In
memoriam

FÜGEDI MÁRTA
(Eger, 1949. december 21. - Miskolc,
2000. január 30.)
Néprajzkutató, muzeológus,
tanszékvezető.
Általános és középiskolai
tanulmányait Putnokon végezte, magyar–német–néprajz szakos diplomát szerzett
Debrecenben 1973-ban.
Már ötödéves hallgató korában
a miskolci Herman Ottó Múzeumba került, ott néprajzos muzeológusként dolgozott.
1979. szeptember 1-jétől a
néprajzi osztály megbízott, 1981. március 1-jétől kinevezett vezetője.
1982. május 1. – 1991.
november 30. között igazgatóhelyettes. 1991. november 30-tól tudományos
főmunkatárs.
1994. június 1-jétől
tudományos titkár, tudományos osztályvezető.
1995. július 1-jétől a
Miskolci Egyetem Művelődéstörténeti és Muzeológiai Tanszékének docense, majd
tanszékvezető, dékán helyettes.
Fő művei:
Mezőkövesd és vidéke hímzései
I–II. (1978–79), A gyermek a matyó családban (1989), Állatábrázolások a magyar
népművészetben (1993),
Mítosz és valóság: matyó
népművészet (1997), Borsod-Abaúj-Zemplén megye népművészete (1997), Tárgyalkotó
népművészet (1998).
***
Fügedi Márta néprajzkutatóról beszél Gyulai Éva
történész-muzeológus
A családi legendárium
szerint a Fügedi-ősök 1552-ben ott harcoltak Dobó mellett Egervár ostrománál.
Egyiküket, Fügedi János lovas hadnagyot Gárdonyi név szerint is említi az Egri
csillagok című híres regényében. Tény, Matyó-ország szívében, Mezőkövesden
századok óta ősi és becsült családok a Fügediek. S bár Fügedi Márta a rá
jellemző szerénységből családfakutatással nem foglalkozott, a gyökereit mégis
büszkén vállalta, s tudományos munkásságának, életművének egyik alappillére volt
a matyó tradíciók, a matyó folklór kutatása és publikálása.
Mezőkövesd büszke lehet – és
büszke is – jeles lányára, Fügedi Mártára, a kiváló néprajzkutatóra,
muzeológusra. De nemcsak Mezőkövesd, hanem egész Észak-Magyarország. Sőt
nyugodtan mondhatjuk a magyar néprajztudomány és néprajzi muzeológia is. Bár
fiatalon ment el közülünk – 2000. január 30-án, élete 51. esztendejében –, így
tudományos életpályája alkotóereje teljében tört meg, végeztetett be, ám ez az
emberi és szakmai életmű mégsem torzó. Ellenkezőleg, maga a teljesség, hisz
benne az egyes témák szorosan összeérve nagyon tudatos szakmai építkezést
tükröznek, jelezve a teljesség igényét az életút minden szakaszában. Fügedi
Mártát, a jeles és elismert szakembert éppúgy, mint a szeretett és tisztelt
magánembert kollégájával, Gyulai Éva történész-muzeológussal idézzük fel,
emlékezve rá és mindarra, ami vele kapcsolatosan felejthetetlen.
– Önök mindketten a debreceni Kossuth Lajos
Tudományegyetemen szereztek diplomát. Talán évfolyamtársak is voltak?
– Abban az értelemben
lehettünk volna, hogy mindketten „karácsonyi gyerekek” vagyunk, hisz Márta
december 21-én, én december 24-én születtem, ám mégsem voltunk évfolyamtársak,
mert ő négy évvel korábban, 1949-ben látta meg a napvilágot. Úgyhogy mi csak
később, 1978-ban ismerkedtünk meg, amikor én is a miskolci Herman Ottó Múzeum
munkatársa lettem. Akkor ő már a férjével, Dobrossy Pistával együtt ennek az
intézménynek oszlopos tagja, megbecsült szakembere volt. Szóval innentől
datálódik a mi ismeretségünk, ami egészen Márta szomorú halálig tartott.
