A
szakralitás nagyasszonya

DÁVID KATALIN
Dávid
Katalin 1923. augusztus 16-án született Szegeden. Édesapja, Dávid Lajos, a
kolozsvári egyetem professzora volt, majd – Klebersberg Kunó felkérésére, akivel
közeli barátok voltak – a szegedi egyetemi gyógyszertár és gyógyszerészeti
intézet megalapítója és a gyógyszerészeti kar dékánja lett. Dávid Katalin
1941-ben érettségizett Szegeden. Ugyanitt járt egyetemre is, 1948-ban
bölcsészdoktori oklevelet szerzett; később elvégezte a katolikus teológiát is,
miután elhatározta, hogy keresztény, szakrális ikonográfiával akar foglalkozni.
1948-ban doktorált művészettörténetből, esztétikából és régészetből. Meghatározó
mesterei: Kerényi Károly (klasszika-filológia, antik görög kultúra), Sík Sándor
(esztétika), Bálint Sándor (néprajz), Felvinczi Takács Zoltán (művészettörténet)
voltak.
Férje,
Hidvégi György (1922-) okleveles könyvvizsgáló-könyvszakértő. Fia, Hidvégi Máté
(1955) biokémikus, a világszerte elismert Avemar és Oncomar feltalálója. Két
unokája és egy dédunokája van.
1954-ben megalapítója volt a Művészettörténeti Dokumentációs Központnak,
1966-tól a Magyar Nemzeti Múzeum, majd a Magyar Nemzeti Galéria tudományos
főmunkatársa volt. 1970-ben kinevezték az Egyházi Gyűjtemények Szakfelügyelete
vezetőjének. Több száz tanulmánya, könyve jelent meg magyar, angol és német
nyelven. Integráló személyisége minden időkben képes volt a legkülönbözőbb
világnézetű- és hitű embereket nemes célokért mozgósítani. Tudós- és
művésznemzedékek vallják nevelőjüknek és útmutatójuknak. Munkásságát a Magyar
Köztársaság és a Vatikán magas szakmai és társadalmi díjakkal ismerte el.
Nyolcvanadik születésnapján II. János Pál pápa saját kezűleg aláírt oklevéllel
köszöntötte és audienciáján fogadta.

Róla
joggal elmondhatjuk, hogy koroktól, politikától függetlenül csak a szakmája, a
művészettörténet érdekelte, azon belül is a szakralitás. A jó ügyért azonban
mindig kiállt, hallatta hangját, nem vonult a „homo esteticus”
elefántcsonttornyába.
A
Magyar Örökség-díj átadásakor Zelnik Józseftől így hangzott a professzorasszony
munkáját elismerő laudáció:
„Mi, szemérmesebb népek nem szoktuk dicsérni egymást. Nem engedi a stílusunk
sem, de azon túl mi, keresztények tudjuk, hogy csak Istené a dicsőség, csak őt
illeti a dicséret. Éppen ezért csak egy, a Földet is megjárt embert részesítünk
igazi laudációban, amikor azt mondjuk: Laudetur ..., Dicsértessék a Jézus
Krisztus.
Mégis van emberi dicsőség is, amely természetesen az előbbiekből ered, s a nagy
Dicsőség része. A héberben a kabôd (dicsőség) szó a súly fogalmát foglalja
magában. A magyar köznyelv is ismeri a fogalmat, hogy valakinek súlya van, és
akinek súlya van, az tiszteletet érdemel, ami végső soron a dicsőség
megnyilvánulása.
Hogy Dávid Katalinnak súlya van, azt már nagyon régóta sejtem. Ám ha
vakságomban nem vettem volna észre, legkésőbb akkor döbbenhettem volna rá,
amikor kezembe kaptam az "Ex invisibilius visibilia
...",
Emlékkönyv Dávid
Katalin professzor asszony 70. születésnapjára
című kötetet. Ebben a könyvben -
amely szerintem az egyik legszebb laudáló kötet ebben a században - hetven neves
értelmiségi vonul fel és nyújtja át gondolatai mirtuszkoszorúját egy asszonynak,
egy magyar nagyasszonynak. Egy olyan nagyasszonynak, akihez hasonlókat csak a
török által megszállt és megroppantott Magyarország termett. Mint Thurzó
Ferencné Zrínyi Kata, mint Széchy Margit grófnő, vagy Batthyányné Lobkovitz Éva,
aki egymaga egy országrészt nyert meg Bethlen Gábor pártjára.
