„A ’delphoi kocsihajtó’* közöttünk van”

Beszélgetés Ritoók Zsigmonddal
a győzők humanizmusáról,
a hamis tekintélyről és a vitakultúráról
Mekkora a súlya az antik
műveltségnek és erkölcsnek hétköznapjainkban, lehet-e a történelem az élet
tanítómestere? – erről kérdeztük kitüntetése alkalmából Ritoók Zsigmond
klasszika-filológust, az ELTE latin tanszékének nyugalmazott tanárát, aki az
idén kapott Széchenyi-díjat.
A Zemplén megyei Ritoók
család Erdélybe és Biharba települt ágából származik Ritoók Zsigmond, akinek
dédapja ügyvéd és a nagyváradi ítélőtábla elnöke volt. Róla utcát neveztek el
Nagyváradon. A nagyapa, Ritoók Zsigmond orvos a Rókus-kórház és a fővárosi
kórházak központi igazgatója. A harmadik Ritoók Zsigmond, az édesapa pedig
csaknem 25 esztendeig dolgozott a Láng Gépgyárban gépészmérnökként.
Az egyenes ági felmenők
között nem találunk bölcsészt, kivéve a dédnagynénit. Ő viszont híres
személyiség.
–
Igen, nagyapám testvére, Ritoók Emma írónő a
pesti egyetemen klasszika-filológiát, Lipcsében pedig filozófiát és
pszichológiát tanult. A tőle kapott művek indítottak el a pályán.
Érdeklődésemben amolyan kamaszos gesztus is volt, „arisztokratizmus”, hiszen az
ókorral, a latin nyelvvel nem sokan foglalkoztak.
–
Úgy tartják, hazánk a háborút követő időszakban
európai ország volt. Hogy érezték magukat abban az időben a középiskolások?
–
E nagyon izgalmas időszakban valóban
tapasztalhatók voltak a demokrácia ismérvei, szabadon vitatkozhattunk. A
budapesti református gimnáziumban ez a vitaszellem uralkodott. Kitűnő
történelemtanárunk, Ravasz János – a püspök unokaöccse – provokálta a
disputákat. Osztályunkban szinte minden párt ifjúsági szervezete képviseltette
magát, az álláspontok között jelentős különbségek voltak, ami nem akadályozta
meg azt, hogy osztálytársakként szeressük egymást. A kölcsönös megbecsülés
érzése összekötött bennünket, és ebben a szellemiségben a keresztyénség is benne
volt. Úgy nőttem föl, hogy lehet szenvedélyesen vitatkozni anélkül, hogy a
másikat ellenségemnek tartanám. Az első egyetemi évben, 1948–49-ben nem
változott a helyzet, de az utóbbi már a haldoklás éve, mert az Eötvös-kollégium
1950-ben megszűnt.
–
Meddig tolerálta a vitát az egyetemi közélet, a
politika?
–
Ez egyénileg változott. Én nem kérkedtem, de nem
is tartottam titokban, hogy református keresztyén vagyok. Bíráltak, de tudomásul
vették, hiszen elvben vallásszabadságot deklarált a kommunista rendszer is. Ha
valaki nem követett el súlyos hibát, vagy nem akarták mindenáron eltávolítani,
akkor meg lehetett úszni. Abban a helyzetben voltam, hogy nem adódtak a pályámat
kettétörő gondjaim. Ez nem az én érdemem, inkább egyfajta kegyelem.
–
Végül 1958-ban távoznia kellett a tanszékről.
–
Igen, formálisan gazdasági okokból. Az egyetemen
leépítés volt, engem is kitettek, de nem titkolták, hogy nem véletlen, kit
bocsátanak el.
–
A folytatás hasonlít Németh László pályájához.
–
Csakugyan, ő is tanított, és akárcsak ő, én is
nagyon élveztem az oktatást. Tizenkét évig tanítottam középiskolában, az akkor
Martos Flóráról elnevezett óbudai gimnáziumban. Életem nagyon szép időszakát
töltöttem ott. Kollégámmal, Gyapay Gáborral tankönyvet is írtunk.