– Ez a kapcsolat, ha jól számolom, akkor 22 évig tartott.
Ennyi év alatt sok mindent megtudott róla, alaposan megismerte. Nyilván azt is
meg tudja nekem mondani, hogy miért mezőkövesdi gyökerű, vagyis „matyó jány”
Fügedi Márta, hiszen az életrajzi adatai között azt találom, hogy Egerben
született, az általános és a középiskolai tanulmányait Putnokon végezte, s
Putnokról került a debreceni egyetemre, majd onnan a miskolci múzeumba?
– Attól függetlenül, hogy a
szűkszavú életrajzi adatok között nem szerepel Mezőkövesd, az a város az ő
tápláló gyökere. Mindkét szülője kövesdi, s amikor Márta született, Mezőkövesden
élt a család. Ám szülés előtt az édesanyjánál valami komplikáció támadt, és
ezért a mentő – biztos, ami biztos – bevitte Egerbe, az ottani kórházba, s Márta
így Egerben látta meg a napvilágot. Kedves történet a családi legendáriumból,
hogy a mama a mentő ablakán át csodálkozva látta: Eger fel van lobogózva.
December 21-e volt, meg is kérdezte: honnan tudták itt, hogy szülni fogok?
Persze a zászlódísz nem Fügedi Márta „érkezését” köszöntötte, de az tény, hogy
jeles napon született, ugyanis aznap volt Sztálin születésnapja, s 1949.
december 21-én azért volt Eger fellobogózva. Márta édesapja dr. Fügedi Péter
mezőgazdász és tanár, aki – a lányuk születése után – Putnokra, az ottani
Mezőgazdasági Technikumba került pedagógusnak, így a család a Matyóföldről
Gömörbe költözött. De Kövesddel a kapcsolatuk soha nem szakadt meg, a szünidőket
Márta gyakran töltötte a kövesdi nagyszülőknél. S hogy szívét-lelkét mennyire
rabul ejtette e csodálatos mikrovilág unikuma, az emberek és embersorsok, a
tárgyak és a kimondott szó, a színek és az illatok, bizonyítja a felnőtt, a
kutató, a tudós Fügedi Márta munkássága, s munkásságában belül az örök
ragaszkodás a matyósághoz.
– Hogyan lett Márta néprajzos? Hisz ha jól tudom ő
Putnokról magyar–német szakra jelentkezett, s nyert felvételt a debreceni
egyetemre.
– Úgy, hogy az egyetemen
második évtől felvette harmadik szaknak a néprajzot. Mások is csinálták így,
igaz mások ezzel együtt elhagyták a nehezebbnek vélt szakjukat. Márta viszont
nem ment el a könnyebb ellenállás felé. Ez egyébként egész életében jellemző
volt rá. Ő az egyetemen is sorra vette az akadályokat, nem hátrált meg előttük,
s magyar–német–néprajz diplomát szerezve végzett 1973-ban.
– Ebből kettő tanári szak. Miért nem lett belőle tanár?
