
A bennünk élő
erkölcsi jó,
avagy
ELMÉLKEDÉS A LELKIISMERETRŐL
Pünkösd havában, amikor ama
"Lélek” kiáramlására emlékezünk, érdekes felvetés lehet a
lélek mellett a lelkiismeret, a lelkifurdalás, azaz a bennünk élő erkölcsi jó
hangjának kicsit bővebb körüljárása.
Ha a
Könyvek Könyvéből, a Bibliából indulunk ki, ezt olvashatjuk a Teremtés
Könyvében:
„Isten újra szólt:
"Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők uralkodjanak a tenger
halai, az ég madarai, a háziállatok, a mezei vadak és az összes csúszómászó
fölött, amely a földön mozog."
"Isten megteremtette az embert, saját képmására,
az Isten képmására teremtette őt, férfinek és nőnek teremtette őket.”
Ha a
hipotézisünk alapja ez a több évezredes premissza, mint ahogy a sokistenben hívő
hellén filozófus, Szókratész is azt vallotta: „az ember eredendően jónak
születik, és egész élete folyamán azért küzd, hogy felismerje a jót”,
akkor azt kell feltételeznünk, hogy az ember, az emberiség kezdetben jó volt (hiszen Isten saját képmására teremtette, tehát nem rossznak, hanem éppen
erkölcsileg a legnemesebbnek. A filozófia alapjait megteremtő athéni mester is
- aki hősiesen kiitta a méregpoharat, de gondolatait nem tagadta meg -,
kitartott vallott hite mellett, miszerint az ember eredendően jó).
De ma
mégis azt látjuk, hogy az évezredek során elveszítette ezt a képességét,
törekvését.
Vajon hol
és mikor történt ez az értékvesztés? Egyáltalán megtörtént-e minden
társadalomban egyformán, azaz valóban lesújtó-e a kép, vagy vagyunk-e több
milliónyian néhányan, akikben él a lelkiismeret, akik igyekeznek megfelelni a
bennünk élő „istenképnek”, az erkölcsi jónak?
Először is tisztázandó
az erkölcs mint alapérték!
Nos, az
erkölcs nem más, mint azon normák, szabályok, parancsok, értékítéletek
összessége, ami a magatartásunkat, cselekedeteinket gyakorlatilag szabályozza a
„jó” keresése és megtalálása érdekében a magunk és mások javára. (Fontos, hogy
ebben az állításban minden kijelentés egyenrangú: tehát a jó keresése és
megtalálása mellett a magunk és egymás javára egyaránt hangsúlyos!).
Az erkölcs
tudománya Arisztotelesz óta az etika, amely az emberi értelem segítségével
keresi és vizsgálja felül magát az emberi életformát, életvitelt. Miután ezt
sokszor/néha megsértjük - akarva vagy akaratlanul -, akkor a törvénykezés szigora sújt le ránk. De hány meg hány esetben követünk
el erkölcsi vétséget, amikor mi magunk is tudjuk, érezzük, nem úgy cselekedtünk,
ahogy az embervoltunkhoz méltó lett volna.
Ilyenkor
az erkölcsi vétségünk büntetése az emberi környezetünk, vagy ha ki sem tudódik
a vétségünk, akkor a lelkiismeretünk ül törvényt felettünk.
Azt is az
ókori görögök óta tudjuk, hogy az ember test és lélek egysége. A kettő egymással
szorosan összefügg, egymást táplálja. Az ateista (ma ezt inkább liberális
gondolkodónak szokás nevezni) valószínű ezt nem így látja, de „lelke rajta”,
hisz még a 21. századi informatikai robbanó világunkban is egyértelmű a kicsit
is értelmesen gondolkodó ember számára, hogy csupán a matéria nem képes
összetartani a világmindenséget Gondoljuk csak meg, hűséges barátunk, a kutyánk
szemében is ott van az a bizonyos belső sugárzás, ami nem néz vissza ránk a
legfejlettebb chipből, a legtökéletesebb robotból...
Visszatérve, alapkérdésünkhöz, a lelkiismeretünk mibenlétéhez le
kell szögeznünk: a bennünk munkáló eredendően isteni jó hangja az.
Ám egyre
többen vannak a rohanó 21. századi világunkban, akik ezt az alapvető – mondhatnám
őspremisszát – nem is ismerik. Vagy azért, mert a szülői neveltetésük nem adta
meg nekik ezt a példát, vagy az iskolákban sem találkoztak ilyen etikai
kérdésekkel.
