„…A világ csak az emberrel
együtt gonosz.”

HELYZETÜNK A VILÁGBAN
Igazság szerint
nem lehet azt mondani, hogy egyik mítosz régi, a másik meg újabb. A mítoszok egy
bizonyos stádiumát képviselik az emberi eszmélkedés történelmi folyamatának,
ezért fejlődéstanilag mind egykorúak. A huszadik század úgynevezett mítoszai
ugyanabból az analogikus, metaforikus (preracionális) gondolkodásmódból
fakadnak, mint hajdan az őskoriak. De az időben legrégebben keletkezett mítoszok
is tudnak valamit arról, hogy a világban nem mindig volt jelen az ember. Mózes
könyvében Ádámot a hatodik napon már kész világ várja. A brahmanizmus periodikus
világstádiumokról beszél. A PopolVuhban az istenpár előbb agyagból, azután fából
próbál embert alkotni – hogy végül csak kukoricából sikerüljön. Az ember
megjelenésekor tehát legalább agyagnak, fának és kukoricának már lennie kellett.
Egészen függetlenül attól, hogy miképpen képzelik a világ keletkezését, a
mítoszok igenis sejtenek valamit arról, hogy a világ nem eleve mai állapotában
„jött létre”. Mai állapotát előző állapotoknak kellett megelőzniük (mintegy
azokból bújt elő); a világnak egyszóval története volt, van – és talán lesz is.
Az ember a legtöbb mítosz szerint csak valamely kései világállapotban, mondhatni
a hatodik napon jelent meg a Földön. Nagyon régi tudás ez. Az emberiség
őstudásához tartozik ez. Olvasom, hogy miután emberek vagyunk, nem tudjuk már
elgondolni a világot ember előtti állapotában. Olyat is olvasok itt-ott, hogy
ember nélkül tulajdonképpen nincs is világ. (Mintha bizony a világ léte attól
függne, hogy tudatosul-e, elgondoltatik-e. )
A „világ” szó értelmezésén múlik ez a dolog.
Azok az elméletek, amelyekre célzok, a szubjektum életvilágát vagy éppen
tudattartalmát értik ezen a kifejezésen. Ezek az elméletek bármilyen rafinált
ismeretelméleti érvekkel, ontológiai bizonyítékokkal bástyáznák körül magukat,
bármilyen meghatározó kulturális jelentőségük is volna (mert körülbástyázzák, és
mert van), igazi mivoltukat tekintve afféle misztifikációk, jó- vagy
rosszhiszemű gondolati mesterkedések. Nemcsak spontánul kialakult belső
meggyőződésünknek, nemcsak a paleontológia modern tudományának mondanak ellent,
hanem az emberiség hagyományozott őstudásának, a mítosznak is.
Színigaz most
már, hogy a mai világ (az emberrel együtt) nem a hajdani, ember előtti világ.
Mondhatni közbejött benne az ember. De ez nem ok arra, hogy ember előtti
állapotát utólag kétségbe vonjuk, sem pedig arra, hogy ne törekedjünk elgondolni
ember nélküli állapotában – mintegy kivonni belőle az embert. Bizony, a világ
ember nélkül is világ volt, s ha el nem akad az idő folyása, ember nélkül is
világ marad. Különös botrányra, óriási eszmei terrorra vall, hogy egy ellenkező
előjelű terror után most ismét kockázatosnak számítson kimondani ezt a
tudományos tényt, ezt a gyermeki banalitást.
Milyen a világ, ha kivonjuk belőle az embert?
Minthogy minekünk csak a tudat, csak a gondolkodás által van képünk róla, s ez
már önmagában is gondolatszerűvé teszi a világképünket, be kell ismernünk: nem
tudjuk pontosan, milyen az ember előtti világ. Minthogy mi már benne vagyunk,
nem tudhatjuk, kívülünk milyen lehet. Csakis a természettudomány nyújt erről
némi fogalmat. De mert maga a tudományos kísérlet, sőt a megfigyelés is emberi
beavatkozást jelent a világ spontán folyamatába, végeredményben magában a
tudományos felismerésben sem az ember nélküli világ jelenik meg. (Hogy is
lehetne világ, mihelyt felismerés?) Becsületesen felsorolva így az ellenérveket,
azt kell mondanunk, hogy ilyen-olyan vonatkozásban azért mégis el lehet
gondolni, milyen az embertelen, az ember előtti világ. Biztos például, hogy
nincs tudata. A tudat az organikus, funkcionális struktúrák (az élő
szervezetek) fejlődéstörténetének egyik kései, úgy lehet legfontosabb
fejleménye, mondhatni „fordulata”; a folyamatok szummálódásának új alapelvét
honosította meg a világban, nevezetesen a finalitást.
