összeért. A népdal, majd zsoltár – amely átkozza a múltat és
a szegénységet, de kéri Isten segítségét –, ezek voltak az éltető elemei.
Életformája volt az éneklés, az énekben való felolvadás.
– Kandidátusi
disszertációjának akadémiai védéséről akkoriban anekdota járta irodalmi
berkekben. Miként emlékszik erre?
–
Ezerkilencszázötvenkilencben lett kész a kandidátusi értekezés, amelynek címe ez
volt: Móricz Zsigmond útja a forradalmakig. A történet ahhoz kötődött, hogy a
kandidátusi vitában felszólalt Bóka László is. Róla tudni kell, hogy hallatlanul
szellemes, ugyanakkor cinikus ember volt, negyvenéves korában már egyetemi tanár
a pesti egyetemen és szociáldemokrata államtitkár. Nos, Bóka megdicsérte Czine
munkáját, de hozzátette: azért jobb lett volna, ha a külföldi szakirodalmat egy
kicsit jobban figyelemmel kísérte volna.
– Mit válaszolt erre Czine
Mihály? Ahogy őt megismerték, gondolom, valami csípőset…
– Czine
erre azt mondta: „Ha valaki, akkor Bóka elvtárs nagyon jól tudja: amikor mi
egyetemisták voltunk, minket nem idegen nyelvek tanulására, hanem zakatolásra és
a termelőszövetkezet fejlesztésére ösztönöztek.” Megállt a levegő, mert
meglehetős tiszteletlenségnek számított egy ilyen visszavágás, de – meglepetésre
– Bóka lenyelte. Talán azért, mert a dolgozatnak voltak ugyan hiányosságai,
amiket szóvá kellett tenni, de Bóka rossz helyen fogta meg. Miska pedig tudta,
hogyan kell rá válaszolni, és nem habozott. Egyébként az értekezés a következő
évben megjelent könyv alakban is. Már maga az is érdekes, hogy e tudományos
igényű könyvet nem az Akadémiai adta ki, még csak nem is a Gondolat, amely a
tudományos irodalomnak volt a műhelye, hanem a szépirodalmat kiadó Magvető.
Ugyanis ez egy olyan könyv, amely szépirodalmi eszközökkel és hallatlan
tudományos apparátussal mondja el Móricz Zsigmond életének regényét 1919-ig. Ez
a könyv olvasmányos, egyben ismeretterjesztő mű, amely szociológiailag felméri a
szatmári parasztság életét.
– Igen, ez egy kiváló
kötet.
– Valóban
az. E ragyogó könyvnek az a titka, hogy Czine tudta: Hodásztól nincs olyan
messze Csécse, ahol Móricz született, és ahol megerősödött benne a szatmáriság,
a parasztság és a magyarság szeretete. Ezt az utat Czine ugyanott járta végig,
ahol Móricz. A Légy jó mindhalálig, A hét krajcár és más történetek ugyanúgy
előfordulhattak volna Czinéék életében. Tehát ez egy tudományos dolgozat,
azonban egyszer sincs benne leírva: ez úgy volt, mint minálunk. Ebben a könyvben
Czine bemutatja a saját ifjúkorát, és azt a vágyakozást, hogy miként lehetne jó
mindhalálig, hogy hogyan tanulhatna meg egy szakmát, amivel kiemelkedhet – ha
már őt küldték iskolába, míg a többi testvérre maradt a hagyományos paraszti
munka.
– Ez az a méltatás, amely
annak idején Margócsy József tollából meg is jelent a Kelet-Magyarországban…
– Igen, sőt
kaptam is utána Miskától egy nagyon kedves levelet, amelyben meleg szavakkal
megköszönte a kritikámat. Én is úgy érzem, hogy találó sorokat sikerült írnom a
könyvről. Nem anyakönyvi kapcsolat van köztünk, de itt vagyok én is ezen a
tájon. Czine is együtt érez Móriczcal, de anélkül, hogy egyetlen szóval utalna
rá. Régi felismerés, hogy arról tud az ember igazán jó kritikát, ismertetést
írni, amivel rokonszenvezik, amit maga is átérez. Czine Mihály mindent
elolvasott, amit Móricz Zsigmond fiatal korában elolvashatott. Így tudott
külföldi irodalmakkal összehasonlítani. Nem véletlen, hogy amikor kiadták nálunk
az „-izmus” köteteket, a Naturalizmus kötetet éppen Czinének adták oda, az
anyagot ő válogatta össze. És – Bókára gondolva – e kötet irodalomjegyzékében
alig van magyar. Czine Mihály ugyanis pótolta egykori hiányosságait: ami le volt
fordítva, azt elolvasta, és idézi, kommentálja.
