IRODALMI KITEKINTŐ
SZÉKELY JÁNOS
”Így
élnék én mindég, ahogy ma élek,
Mivelhogy csak a vállalt élet
Erős és
méltó önmagához.”
/Székely János Parti füzes/
A Kárpát-medencei
filologusok között egyre többen, de nem elegen vagyunk, akik Székely Jánost a
20. század egyik legnagyobb formátumú gondolkodójának, alkotójának, tartjuk.
E sorok írójának megadatott,
hogy 1984 nyarán az Igaz Szó marosvásárhelyi szerkesztőségében egy félnapon át
beszélgethetett Székely Jánossal. Meghallgathatta a kortársai által mogorvának
és ridegnek tartott költő, drámaíró kedvesen udvarias, bölcs és olykor keserű
humorral átszőtt filozofikus válaszait, eszmefuttatásait.
Vallom, hogy
gondolkodásomat, világlátásomat előbb a művei, aztán a személyes találkozás,
majd az életmű folytonos tanulmányozása egy életre meghatározta. Mindazóta
önkéntelenül is az ő bölcs szemüvegén keresztül nézem és látom a „valódi
világot”.
Ki is volt az ún.
„rejtőzködő Székely János”?-, akit életében nem ismertek, nem becsültek eléggé,
de még halála után sem került az őt igazán megillető irodalmi Parnasszusra. Gálfalvi György, a Látó (korábban Igaz Szó)
szerkesztője, Székely János közvetlen
munkatársa az 1994-es Székely János emlékestjén a legokosabb embernek
nevezte, akit valaha ismert:
„...butaságom történetéhez tartozik, hogy sokáig nem kértem az okosságából […] a
Caligula helytartója megjelenése (1972) óta vallom, ha kellett – és sokszor
kellett – vitázva: Székely János a
kortárs magyar irodalom legjelentősebb alkotója.”
***
A megélt életében mindvégig
Erdélyben alkotó, tizenévesen hadapródiskolás, majd a kolozsvári Bolyai
Egyetemen filozófia szakos diplomát szerző író, költő, filozófus neve - aki
1992-ben bekövetkezett haláláig szerkesztette a marosvásárhelyi Igaz Szó
versrovatát - a hűség, a szolgálat, az örök humánum, az igazmondás szimbóluma.
Évszám szerint Nagy László és Sütő András nemzedéktársa, de sorsa magánosabb
utakra rendelte.
Sajátos, „poeta doctus”
egyénisége az erdélyi magyar irodalomnak. Igazi tudós és filozófus, aki az
irodalmat is arra használta fel, hogy az általa vélt filozófiai igazságot – a
valódi világot – kimondhassa.
1929-ben született Tordán.
Szülővárosában végezte elemi
iskolai tanulmányait.
1940-ben Marosvásárhelyre
költözve a Református Kollégiumban (ma Bolyai Elméleti Középiskola) tanult, majd
1943-tól a Katonai Reáliskolában volt huszárhadapród.
1944-ben a századot a
közeledő front elől Nyugat-Európába vitték, közben fogságba esett, ahonnan
1946-ban tért haza.
Ezután tudott érettségizni
1948-ban, majd továbbtanulni. A kolozsvári egyetemen (ma Babeş-Bolyai
Tudományegyetem) 1952-ben végezte el a filozófia szakot.
Újságíró és szerkesztő volt
a hivatalos foglalkozása. 1990-ig dolgozott a marosvásárhelyi Iustitia
Palota-béli szerkesztőségben.
Lélekben soha nem kívánta
elfogadni a hatalmat – sem a románt, sem a magyart -, élete végéig megtartotta
sokszor paradoxnak tűnő elveit; fegyelmezetten megőrizte magányát.
Szinte mindent megtett
azért, hogy soha ki ne tüntessék, a felajánlott rangos díjakat is
visszautasította.
Mindhárom műnemben alkotott,
mindhármat a filozófia megszólaltatására használta fel.
Pályája lírikusként indult.
1955-ben jelent meg első verseskötete Csillagfényben
címmel, majd ezt követte 1972-ben az Egy láda agyag
című kötet.
1992 augusztusában bekövetkezett halála után,
1995-ben A valódi világ című posztumusz
esszékötet, majd három évvel később A virágok átka
címmel az a versgyűjteménye jelenhetett meg, amelynek darabjait még ő maga
válogatta. Az ebben közreadott verseket tartotta igazán megjelenésre méltónak.