–
Az ókor és a klasszika-filológia lélektani
szempontból eltávolodás a jelentől. Vissza az „aranykorba”, a „boldog
békeidőkbe”!
–
Az ókor sem aranykor, sem boldog békeidő nem
volt. Nagyon heves politikai harcok és katonai küzdelmek jellemezték. Eközben
születtek a világirodalom remekei. Engem főként ezek érdekelnek, e műveknek
számunkra is van mondanivalójuk. A nagy alkotók alapvető gondolatokig jutottak
el, amelyek minden kornak a kérdései, ha másképpen vetődnek is fel.
–
Ettől klasszikusak, örök érvényűek.
–
Ezektől a szavaktól kicsit félek, mert
elidegenítik, muzeális magasságba emelik az antik auktorokat. Holott ők is
emberek, akikhez nekünk közvetlen közünk van. Azzal tudnám ezt szemléltetni,
hogy a delphoi kocsihajtó híres bronzszobrát mindig alulnézetből fényképezik,
így az az érzésünk, hogy fölénk magasodik, akár egy sportcsillag, akinek a
szellemhez nem sok köze van, csupán egy verseny győztese. A delphoi múzeumban
közelről nézve ezt a szobrot rádöbbentem, hogy egészen más: ott áll a földön,
szembenézhetünk vele. Ennek a versenyzőnek a szeméből az sugárzik, hogy győzött,
de rettenetesen kifáradt a küzdelemben. Győzött, de ott áll közöttünk. Éppen
olyan ember, mint mi. E közvetlen megszólítottság ráébreszt bennünket, hogy ezek
az emberek nem piedesztálon álló, csodálatos hősök, hanem emberek, akik
hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy felismerjük a fontos kérdéseket.
–
Van megfelelő médium, amely közvetíti ezeket az
ember közeli értékeket az ifjúság számára?
–
Ha nincs, akkor ez jórészt a mi hibánk. Azoké,
akik rendelkeznek az ókor kincseivel. Részben a tudósoké, részben a színházi
embereké. Egy-egy görög dráma előadása lehet iskolás teljesítmény, de a nézőket
teljesen ki is fordíthatja önmagukból. Ilyen frenetikus hatású volt Peter Stein
Oreszteia-rendezése. Kakojannisz Élektra-filmje napokig nem hagyott nyugodni.
Azt kell megmutatni, hogy mit jelentenek ezek a drámák. Az Iliász nem csupán
csataleírások végtelen sorozata, hanem fontos, máig szóló üzenettel bír. Hiszen
nem Trója pusztulásával fejeződik be, hanem azzal, hogy a halálos ellenségek,
Priamosz trójai király és a legnagyobb görög hős, Akhilleusz megengesztelődik.
Pedig Priamosz fia megölte Akhilleusz legjobb barátját, és Akhilleusz bosszúból
megölte Priamosz fiát. Priamosz a fiára gondol, akit sosem lát többé élve, s
Akhilleusz, a fiú az apjára gondol, aki sosem látja őt többé, mert az a végzete,
hogy Trója alatt haljon meg. Nem a bosszú a megoldás, hanem a kiengesztelődés.
Ezt a szó nemes értelmében vett lovagiasságnak, vagy hogy modernebbül fejezzem
ki magam, sportszerűségnek nevezzük. De idézhetek más példát is. Az Antigoné sem
csak arról szól, hogy el kell-e temetni a halott testvért, hanem arról is, hogy
vannak-e olyan erkölcsi értékeink, amelyekből akkor sem engedünk, ha egyedül
maradunk. Visszatérve a médiumokra: a televíziók, a rádiók is felelősök azért,
hogy ezek a kincsek eljutnak-e a befogadókhoz, vagy sem. De felelős a
hallgatóság is: ha nincs igény a megismerésre, hiába kiabálunk az üres szobában.