Ez a század sajnos kísértetiesen hasonlít az említett időszakra, sőt talán még
tragikusabb is volt a magyarságra nézve. Trianon és világháborúk, embert,
családot és nemzetet pusztító ordas eszmék a leltár. Mit tehet egy asszony egy
ilyen világban? Vállalja a legnehezebbet, hogy a modernkedő koreszmékkel szemben
a mesterségesen szétválasztott dolgokat összekapcsolja. Így vállalta Dávid
Katalin is a szakralitás kutatását a történelem legmaterialistább századában. A
szent feltárása kapcsolatteremtés Isten és ember között, és egyben a megszentelt
bolygó szellemének megközelítése. Mert a szakrális szimbólumok arról adnak hírt,
hogy az ember nem klónozott majom, hanem Isten arcára teremtetett. A szakralitás
kutatása végső soron azt jelenti, Isten elébe letesszük, hogy értünk valamit a
teremtésből.
Még egy nagyon fontos dologban közreműködő Dávid Katalin. Már fiatalon
felfedezte, hogy él itt a Földön két ősi nép, melyeknek legtöbbet hamisították
meg a történelmét, s oly mélységesen megaláztatottak, hogy már megérdemelnék a
felmagasztaltatást is. Neki, aki érzékeny a szakralitásra, hamar fel kellett
ismernie, hogy minden nép szent, minden nép Isten választottja. Bűn kijátszani
őket egymás ellen, sőt ha van ősbűn, ez az. Így lett ő a gyűlölködő és kicsinyes
világban a zsidó és magyar nemzetnek békeszerző asszonya.
Mi, szemérmesebb népek nem szoktuk dicsérni egymást. Nem is kell, mert mindenki
magában hordozza a dicsőség lehetőségét, és akinek súlya van, az saját élete
által dicsértetik.
Dávid Katalinról szóltam.”
Húsvét
hava lévén idézzük meg azt a beszélgetést, amely ennek az ünnepnek az egyik
leismertebb jelképéről a „bárányról” szól a művészettörténész magyarázatában!
JELKÉPEK HÚSVÉT
FÉNYÉBEN –
BESZÉLGETÉS DÁVID KATALIN MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSSZEL
Damaszkuszi Szent János írja, hogy ami a beszéd a fülnek,
az a kép a szemnek. Képek-jelképek és kereszténység szorosan összetartoznak.
Dávid Katalin művészettörténész a szakrális szimbólumok világát kutatja ma is.
Elmélyült könyvei, tanulmányai új felfedezések a XXI. század ajtajában, amikor
mintha ismeretlenségbe halna a jelkép-világ.
- Ha valaki a szent
művészettel foglalkozik, és a kereszténységet kétezer évének utolsó
esztendejében szemléli, természetes, hogy mondandóját az ünnepekhez köti. A
szakralitást őrizve az ünnepeket az őket meghatározó jelképekkel lehet
elsősorban megfogalmazni. Ami azt jelenti, hogy mélyebben közelítjük meg
lényegüket. Sajnos, a modern kor emberének már alig mondanak valamit a
szimbólumok: számára veszendőbe mentek, ezért erkölcsi kötelesség a jelkép-világ
rekonstruálása, hiszen elég közismert: meg nem értett szimbólumok hogyan válnak
az ember ellenségeivé.
Egyik munkájában a jelképekről mint szellemi-lelki
táplálékainkról ír.
