Életünk és a
templom
"Hajlékot Istennek, hajlékot embernek: kőből, fából házat,
... a
léleknek kőnél, cserefánál erősebb igékből várat.”
Kevés olyan hely van
mindennapi életünkben, ahol biztonságban és nyugalomban érezhetjük magunkat.
Biztonságot, nyugalmat, lelki megtisztulást; a gondok és a terhek felejtését, ha
kell, lelki vigasztalást, szellemi útmutatást a templomban kaphatunk. A
keresztyén embert a templom elkíséri a bölcsőtől a koporsóig. Itt éli meg
ünnepeit, örömét és gyászát. Családi otthona után ebben a nagyobb otthonban -
Isten házában -, éli meg egy nagyobb családhoz való tartozás hitét és tudatát,
amelytől tartást és erőt kap.
A
nagyvilágot járva - keresztyén országokban utazva - amit a szemünk már a messzi
távolból észrevesz - a templom. Többnyire a falu vagy város közepén magasodik,
legtöbbször a főtéren. Mint egy hatalmas útmutató vonzza a tekintetet, s
közeledve hozzá az ember önkéntelenül is a torony magasát követve az ég felé
tekint.
A toronyban állványon nehéz
ércharangok. Tengely körül lengenek: szépen kidolgozott testük egészen
meglendül, és egymás után bocsátja ki a hol magas és gyors, hol nehéz és teljes,
hol lassú és mélyen bongó hangokat. A harangszó átjárja a messzeséget,
visszaverődik a hegyekről, és eltölti a völgyet sajátos üzenetével. Az embert
szólítja, aki előtt nyitva áll a végtelen tér, s aki nyitva áll a végtelen tér
előtt. Hangja minden irányban határtalanul zeng. Ilyenkor megállunk egy
pillanatra és elgondolkodunk. Ilyenkor a lelkünk kiterjeszti szárnyait, s
megpróbálja áthidalni a messzeséget, mintha felelni akarna a végtelenség
távolról jövő hívására.
Majd közelebb menvén,
belépve a templomba az embert mindig megérinti a hely különös atmoszférája. Még
ha egyébként nem is vallásos, akkor is érzi, hogy nem egyszerű falak között
sétál, s hogy az épület több mint téglák, gerendák és vakolat gondosan
kialakított együttese. A hívő ember Isten lelkét véli érezni, és beleborzong. A
nem vallásos ember nem tudja igazán megfogalmazni, mit is érez, de valami
különös, megfejthetetlen érzés az ő lelkét is átjárja.
Igen a templomnak már csak
ilyen a hatása - legyen az bármelyik felekezet temploma.
Talán ez a különös érzés -
amit a népek vándorlásaik során is magukkal vittek - késztette őket arra, hogy
mihelyt valahol megtelepedtek azzal a szándékkal, hogy végleges otthonra
leljenek, miután megépítették saját kis fészküket, az első közös gondolatuk a
templomépítés volt. A templomépítés formálta aztán közösséggé az ott megtelepült
emberek sokaságát, és vált a közösség lüktető, éltető középpontjává a templom.
Fenntartásáról - nagy áldozatok árán - a falu, a város népe a legnehezebb
történelmi időkben is gondoskodott, és a templom - ha jött az ellen - megvédte
az övéit. Így vált a közösség és a templom elválaszthatatlan egységgé a
történelem zivataros évszázadaiban.
De miért is volt és van ma
is szüksége az embereknek templomra?
Az ember - mint értelemmel
bíró teremtmény - mindig tudatában volt, hogy gyarló és bűnös, s ezt a
tisztátalanságot nem csak önmagában, hanem környezetében is tapasztalta.
Szemében a világ a jó és a rossz dolgok változékony keveredését jelentette,
amelyek aránya ugyan módosulhat, de a "jó" a "tiszta" sohasem tudja teljesen
kiszorítani a "bűnt", "a tisztátalant". Szükséges volt hát a világból mintegy
kirekeszteni bizonyos területeket, amelyekre mint szennyezetlenekre
tekinthetett, s úgy érezhette, hogy az általa kiválasztott tér ezen pontjai
által válhat lehetségessé a kapcsolata Istennel, a tökéletessel, a teljesen
tisztával. E gondolkodás eredményeképp jött létre a templom és vele a
következtetés: ha a láthatatlan Istennel szabályozott és rendszeres viszonyra
akarunk lépni, ide kell eljönnünk.
Így aztán az élet minden
olyan eseménye, amelyet az ember igazán meg akart őrizni tisztának, az a
templomban történt. Itt zajlottak a nagy családi események: a keresztelések,
esküvők, a gyászszertartás egyes részei, az emberi élet fordulóinak ünnepélyes
szertartásai. S ugyanígy a nagyobb ünnepek megülésének, a gazdasági élet számos
eseményének is (mint például régen az aratás kezdetén az aratók megáldása, a
munkák befejezésével pedig a hálaadás; vagy napjainkban a nemzeti ünnepekről
való megemlékezések) legfontosabb helyszíne volt, és az ma is. A templom, mint
közösségi hely, tehát egyben a hagyomány átadásának-átvételének is lényeges
helye lett az egyén és a közösség számára.
Belátható tehát, hogy a
templom mindig egy nép, egy adott közösség szellemi lakhelye is. Akarata és nem
szűnő reménye, hogy megmaradjon, s hogy önmaga maradjon, s hogy az maradjon, ami
lenni szeretne.
Sokan felteszik a kérdést
napjainkban: van-e, és ha van, mi ma a feladata felgyorsult világunkban az Isten
házának, a templomnak?
Feladata nem változott az
idők folyamán semmit; az évszázados hitelvek megőrzésével támaszt és fogódzót
nyújtani, példát és tartást adni a fogyasztói társadalom elmagányosodott,
elidegenedett emberének, s az egyes emberre odafigyelve közösséget teremteni.
Olyan közösséget, amelynek tagjaként az egyénnek nem kell félnie, ahol lélekben
erős várban, biztonságban érezheti magát, ahol mindig pontos eligazítást kaphat
arról, hogy mi a jó, és mi rossz, és ahonnan távozva immár Isten segítségének
biztos tudatában veheti fel a harcot a mindennapok megpróbáltatásaival szemben.
"Van egy hely, ahol béke
van, van egy hely, ahol szív dobog, s szeretet árad szüntelen.- - írja néhai
Csiha Kálmán nyugalmazott erdélyi püspök egyik versében. Igen, a templomnak ezt
a hatását kell ma is erősíteni, hogy ilyen hely legyen, hogy ilyen hellyé
váljon, és akkor a jövő nemzedék is megtalálja benne Istent, életének reményét,
és ha kell menedékét.
Így legyen!