–
Az ifjúság számára nagy a választék, de vajon
megfelelő-e az értékkínálat? Hogy mi az igazi érték, s mi a talmi, azt nem
nagyon mondja meg sem a család, sem az iskola.
–
Nagyon jelentős az iskola szerepe. Shakespeare
nem kevésbé fontos, mint Szophoklész, mint a görög, az angol, a francia vagy a
német irodalom. A bőség zavara fenyeget, ezért kevesebbet és alaposabban kellene
tanítani, ám mindig megadva a lehetőséget, hogy más ablakon is kinézzenek a
diákok. A tanár sokféle tájra nyitogasson ablakokat. Mindegyiket tárja ki, és a
diák ott ragad majd egyiknél-másiknál. A gyerekek érdeklődése ma valóban
nehezebben köthető le ilyen tőlük távoli témával. De vajon a tanárokban megvan-e
a szenvedélyes érdeklődés a saját tárgyuk iránt? Az is kérdés, hogy az iskola
tudja-e pótolni az otthon hiányát, azt, hogy lakás van, de otthon nincs. A mai
gyerekek sokszor kiegyensúlyozatlanok, mert nincs mérték, amelyhez igazodjanak.
Tulajdonképpen igénylik a tekintélyt, mert szeretik, ha rend van körülöttük a
világban, mégis minden ellen lázadnak, mert hamis tekintélyeket látnak maguk
körül. Az iskola feladata volna, hogy valódi tekintélyeket mutasson fel, nem
utolsósorban a tanáraiban, olyan személyiségekben, akiknek elismertsége a
tudásra és szeretetre épül. Az iskolának szilárd világnézet kialakításához kell
segítenie a gyerekeket. Ez számomra a keresztyénség. Meggyőződést persze nem
lehet kicsikarni a diákokból, csak példaadással, ezért fontos az igazi
tekintély. A lehetőség felkínálásával és a folyományok végiggondolásával lehet
nevelni: ha így választasz, ebből ez következik, ha úgy, abból az, ezért én ezt
javasolom. A tanárnak legyen szilárd meggyőződése, ez sugározzék a
magatartásából, de sose legyen rideg, dogmatikus.– A rendszerváltást követően a
pedagógiában, a közoktatásban is átestek a ló másik oldalára. Tankönyvek széles
kínálata jelent meg, a pedagógiai irányzatok sokfélesége burjánzik: nemcsak a
szülők, de a pedagógusok is elbizonytalanodtak. A tekintély pedig sok helyen az
első számú közellenségnek számít, teret nyert a pedagógiai liberalizmus.–
Tekintélyt nem lehet „csinálni”, annak lennie kell. Ha csinálják, az már hamis
tekintély, a gyerek azonnal megérzi, és nem fogadja el. Egyetértek azzal, hogy
talán túl nagy a szabadság. A liberális kifejezéstől félek, mert bizonyos
körökben ma már szitokszónak számít. Holott számomra Eötvös József, Deák Ferenc,
Csengery Antal magatartása jelenti azt: én ezt a felfogást képviselem, de nem
mondom mindjárt, hogy a más véleménye butaság vagy gonoszság. Persze nem lehet
mindenben szabadságot adni a gyermeknek, hiszen még nem tud helyesen dönteni.
Nem könnyű megszabni a határt, hogy mikor kell egyszerűen tiltani, mikor
megmagyarázni, kiváltképp ha az utóbbi fárasztóbb is, mint a parancs.
–
A tanári pályán sajnos már régóta nem a legjobbak
érvényesülnek.
–
Ennek oka részben az anyagi, részben az erkölcsi
megbecsülés hiánya. A pedagógiához mindenki ért, a szülő úgy érzi, fel van
jogosítva arra, hogy állandóan bírálja vagy éppen destruálja a tanárt a gyermeke
előtt. Ennek következtében a gyerek is így viszonyul a tanárhoz. Ebben a
helyzetben nagyon nehéz a tanárnak valamit is elérnie. Amikor én diák voltam,
akkor még bizalmi légkör volt, a szülő hitt a tanár ítélőképességében, többnyire
joggal.