- Fél évszázada fogadtam
őket örökbe, hiszen hozzátartoznak ember-voltunkhoz: az emberi szellemmel együtt
születtek archetípusaik, az emberré válás pillanatától éltetnek, és minden idő
számára lehetővé teszik, hogy saját lelkisége szerint magyarázza. Újraélesztésük
egy-két évtized óta tapasztalható a nagyvilágban. Elvesztésük a teljes embert
érintő elcsenevészesedéshez vezetett, ami megfertőzte a társadalmat: elvette a
három emberi tényező szakralitását: a születését, a szerelemét és a halálét.
Fontos ponthoz érkeztünk: a húsvét a feltámadás, a remény
ünnepe. Az ősegyház is erre, és a szenvedéstörténetre alapozta tanítását.
- A keresztény kultúrán
belül az ünnepek és a jelképek legmeghatározóbb gyökerét a Biblia tartalmazza.
Olyan forrás, amely körülhatárolja a legfőbb ünnepeket, és kijelöli a hozzájuk
kapcsolódó jelképek lehetséges magyarázatát. Olyan ünnepeket keresünk tehát,
amelyek közösek az Ó- és az Újszövetségben. Ezek közül az első a húsvét, ünnepe
a választott nép megszabadulásának és Krisztus feltámadásának. Isteni
szépséggel, érteles esztétikával kapcsolódnak össze az események a Szentírás
által; új jelképek ugyanúgy emelkednek ki az Ószövetségből, és váltak az
Újszövetségben a keresztények számára máig szimbólumokká.
Mely szimbólumok értelmezik a húsvétot?
- Az életfa és a Bárány.
A keresztény életfa a teremtéstörténethez vezet: a Paradicsom vegetációjából
másodmagával emelkedik ki, párja volt a jó és a rossz tudásának fája. E két fa
tövéből indul a Bibliában az emberiség drámája. A tudás fájának gyümölcse hozta
el a halált, az életfát pedig elzárta előlünk a Teremtő. Azonban a végtelen
Irgalom megszánta az embert: a megváltás isteni gesztusa által az életfa
megjelenik az emberiség történelmében, és visszaadja az elveszett örökséget. Ez a
golgotai keresztfa, amely a megváltást beteljesítő húsvét jelképévé válik.
Az élet erejét hordozó fáról tudnak a mitológiák is...
- Minden mitológia.
Kultikus értelme az, hogy általa marad meg a jövő, és a halálnak nincs hatalma
fölötte. A pogány magyar művészetnek is uralkodó motívuma: a levelek, indák,
palmetták az életfa mitikus erejébe vetett hit bizonyítékai. Egyedülállóan
csodálatos emlék a bezdédi tarsolylemez, amelyet életfa hálóz be. Meglepően
váratlan ikonográfiai szépsége, hogy a fa közepén, mintegy annak gyümölcseként
keresztet ábrázol. Pogány-keresztény életfa ilyen összefonódására nem ismerünk
másik példát.
A paradicsomi életfa az egyházatyák gondolataiban (is)
Krisztus győzedelmes keresztjének előképe.
- Ahogyan fogalmazták: a
kereszt olyan erő, amely összeköti az ég magasságát és a föld mélységét a két
ág (útkereszteződés) középpontjában. A keresztény himnuszok, meditációk a
keresztet kozmikus misztériumként értelmezik. Hatásosan foglalja ezt össze a
középkori keresztlegenda, amely nem elégszik meg azzal, hogy a paradicsomi fa
csak előképe legyen a keresztnek, hanem vállalnia kell a földi egzisztenciát.
Csak úgy teheti, ha a földben sarjad ki. A legenda úgy mondja el, hogy az Úr a
haldokló Ádámnak ágat küld angyalával az elzárt életfáról. Ezzel az ággal
szájában temetik el az ősatyát. Ebből hajt ki a szent fa, amelyből a keresztet
ácsolják. A legenda tudatosan a megváltás, az örök élet záloga.
A katakombák művészetének uralkodó motívuma a kereszt...
