„Saját képmására teremtette – férfinak és nőnek teremtette őket.”

Roska Péter
pápai káplán
A halál kultúrájának új eleme: a gender-ideológia
Anno a Szentatya - XVI. Bemedek -
karácsonykor arra hívta fel a figyelmet, hogy meg kell védeni az embert attól,
hogy tönkretegye saját magát,
és egy sajátos kifejezés, a ’gender’
szó veszélyes félreértelmezése kapcsán az emberi természet védelmére szólított
fel. Mi van ennek a felhívásnak a hátterében, hogyan válhat egy kifejezés
félreértelmezése ilyen veszedelmessé?
A gender szó
félreértelmezése mögött egy új ideológia van. Az ideológia jellemzője, hogy a
valóság elferdítésével akar elérni bizonyos célokat. Ehhez át kell alakítsa a
nyelvet, amely a valóságot tükrözi. Bizonyos szavak új jelentést kapnak úgy,
hogy a szó már az ideológia által eltorzított valóságot hordozza. Ha valakit a
40-es években megkérdeznek arról, hogy az árja fajhoz tartozik-e, akkor ez a
kérdés nem egy egyszerű tesztkérdés arról, hogy ismeri-e a népek családjait, és
hova sorolja a saját népét, hanem a szó magában hordozza a nemzeti szocialista
ideológiát, amely magasabb és alacsonyabb rendű fajokat különböztet meg az
emberiség népei között. Ha valaki az 50-es években azt kérdezi meg, hogy
fontosnak tartod-e az osztálynélküli társadalmat, az nem egyszerűen azt szeretné
megkérdezni, hogy akarod-e, hogy egyenlő esélyt kapjanak a szegények gyermekei,
és egyenlő jogai legyenek szegénynek és gazdagnak, hanem a szó használata által
a nemzetközi szocializmus gazdagok elleni gyűlöletet szító ideológiájához való
viszonyodra kíváncsi.
A magyarban még
alig ismeretes gender kifejezés
helyes használata a férfi illetve a női nem társadalmi vetületét írja le, azt,
hogy milyen
jellegzetességet hordoz férfiúi és női mivoltunk. A
gender-kutatás ennek értelmében azt vizsgálja, hogy miben különbözik és miben
egyezik meg a férfi és a nő, mi az, ami biológiánkból, pszichológiánkból, nemünk
természetéből fakadóan a sajátunk, és mi az, ami szocializáció kérdése. Ebben a
felfogásban a gender a
férfi illetve a nő biológiai identitásán alapul. Elterjedőben
van azonban az utóbbi évtizedekben egy ideológia
a gender-rel kapcsolatban, amely azt az abszurd nézetet
képviseli, hogy a férfi és a női mivolt között egyáltalán semmi lényegi különbség
nincs, pusztán szocializáció
kérdése, hogy valaki férfivá vagy nővé válik. („Nem annyira
biológiai meghatározottságunk miatt viselkedünk nőként vagy férfiként, mint
inkább bizonyos társadalmi elvárások és régi hagyományok következtében.” – írja
az előző kormány idején a középiskolások számára írt új magyar kiegészítő
tananyag) Ennek a szemléletnek rohamos elterjedése az 1995-ös pekingi
női világkonferencia után kezdődött. A konferencián a radikális
femministák kampányoltak amellett, hogy a gender kifejezés - mely társadalmilag
kialakított szerepként értelmezendő – egyszerűen helyettesítse a nőiség és
férfiasság fogalmát, valamint töröljék az apa-anya, a férj-feleség szavakat. Ez
többé-kevésbé sikerült is. A konferencia záródokumentumának főszerkesztője
Rebecca Cook így fogalmaz: „A
férfi és női gender a társadalmi valóság konstrukciói, meg kell szüntetni őket.” A
radikális gender-femminizmus szerint a két
nem egyáltalában nem létezik csak több különböző nemi
irányultság. Az anyaságot
szerepként és nem hivatásként, sőt elnyomásként értékelik. A
férfi és női foglalkozások
különbségeit teljesen el akarják tüntetni. A nőnek nem szabadna
megengedni, hogy otthon maradjon, mert túl sok nő választaná ezt. A
gender-perspektívát az oktatásba
akarják beültetni a lehető legszélesebb körben Az államnak
nincs joga megállapítani egy személy nemét, ezért a jogot is át
kell formálni, mert az a természetes nemek alapján kategorizál. Mindez
alapvetően a kultúra
dekonstrukcióját célozza meg. Az egyes szerzők nézetei nyilván
nem mind ilyen szélsőségesek, de a gender ideológia egy olyan egyre meredekebb
lejtő, amelyen nem könnyű a megállás.