Példaképe, mestere Szabó Lőrinc volt. Requiem című műve versbe
foglalt gyászbeszéd, vallomás, önszemlélet egyszerre:
"Nem testi képe őrzi őt,
Nem is csak versei
varázsa,
De életének stílusa,
Eredménye és tanítása,
Elvállalt küldetése, mely
Legmélyebb alkatává válott:
Ha kínban is, ha bűnben is
Kimondani az igazságot."
Az 1972-es Egy láda agyag
című kötet már a filozofikus hajlamú költőt jelezte. Olyan drámai költeménybe
kívánkozó gondolati versek sorakoznak ebben a könyvben, amelyeknek alapgondolatai
a későbbi években, a tanulmányokban, az esszékben vagy éppen a drámákban rendre
visszatérnek. (Bolyai hagyatéka című szonettkoszorú, Triptikon /A folyó, Parti
füzes, A tó/, Semmi-soha, Szelekció stb.) A folyó Páraszonettjében fogalmazta
meg egyik első filozófiai alapgondolatát már 1956-ban, 27 évesen:
„Egy bizonyos van: a világ
Nem előre halad,
Hanem hátulról épül.”
/A folyó-Páraszonett/
A saját múltjából szummálódó
világ képe kíséri végig a lírikus Székely Jánost éppúgy, mint a prózaírót, a
drámaszerzőt, a filozófiai mélységeket feltáró gondolkodót. Drámáinak a Képes
Krónika (1980) címet adta; ezzel is jelezve, hogy krónikák azok a történelemből,
az emberiség történelméből. A kötet darabjai: Profán passio
(1954), Caligula helytartója (1972),
Dózsa (1964), Protestánsok
(1976), Irgalmas hazugság (1958-66).
A szerző szerényen
krónikának és még szerényebben kísérleteknek nevezi őket, holott a kivételes
műgonddal, példátlan gondolati igényességgel szerkesztett darabokból kitűnik,
hogy Székely János nem krónikási szinten, hanem költő-filozófusként vall
világunkról: kollektív kényszerűségről és egyéni felelősségről, egyetemes
meghatározottságról és az akarat szabadságáról, jó szándékról és ama bizonyos
útról, mely jó szándékkal van kikövezve. Arról, amiről századunkban olyan sokan
vallottak, és amit oly sokan feszegettek drámában, lírában, regényben:
hogyan nem lehet felmutatni az akarat eredményét, ahogyan az eszmény kívánná, de
hogyan mutathatjuk föl egyénileg – a tett vállalásával – akaratunk szabadságát.
Székely János, akinek egész
költészetén végigvonul az emberiességért, az életért, a folytonosságért való
helytállás módozatainak a kutatása, e drámákban összegezi művészi hitvallását:
„Az méltó csak az
emberhez, ha már
Felismerte egyetlen
fátumát,
Amely övé csupán és senki
másé,
Hogy elvállalja és elébe
menjen”.
/Dózsa/
A Profán passió Júdása,
Caligula helytartója, Dózsa György, a Protestánsok hugenottái ezt a fátumot
vállalják mindannyian: nem a főhajtás árán megmentett életet, hanem a fővesztés
árán megmentett eszményt kötelessége az embernek felvállalnia.
A Profán passio témája:
Jézus Krisztus elárultatása és elfogatása. Júdást nem árulóként, hanem vívódó
hősként mutatja be. Júdás Jézus Krisztus kérésére kénytelen meghozni az
áldozatot, hogy elárulja a Mestert, de lelkében lázong a jogtalan kérés ellen:
„Áldozatot hozni joga
volt.
Meghalni mindenkinek joga
van,
ha éppen akar,
de áldozatot követelni
nincs.”
Paradox ez a drámai
történet, mint ahogy a későbbiekben szinte minden műve: a dolgok önmagukban
rejlő dialektikus ellentmondásainak felismerésére épülnek.
A Caligula helytartója című
drámájának témáját – a szerző vallomása szerint – egy német vallástörténész pár
idevágó sora adta. A hatalom természetéről szól a dráma; a két egymás ellen
feszülő akarat: a helytartó által képviselt muszáj és a zsidók lehetetlenje
(Caligula megparancsolja, hogy szobrát állítsák föl a zsidók templomában; a
zsidók ennek lehetetlenségét bizonyítják). Barakiás, Agrippa a zsidók vezérei és
Petronius, a római helytartó igazi drámai ellenfelek. A címnek megfelelően
Caligula helytartójának, Petroniusnak a drámája a muszáj és a lehetetlen
ellentéte. Caligula képviseli a hatalmat (nem jelenik meg a drámában), azt a
hatalmat, „ami nélkül van jog és van birodalmi istenvallás, de birodalom
nincsen”.