A tudat: az ember tudata; az emberrel együtt, az ember által jelent meg a
világban. A tudat (ahogy a nyelv is) az emberfaj kizárólagos privilégiuma,
differentia specificája.
A tudat: maga az ember. Amikor tehát tudni akarjuk, milyen a
világ, ha kivonjuk belőle az embert, éppen a tudatot kell kivonnunk belőle. És
mert a tudat – ahogy mondtam – új alapelvet honosított meg a világban (a
finalitást ), amikor az ember nélküli világról beszélünk, végeredményben a
finalitást kell kivonnunk világképünkből. Ki kell vonnunk legfontosabb
hagyományos fogalmainkat, úgymint az értelmet, a jövőt, a merre tartást, a célt,
az akaratot. Az embertelen világban tehát nincs értelem, nincs cél, nincs akarat
– nincs finalitás. Kétségtelen most már, hogy az ember előtti világba beleszámít
az élővilág is. Az élő szervezetek maguk is kései fejleményei a
világfolyamatnak, mondhatni az ötödik napon jelentek meg a Földön. Nos, az
élővilág megjelenése éppolyan fordulat volt, éppúgy új alapelvet honosított meg
a világfolyamatban, mint később az ember megjelenése. Az organikus struktúrák
működésének saját alapelvét: a funkcionalitást. Mihelyt tehát a világ
legáltalánosabb képére (nemcsak ember előtti, hanem már élet előtti állapotára)
vagyunk kíváncsiak, a funkcionalitást is ki kell vonnunk világképünkből.
Az élővilágban
funkcionalitás, az emberi világban azonkívül még finalitás is érvényesül. Az
embertelen, élettelen világban mindennek nyoma sincs. Éppen ezért ebben a
legáltalánosabban elgondolt, mondhatni valódi világban a legtöbb hagyományos
kérdésünk egyszerűen értelmét veszti. Nemcsak azok a kérdések, hogy mi célból,
mi végett, hová, hanem azok is, hogy mire való, mire szolgál, mi a helye, a
feladata.
Ismertem én fiatal koromban egy kiváló költőt, Szabédi Lászlót, van neki
egy kiváló verse, a Külön kerék*.
Azt a megrendültséget fejezi ki, amikor valaki rájön, hogy az ember nem
nélkülözhetetlen alkatrésze a világegésznek, fölösleges benne, a kozmosz
őnélküle is nagyon jól elműködik. Nahát, épp erről van itt szó. Erről másutt
bőségesen szóltam. És így nagyjából megkaptuk, mi mindent kell kivonnunk mai
(hagyományos) világképünkből, hogy az ember előtti, sőt élet előtti világot
mutassa. A funkcionalitást, a finalitást kell kivonnunk belőle. (És persze
mindazokat az eszméket, képzeteket, amelyek ezekből fakadnak.) Milyen marad
tehát világképünk, ha mindezeket a biomorf, antropomorf vonásokat rendre
kivonjuk belőle?
Milyen az
ember előtti, élet előtti világ? Az bizony olyan világ, amelynek nincsen
értelme, célja, nem halad, nem tart sehová, nem való benne semmire semmi,
semminek sincs benne szerepe, feladata. Egyszóval kivonva a kivonandókat
olyan világot kapunk, amely egyszerre struktúra és folyamat (a tér-idő komplexum
szummálódásának folyamata); amelyben minden összefügg az egésszel, amelynek
része, tehát minden szükségszerű; amelyben minden szigorú szabályok (természeti
törvények) szerint megy végbe – és nincsen szükséges tudatra, mert hiszen
évmilliárdokig nagyon jól megvolt anélkül is. Összefoglalva: az élet előtti
világban nincs funkcionalitás, nincs finalitás, ellenben szigorú, kötelező
érvényű kauzalitás, legitás van. És ebben a világban jelent meg az ötödik napon
az élet, a hatodik napon az ember.
