
Pünkösd szép ünnepe
(pünkösdi hagyományok
nyomában)
Szépemlékű mezővári
nagymamám úgy tartotta, hogy a pünkösd szerény ünnep. A kamrában tárolt
élelmiszerkészlet ekkorra már igencsak megcsappant. Tőle hallottam azt a mondást
is, hogy "karácsony kalácsból, húsvét sonkából, pünkösd forgácsból". Mert
pünkösdre általában már csak az maradt, ami húsvét óta nem fogyott el. Erre a
napra, a pünkösdvasárnapi ebédre tartogatta viszont a kakast. Pünkösdre ugyanis
már mind kikeltek a kiscsibék, több kotlóst meg nem ültetett. Az ünnepi ebéd
pedig mindig az a peckes, baromfiudvart uraló tarajosból készült tejfeles,
nokedlis felséges finomság volt, melynek ízére gondolva mindig a gyermekkorom
egy kis szeletkéje jelenik meg...
Pünkösd hagyományosan a
bálok időszaka is volt, az udvarlás ideje is. Szülőfalum utcáján csoportokba
verődtünk leánypajtásaimmal, ki az ünneplőruháját mutogatva, ki a fiúk előtt
kelletve magát, így sétálgattunk végig vasárnap délután a főutcán késő
délutánig. Mert este már várt bennünket a táncmulatság, amit ki nem hagytunk
volna semmi pénzért. Ezt követően aztán hetekig beszédtéma volt, ki kit kísért
haza a mulatság után.
De nemcsak az én
szülőfalumban báloztak, a szomszédos Guton például pünkösdöltek. Az ünnepkörhöz
kapcsolódó szokások felelevenítése mellett a vigasságoké volt a főszerep. Egy
alkalommal én is részese lehettem a rendezvénynek, és nagyon élveztem. Bevallom,
elsősorban a kíváncsiság hajtott oda, hiszen a pünkösdi király és
királynéválasztás azért igen érdekelt, meg hát sose lehet tudni... A pünkösdi
király különböző ügyességi versenyeken való szerepléssel érdemelte ki a címet.
Ez kiváltságokkal is felruházta, például ingyen ihatott a helyi kocsmában. A
pünkösdi királyné pedig az lehetett, akit bármennyire próbáltak megnevettetni
pajtásai, végig komoly tudott maradni. A megválasztott pünkösdi párt aztán lóra
ültették és énekelve kísérték végig a falu főutcáján.
A református egyház
hagyományosan pünkösdhöz köti a fiatalok konfirmációját. Ekkor járulnak az ifjú
konfirmandusok a gyülekezetük tagjai elé, hogy hitet tegyenek vallásukról,
egyházuk teljes jogú tagjaivá váljanak.
Jó elnosztalgiázni a régi
dolgokon, különösen azoknak, akik egykoron faluról kerültek a városba. Sajnálom,
hogy az Ungváron felcseperedett csemetéim ezekből a régi hagyományokból már
teljesen kimaradnak. És bizony még meg is mosolyogják "öreganyjukat", ha ezeket
a régi szokásokat emlegeti. A techno, a számítógép és a diszkó világában a
pünkösdi bálok deli királyai és királynői már lassan archaizmussá válnak...
Pünkösd napjának
legelterjedtebb hagyománya a pünkösdi király választás, a pünkösdi királyné
járás. A pünkösdi király lóversenyen vagy egyéb ügyességi versenyen való
szerepléssel érdemelhette ki a pünkösdi király címet. Ez kiváltságokra is
feljogosította, például ingyen ihatott a kocsmában, kisebb vétségekért nem
büntették. A pünkösdölés néprajzkutatóink szerint az Alföldön és Észak-Kelet
Magyarországon élt élő hagyományként a legtovább. A kárpátaljai Guti Pünkösdi
Játékoknak köszönhetően ma újból megismerhetjük e régi szép szokást.
A pünkösdi királynéról ma
már az utca embere keveset tud. Ő többnyire öltözetével vált ki a többiek közül.
Pünkösd másnapján sok helyen a fiatalok lakodalmas menethez hasonlóan öltöztek
be menyasszonynak, vőlegénynek, vőfélynek, és előfordult, hogy nem is
választottak megkülönböztetett szereplőt. A pünkösdi királyné járás főleg a
dunántúli területeken terjedt el. Néhány lány egy kisebbet kísért házról házra.
Ő volt a pünkösdi királynő. Fehér ruhába öltözött, fejét virágkoszorú
díszítette, föléje kendőt feszített a négy kísérője. Minden háznál megkérdezték:
"Szabad-e a királykisasszonyt bemutatni?" Mire a legtöbbször engedélyt
kaptak. Ekkor a szoba előtti pitvarban vagy az udvaron négyszög alakba álltak, s
a királynét középre állították. Négy sarkánál fogva a kendőt fölé tartották és
énekelték:
„Elhozta Isten piros
pünkösd napját,
Mink is meghordozzuk
királykisasszonykát.
Nem anyától lettem,
rózsafán termettem,
Piros pünkösd napján
hajnalban születtem.”
Az ének után a kislányt
karon fogva magasra emelték és azt mondták:
„ekkora legyen a
kenderje”.
Néhol bábut hordtak a
pünkösdölők. A házaknál számos jókívánság hangzott el – legtöbbször magasra növő
kendert kívántak –, ezért adományokat kaptak.
Dédszüleink korában ez az
alkalom volt igen sok helyen a legényavatás ideje. Ilyenkor a legényjelöltek
keresztapát választottak maguknak, akik legénnyé avatták őket. A legényavatás
természetesen áldomással, mulatással járt.
Pünkösd hagyományosan a
bálok időszaka, így az udvarlás ideje is. Falvaink egy részében ezen a napon ma
is zöld ágakat tűznek a házakra, kerítésekre, istállókra. Ez ma már "egyszerűen"
az ünnepet jelzi. Jól tudjuk: a korábbi nemzedékek úgy hitték, hogy ez elűzi a
gonoszt. A népi hiedelem szerint pünkösdvasárnap reggel látni lehetett a napban,
ahogy Mária ringatja a kisfiát. A gyerekeket korán
ébresztették, hogy
megnézhessék, hogyan ring a nap.
/Fedák Anita/
***
Valójában ezt látjuk viszont
--ezért zarándokol el többezer ember évente Székelyföldre-- a csíksomlyói
nyeregtetői napfelkeltében, a „Babba-Máriában” is.
***
Ugyanakkor a mai modern
ember számára a pünkösd már teljesen mást jelent. Egyházi üzenetét, népi
hagyományait is másképp éli meg a Kárpát-medence lakossága.
De mindenképp megáll a
hétköznapi munkában így a tavasz derekán legalább két napra - ahogy ma használja
a szófordulat: ”egy hosszú hétvégére” -,
hogy pihenjen, kikapcsolódjon. A keresztény hitben nevelkedett többség örvendező
lélekkel köszönti az egymásra találást, az összetartozást. A feltámadás örök
hitében reménykedve, ezáltal testben és lélekben megerősödve várja a lassan
beköszöntő megérdemelt új termést, a lélekkel kitöltetett, vállalható
és emberhez méltó életet.
Ennek jegyében kívánjuk jó
Balassi Bálintunk emlékét is megidézve „áldott szép pünkösdnek gyönyörű
idejét”!
/A Szerkesztők/