- Az első keresztény
művészi megjelenítés emblémaként formálja meg a kereszt-életfát. Hadd említsem
meg a Lateráni-bazilika apszisát, a Santa Prudenziana mozaikját, a Santa Maria
Maggiore-bazilika ábrázolását: a kereszt mindenütt győzedelmi jel, nem a
szenvedés, hanem a megdicsőülés szimbóluma. A felfeszített Krisztus alakja csak
a VI. századtól kapcsolódik hozzá: a trónoló Isten Fiú jogarként tartja a
kezében. (Például a San Lorenzo mozaikján!) Az első évezred végén váltja fel a
fejedelmi jelvényt a kereszten szenvedő Krisztus ábrázolása, de így sem veszti
el életfa-értelmezését. Évszázadokon át máig a szenvedő Krisztus keresztfáján az
élet jelét indákkal, levelekkel, rügyekkel fejezi ki a művészet.
A XI. századi költő, Wipo így énekel: Juhait megváltotta a
Bárány.
- A húsvét szakralitását
az életfa mellett a bárány szimbolizálja. Ő a legismertebb Krisztus-jelkép.
Ikonográfiai gyökere a választott nép egyiptomi fogságában keresendő; az Izrael
fiait rabságban tartó országot Isten azzal bünteti, hogy elküldi angyalát,
pusztítson el minden elsőszülöttet. Mi mentheti meg a szolgaságban szenvedőket
ettől? Isten elrendeli a bárány feláldozását: minden család öljön le egy bárányt
úgy, hogy csontja ne törjön benne, majd vérével kenjék be a ház két ajtófélfáját
és a szemöldökfát. Ha az Úr átvonul, hogy lesújtson Egyiptomra, látja a vérrel
megjelölt házakat. Elhalad az ajtók előtt, s a pusztítót nem engedi belépni. Az
áldozati bárány vére megmenti a népet. Tizenkét évszázad telik el, amikor majd
Jézus megkezdi nyilvános működését. Első útja a Jordánhoz vezet, ahol János
keresztel. Ő amikor megpillantja a közeledő Názáretit, rámutat: Nézzétek, az
Isten Báránya, ő veszi el a világ bűneit. János arámiul beszélt, amely nyelven a talja bárányt és szolgát is jelent. Hogy a bárány fogalma rögzült, arról Jézus
halálakor kapunk bizonyságot. Az evangélium ugyanis elmondja: a kereszten Jézus
csontjait nem törték meg, hogy beteljesedjék az Írás, nem szabad csontot törni
benne. A szöveg ezzel a húsvéti bárány elkészítésének parancsát idézi. Így
nyilvánítja Jézust az új húsvéti báránnyá; vére megvált a halál rabságából
mindenkit. És ő az égi Bárány a Jelenések könyvében, aki osztozik Isten trónján.
A gonoszság elleni utolsó harc győztese. Az idők végezetén menyegzőjét üli meg
az égi Jeruzsálemmel, amely városnak nincs szüksége Napra és Holdra, mert
világossága a Bárány.
Kereszt és bárány hogyan kapcsolódik össze az
ábrázolásokon?
- Fölfigyeltem, hogy az
Egyiptomban a Mindenhatótól adott parancs szerinti, előírt jel: a két ajtófélfa
és szemöldökfa megkenése vérrel írja ki a héber ábécé utolsó betűjét, a távot,
amely megmentő jel később is. Ezekiel próféta írja: Jelöld meg kereszttel
azoknak az embereknek homlokát, akik siránkoztak és bánkódtak a szörnyűségek
miatt (9,4). Az igazakról van szó, akiket elkerül Isten pusztító haragja. A
táv - hasonlóan a görög ábécé utolsó betűjéhez, az ómegához - Istent jelképezi.
Ezt a jelt látja János a Jelenések könyvében az üdvözülteken: a Bárány nevét és
Atyjának nevét viselik homlokukon. Csodálatos ikonográfiai összekapcsolódása ez
a két szövetségnek. Összeköti a táv és a kereszt jelét, a feláldozott húsvéti
bárányt és az Újszövetség győzedelmes Bárányát, Krisztust.