Petronius kétkedését
Barakiás szavai indítják el:
„A hatalom természetes végső határa az a pont,
ameddig az alattvalók hűsége kitart.”
Petronius meggyőzetvén
elfogadja a zsidók érvelését, a lehetetlent, azaz szembeszegül a caligulai
hatalommal; felismeri az egyetlen lehetséges döntést a hatalom szorításában, a „nemcselekvés
lehetőségét”. Rádöbben, hogy helytartói hatalma nem más, mint szolgaság. A dráma
önpusztító lelkiismereti kérdése: mivé válik az ember a hatalom, a zsarnokság
szorításában? Lehet-e etikusan harcolni a zsarnoksággal? Székely János válasza
Petronius döntése: nyíltan nem lehet vállalni, de vállalni kell a nemcselekvés
lehetőségét.
E gondolat ellentettjét is
képes Székely János megmutatni; ezt tette az 1976-ban írt Protestánsokban.
Hiába vallotta 1973-ban „Ars poeticám a hallgatás…” – három évvel később mégis
kiírta magából legbensőbb, legféltettebb gondolatait, a cselekvés, a tett
vállalását. Önmagát, a világról vallott gondolatait sűrítette ebbe a drámába.
A mű 1762-ben újév napján
játszódik Toulouse-ban. Gerard, Albert és János a Grénier fivérek, hugenották
(protestánsok) és Charnay, jezsuita páter (a francia inkvizíció elnöke) a
főszereplők. Az ő ellentétük és vitájuk ad lehetőséget arra, hogy a szerző
szabadságról, gondolatról, akaratról elmondhassa reflexióit. Egyértelműen
tézisdráma ez a mű, hisz a három hugenotta testvér egymás között és a jezsuita
Charnayval folytatott vitája egy-egy tézisen alapul. (Maga a történet rövidre
szabott: a toulouse-i börtönben felkeresi a fogvatartott hugenotta testvéreket
az inkvizíció elnöke; már-már meggyőzi azokat hite igazságáról, amikor János
megöli Charnayt, pedig csak hittársa, Rabaut szabad útját biztosítandó akarta
fogva tartani.). A szerző hangosan gondolkodik, amikor a testvérek vitáznak az
inkvizítorral, amikor Gerard megfogalmazza a gondolatszabadság lényegét:
„Hajlandó vagyok meghalni
azért,
Hogy szabad legyen
gondolnom. Világos? […]
Saját fejemre gyújtani a
máglyát,
Csak gondolhassam ezt vagy
bármi mást.”
Itt szólal meg az igazi, a
világot is becsapó Székely János, hisz minden cselekvés „előüteme” a
gondolkodás.
A már fent idézett 1964-es
Dózsa című monodrámában egyértelműen
megfogalmazta a vállalt élet méltóságát; Dózsa alakját megjelenítve a vezér
szerepét rajzolja meg a méltó és alkalmas kategóriák kibontásával - ha kell –
szembeállításával.
Prózájának egyik sajátos
darabja az 1979-ben megjelent A nyugati hadtest
című novelláskötet.
Alapja a történelem, a
szerző által megélt történelem. Paradox az ajánlás:
„Amit el lehet felejteni, nyugodtan felejtsük el.
Esélyünk a feledhetetlen.”
A kötet 5 páros szövege
egy-egy kép a hadapródiskolából, a hadifogságból, a szerző életéből.
A novellák témája a vesztes
német hadsereg hátában visszavonuló magyar lovas kadétok világa a holland
dűnéken és az északnémet tengerparti világban. Az író több mint harminc esztendő
távolából emlékszik vissza arra a kamaszkorú hadapródtársaságra, amely 1944
őszétől hosszú menetben menekül a közelgő orosz front elől, hányódva
országon-világon, el egészen a nyugati szárazföld határáig. Emlékezés,
ábrázolás, magyarázat, ítélkezés, mérlegelés: novellafüzér, sorsfirtató esszé,
regényféle. Vajon mi szüremlik át a történelem mögül a tanulságokból? -
kérdezhette az író. Vajon van-e a határhelyzetben cselekvő ember tetteire
erkölcsi mérték? Lehetett volna-e másképp cselekedni? Mi a következménye annak,
ha latra vetjük, ami évtizedekkel korábban történt?