–
A sajtóban sokat emlegetik a tanulók jogait.
–
Kissé félek annak az egyoldalú hangsúlyozásától,
hogy a gyermek ismerje az őt megillető jogokat, mert kötelességek is vannak.
Minden tantestületben találhatók jó és kevésbé jó tanárok, de mindenkinek
komolyan kell vennie, hogy tanítani kell, hogy a gyerekeket szeretni kell, és az
alapvető értékekben a tanári testületnek egyet kell értenie. Ha ez adott, a
diákok is megérzik, és nem ellenségesek. Természeten vannak rossz tanárok,
akikkel szemben csakugyan meg kell védeni a gyerekeket.
–
A marxista történelemszemlélet elsősorban a
teoretikus magyarázatokat részesítette előnyben, elhanyagolva az
eseménytörténetet. A történelemtankönyv-írótól kérdezem: napjainkban hogyan
kelthető fel a gyerekek érdeklődése a história iránt, és a történelem lehet-e az
élet tanítómestere?
–
Ez a tanáron múlik. A fő kérdés: sikerül-e elérni
azt, hogy a személyeket, az eseményeket a maguk összefüggésében lássák a diákok,
úgy, ahogy a történelmi személyek érzékelhették őket. Említett szerzőtársam,
Gyapay Gábor kiosztotta a gyerekek között a reformkori országgyűlési disputák
szerepeit. Pontosan visszaadták azt az érvelési módot, amelyet a történelemből
ismerünk, pedig részleteket nem tudhattak. Ám nagyon jól belehelyezkedtek
egyik-másik történelmi személyiség helyzetébe. Hogy ki kit hol és mikor győzött
le, elfelejtik, a hétköznapi gyakorlatban erre nincs is szükségük, de arra igen,
hogy tudjanak történetileg, politikailag gondolkodni. Hogy ne fogadjanak el
mindent, ami le van írva. E kritikus szemléletre kellene nevelnie a
történelemoktatásnak a gyerekeket. Fontos ugyanakkor, hogy felismerjük a
történelmi kényszer eseteit, illetve a nagy személyiség hatását a történelemben,
aki ráébred, hogy mi a teendő az adott helyzetben, más irányt adva az események
menetének, szemben egy tehetségtelennel, aki ezt nem ismeri föl. Németh László
írja, hogy van olyan hagyomány, amely útbaigazít, s van, amely félrevezet. Az
egyik megtanít úszni, a másik a süllyedő hajó szalonjába tessékel azzal, hogy
itt eddig nagyon jól lehetett ebédelni. A történelem a múlt politikája, a
politika pedig a jelen történelme. Ezeket egymásból kell megérteni. A
történelemtanításnak az az értelme, hogy megtanítson a mai kérdésekben
történetileg gondolkozni, és segítsen felismerni, mit tegyünk a jelenben.
/Zétényi Zoltán/

*Adalék
A DELPHOI KOCSIHAJTÓ szobor megértéséhez
Akinek megadatott a
szerencse, hogy eljuthatott Delphoi városába, ahol mindent körülleng az egykori
jóshely máig érzékelhető misztikus atmoszférája, bizonyára betért a múzeumba is,
és jól emlékszik az egyszerű, merev tartású fiúalakra, mely jobb kezében gyeplőt
tartva, semmibe meredő tekintettel pózol a múzeum egyik különtermében. Miért e
királyi hely? Mi lehet ennyi néznivaló ezen a félkarú, kifejezéstelen tekintetű,
életnagyságú bronzalakon?
Nézzük meg közelebbről!
A szobor története
mintegy két és félezer évvel ezelőtt, Kr.e 470 körül kezdődött. Valamikor a
470-es években egy syracusai tyrannos, Polyzalus (egyes feltételezések szerint ő
nem a tyrannos, hanem a tyrannos öccse volt) kocsija nyerte meg a kocsihajtó
versenyt a pythiai játékokon.