– Mert akkor elsősorban
néprajzos akart lenni! Különben miért vette volna fel ezt a szakot? Akkoriban
még nem volt divat a néprajzot középiskolában tanítani. Őt akkor a néprajz
vonzotta elsősorban, hozzáteszem viszont, hogy a tanárság később mégiscsak
megjelenik majd az életében. Már egyetemista korában benne volt abban a
kutatócsoportban, amelyik Mátraderecske folklórját vizsgálta. Több hallgató is
onnan választott magának témát. Ő például a néphit problematikáját kutatta,
diplomamunkáját is Mátraderecske hiedelemvilágából írta. S néhány évvel később a
doktori disszertációját is ebből készítette el. Márta, mint látjuk, szellemi
néprajzzal kezdett el foglalkozni, de abban a pillanatban, hogy a Herman Ottó
Múzeumba került, magától értetődő lett számára a tárgyi néprajzzal való
foglalkozás is. De ez így természetes, hisz az ő munkássága ékesen mutatja, hogy
a két terület mind a kutatásban, mind az ember életében elválaszthatatlan. A
tárgyi néprajzból már a kezdetek kezdetén kiválasztotta a legnőiesebb területet,
a textíliákat. Íme, az imént említett példa igazolása… A textilek tárgyak,
ugyanakkor motívumkincsükkel a szellemi néprajz felé mutatnak. Abban, hogy
eljegyezte magát a textíliák és a viselet tárgyi gyűjteményével s a problematika
egészének kutatásával, nagy szerepe volt férjének, Dobrossy Istvánnak, aki
nemcsak történész, hanem néprajzos is. Számos közös tanulmányban dolgozták fel a
Herman Ottó Múzeum tárgyi gyűjteményét, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén megye
szövő-fonó technikájának változását, a vászonkészítés egészének folyamatát az
alapanyag előkészítésétől a rostpuhító eljárásokon át a rostfeldolgozás
eszközeinek tipológiájáig. Később Márta igen sok területét bejárta a textília és
a viselet históriájának, szinte mindent kutatott, ami e tárgykörhöz kapcsolódik.
Vizsgálta a hímzés történetét, figyelmet szentelve mind a Bükkalja és a matyóság
varrottasainak, a varrók személyének és a varrni tanulás folyamatainak. Kutatta
az északkeleti térség úri hímzéseit csakúgy, mint a paraszti viselet
kiegészítőit előállító kékfestők és fésűsök tevékenységét.
– A textíliák iránti érdeklődését az elmondottakon túl
nyilván motiválhatta a matyó kötődése.
– Ez nyilvánvaló. Ennek az
is ékes bizonyítéka, hogy egész életpályáját végigkísérte Mezőkövesd és a matyó
problematika. A kérdéskörben igen sok témát megvizsgált. A gyerekek
szocializációjával, a varrni tanulással éppen úgy foglalkozott, mint a matyók
díszítőművészetének változásával. Avatottan nyúlt a matyó népművészet
felfedezésének kérdéséhez, a matyó viselet és népszokások látványossággá
válásának ügyéhez csakúgy, mint a kövesdi múzeumügyhöz. Betetőzése és összegzése
ennek a témakörnek az 1997-ben megjelent Mítosz és valóság: a matyó népművészet
című kötete. Ebben árnyalt összefüggésekben követi azt a folyamatot, melynek
során a matyó népművészet egyes elemei önálló útra keltek, önálló életet éltek,
s megkülönböztetett szerephez jutottak a magyar népi kultúra
szimbólumrendszerében.
– Fügedi Márta életpályáját – a korán, sajnálatos módon
bekövetkezett halálát leszámítva – egyenes ívű, meredeken emelkedő, már-már
üstökösi sebességű és fényességű szakmai karriernek látja a külső szemlélő.
Ráadásul a neki kimért fél évszázad alatt többet alkotott, mint más hetven év
alatt. Talán érezte, hogy sietnie kell?
– Ezt nem tudom. De az
valóban igaz, hogy ez az életút – mind a szakmai, mind a magánéletben – töretlen
ívűnek látszott. A magánéletben biztosan az volt, mert Dobrossy Pista
személyében nagyszerű férjre talált, aki még a házimunkában is társa volt, ami
nem mondható el minden férfiről. Ráadásul volt két szép és okos gyermeke, akik
iránt nagy-nagy szeretettel és büszkeséggel érzett. A szakmai előmenetelére a
sikeresség valóban jellemző kifejezés, mert tényleg jóval rövidebb idő alatt
jutott el a csúcsra, mint mások. A külső szemlélő ebből azt a következtetést
vonhatta le, hogy Mártának simán megy minden, könnyen elér, könnyen teljesít
bármit is. Pedig a szakmai hírnév az ő esetében sem volt akadálymentes, a
sikerért keményen meg kellett dolgoznia.
