SZÜLETÉSNAPI
KÖSZÖNTÉS/KÖSZÖNET
„Csakis ott van szükség
mentségre,
ahol nincs mentség.”

Közelítések Székely
János világához
ELŐSZÓ
1929.árcius 4-én Tordán
született az a Székely János, akit ma már joggal nevezhetünk a 20. század egyik
legokosabb írójának. Most lett volna 94 éves, de már 31 éve nincs
velünk.Megélt 63 esztendeje alatt sem vágyott az elismerésre, a „népszerűséget”
egyenesen elutasította marosvásárhelyi szerkesztőségéből épp úgy, mint a
Kádár-rendszer kultúrpolitikáját, a felajánlott Kossuth-díjat.
A Kárpát-medencei
filologusok között egyre többen, de nem elegen vagyunk, akik Székely Jánost a
20. század egyik legnagyobb formátumú gondolkodójának, alkotójának, tartjuk.
E sorok írójának
megadatott, hogy 1984 nyarán az Igaz Szó marosvásárhelyi szerkesztőségében egy
félnapon át beszélgethetett Székely Jánossal. Meghallgathatta a kortársai által
mogorvának és ridegnek tartott költő, drámaíró kedvesen udvarias, bölcs és
olykor keserű humorral átszőtt filozofikus válaszait, eszmefuttatásait.
Vallom, hogy
gondolkodásomat, világlátásomat előbb a művei, aztán a személyes találkozás,
majd az életmű folytonos tanulmányozása egy életre meghatározta. Mindazóta
önkéntelenül is az ő bölcs szemüvegén keresztül nézem és látom a „valódi
világot”.
Ki is volt az ún.
„rejtőzködő Székely János”? -, akit életében nem ismertek, nem becsültek eléggé,
de még halála után sem került az őt igazán megillető irodalmi Parnasszusra. Gálfalvi György, a Látó (korábban Igaz Szó) szerkesztője, Székely János
közvetlen munkatársa az 1994-es Székely János emlékestjén a legokosabb embernek
nevezte, akit valaha ismert:
„...butaságom történetéhez
tartozik, hogy sokáig nem kértem az okosságából […] a Caligula helytartója
megjelenése (1972) óta vallom, ha kellett – és sokszor kellett – vitázva:
Székely János a kortárs magyar irodalom legjelentősebb alkotója.” (Gálfalvvy
György)
/ZE/
Székely János
emberi-művészi rangját a páratlanul tiszta és veretes írásművészet, s a belőle
sugárzó gondolati erő mellett a lenyűgöző etikai tartás és morális érzékenység
is vitathatatlanul emeli. A háború után induló erdélyi magyar írónemzedékben ő
egyike azoknak, akiket a diktatúrában megtestesülő baloldali utópia időlegesen
sem tudott eszmei-ideológiai vonzásával befolyásolni. Öntörvényű világában így
már kezdettől a lélekfilozófia, a morálbölcselet, a társadalomontológia végső
kérdései nyilatkoztak meg: illúziótlanul keserű és gyökeres felismerésekkel
személyiség és hatalom, kiszolgáltatottság és uralkodás, élet és pusztulás
viszonylatait illetően. S példaállító (és kortalanul hagyományosnak ható)
esztétikai modernség révén: főként a kristályossá csiszolt létértelmező líra,
próza, esszé, s az abszurd, a mitizáló-metafizikus elbeszélés nyelvén. Minden
műnemben kiemelkedőt teremtve. Cs. Szabó László az Európai Protestáns Magyar
Szabadegyetemen (már 1960-ban, az észak-olaszországi Bolzanóban) mint Babits és
Kosztolányi kései utódját köszöntötte őt (Arday Géza idézi ezt fel legutóbb), s
aztán pedig Kányádi Sándor így méltatta a modern klasszikussá vált nagy írót:
„lehet, hogy volt jelentősebb költője ennek az irodalomnak, lehet, hogy volt
jelentősebb drámaírója, az is lehet, hogy volt jelentősebb esszéírója ennek a
nemzedéknek, vagy jelentősebb prózaírója, de olyan alkotója nem volt ennek a
szűkebb magyar irodalomnak, amelyik mind a négyben ilyen jelentőset és ilyen
súlyosat alkotott volna, és aki ilyen komoly életművet tett volna le az
asztalra.”
