
Székely János halálának 25. évfordulójára
Szinte egy emberöltő.
1968-tól 1989-ig az a megtiszteltetés ért, hogy kollégák voltunk Székely
Jánossal az Igaz Szó szerkesztőségében. Alig várta, hogy nyugdíjba vonulhasson.
Egy nappal sem maradt tovább. Ez idő alatt megjelent könyvei egy részét nekem is
dedikálta. Az első a Székely János legszebb versei című kis kötet (Albatrosz
Könyvkiadó, 1975), azt írta bele, hogy „Kuti Mártának szeretettel,
megbecsüléssel”. A nyugati hadtestet 1979-ben „...barátsággal,
kollégiális szeretettel” ajánlotta, 1985-ben A mítosz értelme című
esszékötetébe azt írta, hogy „...kollégiális szeretettel, köszönettel,
barátsággal”. Amikor a lap 20. évfordulóját ünnepeltük 1973. július 7-én, az
Aranykakas vendéglőben, a damasztszalvétára, amit a jelen lévő írókkal,
munkatársakkal dedikáltattam, pontosabban autogramjaikat gyűjtöttem, azt írta:
„Kedves Barátom! Fizess elő az Igaz Szóra. Székely János”. János urat nem hagyta
el a humorérzéke, hisz kifogyhatatlan napirend volt a szerkesztőségben az
előfizetők beszervezése író-olvasó találkozókkal, és minden más módon.
Mindenkinek kvótája volt.
Ám számomra legkedvesebb
dedikációja az, amit az Egy rögeszme genezise (1978) című, esszéket és
bírálatokat tartalmazó kötetébe írt: „Kuti Mártának köszönettel sok
vesződéséért a Protenstánsokkal – és különben is, Székely János”. Nemcsak
azért kedves, mert megköszönte az igazából nagy szeretettel végzett munkámat,
hanem mert egyértelműsíti azt, hogy a Hugenották címen megjelent drámájának
eredeti címe Protestánsok volt. Valóban, a
cenzúrával való hosszadalmas harc árán, címváltoztatással sikerült nagy nehezen
kinyomni a darabot. A Profán passióval már
nem voltunk ilyen szerencsések. Sokat igazított, finomított rajta János úr, de
hát a cenzúrának már maga a téma is szálka volt, úgyhogy hosszú harcunk
eredménytelen volt. Az 1954-ben keletkezett dráma csak 1990 után jelenhetett
meg.
Huncut is tudott ám lenni
János úr. Nagyon szerettem a Dózsa
poémáját. Nemes Levente színpadi megjelenítése igazi drámává emelte, kihozta
belőle a drámai mélységeket, s ez még szerethetőbbé tette. Ma már a drámái közt
tartják számon. Nos, János úr egy szép nap, nem emlékszem, hányban történt, elém
állt azzal a kéréssel, hogy adjam kölcsön a könyvet. Csak természetes, hogy
szívesen. Valami magyarázatot is fűzött hozzá, erre sem emlékszem, mert ő volt
számomra a lábon járó megbízhatóság. Bevittem a könyvet, és odaadtam. Telt-múlt
az idő. Rákérdeztem egy alkalommal, hogy nem felejtette el, ugye? Nem, nem. Egy
szép nap aztán érkezik a könyvvel, csakhogy a román fordítással. No, eléggé
meglepődtem, mit ne mondjak. Magyarázatot is fűzött hozzá, és ígéretet, mihelyt
hozzájut egy magyar példányhoz, visszaadja. Sosem került sor rá. Így maradtam
nemcsak dedikáció, de könyv nélkül is. De segítettem rajta, s ez számomra
elégtétel, és kedves emlék.
Ha már kézbe vettem az Egy
rögeszme genezisét, belekukkantottam, mi ragadott meg Székely János
gondolataiból, műhelytitkaiból vagy az alkotáshoz való viszonyából, merthogy
aláhuzigáltam ezeket annak idején. Most idézek néhányat emlékeztetőül.
A Bolyai János metaforájában
azt írja, „...hogy mihelyt sikerül megírnom egy témát, eldadognom egy
felismerést, máris »megszabadultam« tőle. Gondolni sem tudok rá többé. Olyat is
megéltem, hogy egy gyermekkori emlékemet, mihelyt vers született belőle,
teljesen elfelejtettem. S most mégis komolyan hittem, hogy egyszer még megírom
azt a regényt”.
Sosem írta meg a regényt
Bolyai Jánosról. De csodálta: „Mert János, ahogy én megismertem, a
tehetségnek és a méltóságnak azon a fokán állt, ahol az ember már belátja a
gőgös igazságot: nem érdemes foglalkozni csak a legnehezebbel. (...) Mondjanak
bármit a csúcs- és részletproblémák derék kutatói: én tudom, van ilyen becsvágy.
Ajándékba kapott géniusznak tartozik ezzel az ember”. (1975).
Több mint költő című
írásában írja: „Nem irigylem elődeimet. (...) Egyvalamit azonban kamaszkorom
óta tagadhatatlanul irigylek, egyvalami mindig ijedt ámulatra, sóvár
féltékenységre bír, valahányszor rágondolok, s ez az egyvalami nem mű, nem vers
vagy verssor, hanem az élet. Petőfi Sándor élete. (...) Titkos (s meglehet
hiábavaló) becsvágyam az, hogy olykor nehéz percben, eszükbe jussak majd az
eljövendő embereknek, nem pedig az, hogy kinyomozzák titkaimat”. (1969).
Székely János, ahogy ezt meg
is írta, élete a könyvek, elsősorban a klasszikusok között telt. Nemegyszer
elmondta, azért olvassa őket újra és újra, mert sosem csalódik bennük. „Az írás
mágusa Tolsztoj” – írja Mit tudott és mit nem tudott Tolsztoj? című esszéjében.
Szerinte „Tolsztoj mágiájának titka nem a nyelv, hanem a megfigyelés”.
Tolsztoj és Petőfi életútját összevetve következtetése: „Amit a huszonhat
éves Petőfi Sándorban mindmáig csodálunk (élet s eszmény tökéletes egybeesését),
azt kísérelte meg Tolsztoj öregkorában. Nem sikerült neki, igaz, de legalább
próbálkozott, s tán még Petőfinél is meghatóbb emberi példát hagyott ránk ebben
a próbálkozásban. Ahogy Petőfi a makulátlan következetesség, azonképpen Tolsztoj
a becsaphatatlan lelkiismeret hérosza volt”. (1978).
Hosszan folytathatnám. Én
ezeket a sorokat dedikációként írtam ide, kedves olvasó. Mert Székely János
gondolatai mindnyájunkhoz szólnak, s talán az ő kívánsága is teljesül: eszünkbe
jut nemcsak nehéz perceinkben, és megköszönjük, amit ránk hagyott.
Felbecsülhetetlen életművét.
/Kuti Márta/