ÁLOMISKOLA
Arcképek az elmúló idő
tükrében...
„Egy
arcot látok valahol magamban.
Hallgat.
S mi mindent mond a hallgatása!
Kihallgatom…
Lehet,
hogy mindezt nem gondolta, s hogyha
Gondolta
is, hát máshogyan gondolta.
De én
így hallom, én így emlékezem.”
MISI BÁCSI
Vannak emberek, akiknek a
megélt élete — bármilyen viszontagságos volt az — nem szűnik meg az
eltávozásukkal.
Nem lesznek soha fakuló
emlék, mindig lesznek, akik meg tudják idézni egyéniségüket, kedves szavukat,
örökké biztató mosolygós tekintetüket, becsületes, az emberi humánumot, azt a
bizonyos „VOX HUMANA"-t sugárzó életüket. A Sors különös fintora, hogy ezeket az
embereket — noha mindenki szereti, tiszteli, titkon még irigyli is — életükben
nem sok elismerés éri. A mindenkori hivatal, fogalmazhatnék „főhatalom” soha nem
is szerette, inkább csak megtűrte az efféle, az átlagtól jócskán eltérő
egyéniségeket.
Egyszerűen nem értették a
pozitív életszemléletét. A segíteni akarás, a mindenkori jó szó mögött keresték
a soha meg nem található önnön érdeket. Mivel ezt nem találták, ún. „nehéz
emberként” tekintettek az ilyen habitusra, miközben a velük kapcsolatba kerültek
csakhamar példaként, biztos fogódzóként tekinthettek rájuk.
Ilyen ember volt Misi bácsi.
TANÁR ÚR (csupa
nagybetűvel!) volt mindenki szemében, de az iskolában és a városban is mindenki
Misi bácsinak szólította. Ő volt mindenki Misi bácsija.
Jómagam először a Bakonyban
hallottam a nevét, amikor a 70-es évek derekán - eléggé meggondolatlanul -
kezdőtanárként 20 kamasszal nekivágtam egy kéthetes gyalogtúrának a Bakony
rengetegét bejárandó. Egy külön történetet megérdemlő „kényszer kitérőnk” után
(a szovjet csapatok tartottak nagygyakorlatot a Bakonyban!) fogalmunk sem volt,
hogy hová jutottunk. Nem volt még mobiltelefon, GPS, csak egy elrongyolódott
térképünk és a kétségbeesésünk. Ekkor az egyik, viszonylag hallgatag fiúcska
pontosan megmondta, szerinte merre van a keresett út. Csodálkozásunkra elmondta,
ő minden hétvégén egy „öreg barátjával” jár túrázni, és tőle sok-sok fortélyt
megtanult, hogyan kell az ismeretlen erdőben tájékozódni. Mint később megtudtam,
Misi bácsi volt a hétvégi túratársa az én régi kedves tanítványomnak, Réthy
Pistinek.
A hírét tehát jóval előbb
ismertem meg. Személyesen 1977 augusztusában találkoztam vele, amikor annak a
középiskolának a tanára lettem, ahol ő is tanított. Az első iskolai nap
nehézségein ő segített át végtelen kedvességével, figyelmes udvariasságával.
Akkor még nem rajzolódott ki bennem a kép, hogy ő lehet az évekkel korábban
emlegetett „túrázó Misi bácsi”.
Mindig kék köpenyt viselt –
akkor még minden tanár munkaköpenyben járt, a elméleti tárgyakat tanítók
többnyire fehérben, a műszakiak drappban, barnában -, de hogy ő miért éppen
kéket viselt, ezt a titkot nem sikerült megfejtenem – igaz, soha nem is
kérdeztem. (Utólag azt vélem sejteni, hogy a diákok által viselt — akkor még
kötelező - kék köpenyt szívesebben vallotta magáénak.)
Ami nagyon hamar feltűnt,
hogy „szakoktatói” státusza ellenére osztályfőnök volt, sőt valamiféle rangot
jelentett az osztályába járni, de még tanítani is.