Na már most, nem
akarom ezzel azt mondani, hogy az élet, az ember véletlenül vagy éppen kívülről
csöppent bele a világba. Egy olyan világban, amelyben minden szükségszerű,
szükségképp jött létre a tudat is. Sőt azt is megkockáztatnám, hogy miután olyan
közegben jelent meg, amelyben funkcionalitás érvényesül (tudniillik az
élővilágban), a tudatot csakis életfunkciója hívhatta elő. A Teremtő Valaki a
világegészben az organikus lét áttételén keresztül olyan princípiumot hozott így
létre, amely emberi fogalmaink szerint „ellentétes” vele. Az alapelvek síkján
maradva: a legitás, az általa már korábban létrehozott funkcionalitás
közbejöttével létrehozta a finalitást.
Így hát adva van egyrészt az öntudatlan világegész, másrészt – benne és szemben
vele – egy attól elvileg különböző, egyedülálló, mondhatni idegen faktor: a
tudat, az ember. És ez a feszültség határozza meg helyzetünket a világegészben.
A világ (vagy ahogy misztifikálva mondani szokták: a „lét”) természete szerint
öntudatlan. Az emberi egyed azonban egyszerre lét is, tudat is. Öntudatlan lét,
de tudata van; tudatos öntudatlan; tudat az öntudatlanban; önreflektáló
eszmélet, amely mégis a reflektálatlanra irányul – mi ez tulajdonképpen? Nem
nevezném önellentmondásnak, mert ellentmondás csak az ember fejében van, a
világban nincsen. De mindenesetre különneműség, elhatároltság, feszültség,
idegenség – maradjunk talán ennél a szónál. És ez nemcsak a metafizika vagy a
technika vagy éppen az értéktöbblet megjelenése óta van így (ahogy sokan
állítják), hanem eleve így volt. Idegen az, aki másnemű közegben él. A tudat
idegen a világban. Metaforikusan úgy is fogalmazhatnék, hogy az ember a
természet meghasonlása. Mert az ember nemcsak tétlen reflektálója a
világfolyamatnak: maga is részt vesz benne, alakítja, befolyásolja azt. Miután
egyszer létrejött, máris aktív hatótényezője lett a világegésznek. Így hát
nemcsak idegen a világban, hanem otthonos is. Tudatként idegen, létként otthonos
benne. És ebből a kettősségből mélyreható következmények fakadnak. Fakad például
az emberi viselkedés két nagy alaptípusa, az a kétféle magatartás, ahogy az
ember környezetéhez viszonyulhat. Mert tényleg: a történelem, a tapasztalat és a
művészet egybevágó tanúsága szerint két alapállás, kétféle életszemlélet, két
lehetséges szerepkör kínálkozik az embernek a világban. Minthogy egyszerre lét
is, tudat is: szerepelhet létként, de tudatként is szerepelhet.
A cselekvő,
illetve szemlélődő, az aktív, illetve kontemplatív embertípus egyforma
jogosultsággal állt elő (alakult ki) az emberi egzisztencia kettős
természetéből.
Namármost, én
nagyon jól értem, hogy miután életfunkciója hívta elő, a tudat voltaképpen az
emberfaj (a génállomány) stabilitását szolgálja – mintegy eszköze annak.
A lét már csak genetikusan is előbb való a tudatnál; a gondolat emberét
mindenesetre megelőzi a tett embere.