– Mi adott neki erőt ehhez?
– Mártának volt tartása! S
volt ereje az akadályok leküzdéséhez. Kiegyensúlyozott volt, régies szóval élve
igazi úrinő, aki sohasem nyafog, nem panaszkodik, hanem teszi a dolgát, ha kell
összeszorított fogakkal, de csak azért is megcsinálja. Nagyon korán kandidált.
1990-ben, tehát negyvenegy éves korában. Ilyen korban társadalomtudósok még nem
nagyon szoktak ilyen tudományos fokozatot szerezni, főleg nem, ha az illető nő
és családos. Ő ebben is kivételesnek számított.
– Mi volt az értekezésének a témája?
– A kandidátusi
értekezésében a népművészet egy nagyon érdekes témakörével, az
állatábrázolásokkal foglalkozott. Egyaránt vizsgálta a motívum – madár, sas,
szarvas, kígyó, hal, bárány stb. – jelentéstörténetét, valamint annak
társadalmi, gazdasági és kulturális hátterét is. Amikor Márta életében egy nagy
változás következett be, s a muzeológusi hivatás mellett elkezdett tanítani
1992-ben, akkor ezt már kandidátusként tehette. S itt kell szólnom arról, hogy
az ő szakmai pályája nemcsak a férjével, Dobrossy Istvánnal fonódott össze,
hanem Szabadfalvi József múzeumigazgató személyével is.
– Honnan származott az ismeretségük?
– Jóska bácsi a tanára volt
az egyetemen, majd pedig amikor Miskolcra került múzeumigazgatónak, hozta
magával több tanítványát is. Veres Lacit, a mostani igazgatót, Viga Gyuszit,
Dobrossy Pistát s hát Mártát is. Közöttük a múzeumban mindig jó szakmai
kapcsolat volt, s ennek jó bizonyítéka, hogy amikor Jóska bácsi 1991-ben a
Miskolci Egyetem formálódó bölcsészkarán tanszék alapítására kapott lehetőséget,
ő Mártával közösen alapította meg a Művelődéstörténeti és Muzeológiai Tanszéket,
ami a mai napig él. Igaz, hogy jelenleg még csak úgynevezett „kis szakként” lehet
felvenni a muzeológiát, tehát a történelem vagy a kulturális antropológia
mellett, de úgy néz ki, hogy a közeljövőben megtörténik e szak akkreditációja
is. A Művelődéstörténeti és Muzeológiai Tanszék létrejötte Márta életében jókor
jött, hisz így lehetősége nyílt a tudományos pályán előbbre lépni. Persze a
múzeumtól sem vált meg, már csak azért sem, mert a muzeológusképzés
elképzelhetetlen múzeumi háttér nélkül. A főállása viszont az egyetem lett, s
amikor Jóska bácsi nyugdíjba ment, ő lett a tanszékvezető. Sőt nem sokkal utána,
hogy tanszékvezető lett, 1996–97 táján dékán helyettesnek is megválasztották. S
nem kizárt, hogy ha megélte volna, Kabdebó professzor nyugdíjba vonulása után a
bölcsészkar dékánjának is megválasztják.
– Megragadta a figyelmemet egy iménti megjegyzés. Azt
mondta, Márta nagyon fiatalon kandidált, a társadalomtudósok ilyen korán még
nemigen szoktak, ráadásul mindezt nőként, családos anyaként tette. Kérem,
beszéljen nekem Fügedi Mártáról, a nőről, a családanyáról!