Az emlékezés megkívánja,
hogy tisztázzam, abban az időben ez a megbízatás bizonyos státuszszimbólum, rang
volt ebben az iskolában. Egyetemi, de legalább főiskolai pedagógiai végzettséget
adó diploma által is igazolt pedagógiai felkészültség alapfeltétele volt az
osztályfőnöki megbízatásnak. Misi bácsi kivétel volt, hittem sokáig én is, mint
ahogy a kollégáim többsége sem sokat tudott a „reputációjáról”. Évek múltán is
csak néhányan hallhattunk tőle személyesen életéről. Arról, hogy hadifogolyként
megjárta a Szovjetuniót. Majd később a kiválasztottaknak (büszkén írom le, hogy
én is közöttük lehettem) elmesélte, hogyan került hadifogságba. Azt, hogy az
1939. október 1-jén megalapított a Magyar Királyi Bolyai János Honvéd Műszaki
Akadémia végzős hallgatója volt, amikor a főváros ostromakor fogságba került, és
oly sok hősiesen harcoló katonatársával együtt a Szovjetunióba terelték hosszú
és gyötrelmes esztendőkre, amelyeken emberi tartása, ereje és hite segítette át.
De ezt a „titkot” a családján kívül valószínű csak ketten-hárman tudtuk az
iskolában. Mint ahogy azt is, hogy később a Budapesti Műegyetemen tanult kiváló
eredménnyel, melyet aztán időnek előtte egészségügyi okok miatt kényszerült
abbahagyni...
Azt viszont láttuk nap mint
nap, hogy a mosolygós, kedves szavú gépész szakoktató Misi bácsit szinte minden
szünetben négy-öt diák kísérte a folyosón. Akinek valamilyen gondja-baja volt,
tőle várta a megoldást. És neki mindig mindenkire volt ideje, hisz’ legtöbbször
éppen egy elvégzett feladat visszaigazolását hozták a diákok, vagy éppen a
következő vasárnapi túra – akkor még a szombat munkanap volt – programját
egyeztették vele. Ugyanis Misi bácsi minden vasárnap túrázni vitte az ifjúságot.
No, nem messzire, csak a környék hegyeire, völgyeibe, de elve az volt, hogy egy
túra nem lehet kevesebb tizenhat kilométernél. És közben hatalmas
ismerettárából, amit csak tudott, megosztott a fiatalokkal. Főként a
kollégista-gyerekeket vitte, de mehetett vele bárki, így a fiúk vitték a más
iskolába járó barátnőjüket, a haverokat, de szívesen látta az ifjú kollégákat és
kolléganőket is. (Állandó túratársa felesége, Ida néni volt, akit a gyerekek a
háta mögött egyszerűen Misi néniként emlegettek.)
Amikor én is osztályfőnök
lettem - már volt mögöttem néhány esztendő pedagógiai gyakorlat és követendő
példa is (bár megjegyzem, az Egyetemen nem tanították meg, hogyan kell tanítani,
főképp nevelni, sokkal fontosabb volt akkor még a tudományegyetemeken a
tudományos szocializmus vagy éppen a ma már nem is ismert dialektikus
materializmus szigorú elsajátítása) -, de az igazi „osztályfőnöki/tanári
munkát” Misi bácsitól leshettem el.
Ezt a nem mindennapi munkáját, példaértékű tanáregyéniségét, az Embert csak úgy
tudom valamennyire „megidézni”, ha mozaikszerű történéseket villantok föl abból
a közel 10 esztendőből, amikor kollégája, tanártársa lehettem. Ahogy Németh
László Tolsztoj inasaként írta meg gondolatait a nagy íróról, én -
szerénytelenül - Misi bácsi inasaként próbálok vallani az általam megismert
életéről, pedagógiájáról. Vallani - mert meggyőződésem, hogy bár kevesen voltunk
hasonlóan gondolkodó tanárok az iskolában, de én is azok közé tartozhattam, akik
vallották és vállalták az ő értékrendjét. Azokhoz, akiknek az oly sokszor
hangzavaros iskolában a kiinduló pont a csendes szavú, de mindig az emberi
jóságra, az alapigazságokra fókuszáló Misi bácsi volt.
***
Legtöbbször a kollégista
gyerekek osztályfőnökségét kapta/vállalta. Tudatosan és ösztönösen érezte, hogy
ezeknek a fiúknak, nem csak tanár, de mindenre odafigyelő pótédesapa is kell. Az
első naptól kezdve szárnyai alá vette a megriadt kis elsősöket (14 éves
kiskamaszokat), hogy négy esztendő emberi szavával, aprólékos
körültekintetésével (olykor még a javítóvizsgán is közbenjárva), időnként, ha
kellett bölcs keménységgel, de mindig sok-sok szeretettel jól felkészült
szakembereket, de ennél is fontosabb, az élet minden területén emberségből és
magyarságból jelesre vizsgázó igazi úriembereket bocsásson ki az iskola a falai
közül. A ma már jócskán felnőtt korú tanítványain – akik még ma is ráköszönnek
volt tanáraikra -, még sok év távlatából is meglátszik a hajdani
osztályfőnöküktől tanult tartás, a „Misi bácsi-féle udvariasság, kötelességtudó
hazaszeretet és helytállás”.