– Ha már a levelét
említette, jellemző, hogy nagyon szép kézírása volt Czine Mihálynak…
– Mégsem ez
a leveleinek különlegessége. Nézze csak, van itt jó néhány tőle származó levél,
s közülük csak egyen van keltezés.
– Valóban. Ez elég
érdekes.
– Ő ugyanis
nem írt dátumot, amiben megmutatkozik Czinének valamifajta időtlen magatartása,
időhöz nem kötődő kemény, monolit magatartás. Más esetében pongyolaságnak
mondanám. Ez az időtől függetlenített magatartás azt mutatta, hogy ő nem a napi
helyzetnek megfelelően él, képvisel dolgokat. Ilyen volt. Sohasem tűrte a
szellem, a gondolat szabadságának korlátozását.
–
Czine Mihály a határon túli magyar irodalom apostola volt. Hogyan lett azzá?
– Ezt jól
nyomon lehet követni. Czine 1964-től volt egyetemi docens, s nagyjából azokban
az években kezdtek kissé megnyílni a határok. Nagyon érdekes, hogy ő is a
Vajdaságban kezdte az ismerkedést a határon túli magyar irodalommal. Tehát nem a
nyugat-európaival vagy az amerikaival, hanem az utódállamokban lévővel, azonban
viszonylag hamar ott hagyta a vajdaságiakat, mert a nyugati befolyás ott hamar
jellemző lett. A szabadkai, újvidéki írók nem a magyar hagyományt folytatták,
hanem írtak mindenféle lehetetlent. Nemcsak mindent lefordítottak, kiadtak, de
maguk is az amerikai stílust másolták. Erről magam is meggyőződtem, amikor
1964-ben ösztöndíjasként Móricz vajdasági kapcsolatait tanulmányoztam. Nos,
Czinét ez nemigen érdekelte. Szerinte ugyanis nem az elméletek voltak a
lényegesek, hanem az, hogy mit írnak ott az emberekről és a magyar valóságról. Ő
már akkor népben, nemzetben, nyelvben gondolkodott, ami később meghatározta a
munkásságát. A népsorsirodalomban – ahogy Karádi Zsolt írja – Erdélyben, a
Felvidéken Czine azt vette észre, hogy – a vajdasági szabadsággal szemben – nagy
az elnyomás, ezért az ottani magyarokat pártolni kell. És ezt akkor már meg is
tudta tenni: 35 éves volt, az irodalomtörténet kandidátusa, egyetemen tanított,
szerkesztő volt egy folyóiratnál, ahol a kritikát elkezdhette, vagyis: hangja
volt. Szívesen hívták a TIT-be, mert jó ismeretterjesztő is volt. Hamar nagy
közönsége lett, ha híre jött, hogy Móriczról, Németh Lászlóról, Nagy Lászlóról
tart előadást, csillogott a nők szeme, kinyílt a hallgatóság. Nemzeti, népi,
társadalmi kötelezettségéről a már említett cikkében Bodnár György így írt: „Már
fiatalkori írásaiban is feltűnik a vonzódás ahhoz az irodalomhoz, amely
egyszerre vállalja a nemzeti, népi és társadalmi gondokat. S az is azonnal
látható, hogy szerzőjük kezdeményező erejű, szívesen vállalja a küzdelmet a
megmerevedett irodalomtörténeti és kritikai ítéletekkel is. […] Ha az
irodalomtörténet – mint a történelem – korszakok, művek, írók és olvasók
párbeszéde, Czine Mihály kérdéseit és válaszait aligha nélkülözheti az utókor.”