Egyedül – Székely
János emlékezete: ezen a címen jelent meg 1999-ben Dávid Gyula és Szász László
szerkesztésében az életművet értékelő tanulmányok gyűjteménye. Olyan
úgynevezhető erős olvasatokat tartalmaz ez (Gáll Ernőtől, Láng Gusztávtól,
Kántor Lajostól, Gálfalvi Györgytől, Mózes Attilától, Markó Bélától, Egyed
Pétertől, Szakolczay Lajostól és sokan másoktól), amelyek valóban erőteljesen
hatottak a további szakírók véleményalkotására. Éger Veronika Székely János
történelmi drámái (2001) című rövidebb értekező kötete mellett az ezredforduló
azután két mértékadó monografikus összegző munkával is megörvendeztetett. Szász
László nagyigényű könyve (Egy szerencsés kelet-európai – Székely János, 2000)
rendkívüli szellemtörténeti és kontextuális gazdagsággal tárja fel egy egész
korszak különféle erdélyi írói, értelmiségi magatartásformáit, főként három
kiemelkedő egyéniség (Székely János, Sütő András, Páskándi Géza)
szerepvállalásainak összehasonlításával, illetve mélyreható
társadalomfilozófiai, lételméleti, szociológiai összefüggések megvilágításával
(Kanttól, Nietzschétől Freudig, Musiltól Böllig, Goldingig, Illyéstől Ottlikig
és tovább is nyitva a vizsgálódások szemhatárát). A meghökkentő eszmei
rokonságban is nyilvánvaló többféleség jól megfigyelhető például a szinte azonos
tematikát feldolgozó és lényegében egy időben keletkező (sőt egyező című!)
Páskándi- – Vak Béla király (az Árpád-házi triptichon része) – és
Székely-darabban (Vak Béla király); egyfelől a „krónikás színjáték” csaknem
epikus oldottsága, másfelől a képletsűrítő tömörség, a
nyelvhasználati-dramaturgiai lényegretörés előadásmódbeli szikársága. Elek Tibor
két kiadást is megért monográfiája (Székely János, 2001; 2011) pedig úgy nyújt
összefoglaló képet az író munkásságáról, hogy benne például a színművek számára
is mintegy igazságot szolgáltat: merthogy az olykor túlságosan vagy akár
anakronisztikusan gondolati, „hitvitázó” daraboknak, tézisszerű eszme- vagy
könyvdrámáknak tartott alkotásokról pontosan állapítja meg, hogy ezek a művek
„egyetemes érvényű tendenciák és a drámaforma átalakulásával számoló
világirodalmi törekvések összefüggésrendjébe” helyezhetők, s „éppúgy kísérletek
a modern életérzésnek a drámai formában való korszerű kifejezésére, mint a
kortárs világirodalmi drámák.” Ugyanis az esetleg kevéssé akciódús színpadi
jelenetek az áramló vagy szikrázva csillogó gondolati árnyalatok és fordulatok
lenyűgöző intenzitásával, s a létfontosságú sorskérdéseket különlegesen
felhevítő dramatikus izzással telítődnek. A modern korban bekövetkező viharos
műfaji átalakulások folytán a konfliktusok, a megoldhatatlan dilemmák
visszahúzódása a cselekvésképtelenségbe (vagy egyáltalán a folytonos válságban
vergődő személyiség beltereibe), a monoszituációk kibontakozása: talán mind az
antik, platóni dialógusoktól az abszurd drámáig, a pszicho-drámától a
monodrámáig és tovább zajló folyamatok eredménye. Az irodalmi és a filozófiai
szövegformálás elválaszthatatlansága, a lírai és epikai, sőt esszészerű elemek
összeolvadása: nemcsak a merev poétikai határokat oldja fel, hanem a legtágabb
régi-új (mitikus, metafizikai, misztériumszerű, létbölcseleti) szemléleti
övezeteket is átfoghatja. Székely János egyáltalán nem szűkítő, hanem
horizonttágító szépirodalmi teljesítménye indokoltan viszonyítható Kafka, Camus,
Orwell, Dürrenmatt és mások világirodalmi mintáihoz. Az „anti-hősök” eszményítő
klasszicizálás nélkül, a vívódás (a „profán passió”) megvilágított bensőségében
is életes, eleven erkölcsi példákká növekedhetnek – mert e műveket az
„értékelméleti nihilizmus helyett mégis az értékállítás morálja jellemzi”
csakugyan.
