„Aki embernek
hitvány, az magyarnak alkalmatlan”

JAVÍTHATUNK A SORSUNKON
Beszélgetés Kásler
Miklós professzorral
/2013/
Nemrég rögzítették az M1 Nemzeti Nagyvizit című sorozatának ötvenedik adását, ahol Kásler Miklós, az Országos Onkológiai Intézet igazgató főorvosa beszélget
vendégeivel – írókkal, tudósokkal, filozófusokkal a történelem és a világ
rejtelmeiről. Vajon hogy került egy univerzális műveltségű onkológus professzor
a televízióba, és mit szeretne ezzel elérni?
Kásler Miklós válasza
egyszerű: segítséget és útmutatást adni.
– Nemzetközi rangú
onkológus professzor létére műsort vezet a közszolgálati tévében, legalább olyan
felkészülten, mint profi történész, filozófus vendégei. Szakmai önéletrajzában
olvasható, hogy nem csak a biológiával kapcsolatos tanulmányi versenyeket nyerte
meg diákkorában, hanem még egy országos helytörténeti versenyen is a legjobbak
közé jutott. Született tulajdonsága a kíváncsiság?
– Amióta az eszemet
tudom, nagyon sok minden érdekelt, illetve úgy is fogalmazhatnék, hogy kevés
olyasmi volt, ami nem érdekelt. Nincs ebben semmi különös, csak hatvan éve
olvasok, és néhány dolog megmaradt. Ráadásul orvos vagyok, tehát olyan
összefüggésekre is felfigyelek, amiket egy történész esetleg nem vesz észre,
mert ő profi. De nagyon érdekel szűkebb szakterületem, az orvostudomány
fejlődésének története is. Nagyon érdekes. Elmesélek egy példát: Az első
hasüregi műtétet például 1780 körül végezték, valamelyik amerikai farmon. Egy
nőnek nőni kezdett a hasa, azt hitték, hogy terhes, de csak nem született meg a
baba. A férje felült a lóra, két hetet poroszkált, míg talált egy kóbor orvost.
Visszalovagolt vele a tanyára, pont karácsonyra értek oda. Az orvos
diagnosztizálta, hogy ez egy hasi daganat, meg kellene operálni, de addig a
hasüregben végzett beavatkozások szinte mindig a beteg halálát okozták. Amikor
közölte, hogy meg kell operálni a hölgyet, a helybéliek csaknem meglincselték.
Felháborította őket, hogy a doktor élve akar embert boncolni. Ráadásul narkózis
sem volt akkoriban. Az orvos makacs ember volt, így amíg a helybéliek a
karácsonyi szentmisén ültek, elvégezte a műtétet. Talált egy petefészekcisztát –
két csecsemőfej nagyságú volt. Gyorsan lekötötte a nyelét, és eltávolította.
Mire véget ért a mise, befejeződött a műtét; az emberek látták, hogy él az
asszony, és az orvost nem lincselték meg.
– Erről az esetről
nyilván léteznek írásos feljegyzések. Az emberiség történetének nagyobbik
részéről viszont nem maradtak fenn dokumentumok.
– Abban, ami le van írva,
egy kicsit mindig kételkedünk, bár ahogy visszafelé haladunk az időben, egyre
korrektebbek a leírások. A régészeti leletek is segítenek elképzelni, hogyan
történhettek a dolgok, illetve hogyan biztosan nem. Érdekes logikai játék ez.
Mindig abból kell kiindulnunk, hogy az ember szellemi képességei nem változtak:
a világszemlélet igen, de a gondolkodás nem. Arisztotelész, Platón, Cicero vagy
Szókratész mindent tudott az ember és a természet viszonyáról, a spirituális
dolgokról, miszerint az emberi gondolkodás lefelé menő spirál. A fejlődés
elsősorban technikai jellegű, civilizációs, és nem az emberi lét
transzcendentális vonatkozásait vizsgálja.
Elég lenne a
tízparancsolat is.
– Mára egyes amerikai
iskolákban már nem kell betűvetéssel bajlódniuk a gyerekeknek, úgyis mindenki
gombokat nyomogat, az információ pedig ott van a világhálón. Újabb ugrást
hajtunk végre?