– Márta nagyon helyes,
csinos nő volt, ugyanakkor volt benne egy kis „konzervatív íz”. De ezt én
pozitív értelemben hangsúlyozom, hisz maga a szó is megőrzést jelent. Ő a
régiektől, a múltból megőrzött valami régiességet, valami eleganciát, valami
biztonságosat. Emlékszem, amikor a múzeumba kerültem, és kollégák lettünk, ő
mindig szoknyában járt. Csak nagyritkán vett fel nadrágot, pedig már a legtöbb
nő akkor sem viselt szoknyát. Később, érett nőként aztán ő is gyakrabban járt
nadrágban, s kiderült, hogy az is nagyon jól áll rajta. Elegánsan öltözött. Nem
költött ő többet ruházatra, mint más nő, de rendkívüli érzéke volt a szép, az
elegáns kiválasztásához. Soha sehol nem jelent meg rendezetlenül, ő az utcára
mindig tiszteletet parancsoló külsővel lépett ki. Az igényesség – igen ez a
legjobb szó – belsőleg, külsőleg, szakemberként, magánemberként egyaránt
jellemezte. A múzeumban mindenkivel jó emberi kapcsolata volt. Bár én történész
voltam, így nem volt szoros munkakapcsolatunk, ennek ellenére, mint kollégák
sokszor beszélgettünk, s ilyen alkalmakkor nem mindig a szakmáról folyt a szó.
Amikor elkezdődött az egyetem, ahol ugyan más tanszéken én is tanítottam latint
és történeti tárgyakat, hétfőnként mindkettőnknek volt órája, így sokszor ő vitt
ki engem a kocsijával az egyetemre. De például elvitt Sárospatakra is egy olyan
tudományos konferenciára, ahol ő elnökölt. S nemcsak engem, hanem a hallgatóit
is! A hallgatói nagyon szerették. A bölcsészkar előtt neki is és Kunt Ernőnek is
van egy kopjafája, olyan sírjel, amely mindkettőjük munkásságát hűen
szimbolizálja. S ott e kopjafa előtt, egy halottak napi megemlékezésen az egyik
volt diákja azt vallotta meghatottan: majdhogynem úgy tekintett rá, mint a saját
anyjára. Márta úgy is szervezte, pátyolgatta őket, mint egy anya! Még a
tanárságában is volt valami visszafogott nőiesség, mindenféle harsányság nélkül.
De ez jellemezte minden tevékenységét! Mindenütt ott lenni, hivalkodás nélkül.
Mindenütt letenni a névjegyet, a mindennek valamennyi részletét sikerrel
teljesíteni, de ezzel soha nem kell harsányan telekürtölni a világot. Például mi
kollégái is véletlenül tudtuk meg az egyik évben, hogy érettségi elnök lesz. S
azután kiderült róla, hogy már húsz éve az. Az is! Mert ő számos, úgynevezett
társadalmi, közéleti munkát magára vállalt. Otthonosan mozgott a régi szőttes
vagy varrottas minták díszeit újraálmodó asszonyok között, a fazekas és fafaragó
népi iparművészek munkaasztalainál, továbbképzésein, kiállításain. Zsűrizte a
népi iparművészek készítményeit, személye híd szerepet töltött be a tárgyalkotó
kultúra generációi között. És persze nő volt, vagyis családanya, háziasszony is,
e hivatások, szerepek szokásos kötelességeivel. Az otthoni munkákban, főleg a
főzésben Pista sokat segített neki, hisz ezt a feladatot szívesen magára
vállalta, sőt piacra is szeretett járni. A többi munka, a takarítás a mosás
azért mégis jobbára Mártára maradt. Még halála előtt fél évvel is – egy barátnőm
mesélte, aki a házuk felé sétálgatva látta – ablakot pucolt, ami pedig nem
könnyű munka. Nagyon szerették a rendet! Emlékszem, amikor Miskolcra kerültem, a
Clepkó Ede utcában egy pici, 40 négyzetméter körüli szövetkezeti lakásban
laktak, ahol nem is ők és a gyerekek, hanem a könyvek foglalták el a nagyobb
helyet. Számomra szinte máig megfejthetetlen, hogyan fértek el ott azon a pici
helyen, ráadásul ott minden glédában állt. Ez a rend, már-már kínos pedantéria,
a tisztaság – mint mondtam –, mindkettőjüket nagyon jellemezte. Később, a Balogh
Ádám utcában, ahol egy ikerházat vásároltak, ott is megteremtették – egy
gyönyörű kerttel együtt – a maguk igényelte harmóniát.
