ÉLETSORSOK:
BENKŐ SAMU,
a naplók hűséges gondozója
Van az erdélyi
irodalomtörténetben egy messzelátó „Kollégám”, akinek velem együtt sokan
köszönhetjük Szenci Molnár Albert, Kemény Zsigmond, Kós Károly vagy éppen a
Bolyaiak életének megismerését. Ő készítette el ugyanis nagy-nagy pontossággal,
filológushoz méltó irodalmi hűséggel ezen kiválóságok biográfiáját, ha lehetőség
volt a Naplóikat rendezte sajtó alá.
Sajátos tanársors az övé:
katedrán mindössze kettő évet állhatott, mégis egész életében tanított. Ma, 87
évesen is aktívan dolgozik, legfőbb célja, hogy felgyűlt ismereteit megossza az
érdeklődőkkel.
85. születésnapja táján így
nyilatkozott:
„Engem hatvan esztendeje
eltanácsoltak az iskolától. A könyveimben azonban leírom, amit tudok. Így
elmondtam a magamét, és meghallgattak. Amíg élek, motyogok, monologizálok, ha
egy ember is akad, aki meghallgat.”
Benkő Samu református
lelkészcsaládban született a Maros megyei Nyárád folyó menti Lőrincfalván, 1928.
február 25-én.
A középiskolát a
marosvásárhelyi, majd a kolozsvári református kollégiumban végezte, csak úgy,
mint testvére, a később nyelvészként híressé lett Benkő Loránd, akinek
jegyzeteiből bölcsészek generációi tanulták a magyar nyelvtörténetet.
A Bolyai Tudományegyetem
filozófia karán tanári oklevelet szerzett, ezt követően rövid ideig
Fazekasvarsándon tanított. Majd tanársegéd lett Gaál Gábor mellett a kolozsvári
egyetemen.
1952-ben elbocsátották az
egyetemről, olyan záradékkal, hogy csak fizikai munkát vállalhatott. Írni is
csak álnév alatt írhatott.
1953-tól a Román Akadémia
kolozsvári Történeti Intézetében lett kutató. 1957/58-ban a Korunk
szerkesztőjeként dolgozott. 1975-től 1988-as nyugdíjba vonulásáig a Román
Akadémia Kolozsvári Könyvtárának volt a tudományos főmunkatársa volt.
Gyermekkori élete
valószínűleg úgy telt, ahogyan a többi hasonló korú, szigorú erkölcsű családban
élő fiúgyermeké. Talán innen hozta magával a családról és a nemzetről alkotott
képét is. „Nyelvünk a két legtermészetesebb közösségi szerveződésünket, a
családot és a nemzetet tartotta és tartja össze.”- vallotta minden
megszólalásakor.
Gyermekéveiről nem mesélt
sokat, de azt elmondta, csak keveseknek adatik meg, hogy napra pontosan meg
tudják mondani, mikor ért véget ifjúkoruk. Benkő Samu esetében ez a dátum 1949.
november 3-ára esett. Ez Balogh Edgár, a kolozsvári állami magyar egyetem
rektora, a Romániai Magyar Népi Szövetség egyik vezetője letartóztatásának
éjszakája volt, akinél Benkő Samu megszállt akkor éjjel. Ami akkor történt, egy
életre meghatározta sorsát. Az egyetemet még befejezhette, de elbocsátották
egyetemi gyakornoki állásából.
Baráti segítséggel ekkor
kezdett el komolyabban foglalkozni a két matematikus által fölhalmozott
tudásanyaggal. A diákévekből hozott kíváncsiság és a munkanélküli állapot
előhívta belőle a Bolyai-kutatót, ami végül is hozzásegítette ahhoz, hogy a
Román Akadémia kutatóként alkalmazta.
A kutatáshoz a motivációt
még az általános iskolai élményei adták:
„Egy olyan iskolába
kerültem, ahol a tanító bácsi, Gagyi László elvitt a marosvásárhelyi református
kollégium nagy könyvtárába, ahol láthattuk a Bolyaiak könyveit, kéziratait,
körzőit, vonalzóit, sakktábláit, sőt az exhumáláskor kiemelt koponyáit is. Ez
olyan megrendítően hatott rám, hogy kitörölhetetlenül megmaradt az
emlékezetemben. Ráadásul a diákok körében nemzedékről nemzedékre szálltak
bizonyos mesék, hogy ez a két tudós ember mi mindenben tért el a hétköznapi
élettől: hogy veszekedtek, hogy párbajra is kihívták egymást, hogy féltékenyek
voltak egymásra stb. Tehát ezek a diákszájon formálódó események fölkeltették a
gyerek fantáziáját.”