– Nem tudom, hogy ezek az
ugrások előbbre viszik-e az embert. Mi célból vagyunk a világon? – tette fel a
kérdést Madách. Tényleg, miért is? Az ösztönös cselekvések – a zabálás, a
szaporodás az állatvilág jellemzői. Lassan ott tart az emberiség, hogy ha ez a
két elemi igény teljesül, akkor elégedett. Csakhogy én nem hiszem, hogy ez lenne
az emberiség célja, hiszen akkor nem kaptunk volna örökségképpen
transzcendentális iránti érzékeket: a tudatot, a gondolkodást és a hitet. Ezzel
a három dologgal nem rendelkezik a többi élőlény. Lehet, hogy egyszer az
ismeretek minden apró részlete fenn lesz az interneten, csakhogy elveszünk a
részletekben. Nem találjuk az összefüggéseket. Folyamatosan relativizálódnak a
fogalmaink. Jogász édesapám gyakran emlegette: ha betartjuk a tízparancsolatot,
nem lehet semmi baj. Se a törvényekkel, se a többi emberrel. Ha csak ezt vesszük
elő a zsidó–keresztény tanításokból, már van is egy biztos tájékozódási pontunk.
Az a parancs, hogy ne lopj, egyszerűen azt jelenti, hogy ne lopj. Semmi
relativizmus, hogy lophatsz, de csak kicsit, vagy óvatosan. Lopni rossz és kész!
Mélyen meg vagyok győződve arról, hogy a hit egyértelmű iránymutatás, amit
követve sokkal szebb élete lehetne mindenkinek.
– Több ezer éve léteznek
ezek a szabályok, amelyekhez látványosan nem tartja magát az emberiség.
– Ez nem mindegyik
világvallásra igaz. Kína és India fejlődésének egyik magyarázata az, hogy ma is
igen szilárd erkölcsi alapokon építkeznek. Inkább Európára és Észak-Amerikára
jellemző, hogy relativizálják az alapvető emberi magatartásformákat szabályozó
törvényeket. Nem tetszik a paráználkodás tilalma? Kiemelem a tiltó listáról. A
házasságtörő folyamatosan hazudik, amíg ki nem derül, hogy félrelépett. Máris
megszegett egy újabb parancsolatot. Minden világvallás arról szól, hogy az
emberi princípiumnak uralkodnia kell az állatvilágból öröklött ösztönök felett.
Szondi Lipót szerint a szexuális ösztön vonatkozásában ez egyenesen azt jelenti,
hogy vagy egy emberre koncentrálunk a felnőtt életünk során, vagy lemondunk róla
egy nemesebb cél érdekében, mint például néhány tudós vagy a szerzetesek és az
apácák.
– A méltó emberi létezés
szükségszerű feltétele a lemondás?
– Szükségszerűen. Mihelyt
valaki úgy gondolja, hogy saját maga szabhatja meg a cselekedetei határait,
rögtön taszigálni kezdi. Szabadossá válik az élet, sok millió diktátor,
autokrata lesz, akik mind mások kárára próbálják érvényesíteni saját érdekeiket.
Az emberi cselekvési lehetőségeknek rendkívül szigorú határai vannak, amiket nem
az egyén, hanem a társadalom jelöl ki. Ilyen határok a törvény és a morál. A
morál arra vonatkozik, amit a törvény nem képes szabályozni. Itt kerül a képbe a
vallás.
Az életen, az
életstíluson igenis lehet változtatni
– Ilyesféle gondolatok
sarkallnak egy onkológus professzort arra, hogy televíziós műsort vezessen?
– Hivatásomból fakadóan
egész életemben mindig másokon segítettem, méghozzá a legrászorultabb embereken.
A sok emberi nyomorúság megtapasztalása érzékennyé tett arra a kérdésre: hogyan
is kellene élnünk, amíg megtehetjük, hogy magunk döntsünk a sorsunk felől.