Csak később tudtam meg -
véletlenül -, hogy amikor szeptemberre új osztályt kapott, már a júniusi
beiratkozás után elkérte az irodán a leendő tanítványainak a jelentkezési
lapját. Nyáron szó szerint „felkészült” a leendő osztályából. Amikor azok
először lépték át a tanterem ajtaját, osztályfőnökük számára nem voltak
ismeretlenek. Ekkor már ott volt előtte az elkészült spirálfüzet, benne a
névsor, amit hamarosan egy-egy diákfotó tett igazán élővé. A diákokat is
meglepte (valószínű jólesően), hogy ilyen gondos, odafigyelő szeretettel várták
őket ebben az iskolában.
A következő ellesett
meglepetés volt számomra, hogy az első szülői értekezletre a szülők mellett
meghívta az osztály tanulóit és az esetleg ráérő – az osztályában tanító -
kollégákat is. Bemutatott mindenkit, és pár mondattal, röviden bemutatkoztak az
újdonsült középiskolások is nem csupán egymásnak, hanem főképp a padokban ülő
szülőknek.
Gyakorló osztályfőnökként -
követve a példát - a következő években pontosan átérezhettem ennek emberi,
pedagógiai jelentőségét. Gondoljuk végig a helyzetet! A szülők számára ettől a
naptól nem ismeretlen az a közösség, ahová gyermeke négy esztendeig tartozik.
Látja, ha még meg sem jegyzi a jóarcú Pistát, a vékonyka Ábelt; kicsit
pironkodik, hogy az ő fiacskája a gyűrött délelőtti ruhában van, a többiek meg
mintha ünneplősebbek lennének… Számtalan apró pont, de egy életre meghatározó
délután.
***
A közösség, amit az
iskolában osztálynak hívunk, Misi bácsi módszerével már az első héten
kialakulóban volt.
Az első hónapban nagyon
figyelt mindenkit, ügyelt rá, hogy mindenkihez legyen jó szava, mindenkit
megismerjen. Az előzetes tájékozódás, majd a személyes megismerés után biztos
szemmel adta ki a feladatokat, a megbízatásokat. Pontosan tudta, az osztály csak
úgy lesz „hadra fogható”, ha mindenki tehetségéhez mért feladatot kap.
Feladatot, amit pontosan el kell végezni, mert időben mindenkitől számon kérte a
tanár úr. Egyszer még el lehetett felejteni, de Misi bácsi kedvesen is szigorú
tekintetét, dorgáló szavait, lelki tanmeséjét nem. Büntetésre szinte alig került
sor, mert hamarosan minden diákja becsületbeli ügynek érezte a megfelelést.
Ugyanilyen biztos szemmel
választotta ki a „helyettesét” (a legjobb tanulót), a pénzügyek kezelőjét, a
túrafelelőst, és így tovább. Szeptember végén már mindenkinek volt feladata és
tisztsége az általa irányított osztályban. Ekkor már mindenkit keresztnevén
szólított, és legalább kettő közös ismerkedő kiránduláson és egy túrán túl
voltak. Senki nem nyafogott, hogy minden vasárnap program van, sőt a negyediket
már reklamálták a fiúk. Emellett persze a komoly gépészeti és anyagismereti
alapokat is meg kellett tanulni az óráira, el kellett végezni a nagy precizitást
és sok türelmet igénylő mechanikai méréseket. A pontosság és az igényesség
alapkövetelmény volt a szakmai elméleti és gyakorlati óráin egyaránt.
Egykori tanítványai jóval
túl az ötvenen máig emlegetik (szeretettel) a harmadszorra is visszaadott mérési
jegyzőkönyvet - Misi bácsi szelíd dorgálásával körítve.
De ne szaladjunk ennyire
előre!