Ha már választani kell – úgy mondják –, tetszik, nem tetszik, a cselekvő
magatartást kell preferálnunk. De hát miért kellene választani? Lét és tudat
egyszerre van jelen minden egyes emberben; mért ne lehetne harmonikusan
egyeztetni az ezekből fakadó kétféle magatartást? Ha az ember létméltóságát a
tett szavatolja, emberi specifikumát mindenesetre a gondolat. Mért ne lehetne
mindkettőnek egyszerre eleget tenni a teljes és harmonikus emberi élet, mondjuk
talán így: a klasszikus eszmény jegyében? Pedig hát nem lehet. Minden
egyeztetési kísérlet merő ábránd és illúzió. Jól van, tudjuk: a gondolkodás
funkciója a cselekvés adekvát megszervezése – evégett jött létre. Mégis
mindenki, aki megkísérli az egyeztetést, az emberi természet eredendő
meghasonlottságával találja szemben magát, mintegy interiorizáltan fogja átélni
azt. Mert a cselekvés embere valóságos, életbeli célokra használja
intelligenciáját, arra használja, amire tényleg alkalmas; szóval magától
értetődően, spontánul éli világát. Úgy is mondhatnám: nem problematikus számára
a világ: otthon van benne, magában a dominanciaharcban is otthon érzi magát. Aki
tehát megkísérelhetné összeegyeztetni a gondolatot a tettel, akinek egyáltalán
eszébe juthat ilyesmi, az nem lehet spontán cselekvő, az gondolkodó ember kell
hogy legyen. A gondolat embere azonban nem a valódi világban él, hanem abban a
bizonyos emberszabású, teleologikus, finális (gondolt) világban, amely csak a
fejünkben van. Annak tehát magában a valóságban összes cselekvési kísérlete
szükségképp kudarcra lesz ítélve. És így azonnal megérthető, miért nem
egyeztethető össze gondolat és tett. Azért, mert a gondolt világ nem azonos a
valódival; a gondolkodás törvényei nem azonosak a valóság törvényeivel.
Arisztotelész
gondolkodik, Alexandrosz cselekszik. Így van ez rendjén. Marcus Aurelius már
meghasonlott, menekülne, Goethe (a klasszikus európai harmóniaeszmény
megalkotója) tényleg el is menekül a cselekvés közegéből; Empedoklész az Etnába
ugrik (így tartja a hagyomány). Akárhogy is volna, a kétféle viszonyulásmód
ténylegesen kialakult, és feloldhatatlan feszültséget kelt nemcsak az
egyeztetőkben, hanem külön-külön is, az emberi egzisztencia mindkét típusában.
Az egyik
embertípus éli a világot, a másik csak tudatosítja. Elgondolkoztam én egyszer,
mit ért „eredendő bűnön” a mítosz, honnét származik ez a különös eszme, van-e
valóságalapja egyáltalán. Amit akkor gondoltam, éppen idevág: „Az eredendő
bűn: a tudat”. Az ember a természet bűnbeesése. Miképpen bűnös tehát az
emberi lét? Az ember a világban vagy annak részeként (természetként), vagy
kívülállóként (tudatként) viselkedik. Vagy öntudatlanul, vagy tudatosan. Ennek
megfelelően vagy cselekvő, vagy szemlélődő életforma adatik neki – harmadik eset
non datur.
A cselekvő ember
úgy viselkedik a világban, mint annak természetes része: megszerzi, amit kíván,
végbeviszi, ami hasznára van; ami útjában áll, eltávolítja. Éppen ezért a
cselekvő ember afféle hamisjátékos. Öntudatlan világerőnek tekinti magát, holott
tudatos lény. A szemlélődő ember szintén hamisjátékos. Megtartóztatja magát a
cselekvéstől, kivonja magát a világ természetes folyamatából, holott jól tudja,
hogy maga is világerő. A szemlélődő ember kívülállónak tételezi magát a
világegészen, amelynek pedig része. Ezért a kontemplatív életforma is bűnös.
(...)
Minthogy
harmadik eset non datur, azt kell mondani: az emberi élet, annálfogva, hogy
emberi, eleve bűnös.” Látni való: az emberi természet eredendő meghasonlottságát
én itt bűnnek neveztem – miért? Mert éppen az eredendő bűn eszméjének eredetére
voltam kíváncsi. Ha az ember eredendően bűnös, míg az állat nem az, akkor ennek
oka csakis abban keresendő, amiben ember és állat valóban különbözik. Vagyis a
tudatban. Az ember meghasonlottságának oka, eredendő bűne: a tudat.
Így látta, így fejezte ki ezt mitikusan a hajdani ember. De „bűn” és
„meghasonlottság” különben sem távoli eszmék. Minden bűn meghasonlottság
tulajdonképpen. Ahhoz azonban, hogy ezt belássuk, a tudatos lét egy további
következményét kell megértenünk. Kézenfekvő definíciója szerint a tudat
önreflektáló intelligencia – ahol is az önreflektálásra tenném a hangsúlyt.