A püthiai játékok a
pánhellén játékok egyike volt az ókori Görögországban. Négyévenként rendezték
meg Delphoiban, Apolló tiszteletére, az olimpiai játékok után - illetve előtt -
két évvel, a nemeai és iszthmiai játékok között. Valamikor a Kr.e. 6. sz-ban
rendezték az elsőt. Az olimpiai játékoktól eltérően zene és költészet is
szerepelt a versenyszámok között. A játékok atlétikai része ugyanúgy zajlott,
mint az olimpiai játékokon, azzal az eltéréssel, hogy az olimpiai játékokon nem
volt négylovas kocsihajtó verseny.
A győztes győzelme emlékére
és az isten iránti tiszteletből szoborkompozíciót készíttetett, s Apollónak
ajánlotta. Erről árulkodik a szobor talapzatán olvasható fennmaradt felirat:
[P]OLUZALOS MA nETHEK[EN]
...]ON AES EUONUM APOLL[ON] azaz: "Polyzalos ajánlott fel engem ... légy a
pártfogója, tisztelt Apollo"
Mint az a képen látható, a
kocsihajtó eredetileg egy nagyobb kompozíció része volt: a kocsi, a négy ló és
az inas szobra azonban nem maradt fenn, csupán kisebb töredékek utalnak egykori
létezésükre. A szoborcsoport évszázadokig
a jóshely dísze volt. A Kr.u. 4. századra azonban Apolló jósdája felett "eljárt
az idő", bezárták. Ekkor került a szobor a föld alá: vagy gondos kezek ásták a
föld alá, hogy megvédjék a műkincsrablóktól, vagy éppen maguk a rablók rejtették
ideiglenesen a föld alá, mielőtt elszállították volna. Ekkor törhetett le a
szobor bal karja, mely talán a kocsi szélére támaszkodott.
A föld mélye hosszú
évszázadokig azonban nem őrizhette meg épségben Polyzalos ajándékát: egy
földrengés következtében a kompozíció nagy része eltűnt, megsemmisült. 1896-ban
a francia kutatók már csak a kocsihajtó három darabba szétesett figuráját, az
alapzatot és egy-két töredéket tudtak a felszínre hozni. A kocsihajtó azonban
még így is egyike a legjobb állapotban ránk maradt öntvényeknek e korból.
Maga a szobor
180 cm magas, anyaga bronz, de a szempillái és az ajkai
vörösrézből, fejszalagja ezüstből, szeme pedig ónixból készült. Stílusa átmenet
az archaikus görög művészet geometrikus ábrázolásmódja és a klasszikus művészet
idealizált realizmusa között: hosszú ruhájának ráncai fegyelmezett vonalakban
hullanak alá, míg a test megformálására realizmus jellemző: az ókorban sokat
csodálták a fiú lábfején futó vénák életszerűségét.
A fiú pedig, akit a szobor
ábrázol, nem más volna, mint a játékok győztese, amint végigvezeti kocsiját az
ujjongó közönség előtt. Nem különös? Tartásában, arckifejezésében semmi mámor,
semmi kivagyiság, semmi önelégültség. Ajkai szelíden összezárva, egyenes tartása
fegyelmezettséget sugároz. Legszívesebben hátba veregetnénk : "Hé, fiú, lehet
örülni! Te győztél!" - de ő csak mered szótlanul, titokzatosan a semmibe.
A püthiai játékok
győztesének e - számunkra - furcsa megformálására többféle magyarázat született.
A puszta ráció talaján maradva kínálkozik egy egyszerű válasz: szokás volt, hogy
a kocsik tulajdonosai nem maguk vitték versenyezni fogatukat, hanem kocsihajtót
fogadtak. Így a győzelem és a dicsőség nem a kocsihajtót, hanem a kocsi
tulajdonosát (ez esetben a tyrannost) illette meg, az előbbi csak a munkáját
teljesítette, nem ünnepeltette magát.