Eljött hozzánk egy pszichiáter, aki előadást akart tartani a nővéreknek a
következő címmel: A bennünk lakó istennő. Kértem, foglalja össze, mire is
gondol. El is mondta, hogy van, aki Vénusznak születik, van, aki Minervának,
Junónak és így tovább. A sorsunk születésünkkor megíratott, ezen változtatni nem
lehet. Ez tulajdonképpen a Jung-féle archetípuselmélet, amit én nem fogadok el.
Az emberek igazi reménysége az, hogy javíthatnak a sorsunkon. A mi dolgozóink
rengeteget dolgoznak, rossz anyagi feltételek mellett, végsőkig kizsigerelve,
ezen felül érzelmileg is rendkívül megviseli őket az a betegcsoport, amelyet
kezelnek. Nekik igenis arra van szükségük, hogy bízhassanak abban, hogy az
életen, az életstíluson igenis lehet változtatni. Nem kell feltétlenül az
emberhez méltatlan kikapcsolódási formákban keresni az örömöt, az emberi élet
értelmét. Van emberi módja a szórakozásnak, csak a többség nem tudja, hogy kell
azt tenni. Hagytam, hogy a pszichiáter istennőkről és a kényszersorsról
beszéljen. Rögtön utána viszont én meséltem Szondi Lipót megközelítése alapján a
választott sors lehetőségéről. A kollégák nagyon szerették, olyannyira, hogy
azóta rendszeressé váltak ezek a beszélgetések. Két esztendő óta időről időre
pszichológusok, pszichiáterek, lelkipásztorok, tehát hozzáértő emberek
beszélgetnek a nővérekkel, fiatal orvosokkal az értékekről, a párkapcsolatokról,
mindenről, ami az életünk része. A sorozat igen sikeres lett az intézeten belül,
ezért úgy gondoltunk, hogy nagyobb nyilvánosság előtt is érdemes megpróbálni.
Ebből az ötletből született a Nemzeti nagyvizit.
– Nemrég forgatták le a
műsor ötvenedik adását, a nézettségi adatok alapján a nézők szeretik, várják a
folytatást. Amikor elkezdték, felvázolta honnan hová szeretne eljutni?
– Igen, írtam egy
vázlatot, amit Földesi Margittal beszéltem meg legelőször. Először is azt
kellene tisztázni, kik is vagyunk, hogy keveredtünk ide, hol erednek a
gyökereink, mitől színes a kultúránk. Sokféle ember, sokféle elképzelés él
együtt, de végül is egy nemzet vagyunk mindannyian, akik elfogadjuk az ehhez
szükséges minimumot. A műsorban tehát végigmegyünk a nemzet genetikáján a
régészet, az archeológia, a történelem és a politikai tudományok segítségével. A
legelső adásban Jókai Annával és Bagdi Emőke professzor asszonnyal beszélgettünk
az identitásról. Mindannyiunk első identitása az, hogy emberek vagyunk. Utána
jön az, hogy férfi-, nő vagyok. Eztán következik a család, majd hogy melyik
nemzethez tartozunk, és így tovább. Bármelyik hiányzik, ott a deficit. Ha
hazamegyek és belerúgok a kutyába, a gyerekbe, az asszonyba, akkor az az
identitás hiányzik, hogy ember vagyok. Ezt nagyon pontosan megfogalmazta Tamási
Áron, amikor leírta: „Aki embernek hitvány, az magyarnak alkalmatlan”. Az
identitások egymásra rakódnak és nem zárják ki egymást. Attól, hogy én magyar
vagyok, tisztelhetem a svábot, a zsidót, az arabot. Ha mindezt megértenék,
rengeteg görcs oldódna fel. Az elmúlt évszázadban legalább hét rezsimváltás
történt. Nem tudok szabadulni attól a meggyőződésemtől, hogy a jóérzés, a
belátás képessége is emberi adomány. Nem tartom reménytelennek azt sem, hogy az
emberek elkezdjenek gondolkodni, de ehhez tudniuk kell, mi a jó. Nem lehet
relativizálni.
– Hogy tervezi a műsor
folytatását?