– Volt Mártának valami hobbija, aminek szívesen hódolt
szabadidejében?
– Szerintem neki a család
volt mindene, és ezzel összefüggésben a háztartás. Színházbérletük volt, azt
tudom. Olvasni szeretett, de ez érthető, hisz magyar szakos volt, bár azt is
tudom, hogy több szakirodalmat olvasott, mint szépirodalmat. Márta ugyanis
nagyon szeretett naprakész lenni a szakmájában. S talán az utazást említhetném
hobbijaként. Ellentétben Pistával, aki nem szívesen mozdul ki még Miskolcról
sem, ő szeretett utazni, s erre főleg külföldi ösztöndíjak révén nyílott módja.
Járt az Egyesült Államokban, Svájcban, Svédországban s gyakorta Ausztriában. A
bécsi néprajzi múzeumban kutatott is.
– Amíg élt, munkásságát elismerte a társadalom? S amióta
már nincs közöttünk, mi az, ami nap mint nap emlékezteti az élőt, hogy élt
közöttünk egy olyan ember – Fügedi Mártának hívták –, aki gazdag hagyatékot
hagyott ránk, s ezért ebben az Észak-Magyarország nevű tájhazában mindenképp
érdemesült a halhatatlanságra?
– Mártától idegen volt a
csinnadrattás ünneplés. Ő mindig szerény volt a szakmai sikereit illetően is.
Sohasem foglalkozott azzal, hogy kap-e, vagy ha nem, miért nem kap elismerést.
Ami hajtotta a szakmai sikerek felé, az a lényében volt legbelül. Önmaga számára
az a benső késztetés állította egyre magasabbra a mércét. Természetesen kapott
díjakat, elismeréseket, hogy sokat-e vagy keveset, ez nem tisztem eldönteni, s
Márta munkássága egyébként is jóval több annál, hogy azt ilyen-olyan plecsnivel
mérni lehetne. 1980-ban Szocialista Kultúráért jelvénnyel tüntették ki, a
népművészeti örökség megőrzéséért pedig 1999-ben Király Zsiga-díjjal
jutalmazták. Ő talán a Herman Ottó-díjra volt legbüszkébb, ami szakmai díj, s
ezt Miskolc város adományozta neki 1996-ban. S természetesen nem szabad
elfeledkeznünk Mezőkövesd város Pro Urbe díjáról sem.
– A halála óta mi őrzi az emlékét?
– Mindenekelőtt könyvei,
publikációi, amelyek nagy értékei a magyar néprajztudománynak, s muzeológiának.
Nevét őrzi az egyik népművészeti egyesület, amelynek – sok másik mellett –
úgyszintén patrónusa volt. A Miskolci Egyetemen kopjafa emlékeztet rá, s a
tanszéken, egykori szobája ajtaján egy névtábla: „dr. Fügedi Márta
tanszékvezető. Meghalt 2000-ben”. S ott a tanszéki szobában kint van a falon a
portréja, akárcsak Szabadfalvi Jóska bácsié. S Mezőkövesd is ápolja emlékét.
Hagyatékát e városnak adományozta férje, Dobrossy István. Putnokon pedig, a Gömör
Múzeum Fügedi Márta Néprajzi és Helytörténeti pályázatot ír ki 2000-től évente a
térség felnőtt és fiatal amatőr kutatói számára.
Én biztos vagyok benne, hogy Fügedi Márta neve nem fog feledésbe merülni az évek multával sem.
/Hajdu Imre/