***
Valójában 1968-ban került az
akkor alig egy éve alapított szakközépiskolába. Tanműhely még nem létezett, hisz
magát az épületet közgazdasági középiskolának szánták eredendően. A műhelyek,
mérőlaborok csak több mint öt évvel később, szinte a semmiből épültek meg.
A magyartanárnak, a
matematikusnak „könnyű dolga van”, mert a tábla, a kréta, no és a tudománya
éppen elegendő az okításhoz a műszaki középiskolában is. De nem így van ez a
szakmai tantárgyak esetében, ahol gépek, eszközök, műszerek, alapanyagok
alapvető feltételként szükségesek a tantervi előírások teljesítéséhez.
Tény, hogy 1973-ban átadtak
egy hatalmas műhelycsarnokot az iskola mellett, de üresen. Mindenki háborgott,
hogy így nem lehet tanítani. Misi bácsi nem háborgott, hanem nekiállt, és a
tanórák keretében a tanulókkal asztalokat, lemezszekrényeket gyártott, miközben
minden diák megtanult fűrészelni, reszelni, fúrni, hegeszteni, pontosan mérni;
de ami a legfontosabb, megtanulta szeretni a hasznos munkát, mert tudta, érezte,
hogy magának is csinálja. Példája nyomán a többiek is hasonló módon jártak el,
így az iskola tanműhelye egy esztendei sajátos "szakmai" tanórai munka
eredményeképpen immár nem volt üres többé.
Egy későbbi alkalommal,
amikor nem volt pénz alapanyagra, amin a tanulók elsajátíthatták volna a
feladatokat, Misi bácsi összeszedte az lomraktárból az elhasználódott padokat,
székeket, és a tanóra keretében madárodúkat és gólyafészek-magasítókat
gyártottak, majd vasárnaponként - mintegy mellékesen - a túrákon ezeket el is
helyezték az erdőkben ill. az elektromos művek segítségével a villanyoszlopokon.
***
Közösségalakító
osztályfőnöki munkájából újabb emlékképek tolulnak föl.
Számára természetes volt,
hogy az osztályközösségnek ő maga is tagja. Az nyilvánvaló volt mindenki
számára, hogy ő az, aki irányít, célokat fogalmaz meg, feladatokat ad, és azokat
segít végrehajtani, de mindenki számára egyértelmű volt, hogy ő is részt vesz
azokban, ha kell élenjárva, ha kell a háttérből szemlélve, láthatatlanul is
irányítva. Így természetes volt, hogy Ő ugyanúgy befizette havonta az
osztálypénztár költségeit, mint minden diákja. A pénztáros ezt is pontosan
könyvelte, a szülők pedig gondoskodtak a naprakész nyilvántartásról. Így
hajszálnyi kétség sem merült föl senkiben, amikor harmadikban nagy,
többnapos osztálykirándulásra került sor, hogy miből rendezik az osztályfőnök
szállás- és egyéb költségeit. Az ő megtakarított pénze is ott volt a közös „nagy
osztálykasszában”.
***
Szomorúan
alakult az egyik nyár dereka a 70-es évek közepén, amikor jött a döbbenetes hír:
egy közeli kis faluból való diákja életét vesztette tragikus körülmények között.
A halál mindig szívet facsaró, de még inkább, ha egy fiatal életről van szó. A
döbbenet a nyári szünet ellenére minden osztálytárshoz eljutott (hol volt akkor
még internet, mobil?..., még vonalas telefonja is csak a kiváltságosoknak volt),
és a fiúk az osztályfőnökük csendes irányításával tették azt, ami felnőtt,
meglett férfiaknak is becsületére vált volna. Abban az időben vidéken még háztól
temettek. Így az igen megszomorodott falusi portán, az udvar közepén felállított
ravatal mellett az immár örökre hiányos osztály valamennyi tagja, négyesével
felváltva, fehér ingben fekete nadrágban díszőrséget állt, majd a temetőbe ők
vitték végig a vállukon az utolsó útján az immár néhaivá lett osztálytársukat.
Ezek a hirtelen felnőtté
váló fiatalemberek Misi bácsi megkomolyodó halk szavára, szomorúvá váló
tekintetére hogyan rendeződtek zárt, gyászoló közösségé, hogyan jutottak el a
megriadt kis faluba? - az az osztályfőnökük „titka” maradt. De megcselekedte, és
megcselekedték a tanítványai is: megpróbáltak méltó és emberi módon elbúcsúzni
társuktól, vigaszt nyújtani a vigasztalhatatlan szülőknek.