Székely János
lírájában is a rendszerbe fogott, mértéktartó, de mégis szenvedélyes
lényegkeresés munkál; fegyelmezetten artisztikus költeményeinek míves,
nyugatos-klasszicizáló formakultúrájában a jellegzetesen tűnődő-kontemplatív
hanghordozás: a töprengő-meditatív önelemzés, a makacs igazságismeretre törő
gondolkodás feszültségével töltekezik; az elégia a rapszódia nyugtalanságával.
Lászlóffy Aladár szerint „férfias hangú, egyszerre hagyományt önnön hangjával
is folytató, és nagyon kortársi gondolati költészet ez; regiszterei a maró,
vádló és önvádló keserűségtől az ódai ünnepélyességig, bámulatosan könnyed
nyelvi erudícióval ragadják magukkal olvasójukat.” „Igazi becsvágyam a világ
megértése volt, nem kevesebb” – vallja a költő, aki kultúrkritikai
következetessége és szkepticizmusa folytán a hetvenes évek elejére eljutott
pályája lírikusi vonulatának szükségszerű és megindokolt berekesztéséhez, s
leszámolván a lehetséges ábrándokkal, kijelentette ekkor, hogy ars poeticája a
hallgatás, verse a csend, mivelhogy „a költészet meghalt”. Legújabban
Fekete Vince rögzíti, hogy a „félelmetes, baljóslatú, kataklizmát, rettenetet
elővetítő” hangú Székely János: „drámai költő – talán ez a legjobb
kifejezés rá. Nehézkesebb, súlyosabban, drámai jambusokban hömpölygő, drámai
helyzetekben gondolkodó, azokat drámai módon, drámákra jellemző módon fel- vagy
fel nem oldó. Katarzis? Katarzis a kimondásban, az abszolút pőrére való
vetkőzésben, az abszolút meztelenségben. (…) Nincs is ilyen szomorú költője az
erdélyi, az Erdélyben született irodalomnak, mint ő volt. (…) Belülről,
legmélyebbről jövő, ontológiai szomorúság az övé. Feloldhatatlan és
elűzhetetlen. (…) Még amikor remény van, akkor sincs remény. (…) Az életünk
boldogtalan, reménytelen, halálba tart. Vagy folyamatos meghalásba.”
Prózájában hasonló
esztétikai radikalizmus figyelhető meg: a végső egzisztenciális és ontológiai
kérdésekkel birkózó elme és intellektus világmagyarázat-igényű kifejeződése. Az
eseményelbeszélések érzékletes létszerűsége és példázatos reflexivitása
rejtelmesen egyezteti a legmélyebb okok és titkok tartományába jutó gondolkodás
– bizonyosság és bizonytalanság – örök kétértelműségét. A szakadatlanul őrlődő
lélek csak a kín, a szorongás, a magány rettenetének foglya lehet, s a
rádöbbenésé, hogy „nincs is talán egyéb tartalma az emberéletnek, mint a
fájdalomtól való szüntelen menekülés”; a szubjektív létélmény közölhetetlensége,
a megaláztatás iszonyata, az eleve esélytelenségre ítélő választáskényszer
tehát. A nyugati hadtest parabolái közül az egyikben az ártatlan is ölni
kénytelen: hogy – egy halál árán – elháríthassa a bosszúálló tömegpusztítást, a
másikban bűn és félelem összefonódását leplezik le a háborús gyilkos
katonatiszt, „a kutyás német” gaztettei („mert mindenki fél valakitől, mert
mindenkitől fél valaki, mert egyetlen nagy félelem, egyetemes rettegés fogja és
markolja össze ezt a szomorú földet, s vigyázzon, aki ítélni próbál, nehogy
végül önmagát ítélje el.”). A szenvedés, a kényszerítettség, a szabadsághiány
tapasztalatának sokaságából egyfajta sajátos magyar (és közép-európai)
egzisztencializmus összegeződik, s kibontakozik a „vereségre termett nép”
poéma-víziója is (A vesztesek), amelyben az „új ezer évek” „ezer új veresége
felé” vonuló szegény meggyötörtek számára kizárólag transzcendentális etikai
igazolás nyújthat elégtételt – az viszont bizonyosan: „A győztes igaza
meghal. / A vesztesnek igaza lesz. / Mióta világ a világ, / Az nyer igazán, aki
veszt”; mert „Nem válogat a győzelem, / Mindegy neki, / Egyformán felemel /