A tudat,
azonkívül, hogy reflektálja a világot, magamagát is képes megítélni. Ez a
képessége – amint másutt már bőbeszédűen kifejtettem – az emberi erkölcs
biológiai alapja, ontológiai szubsztrátuma. Mert ebből a képességéből
következik, hogy az ember másokra, a közösségre, a fajra, kulturális
eszményekre, normákra tudja vonatkoztatni tulajdon viselkedését. Egyáltalán,
hogy vonatkoztatni tudja magát. Leírtam már, most leírom ismét: az
embernek, annálfogva, hogy ember, kötelezően erkölcse van. Egy lény, amely
vonatkoztatni, megítélni képes magát, amelynek erkölcse van – az bizony már nem
éli spontánul világát, az már meghasonlott lény. Hát még ha hozzávesszük, hogy a
tudatos lét eredendő (potenciális) erkölcsiségét a társadalmi erkölcs tölti fel
tartalommal! (Mármint annak a közösségnek kulturálisan hagyományozott
értékrendje, amelybe az egyén beleszületik, amelynek tagja.)
A társadalmi erkölcs a
másik ember, a faj, a közösség szempontjait juttatja kifejezésre az egyénben
lakozó természettel szemben; hogy úgy mondjam, enyhíti, kiegyenlíti,
ellensúlyozza a primer természeti törvényt (pl. a szelekciót). Az erkölcs a
természet önkorlátozása. Így aztán az erkölcs törvénykönyve per definitionem
ellenkezik a természet törvénykönyvével; minden erkölcsi törvény egy-egy
természeti törvénynek mond ellent.
Itt van most már
az ember, mely egyrészt természeti produktum, s éppen ezért minden természeti
törvénynek szigorúan alá van vetve, de másrészt tudatos lény, amely éppen ezért
kötelezően (interiorizáltan) hordozza magában a társadalmi erkölcs normáit,
törvényeit is – itt van, és szétszakadhat ellentétes irányú indítékai közt.
„Mert ha a természeti törvénynek engedelmeskedik, szükségképp megszegi az
erkölcsi törvényt. Ha az erkölcsi törvénynek engedelmeskedik, a természeti
törvényt szegi meg.”
Bármit tesz, a gondolat embere törvényszerűen a hierarchia aljára szorul.
Tudósok,
filozófusok, szentek ritkán lesznek dominánsok. Ezért örökös probléma éppen a
gondolkodás számára a hatalom, a társadalmi egyenlőtlenség, ezért jellegzetes
léthelyzete legalábbis a kontemplatív (de minden erkölcsös) embernek a vereség.
Így hát a tudatos ember a társadalomban is éppolyan idegen, mint az egész
világban, és csak a kultúra (a hagyományozott kollektív tudat) biztosít
valamiféle otthont neki. Magányos tudat az ember, akinek már az Én és a Te
viszonya is problematikus, aki már a másik emberhez fűződő viszonyát is
feszültségként éli át – hát még a társadalomhoz! Hozzájön ehhez, hogy a tudatos
emberi egyed csak a kultúrában látszik öncélnak – a természetben korántsem az!
A nemzedékek
láncolatának (az emberi életvonalaknak) legalján ott lappang, ott éli öntudatlan
életét az, ami igazán van, aminek az egyed csak hordozója, függelékszerve,
mondhatni objektivációja – tudniillik a génállomány. Ez az emberi faj, az emberi
élet valódi létezője, amit onnan tudok, hogy egyed és társadalom funkcionalitása
mind erre irányul. Ilyen szempontból nézve az egyed nem is más, mint a
génállomány „eszköze”, amellyel anyagcseréjét biztosítja, részt vesz a világban,
a társadalomban, a dominanciaharcban, amely által – ahogy mondani szokás –
kivívja helyét a nap alatt. Az elvileg folytonos életű génállománynak az a
sajátossága, hogy noha egyetlen sejtbe szerveződik, szaporodása mégsem egyszerű
osztódással megy végbe (mint a többi egysejtűé), hanem folytonosan
újrakombinálódva hozza létre hordozóinak (az egyedeknek) milliom, nagyon is
eltérő tulajdonságú változatát.