– A történelem után
jönnének az általános kérdések, mint az ember materiális, testi, fiziológiai
lehetőségei, a betegségek, beleértve a daganati, keringési, mozgásszervi
problémákat is. Utána a spirituális, lelki állapotok következnek, a
rendellenességekkel együtt, mint az öngyilkosság kérdésköre, ide sorolom az
abortusz kérdést is. Szót váltunk majd a hitéletről és az erkölcsi kérdésekről
is. Beszélnünk kéne Rákóczi Ferencről, Széchenyi Istvánról, Arany Jánosról, hogy
példát is mutassunk. Azt a kérdést is végig lehetne egyszer beszélni, mennyire
fontos egy művész megítélésénél, hogy emberhez méltót alkotott-e.
– Daganatos betegségekkel
foglalkozó orvosként ezt a műsort is egyfajta gyógyító munkának tekinti?
– Ami a tartalmát illeti,
valóban a gyógyító munka egyik fajtájának tartom. Látom, hogy szinte cserepekre
törött szét a magyar, sőt, az egész euroatlanti világ. Szentül meg vagyok
győződve arról, hogy ez részben az ismerethiánynak, részben a dezinformáltságnak
köszönhető. Az emberek jelentős része nem ismeri az igazságot. Ebben kéne
valahogy rendet tenni, akkor sok minden helyre rázódna. Ezt mindennap megélem a
betegekkel való kapcsolatomban is. Még a rák tényét, az esetleges halált is el
tudják fogadni az emberek, ha olyan lelki állapotban vannak, vagy olyan az
életszemléletük.
– Egy ilyen tévéműsor –
orvosi hasonlattal élve – lehet igazán hatékony, vagy placebo?
– Rengeteg visszajelzést
kapok én is és a baráti köröm is. Mentem haza taxival, megszólított a sofőr és
kérdezett néhány dolgot. Úgy látom, hogy az embereket foglalkoztatják ezek a
kérdések. Ilyen értelemben talán nem haszontalan. Vannak olyan gimnáziumok, ahol
beszélnek a műsorról, akár történelemórák, akár más tantárgyak keretében. Nem
gondolom, hogy fölösleges lenne. Ha mégsem lenne kézzelfogható, látványos
eredménye, akkor is azt érezhetem, hogy megtettem, amit megtehettem. Az orvosi
pályámat is ez az attitűd jellemzi. Lehetetlennek látszó műtéteket kezdtem el
annak idején. Meg kell próbálni még azt is, ami lehetetlennek látszik. A
népbutítás egyik formája, hogy nem lehet föltenni azt a kérdést: mi lett volna,
ha? Hogyne lehetne. Mi lett volna, ha nem operálom meg a rákos beteget? Egészen
biztosan meghal. Ha megoperálom, akkor jó eséllyel meggyógyulhat.
– Mit gondol az ország
állapotáról? Mit kell tenni, hogy gyógyuljon a „beteg”?
– Mindennek az alapja a
munka. Semmiből csak semmi lesz. A másik fundamentum az emberhez méltó élet,
amiben a hitnek is jelentős szerepe van. A hit abban, hogy emberi értékek
szerint cselekszem. A méltóság: ha az emberek úgy viselkednének, ahogy méltó,
mert méltónak érzik magukat, nem adnák alább egy bizonyos szintnél, sem
szavaikban, sem a cselekedeteikben, akkor emberibb világ jönne létre. Tehát a
munkában és az értékekben hiszek. Ez összecseng a bencés rend jelmondatával: ora
et labora! – imádkozz és dolgozz! Azóta sincs ennél pontosabb program.
– Ezek után érdemes
megkérdeznem, hogy mik a tervei?
–
Ora et labora! Illetve egy dolgot szeretnék még
elérni, nevezetesen azt, hogy úgy haljak meg, ahogy éltem. Tisztességben,
emberhez méltóan. A halál ünnepélyes pillanat. Ez is a hit mellett szól, hiszen
az ateista ember nem tudja elfogadni a halál tényét, vakon bízik a tudományban.
A tudomány valóban sok mindenre képes, de nem mindenható. Az az Isten.
/Vig György
/