De ez csak egy feltételezés,
s valószínűbb, hogy a tyrannos sem a kocsihajtás örömét, sem a bronzba öntés
kínálta örökkévalóságot nem engedte át senki másnak. Az önfegyelem, az érzelmek
feletti teljes kontroll azonban ekkoriban Görögországban a civilizált ember jele
volt. Az érzelmek feletti uralkodás képessége - különösen a legemelkedettebb
pillanatokban - meghatározó jelenség a klasszikus görög gondolkodásban és
művészetben.
De rugaszkodjunk el kissé a
realitás talajától, a művészettörténeti ismeretektől, és lássuk, mit olvashatunk
ki a delphoi győztes szeméből, ha jól belenézünk!
Hamvas Béla
(1897-1968) író, filozófus így ír a szoborról: "[...] magatartása
nyílegyenes, arcán a tudás és az erő ül. Egyetlen őskori szobor se mond ennyit a
szemével, ezzel a holtbiztos, felhőtlenül tiszta pillantással. A szobor
nyílegyenessége és hajthatatlansága a szemben ér a tetőpontra. Hajthatatlan?
Igen. Mert ő a hajtó. A kocsihajtó. Semmi lágy vagy engedékeny, puha vagy
érzelmes ebben a szemben nincs. De az értelem nem hasonlítható ahhoz az emberi
értelemhez sem, amelyben mindig van valami számítás, érdek, viszonylagos és Én.
Ez a teljesen éber értelem tökéletes biztossága. Nem az ember hajt, nem a test,
nem a kéz; a szem a kocsihajtó" (Hamvas Béla: Scientia Sacra)
Hamvas tehát erőt és
biztosságot látott a kocsihajtó szemében. Ebből indul ki, mikor elemzésében a
delphoi kocsihajtót a keleti filozófia "belső kocsihajtó", a népet irányító,
hajthatatlan, isteni lényegű uralkodójának írja le. Érdekfeszítő és
gondolatébresztő eszmefuttatásában az uralkodás igazi lényegéhez, az ember
művelésének értelméhez jut el, s ahhoz a gondolathoz, hogy a kocsihajtónak, azaz
a királynak, a közösség vezetőjének egyetlen szent feladata, hogy népét, az
"idők elején anyagba zuhant lelkek"-et az igaz útra visszaterelje, hiszen csak
közös megváltás létezik, az istenhez való visszatérés nem egyéni ügy, "csak
közösen történhet".
Ritoók Zsigmond egy
beszélgetés során a delphoi kocsihajtót, mint az egész ókori kultúra
közvetlenségét, emberközeliségét példázó alkotást említi meg: "(...) a
delphoi kocsihajtó híres bronzszobrát mindig alulnézetből fényképezik, így az az
érzésünk, hogy fölénk magasodik, akár egy sportcsillag, akinek a szellemhez nem
sok köze van, csupán egy verseny győztese. A delphoi múzeumban közelről nézve
ezt a szobrot rádöbbentem, hogy egészen más: ott áll a földön, szembenézhetünk
vele. Ennek a versenyzőnek a szeméből az sugárzik, hogy győzött, de rettenetesen
kifáradt a küzdelemben. Győzött, de ott áll közöttünk. Éppen olyan ember, mint
mi. E közvetlen megszólítottság ráébreszt bennünket, hogy ezek az emberek nem
piedesztálon álló, csodálatos hősök, hanem emberek, akik hozzásegítenek
bennünket ahhoz, hogy felismerjük a fontos kérdéseket."
Kortárs irodalmunkban is
találkozhatunk a delphoi kocsihajtó titokzatos "diorit szemével": Déri Balázs
versét, A siracusai kocsihajtóra címűt a szobor szomorú, félelemmel teli
tekintete ihlette.
Királyi erő és biztosság? A
győztesek oly emberi fáradtsága? Vagy szomorúság és félelem? Egy biztos: érdemes
megállni a delphoi kocsihajtó előtt, a szemébe nézni, és hagyni, hogy
megszólítson minket.
/Kulin Borbála/