A gender
ideológia tartalmazza azt a hipotézist is – amit eddig tudományosan senki be nem
bizonyított, és amelynek inkább az ellenkezőjét kezdi kimutatni a tudományos
kutatás – hogy a homoszexualitás
nem a nemi identitás zavara, hanem veleszületett és megváltozhatatlan jellemzője
az érintett személynek, valamint a homoszexuális
kapcsolat éppoly értékes, mint a heteroszexuális. Itt szeretném
megjegyezni, hogy a homoszexualitás eredetét kereső és terápiáját célzó kutatás
az utóbbi évtizedben nagyot lépett előre. A narth.com weboldal
angolul, a dijg.de weboldal
németül ismerteti a kutatások eredményeit. Magyar nyelven sok értékes szakmai
anyag megtalálható az embertars.hu weboldal
gender cikkeit letöltve. (Több cikke az új vatikáni család-lexikon cikkének
fordítása.) Átfogó ismertetést ad a gender ideológia németországi előretöréséről
és veszélyeiről Gabriele Kuby: „A
nemek forradalma” c. könyve, és kiváló szakmai cikkek sorozatát
adja közre a gender kérdésről Dominik Klenk: „A
nemek összezavarása” c. gyűjteménye. (megrendelhetőek: kairosz@hu.inter.net),
a homoszexualitás erkölcsi kérdéseiről pedig a „Homoszexualitás
katolikus szemmel” (megrendelhető: jelkiado@invitel.hu)
című könyv. Mindhárom le is tölthető a Magyar Kurír weboldaláról.) Magyar
összefoglaló cikk Tomka Ferenc atya tollából: http://kapmegyer.hu/?q=node/3847
A gender
ideológia a valóságot a
feje tetejére fordítja (a homoszexualitást tartván genetikus
adottságnak és a biológiai nemet szocializáció eredményének). Ez az ideológia
következtetéseiben egészen odáig jut, hogy
az embernek joga van megválasztani nemét és nemi irányultságát. Gender-identitásnak
nevezi azt, hogy valaki saját magát – éppen az adott életszakaszában - milyen
neműnek és milyen szexuális irányultságúnak tartja (hetero-, homo-, bi- vagy
transz-szexuális). Ez a felfogás
semmibe veszi a teremtés nyelvét, amelyen a Teremtő Isten
kommunikál az emberrel, így szembefordít
Vele, aki őt férfinak vagy nőnek alkotta. (Testünk minden egyes sejtjében
kódolva van, hogy férfi vagyok avagy nő. Az aktív homoszexuális
életforma drasztikusan megnöveli a pszichés elváltozások, az AIDS és más
betegségek kockázatát, és lecsökkenti
a várható élettartamot) A Szentatya a vatikáni kúriának mondott
karácsonyi beszédében azt állította: ez végeredményben arra vezet, hogy az
ember elszakítja magát a
teremtéstől és a Teremtőtől, mivel maga
akarja megteremteni saját magát, és saját személyével
kapcsolatban mindenben
kizárólag maga akar dönteni. Ezzel ellenszegül az igazságnak és
a teremtő Léleknek. A gender-ideológia egymástól
is elszakítja a férfit és a nőt. Egymás kiegészítése és egység
helyett ellentétes irányba viszi a nemeket. Bíró László püspök atya 2009-ben a
Mexikói Családkongresszus üzenetét hozta: az
élet és a család lobbiját kell megszervezzük a házasságot,
családot felforgató élet-ellenes lobbikkal szemben.
A gender
ideológia egyik fontos célkitűzése, hogy a
homoszexuális kapcsolatot a heteroszexuálissal teljesen egyenértékűnek tüntesse
fel. Ennek egyik eszköze a törvényi elismertetés. A nyugat-európai tapasztalatok
azt mutatják, hogy a homoszexuális élettársi kapcsolatok törvényi
elismertetése nem tükröz valódi cselekvésre való igényt, és a
homoszexuális hajlamú személyek aránya a társadalomban jóval kisebb, mint azt
hangoztatni szokták. Az 1948-ból származó Kinsey-jelentést, mely 10%
homoszexuálisról ír, metodológiailag tarthatatlannak ítélte meg a szakma.