Fontos szerepet játszott az
erdélyi művelődéstörténet 18/19. századának kutatásában. Tanulmányokat írt
Kemény Zsigmondról, akinek közreadta a naplóját is. Az érdeklődő utókor az ő
Kemény-tanulmánya segítségével kerülhetett közelebb a Zord idők írójához,
érthette meg a a „..szerettem a sötétséget és a szélzúgást” életfilozófia
tragikus emberi hátterét.
Sajtó alá rendezte Szenci
Molnár Albert naplóját, a zsoltárfordító életének legapróbb titkaira is
rácsodálkozhatunk. Munkája segítségével megelevenednek a zsoltáros máig ható
üzenetei. Annak a híres magyar református lelkésznek, nyelvtudósnak,
filozófusnak, zsoltárköltőnek, egyházi írónak, akinek egyik nagy elismerése,
hogy róla, munkásságáról dicsérettel emlékezett meg Pázmány Péter esztergomi
érsek, bíboros, a magyarországi ellenreformáció vezető alakja.
II. Rákóczi Ferenc
Vallomásait szintén Benkő Samu gondozásában veheti a kezébe a mai olvasó.
Elkötelezett szerkesztője
volt a Kriterion Könyvkiadó Téka sorozatának, célul tűzve ki a 20 század második
felében is érvényes Kós Károly-i gondolatot: a közönség- és írónevelést a
történelemi múlt nagyjainak segítségével. Ennek jegyében az Erdélyi Múzeum
Egyesület megálmodóiról, az erdélyi történetírási és intézményteremtési
törekvésekről több szaktanulmányban számolt be.
Volt azonban idő, amikor a
némaságot választotta, amikor hosszú évek teltek el úgy, hogy egyetlen szót
nyilvánosan nem ejtett ki, nyomtatásban nem jelentetett meg. Ezeket, az éveket
nem jelzik fiókba zárt kéziratok. Nem látta értelmét az írásnak. Annál többet
olvasott azonban, élettapasztalata új mondanivalókkal egészítette ki a régi
igazságokat. Tanult, építkezett. Hogy ekkora élettapasztalattal és tudással
miért nem kapott soha katedrát? Ez számomra mai napig rejtély.
Katedrát nem kapott, de
elismerései sokasodtak: 1990 óta a Magyar Tudományos
Akadémia külső tagja. A Magyar Köztársasági
Érdemrend középkeresztje (1994) volt az első elismerés, majd a Nagy
Imre-emlékplakett (1994). Három esztendővel később a Széchenyi-díj (1997)és a
Kemény Zsigmond-díj (1997) találtak rá, majd a Magyar Művészeti Akadémia
aranyérme. A Bethlen Gábor-díjasok sorába 2000-ben került.
Legkedvesebb könyvének, a
Kós Károllyal készült beszélgetéseinek, az akkor 95 esztendős sztánai
polihisztor adta meg a címet és a mű felütő alaphangját:
„A legszebb élet,
amit magamnak
el tudtam képzelni”
Befejezésként álljon itt
ennek az igen értékes könyvnek egy részlete, amelyben Benkő Samu a
beszélgetőtársról, Kós Károlyról ír:
„Szigorú ember volt, az
alkotást szentnek tekintette, ezért élete utolsó szakaszában – ahogy ő nevezte,
az aggastyánkorban – az önkifejezésnek már csupáncsak két formájával élt:
levelezett és diskurált.
Mindennapjai ésszerű
beosztásában rendelt ideje volt a beszélgetésnek. Ha különösebb cél nélkül
mentem látogatására, a kora esti órákban fogadott szívesen, de ha
interjúkészítés volt a bejelentett célom, akkor feltétlenül délelőttre hívott.
Az interjút mindkettőnk számára munkának tekintette, noha a beszélgetés éppen
olyan kötetlenül folyt, mint más esetben, mintha soha nyilvánosság elé nem
kerülne. Függetlenül attól, hogy különösebb céllal vagy anélkül beszélgettünk,
mondatai pontosak, kemény ritmusra faragottak voltak. Ízesen és nyelvtani vétség
nélkül beszélt, gondosan, mint ahogy építkezett, vagy ahogy írt. Fontosnak
tartotta, hogy a vele készített interjúk ízlése szerint kerüljenek a
nyilvánosság elé. Gyűlölte a fésületlen stílust, a torzonborz írást. Múlt,
jelen, jövendő nagy és apró kérdései körül bogozódó beszélgetéseinkben ugyanaz a
felelősségtudat munkált benne, mint hajdan, amikor épületeit tervezte, vagy
amikor a statikai számításokat ellenőrizte.”
Ma már tudjuk, hogy a jelzők
mindkettejükre igazak.