Székely Jánost minden
művében erkölcsi tényállások érdekelték. Egy 1973-as - Szilágyi Júliához címzett
- levelében azt mondta: "Világéletemben az volt a becsvágyam, hogy írásaim
gondolati tartalmával hassak."
Nos, A nyugati hadtest páros
novellái is ezzel hatnak, gondolati tartalmukkal ragadják magukkal az olvasót.
Nagyszerűen-már-már emberi
vonásokkal felruházva-rajzolja meg például a Pálinkás nevű ló tragédiáját.
Megrendítően ír le egy sárban araszoló, bukdácsoló "kísértetmenetet". Mesteri a
hadapródok időfecsérlésének (kártyacsatáinak, bakancsának, kenyérharcának)
árnyalatos leírása. Bámulatos, mire képes a dilemma-helyzetek elemzésében, a
benső szabadság megőrzésének lajstromozásában, a háború- végi, kizsigerelt
külföldi tájak ábrázolásában. Elevenen, érzékenyen, olvasmányosan is tanítva ír.
Figyelme olyan éber, mint amilyen csak egy tizenéves fiatalemberé lehetett jó 30
évvel korábban. A hadapródélet, a külső szabályok uralma, a belső ítélet lelki
súlya, a pusztulás abszurditása, az elkerülhetetlen vétkezés, a sors (vagy a
tragikus szerencse) a summái ezeknek a novelláknak .
A háború mostoha körülményei
között is kultúrához jut: Bach-műveket hallgat egy kisvárosi német templomban,
és Tolsztoj Háború és békéjét olvassa, és fogolytársa nem más, mint a későbbi
atyai jóbarát, híres szobrászművész, Szervátiusz Jenő, akinek egyénisége ihlette
később az Egy láda agyag című kötetet, ill. magát a költeményt.
Élete utolsó éveiben
fáradhatatlanul dolgozott az Igaz Szó versszerkesztőjeként a művészet-a vers- és
a magyar nyelv megőrzése érdekében.
Mindeközben válogatta,
csiszolta régebbi műveit; tanulmányokat írt, elkészítette Mórok
című darabját. Nyomdakészre megalkotta a 20. század filozófiai kérdéseinek
összegzését A valódi világban, sajtó alá
rendezte a Semmi-soha című
versgyűjteményét, összeállította A másik torony
címmel elkészítendő regény szinopszisát.
Értékrendjéhez, „vállalt
életéhez” való szigorú ragaszkodása egyre inkább a bezárkózott magányt
jelentette számára (meg nem értői „gőgnek” mondták ezt).
Szubjektivitásunkat
kerülendő álljon itt az irodalomtörténész Lengyel Balázsnak még a szerzőnek
írott elismerése 1990-ből:
„Szerény nézetem szerint a
Te művedben fedezhető fel az a legmagasabb teljesítmény, amelyet a határainkon
túli magyar irodalom az utóbbi évtizedekben létrehozott.”
Majd 1996-ban, már egy
emlékező írásában még magasabbra értékelte:
„Egy biztos számomra, hogy
Székely János nemcsak a határokon túli, az úgynevezett kisebbségnek, hanem
egyetemes írója századunknak, századunk második felének. Valahol Camus és Orwell
között. Egyike korunk legnagyobbjainak.”
***
Egyre bizonyosabb, hogy
életében csak a hasonlóan mélyen gondolkodó társak értették meg.
1992-ben bekövetkezett
halála után hirtelen odafigyeltek a „marosvásárhelyi gondolkodó hagyatékára”.
Egyetlen alkalomra elővették a Gyulai Várszínház Harag György által rendezett
nagysikerű Caligula helytartóját, de komoly elismerése/megismerése mai napig nem
történt meg.
Jelen írásunk ezt a hiátust
próbálja a maga módján - kellő szerénységgel és alázattal - pótolni, hogy valóban egyre többen legyünk
Székely János szavát, sajátos gondolkodásmódját értők, a megalkotott értékeinek
méltó továbbvivői!
Ki nem mondott célunk: a „rejtőzködő
Székely János” munkásságát a gondolkodó értelem fényében felragyogtatni…