Hamisat és igazat. / Ám a vereség, / Tönkrejutás, megalázás / Jogot ad, igazat
ad”. A másik toronyban pedig a talányosan értelmetlen emberi törekvés és
hatalmi irracionalitás hiperbolikus látomása, és (Szász László szerint) a
teremtődő káosz teljesen metaforizált szerkezetű abszurd paródiája teljesedik ki
– ráadásul a kortárs posztmodern prózaírás némely jellegzetességét (a
szövegköziség, a metanarrativitás, az ironikus nézőpont-lebegtetés
tulajdonságait) is magába sűrítve. Ez a különös esszéregény az emberi
történelemben megakadályozhatatlanul megképződő hatalmi erőszakképletek
természetrajza, modellje. Építenek egy értelmetlen tornyot, aminek semmiféle
felfogható célja nincsen. S hogy az építők – az író szerint – „cselekvésük
tényleges értelmét nem tudják előre látni, az természetes: soha egyetlen
vállalkozásból sem az lett, aminek indult. De hogy értelmes lények egészségük,
életük kockáztatásával, kényszerítő szükség híján is részt vegyenek valamiben,
aminek mibenlétéről sejtelmük sincsen – nos, ez valóban meghaladja
emberfajunkról alkotott fogalmainkat.” Viszont mégis létezik ilyen, tehát az
abszurd tapintható valóságossága és a realitás végletes abszurduma:
kézzelfoghatóvá válik. Ez a kommunizmus és minden totális és eszelős zsarnokság
lényege. „Az építés érdekében nemcsak a hagyományos emberi kultúrát tették
tönkre, hanem a természetet is. Mindennek visszahatásaként a teljes összeomlás
szélére jutott maga az ország. Az építkezést jóidő óta már talán csak azért
folytatják, mert túlságosan sokba került ahhoz, hogy abbahagyhatnák. Az
építkezéssel összefüggő erkölcsi és gazdasági romlás hihetetlen méreteket ölt,
valóban a pamflet, szatíra, fantasztikum, abszurd világa volna ez, ha nem ütne
át a legabszurdabb mozzanatokon is utóbbi évtizedeink tapasztalata. Az abszurd
elemek tehát nagyon is valóságosak Székely János regényében, sőt talán az a mű
legfontosabb eszméje, hogy aminek abszurdnak kellene minősülnie, az itt a
realitás” (fejtegeti mindezt Görömbei András).
Drámavilágában
hangsúlyosan ugyancsak egyén és hatalom, személyiség és szabadságvesztés,
identitás és terror ütközéseit járja körül. A hitvesztés, a kilátástalanság
eluralkodásának fázisai és stációi a véghetetlen humánkrízis döbbenetével
vetülnek elénk Székely János tragédiáiból is. Letaglózó rémképek a Caligula
helytartójában és a Vak Béla királyban az érdekobjektiváló hatalmi
mechanizmusokról, a rászedések, becsapások vagy önigazolások, önfelmentések
gondolati, nyelvi leleményeiről, vagy a Mórokban: hogy a népirtás az alávetettek
részéről megkísérelt behódoló hitehagyásokkal sem tartóztatható fel. Megrázón
enigmatikus, (Szász László fogalmai szerint) enthiméma-szerű,
pszeudo-szillogisztikus szentenciák jelentésdimenziói nyílnak ki a Caligula
helytartója zárásaként elhangzó – a logikátlanságot paradox metafizikai
logikával szintetizáló – mondatokból is: „Mert voltaképpen csakis ott van
szükség / Mentségre, ahol nincs mentség”. A római birodalmi nagyhatalom a
leigázott kisnépeket még lelkileg is meg akarja törni: vallásukat, hitüket,
identitásukat megsemmisíteni azzal, hogy az őrült császár aranyszobrának
imádását követeli az őshonos közösség saját templomában. Az idegen nagyhatalom
kivételesen intelligens helytartója megérti ennek lehetetlenségét az alávetettek
szempontjából, de szembe sem szegülhet uralkodójával. Lemondása sem jelenthet
megoldást, mert akkor egy helyébe lépő erőszakosabb helytartó aggály nélkül (a
gátlástalan erőszakot elszabadítván) teljesítené a felsőbbség parancsát.