A két esztendő múlva
elballagó osztály tablóképe az alma mater folyosóján mindmáig őrzi a második év
végén elveszített társuk fényképét. Az osztálytársak és osztályfőnökük fájóan
természetesnek érezték, hogy csak így teljes az immár érettségizett osztály.
De Misi bácsi
ugyanilyen természetesnek érezte, hogy emberi kötelessége a szabolcsi kis
településre hosszú úton elvonatozni két megbízható negyedikes diákjával (a 70-es
években vagyunk, a személygépkocsi még ritka volt), amikor hírét kapta, hogy az
iskolába alig két hónapja beiratkozott elsős fiúcskának hirtelen elhunyt az
édesapja. Ő „csak” a műszaki mérések óráról ismerte a diákot, de úgy vélte,
tragikus elárvulásában osztoznia kell az iskolának is. Nem az osztályfőnöke, nem
az osztálytársai és nem az igazgató - bár a faluban mindenki ezt vélte -, hanem
Misi bácsi együttérző tekintete jelenthette a megriadt gyermek és család számára
az emberi fogódzót onnan a távoli iskolából.
***
Egyik igazán jóravaló végzős
osztályában - bár mindegyik az volt - sokat mesélt a régi diákhagyományokról.
Arról, hogy befejezvén a tanulmányaikat, valami nemes cselekedettel járultak
hozzá a hajdani maturálók a hírük megőrzéséhez. Nos, ez a bizonyos jóravaló
osztály minden tagja beadta a ballagására összegyűjtött megtakarított pénzét,
felajánlva az akkor még valóban árvákat nevelő Fóti Gyermekotthon szülők nélkül
maradt gyerekeinek.
Misi bácsi az osztállyal
együtt fogalmazott egy levelet. Ezt a levelet és a pénzt (ami mai értéken
legalább 100 ezer Ft-t lehetett), két ünneplőbe öltözött diák vonatra ülve
elvitte Fótra. Bekopogtak az igazgatóhoz, illően bemutatkoztak, elmondták
jövetelük célját, majd átadták a levelet és az ajándékul szánt pénzt. El lehet
képzelni az igazgató meglepődését, aztán az ottani gyerekek örömét, és a végzős
osztály diákjainak lelki katarzisát, amikor társaik megtérve a Gyermekotthonból,
beszámoltak az élményeikről, hozták az ismeretlen árvák háláját és köszönetét.
A ballagási ünnepségükre
érkezett meg a Fóti Gyermekotthon igazgatójának személyes hangú levele,
köszönete és gratulációja. „Büszke lehet az az iskola, amelynek ilyen
nagyszerű diákjai vannak, de főképp az Osztályfőnök Úrra lehet büszke, aki ilyen
nagyszerű fiatalembereket nevelt”- hallhattuk mindnyájan az igazgatói ünnepi
beszédben a felolvasott levél sorait. Azokban a pillanatokban kicsit mindenki
magáénak érezte a köszönő szavakat, az elismerést. Ő ekkor is a szokásos szerény
mosolyával fogadta a gratulációkat. „Megtettem a kötelességemet” — valami
ilyen ki nem mondott gondolat járhatott a fejében, de főképp a lelkében.
***
Sajátos, teljesen egyedi
pedagógiai szemléletét, az eseményekhez, de főképp a neveléshez — diákhoz,
kollégához - való örökösen pozitív hozzáállását jelzi az alábbi epizód.
Sokáig ismerős gyakorlat
volt a középiskolák életében az őszi mezőgazdasági munka. Ilyenkor két hétre az
egész iskola valamelyik kertészet, gazdaság „vendége” volt - megsegítve a
betakarítási munkát. Nem volt könnyű feladat a tanárok számára sem, hisz
legalább 300 diákot „felügyelni” kellett napi 24 órában, munkára késztetni őket,
a szabad idejükben pedig programról gondoskodni, a maradék időben pedig szó
szerint „felvigyázni rájuk” valahol egy Isten háta mögötti gyümölcsös elég
áldatlan tábori körülményei között.
Pár kilométerre persze akadt
nagyobb település, amit az iskolai rendből kiszabadult fiatalok az első napokban
fel is fedeztek. Számukra nem volt távolság, ha akadt egy kis idő, meglátogatták
a közeli boltokat, netán szórakozó helyeket is, ahol a magukkal hozott zsebpénzt
nem minden esetben édességre költötték.