Nem kell
ahhoz hívő, templomjáró embernek lenni, hogy egy némi, önmagunkra és a
környezetre való odafigyeléssel, ne jönne rá magától is a tudatosan gondolkodó
ember ezekre a nagyon fontos együttélési követelményekre. De azt is
tapasztalatból kell tudnunk, hogy a lelkiismeret, a lelkiismeret-furdalás csak
közösség által létezik, tehát csak közösségben, de legalább egy másik emberrel
élhetjük meg a lélektisztító katarzist. A lelkifurdalás megvallását, ezáltal
annak feloldódását, a lelki megkönnyebbülést, ezáltal a testi bajaink enyhülését
is. Önmagunkban nem lehetünk lelkiismeretesek/lelkiismeretlenek sem, mint ahogy,
bátrak, okosak, mértékletesek és igazságosak sem; ezek a sarkalatos emberi
erények, amelyek a tudatunk/erkölcsünk által az élővilág piramiscsúcsára helyez
bennünket. Embervoltunkat lépten-nyomon a közösség, a másik emberhez való
viszonyulásunk, annak a másiknak a „szolgálata" határozza meg.
A régi ember szerencsésebb
helyzetben volt, mert az a közösség, amelyiknek a tagja volt
(család, munkahely, vallási gyülekezet, lakóhely/, elvárta tőle az alapvető erkölcsöknek, szokásoknak való megfelelést. Ha
vétett az íratlan szabályok ellen, a fejére olvasták, ő pedig enélkül is
tisztában volt azzal, hogy nem cselekedett helyesen.
A mai
ember legnagyobb hibája, hogy észre sem veszi, hogy vétett, sőt talán még büszke
is rá. A lelkifurdalást pedig vagy nem is ismeri, vagy gyengeségnek - divatos
szóval -, „lúzerségnek” tartja.
Nem tudja,
nem akarja tudni (középiskolai tanulmányai során is kimaradt az ismereteiből),
hogy Arany János is minden balladájában ezt a kőkemény morált sugallja:
„bűnt elkövetni büntetés /bűnhődés nélkül nem lehet!” A bírói ítéletnél
keményebb Ágnes asszony őrületig tartó lepedőmosása, és Edward király csakúgy,
mint V. László beleőrülnek az uralkodóhoz méltatlan életükbe, tettükbe, Tuba
Ferkó pedig a jellemhibájának felismerése után választja az egyetlen lehetséges
önítéletét, az öngyilkosságot. Nincs ez másképp velünk, hétköznapi emberekkel
sem még az oly divatos „y vagy z” generáció esetében sem, legfeljebb nem is
tudnak róla az érintettek.
Nem tudnak, mert otthonról nem hozták a példát, a liberális
iskola ennél sokkal fontosabbnak tartott dolgokra: diákjog érvényesítése, vidám
és élhető tanórák, genderelmélet kibontása, stb. pazarolja a drága idejét a
modern kihívások jegyében. Így aztán
az a paradox helyzet alakul ki egyre gyakrabban, mintha a látássérült/vak
embertől kérnénk számon a színek varázslatosságát, várnánk el tőle, hogy
színrendezetten öltözzön fel, rendezze be a lakását.
Azonban mihelyt
átesik egy csodaszámba menő hályogműtéten, lassan felismeri mindazt, amiről
esetleg eddig csak hallott, de meg nem tapasztalhatta. Csodálatosan kitárul
előtte a világ.
Így van ez
a bennünk lévő erkölcsi jóval, a lelkiismeretünkkel is. Fel kell „nyitni a szemünket”
-,
tudatosítani kell, hogy Isten képmásai vagyunk, így az eredendő jó hordozói,
tehát ennek méltóságával kell(ene) élnünk!
De mivel
szabad emberek vagyunk, dönthetünk a meglévő, csak ránk, emberekre jellemző
tudatunkkal:
Vállaljuk-e az „öröktől való” emberi jóságot, a lelkiismeretes életet, a mások
szolgálatát az erények jegyében, hibát elkövetve a megbánás lehetőségével, vagy
az emberi léthez kevésbé méltó tudattalan; lélekben, gondolatban és testben
kiszolgáltatott, mások által vezérelt, olykor könnyebb - mindenképp
felelősségmentes - életet választjuk!
A
döntés lehetősége ama Lélek igazi adománya. Becsüljük meg!
/ZE/