Petronius, miután rádöbben tehetetlenségére, hogy sem a császárához hűséges
feltétlen engedelmességet, sem az ellenálló, tiltakozó lázadást, de a népirtást
sem választhatja („két háború” közül az egyiket sem), sőt még pozíciójának
elhagyását sem – így fakad ki: „Hát akkor mégis, mit tegyek? (…)
Fele-hatalom, fele-szolgaság. / Mindenoldali, teljes gyűlölet. / Ti gyűlöltök,
mert bevinném a szobrot, / Caligula, mert nem viszem be, és / Végül már én is
gyűlölöm magam, / Amiért itt sopánkodom, ahelyett…” S amikor erre megkérdik
tőle, hogy: „Ahelyett, hogy… Mi helyett?” – még szörnyűbb a felismerés, a
ráébredés: „Nem tudom.” Azaz kiderül valami egészen diabolikus
egzisztenciális törvényszerűsége a mindenkori kutyaszorítóként fojtogató
kelepcehelyzetnek (a mindenképpen rossz választást determináló, a kierkegaard-i
„vagy–vagy” felsejlő alapképletét is igazoló csapda-szituációnak), egyszersmind
az univerzális emberi léttapasztalásnak: hogy minden döntés illúzió és hiú
bizalom a racionális megoldáslehetőségben. Mert a halogatás, a tépelődés, az
örökös tipródás maga a meghaladhatatlanul és értelmetlenül adott létállapot; nem
helyettesít semmit, nem küszöbölhető ki, nem cserélhető le.
Az írói
„kozmogónia” – Szász László értelmezésében – „úgy ágazik szét a műnemekben, hogy
drámái a klasszikus modernség formaelemeivel, szépprózai írásai a posztmodern
stílusjegyeivel fogják körbe esszéinek világmodelljét”. Egyfajta sajátos
sztoikus és krizeológiai egzisztencializmus körvonalazódik esszéiben, amelyekben
természet és erkölcs, biologikum és ember, lét és tudat, természet- és
társadalomtörvény, antropológiai meghasonlás („az ember a természet
meghasonlása”), dominanciaharc és uralmi ideológia viszonyait kíséri nyomon.