Valamikor, már vagy az 5.
napon, mi, tanárok is szét akartunk nézni ezen a bizonyos településen. Misi
bácsi megnyugtatóan vállalta, ő egyedül is őrzi a maradék „tábor” rendjét,
menjünk nyugodtan.
Amikor este – némi
lelkifurdalással — megérkeztünk, érdeklődésünkre szinte derűsen „jelentette”,
nem történt semmi különös, amíg odavoltunk. Kő esett le a szívünkről.
Majd úgy 10 perc múlva
megjegyezte, az egyik gyereket ne keressük, mert némi csínytevés közben
megütötte a kezét, ami sajnos eltörött, és elvitte a mentő, de megígérték, hogy
vissza is hozzák, miután begipszelik a karját.
Újabb negyedóra múlva halk
kopogással jelezte, szeretne egy kis segítséget kérni. Egy kis illatos
pipereszappanra lenne szüksége, az övé ugyanis nem elég hatásos. No, vajon mire
kellett a pipere? Hát arra, hogy ha lehet, egy pohár jó meleg vízben egy részét
oldjam fel, tegyünk bele egy kanál étkezési sót. Mindezt azért, mert az este
folyamán az egyik hős másodikos (alig 16 éves legény) annyi pálinkát megivott
fogadásból, hogy eszméletlen állapotban fekszik, és őt kellene ezzel a
csodaszerrel talpra állítani. Ekkor az én gyomrom már görcsben volt - más
kollégáimmal egyetemben -, hisz a fiúcskát az én meglátásom szerint azonnal
detoxikálóba kellett volna szállítani.
Misi bácsi majdnem derűsen,
de valami angyali nyugalommal odaszólította két felsőbbéves diákját segítendő.
Megfogták két oldalról az alélt delikvenst, ő pedig szelíd szóval belediktálta a
bűnrossz, de mint később kiderült, igen hatásos löttyöt. Nem szeretném
részletezni a hatást, de megoldotta a természetes gyomormosást. Másnap reggel
kábán ugyan, de teljesen egészségesen jelentkezett a munkára az este alaposan
bepálinkázott fiatalember.
Akkor leckét kaptam nem
csupán az elsősegélynyújtás rejtelmeiből, de abból is, hogy a vakondtúrást ne
láttassam hegynek még akkor sem, ha én annak látom. A későbbi tanári
pályafutásom alatt, ha bármi történt, próbáltam annak az estének emlékét
felidézni, s annak tükrében megfontoltan, nyugodtan, szelíd derűvel, de
határozottan cselekedni.
***
Mint említettem, Misi bácsi
számára a közösség volt a meghatározó tanárként, kollégaként egyaránt. Nem
csupán hirdette, de minden megnyilvánulása egyértelműen sugallta, az ember a
közösségben lehet teljes. Vallotta és élte életét ezzel a meggyőződéssel annak
ellenére, hogy komoly csalódások is érték.
A Szibériában, egy kis orosz
falucskában töltött hadifogságáról nem sokat mesélt, de néha egy–egy
meghatározó emlékképét megosztotta néhány jó emberével.
Elmesélte az ottani
embertelen, elmaradott körülményeket, mesélt az ott élő becsületes, a foglyokkal
együttérző orosz parasztok iszonyú szegénységéről. Így elképzelhető, hogy nekik,
a hadifoglyoknak milyen sorsuk lehetett. Enni csak annyit kaptak, hogy éhen ne
haljanak, hogy másnap reggel is ki tudjanak menni az estig tartó munkára.
A tábor lakói egy alkalommal
megbeszélték, ha nem emelik meg legalább a kenyéradagot, akkor reggel nem állnak
munkába. Azon az estén mindenki helyeslően igenelt a szélfútta, hideget árasztó
barakkban.
-
Reggel, bizony így lesz… -
fogadkozott az otthon melegétől, a terített asztaltól oly távol került
katonákból lett foglyok sora. Bizony, nem veszik fel a munkát, ha nem adnak több
élelmet!