Amiből aztán az
emberi lét újabb nagy problémája adódik: a kétneműség, a párkapcsolat, a
szerelem. Nem szükséges most már hosszasan értekezni feszültségnek és
meghasonlottságnak arról az újabb forrásáról, amellyel ez a primér ösztön, a
szerelem jár a tudatos emberi létben. A világirodalom (kivált a líra) legalább
fele része mással sem foglalkozik. Szükséges ellenben számot vetnünk azzal, hogy
noha a génállomány elvileg „halhatatlan”, maga az emberi egyed, amelyet ugyanez
a génállomány információrendszerként működve állít elő (csakis avégett, hogy
időleges hordozóeszköze legyen vándorlásában) – maga az emberi egyed tehát éppen
funkcióinál fogva szükségképp véges, halandó.
Namármost: „a
génállomány öntudatlan, az egyed tudatos. Ami maradandó bennünk, az öntudatlan,
ami halandó, az tudatos.” Így aztán minden emberi lénynek szükségképp szembe
kell néznie saját halandósága gondolatával. A halhatatlanság, amelyet épp a
tudat igényel, a végtelen gondolata, amely épp a tudatban lakozik, így épp a
tudatban cáfoltatik meg. Hogy lét és tudat meghasonlásának milyen új változatai,
világidegenségünk milyen új örvényei nyílnak meg haláltudatunk folytán, arra
nézve talán nem is kell a világirodalom fennmaradó fele részére hivatkoznom –
azt magától is mindenki tudja. Emiatt vagyunk tragikus lények. (Egyetlen
ellenszerünk a halál ellen maga a szerelem volna – de hát ez éppen az öntudatlan
génállomány folytonosságát szavatolja; az egyén haláltudatán, a tudat halálán
mit sem segít. Szerelem és halál tényleg ugyanaz a dolog: egyazon természeti
tény két oldala, kétféle vonatkozása.
Az ember
nemcsak hogy meghasonlott lény – ő a természet meghasonlása. Vagy hogy ne
beszéljek megint metaforikusan: a természet meghasadtsága a tudat által. Van az
emberi önismeretnek egy korhoz kötött, de korszakokon is áthúzódó irányzata: a
romantika. Nem is irányzat ez, inkább afféle életérzés, szellemi attitűd –
Euripidésztől kezdve minduntalan felbukkan az eszmélkedés történetében. A
romantikának – úgy mondják – az elvágyódás az alapvonása.
Többen föltették
a kérdést, vajon miért bukkan fel minduntalan szépirodalmi munkáimban a
kettősség,a meghasonlottság.
Hát itt van:
ezért.
Elvágyódás a
jelenből, az adott világból valahová, akárhová, a múltba vagy a jövőbe, vagy
éppen a képzelet, a gondolat birodalmába. Nos, ha elvágyódást mondunk, annak
lélektani gyökere nem is lehet más, mint épp az az idegenség, kettősség,
meghasonlottság, amellyel az emberi egzisztencia léthelyzetét mindvégig
jellemeztem. Az vágyódik el, aki nincs elemében, aki nem érzi otthon magát. A
romantika igazi alapvonása nem az elvágyódás, hanem az idegenség. Azt is
mondhatnók tehát, hogy a világba vetett tudat, a magányos tudat, az erkölcs és
halandóság által meghasonlott tudat – egyáltalán maga a puszta tudat! – eleve
romantikára predesztinálja az embert.
A romantika a
tudatos lét jellegzetes attitűdje.
Ha tehát mindent
összefoglalva egyetlen formulába akarnám sűríteni, mi az ember, azt mondanám: az
bizony világidegen lény, meghasonlott lélek, romantikus tudat. Ismerek én
valakit, aki defetisztikus, pesszimisztikus konklúzióimat hallva mindig
megkérdi: na, és akkor mit javasolsz? Rá akar ezzel vezetni, hogy a
reménytelenről hallgatni kell. Csakugyan, mit javaslok, mit javasolhatnék ezek
után? Öngyilkosságra mégsem biztatnék senkit, azt már épp elegen megtették
előttem. Különben is mindig eszemben tartom a halott Akhilleusz szavait, ő
ugyanis ezt mondja az alvilágba látogató Odüsszeusznak: „Napszámba
szívesebben túrnám másnak a földjét, egy nyomorultét is, kire nem szállt gazdag
örökség, minthogy az összes erőtlen holt fejedelme maradjak.”