Világképének, látókörének középpontjában az elkerülhetetlenül megképződő
kiszolgáltatottság, a reménytelen választásszituáció („ahol dráma van, ott
nincsen választás, ahol választás van, ott nincsen dráma”), az eleve rossz
alternatíva mint a legyűrhetetlen válságot keltő létszerkezeti állandóság áll. „Minden
gondolati rendszer hatalmi érdekek kiszolgálója, és minden ideológiában csak
hatalmi érdeket lássál – nincs is több érvénye” – hirdeti az író (egyébként
Bourdieu, Foucault és mások kurrens diskurzuselméleti nézeteivel is korrelálva);
s hogy „mire való az emberi beszéd? / Arra-e, hogy leírja, megidézze / S
mintegy kimondja a való világot, / Vagy sokkal inkább arra, hogy egy másik, /
Hamis világot teremtsen szavakból?” De ha ez a szüntelen uralmi
érdekháborúzás (egyfajta szociáldarwinista szemszögből) mintegy állatiasan
ösztönös szelekcióharcként tételeződik, akkor viszont honnan ered a mindennek
olyannyiszor mégis ellene feszülő erkölcsiség és morális ösztön? A kultúra, a
vallás, az etika? (A morális ösztön mibenlétét kutatta elmélkedő és fikcionális
műveiben élete végéig Németh László is.) Székely Jánosnak erre is van
magyarázata: szerinte a szellemi kultúrának nem önelvűsége, nem érzékfölötti oka
vagy célja, nem is üdvtörténeti finalitása és értelme, hanem gyökeresen evilági,
biológiai, sőt úgyszólván genetikai forrása van. S ez nem egyéb, mint a
természeti küzdelemben alulmaradók génállományának is a funkcionálisan szükséges
fenntartandósága. Ez a vallásos magatartásnak a motivációja, még Jézus Krisztus
üzenetközvetítésének is. Ilyképpen értekezik mindezekről az író: „Nem Isten
parancsolta meg tehát az erkölcsöt, hanem az embertenyészet vitális szükséglete
generálta”; „Az emberi társadalomnak nemcsak a szelektált génállományra van
szüksége, nemcsak azokra a génekre, amelyek előnyösek a dominanciaharcban, hanem
az emberi társadalom igénye, vitális érdeke a teljes génállomány fennmaradása.
És ezt szolgálja az erkölcs. Az erkölcs a természeti törvénynek az ellentétes
princípiuma”; „A legtöbbet az emberi társadalomról az állatszociológiából
tanultam. Egy kutyafalka elszánt, ádáz dominanciaharcot vív, amíg kiderül, hogy
ki a vezér, és ki eszik utoljára. De van egy különös tényező, a meghódolás
mozzanata: mihelyt az egyik erősebbnek bizonyul a másiknál, a gyengébb odatartja
a nyakát. És a másik attól kezdve nem tud odaharapni. Nem, mert nem akar: reflex
akadályozza. Ezt fedezte fel Krisztus az erkölcs síkján: tartsd oda, és nem fog
beleharapni. Vagy ha bele is harap, rajta múlik”; „És itt az őrületes
tévedése Nietzschének, mert ezt a vitális érdeket éppen az erkölcs, a
kereszténység szolgálja. Az európai kultúrának az előnyét a többi kultúrához
képest Krisztus biztosította azáltal, hogy azt mondta: szeresd a te
felebarátodat. Mert egy plusz kohéziós tényezőt vezetett be az emberközösség
életébe”; „A közösség, amelyik elfogadja ezt a tant, élvezi a plusz
kohéziós erőt”. András Sándor azonban még tovább kérdez, megállapítván: „Azt
viszont nem fogalmazta meg Székely János, hogy az előbb idézett teljes
génállomány fennmaradása miért hasznos” – vagy miért szükséges, mire való?
Ezek persze már a legeslegvégső és természetszerűen megválaszolhatatlan kérdések
tartományába vezetnek – de Székely Jánost ezek izgatják igazán. A hetvenéves
Martin Heideggernek ajánlott Sajnálj meg engem című filozófiai rapszódiájából
idézhetjük: a dolgok, a lények, a tárgyak, a viszonyok „hogyan lehetséges,
hogy vannak?”; „Miféle botrány – kérdezem ziláltan –, // A semmi helyén
hogy világ van?”; hogy „valami van, ahelyett, hogy ne lenne” – kapcsolódva
ezzel a heideggeri („Miért van egyáltalán létező, és miért nincs inkább
semmi? Ez a kérdés...”; és: „minden csodák legnagyobb csodája a létező”)
meg a wittgensteini („nem az a misztikum, milyen a világ, hanem az, hogy van”)
summázatokhoz. „Ez a csoda, mely maga a való” a „létezés örök talánya”
és értelem fölötti titka; s erre vonatkozik a gondolkodástörténet elejéről szóló
Arisztotelész apodiktikus alaptétele, axiómája is („az ember rendszerint azon
kezdi, hogy csodálkozik, hogy valami úgy van, ahogy van”), vagy éppen a
huszadik századi erdélyi költő, Dsida Jenő vallomása is a világ nem magától
értetődő létezéséről („a világot olyan nehéz megfejteni és megmagyarázni,
hogy sokkal természetesebb lenne, ha nem is volna semmi”; „ez a csodálkozó
megdöbbenés foghatta el azt az embert, aki legelőször filozofált a világon”).