A reggeli készülődésnél is
még határozottan elszánt tekintettel néztek egymásra, aztán szokás szerint
felsorakoztak a napi parancshoz a sok-sok mínuszban dideregve. A közösség
döntésének közlését Misi bácsi vállalta magára. Ahogy katonához illik, kiállt,
és emelt fővel elmondta jogos követelésüket, megállapodásukat. Aztán visszaállt
a helyére. Várta a következményeket. Úgy érezte, megtette az elvállalt
kötelességét és társaival együtt bízhat a közösség kérésének megértésben.
A szovjet parancsnok
türelmesen végighallgatta, majd felszólította az egységet: - Lépjen ki, aki
valóban így gondolja!
Az első sor öt embere Misi
bácsi tekintetébe kapaszkodva határozottan kettőt lépett előre, és ekkor -
Szakadj le januári hideg ég, nyílj meg jeges, havas szovjet földanyácska -,
a mögöttük állók, az este még bátornak tűnő fogolytábor lakói lesütötték a
szemüket, de nem mozdultak. A második felszólításkor még lejjebb hajtották a
fejüket, de lépésüket a félelem megdermesztette. Így öten maradtak
„parancsmegtagadók”. Ekkor az őrség az elgyávult táborlakókat kemény
vezényszóval kihajtotta a megszokott munkára, őket ötüket pedig a szovjet
lágerparancsnok magához rendelte.
A mai ember el sem tudja
képzelni ezt a helyzetet. Háború van, lázadó hadifoglyok, aki közül az egyik
ráadásul kiáll a többiekért, akik viszont gyáván meghunyászkodnak. Ebben az
esetben egyértelmű lett volna akár az azonnali főbelövetés is — ahogy a
fogolytársak hitték is ezt.
A Gondviselés azonban
másképp akarta. A lágerparancsnok civilben egy kaukázusi tanító volt, aki
tökéletesen átérezte ennek az öt embernek, de különösen a szószólónak a
helyzetét. A lelke mélyén még becsülte is őket, de tisztként fogdába záratta
mind az ötüket, de előtte elmondta nekik: „egy életre jegyezzék meg, az
ember csak magáért álljon ki, a közösség ugyanis, ha erősebb ellenfelet lát, és a
létét érzi veszélyben, elgyávul, és a pillanatnyi érdeke szerint cselekszik!”
Örök igazságot mondott ki ez
a számomra csak az elbeszélésből ismert kaukázusi tanító. (Gondoljunk csak a
nagypénteki Pilátus előtti tömegre !)
Nos, ennek a megrendítő
élménynek az ellenére is Misi bácsi egy életen át szolgálta, képviselte azt a
közösséget, ahová a Sorsa rendelte. Honnan volt ehhez ereje? Mi adta az emberi
tartását ?
Valószínű a belső hite, az a
bizonyos Vox humana, ami lelkében eredendően kezdetektől ott volt.
Ezzel a belső tartással,
egyetlen ki nem mondott elégedetlen szóval vette tudomásul azt is, amikor elérve
a hivatalos nyugalmazotti kort, megköszönték iskolai munkáját - pedig köztudott
volt, hogy még szívesen folytatná...
Az utolsó alkalomkor
mindenkihez volt egy rá jellemző nagyon kedves mondata, emlékekkel és egy-egy
könyvvel ajándékozott meg mindnyájunkat. Aztán már csak az iskolai ünnepségekre
érkezett üdvözleteit olvashattuk, pedig jó egészségnek örvendett, de az iskolát
nem kívánta többé meglátogatni.
***
Közben fordult a világ még
itt a Kárpát-medencében is, megtörtént a rendszerváltoztatás. Negyvenöt év
múltán olyan történésekről lehetett szólni, amiket korábban elrejtett a hazugság
múltja. Lehetett beszélni a a világháborúk igazi hőseiről, a hadifogságról, a „gulágról”,
a hazai internáló táborokról, a zsarnokság két nemzedéknyi megsemmisítő éveiről.
Ebben a frissülő levegőjű
hangulatban kaptuk a sokunk számára örömhírt: Misi bácsinak az első szabadon
választott független kormány Honvédelmi Minisztériuma - Für Lajossal az élen —
ünnepi állománygyűlés keretében visszaadta hadnagyi rangját, és díszoklevéllel
elismerve megköszönte a haza iránti töretlen szolgálatát, elhivatott tanári
munkáját.
***
Egy emberöltő távolából én
így emlékezem hajdani, immár néhai kedves jó kollégámra, atyai barátomra,
pedagógiai Mesteremre.
Tudom, sokan vagyunk így
ezekkel az emlékekkel.