Csodálatos embernek tartották, és hallatlanul megnőtt az ázsiója. Szóval a
közönség szerette, ugyanakkor a hatalom furcsa szemmel nézett rá. Miska érezte,
hogy az ő útja keletre vezet, ami – ne feledjük, Romániában, Erdélyben akkor még Ceausescu volt hatalmon – bosszantotta a pártvezetést. Nem véletlen, hogy a
kortársai közül mindenki kapott Kossuth-díjat, csak ő nem. Nála tíz évvel
fiatalabbak már akadémikusok lettek, de ő nem. Pedig már 1973-tól megvolt a
nagydoktorátusa, mégsem lehetett akadémikus, mert az útját állták. Dicsősége
volt a magyar irodalmi kritikának, a szerkesztőknek, az irodalomtörténészeknek,
ugyanakkor nem tudták őt maguk felé hajlítani. Ebből adódtak aztán a
feljelentések, piszkálódások és a berendelések.
– Vagyis az ő számára
kiteljesedést hozott a rendszerváltozás?
–
Bonyolultabb a dolog. Mindenütt írt, publikált, nagy vállalkozásokban vett
részt, szinte nem lehetett meglenni nélküle. Következetesen járta a világot,
találkozott a magyarokkal, egy idő után nemcsak az utódállamokban, hanem az
emigrációban is. El kellett fogadtatni sokakkal, hogy aki emigrált, az nem
föltétlen hazaáruló. Ebben a levegőváltozásban volt nagy szerepe Czinének, aki
„gyűjtötte” a világban a jó magyarokat, amire lehetősége volt, hiszen sokfelé
hívták. A rendszerváltozás után megindult utána a „vadászat”, sokan azt mondták:
„ez az ember kellene nekünk”. Korábban az Anyanyelvi Konferenciában vállalt
tisztséget, majd a Magyarok Világszövetségében, de ezek nem voltak különösebben
sikeresek, mert a jó szándékát sokan kihasználták, őt előtérbe tolták, és a háta
mögött olyasmit tettek, amit Czine nem vállalt volna. Mind őutána mentek, de ha
nem volt ott, akkor egész másként társalogtak. A rendszerváltozás után a
református egyház bevonta a munkába, főgondnok, majd az országos zsinat alelnöke
lett, de itt is inkább csak bújtak mögéje olyanok, akik egészen másként
gondolkodtak, mint ő.
– Hogyan teltek Czine
Mihály utolsó évei?
– Czine
utolsó évei szinte folyamatos – konkrét vagy hallgatag – védekezésben teltek.
– Miért?
– Azt
érezte, hogy nem értik meg, legfeljebb csak akkor, ha nagyot kiált. Azt vette
észre, hogy egyre inkább egyedül marad. Ezt erősítette az is, hogy Németh László
zászlaja alá sorakozott. Utolsó könyvének címe ez volt: „Németh
László eklézsiájában – sors és irodalom”,
vagyis nyilvánvalóvá tette, hogy Németh hitvallását követi. A könyv 1997-ben
jelent meg. Karádi Zsolt meg is jegyezte, hogy míg az előző köteteiről nagy
terjedelemben sokan írtak recenziót, erről összesen két folyóirat írt: a
megjelenés évében a Hitel, a következő esztendőben pedig a Forrás. Ezek
elismerően szóltak ugyan, de másutt a könyvet nem méltatták kritikára.
/Marik
Sándor/
*MARGÓCSY JÓZSEF
(született 1919. április 8-án Nyíregyházán) irodalmár. Az Eötvös-kollégium
hallgatója, magyar–francia szakon szerzett diplomát. 1941-től Budapesten, majd
Nyíregyházán középiskolai tanár, szakfelügyelő 1961-ig, 1962-1980 között a
nyíregyházi tanárképző főiskola tanszékvezető docense, főigazgató-helyettese,
nyolc évig főigazgatója. Fél évszázada rendszeresen publikál irodalmi és
helytörténeti témákról napilapokban, folyóiratokban. Több önálló kötete van
(Lobogó szövétnek – Móricz Zsigmond és Szabolcs-Szatmár, 1989).