Végeredményben – Elek Tibor szavai szerint – e „tudatosan végiggondolt
rendszerszerűen építkező világképben”: „sem elsikkadt lehetőség, sem véletlen
nem létezik, minden szükségszerűen történik”. „Hiába érvek és viták, /
Egy bizonyos van: a világ / Nem előre halad, / Hanem hátulról épül!” –
hangzik A folyó című versből is. Nagyon igaz tehát, hogy ez az életmű a
teoretikus, „magyarázó elv, a jelentéskeresés és a jelentésadás jegyében
értelmezhető” – ahogyan Elek Tibor fogalmaz, és joggal kérdezi: vajon „a sokműfajúságnak és a műfajok keveredésének mi a magyarázata, hogy Székely János
valóban más műnemekbe, műfajokba is el-eltévedő lírikus volt-e alapvetően (ahogy
a kortársak többsége vélte), vagy inkább egy olyan filozofikus hajlamú alkotó,
aki, egész életében, felismert igazságai kimondásához kereste az adekvát
irodalmi formákat?”
A végletekig
nyugtalanító kérdéseket felvető életműről szóló beszéd se tehet hitelesen
másként, látjuk, mint hogy kérdésekre kérdésekkel válaszol. Szász László egyik
töprengése is így hangzik: „ha a világban nincs emberi ésszel felfogható
célszerűség, ha a történésekre, a fizikai tények összefüggéseire a fizika
törvényei sem képesek magyarázatot adni – akkor tehát mégis van emberfölötti,
mindenható értelem?” És Elek Tibortól idézve: az írót „az érdekli, milyen a
világ, ha kivonjuk belőle az embert. Csakhogy mi dolgunk nekünk, embereknek
azzal a világgal, amelynek mi nem vagyunk részesei, mit ér a világ nélkülünk,
lehet-e értelme a világnak számunkra az ember nélkül, arról nem is szólva, hogy
elgondolható-e az ember által az, milyen lenne a világ nélküle, amikor azáltal,
hogy gondolkodik, máris része a világnak?” És valóban: a gondolat nélküli világ,
a gondolatnélküliség elképzelése maga is gondolat, azaz nem léphet ki önnön
ismeretelméleti korlátai közül. Miközben ráadásul (szintén Elek Tibor szavaival)
„a »valódi világ«-ot bár ő is értelem nélküliként írja le, ő maga mégsem mond le
a világ racionális értelmezési lehetőségéről”.
Székely János
művei közül nemrégiben a Caligula helytartója angolul is megjelent – a Silenced
Voices – Hungarian Plays from Transylvania („Elhallgattatott hangok – Magyar
drámák Erdélyből”) című kötetben, Sütő András, Páskándi Géza, Lászlóffy Csaba,
Szőcs Géza egy-egy színdarabjával együtt, Bertha Csilla és Donald E. Morse
fordításában, válogatásában, szerkesztésében. Mégpedig Írországban, Dublinban (Carysfort
Press, 2008), s ebbe talán belejátszhatott az íreknek a kisnépi elnyomatás
sorsproblémái iránti fogékonysága is. A nagyszabású budapesti könyvbemutatón a
Petőfi Irodalmi Múzeumban a kiváló anglista-amerikanista Bollobás Enikő méltatta
a kötetet, s tanulmányát a Hungarian Review 2011/6. számában közölte. S amint a
fordítók a műveket elemző kísérő tanulmányukban boncolgatják, hogy a Caligula
helytartója főhősének semmiféle menekülő önfeláldozása sem segíthet senkin
immár, Bollobás Enikő is leszögezi, hogy a tirannizmus alatt csakis a morális
viselkedés képtelensége válhat szemléletessé („half-power, half-servitude
exemplifies the impossibility of moral behaviour”). S a nem-cselekvő, a tétlen
hatalom kispekulált vágyképe. Egyébként pedig tényleg csupán a
megválaszolhatatlan kérdések maradhatnak autentikusak; hiszen amire van válasz,
az miért lenne kérdés?
/Bertha
Zoltán/