Szóval a
legutolsó rabszolgának is jobb idefent, mint odalent a fejedelemnek.
„Nem kell azt siettetni
– duruzsoltam legutoljára én is szegény Szilágyi Domokosnak –, hagyd el, még
eleget leszünk halottak.”
Az emberi élet, a tudatos lét annak ellenére, hogy merő szenvedés, halálos bűn
és meghasonlottság, mégis egyetlen kincsünk; egyebünk sincs; általa tudunk
magunkról, általa kaptuk ajándékba mint élményt, tapasztalatot (és persze
problémát), magát a világot is.
Öngyilkosságot
tehát nem javasolnék, de mégis, mit tegyünk, mit tehetünk még ezek után? Nem
tudom, mit tehetünk. De annyi biztos: – ha végre-valahára megszabadulnánk
emberszabású téveszméinktől, illúzióinktól; – ha sikerülne realisztikusabbá
tenni világképünket; – ha el tudnánk érni, hogy a fejünkben levő (gondolt) világ
jobban hasonlítson ahhoz a bizonyos ember nélküli (valódi) világhoz; – egyszóval
ha most éppúgy meg tudnánk haladni az antropomorf gondolkodást, ahogy egykor a
metaforikusat (mitikusat) meghaladtuk, – hát az mégiscsak segítene rajtunk
valamicskét.
Meg kell
haladnunk a racionalitást. Mert a racionális, fogalmi reflexió – századszor
mondom – nem a valódi világot mutatja. A gondolkodás, kivált a végső
kérdésekben, az absztrakció magasabb szintjein, saját alapelvét követve egy
másik, funkcionális, finális, de mindenesetre racionális világot teremt – és
ebben újra meg újra csalódni fogunk. Ahogy az egész kultúra meghaladott már, a
„rációt” is meg kell haladni. Éspedig nem hátrafelé, az archaikus, a
preracionális vagy éppen az irracionális irányában, ahogy sokan szeretnék, hanem
ellenkezőleg: az emberen túli, a kultúrán túli, az objektív felé. Ez az
„objektív” pedig főképpen egzaktat, kvantifikáltat jelent. A világ csak annyiban
racionális, amennyiben kvantifikált. A matematika úgyszólván a világ
racionalitása. Ameddig nyelvileg-fogalmilag gondolkodunk, a világban szinte
semmi sem racionális. Mihelyt sikerül valamit matematizálni, máris logikus,
ésszerű lesz. A matematika a helyes absztrakciók, a járható logikai utak
birodalma, az az emberi gondolkodásmód, amely egynemű a világgal. Ez a valódi,
objektív (tudományos) gondolkodás, amelyhez más úton eljutni – mint példám
mutatja – igen nehéz.
Úgy kell
gondolkodnunk tehát, ahogy a tudomány javasolja. Ez sem oldhatja fel, persze,
minden feszültségünket, de valamicskét talán mégis segíthet. Mert akkor lét és
tudat, tett és gondolat, természet és erkölcs, sőt ember és társadalom között
sem tátongana már épp akkora szakadék. Akkor csökkenne idegenségünk a világban.
Minden kicsi lépéssel, amit a valódi világ (a dezantropomorfizált gondolkodás)
felé teszünk, csökkenne valamicskét.
És
mihelyt
nem lennénk már annyira idegenek a világban, magunkban sem lennénk már
annyira meghasonlottak.
Nem azáltal
teremthetünk magunknak békét idebent és otthont odakint, ha emberiessé
hamisítjuk világunk arculatát, hanem ha igazi arcával barátkozunk meg. Azzal a
különös, embertelen, agyaras arccal, amelyet a Bhagavadgítában is látunk, s
amelynek egy-egy vonását talán magam is felvillanthattam. Nem gonosz arc az, ne
féljünk tőle!
A világban,
ha kivonjuk belőle az embert, nem marad semmi gonoszság.
A világ csak
az emberrel együtt gonosz.
/Székely
János/