Camille Paglia, aki maga is egyik vezéralakja volt a meleg-mozgalomnak, a
könyvében leírja, hogy a
10% hangoztatása tisztán propaganda-célokat szolgált. (C. Paglia,
Vamps and Tramps, 1994, 74. o.) Egy viszonylag új holland felmérés (Archives of
General Psychiatry 58: 95-91, 2001), amelynek eredménye egybeesik egy USA-ban
végzett felméréssel („Sex in Amerika: A devinitive Survey.“ Warner Books, New
York, 1994) a férfiaknál
2,8, a nőknél 1,4 % ot állapít meg. Ahol a hsz élettársi
kapcsolatokat legalizálták, ott is a hsz párkapcsolatban élőknek csak minimális
kisebbsége regisztrálta magát, és ez is csökkenő tendenciát mutat. A német Max
Planck Institut kutatási adatai szerint a
skandináv államokban (Dánia, Norvégia, Svédország adatait
figyelembe véve) az utóbbi években a
törvény életbelépése óta a homoszexuális partnerkapcsolatok
nem egész 1 %-át regisztrálták (0,76%-ot). Egy USA-beli felmérés
(34000 diákkal) eredménye: a
12 évesek egy negyede (25,9%) bizonytalan a szexuális irányultságát illetően.
(Remafedi,G., Resnick,M., Blum, R. and Harns, L. “Demography of Sexual
Orientation in Adolescents.” Pediatrics vol 89, April 1992) Denis Prager, zsidó
filozófus és író az etikai monoteizmus Micah Center-ének alapítója írja, hogy a
homoszexualitás kiélése állami elfogadásának a nyugati civilizáció a tétje:
ezzel ugyanis új emberképet alkotnak és az alapvető emberi
mintaképek formálódnak át.
A gender
ideológia szellemi táptalaja a marxista
ideológia., mely a történelem lényegét az elnyomók és
elnyomottak harcában véli felfedezni és céljául a konfliktusmentes
osztálynélküli társadalmat tűzte ki. Engels szerint az osztályellentét és az
osztályelnyomás első kifejeződése a monogám családban, a férfi
és a nő kapcsolatában van. (A család, a magántulajdon és az állam eredete, 1884)
A marxizmus a különbözőben
egyenlőtlenséget, az egyenlőtlenségben pedig elnyomást lát. A
gender ideológia nemcsak eltorzítja a valóságot, hanem agresszív módon megbélyegzi
azokat, akik természetes és józan módon gondolkodnak a szexualitásról és
a homoszexualitást a nemi identitás zavarának tartják. Az említett középiskolai
tananyag így ír: „A mai európai uniós törvényi szabályozás annak az elvnek a
társadalmi elfogadását tükrözi, hogy a heteroszexualitás feltétlen normaként
való társadalmi előírása éppúgy az alapvető emberi jogok sérelmét jelenti, mint
a rasszizmus és a szexizmus.” Megalkották a ’homofób’ kifejezést,
amellyel azt sejttetik, hogy aki identitászavarnak tartja a homoszexualitást, az
beteges félelemből teszi ezt, és elutasítja ferde hajlammal rendelkező
embertestvéreit.
Magyarországon a
gender ideológia eleinte egyértelműen a női
egyenjogúság köntösébe bújtatottan jelentkezett. Nyilvánvaló,
hogy nálunk ezen a területen valóban szükség van komoly előrelépésre. A közönség
számára végül kézbe nem adott középiskolai
kiegészítő tananyag és az óvodai nevelésről szóló elhíresült
intézkedés azon része, mely a nemi sztereotípiáktól való tartózkodásra int,
azonban már a gender ideológia gondolatait tükrözi.
Az
emberi természet védelme
Benedek pápa
hangsúlyozza, hogy az
ember természete szerint férfi és nő és a teremtés eme rendjét
tiszteletben kell tartani. A természetvédelemhez hasonlóan találóan az emberi
természet védelmére hív. Meg kell védeni az embert attól, hogy
tönkretegye saját magát, Isten kezének gyönyörű alkotását, aki férfinak
és nőnek alkotott mivoltában üzenetet hordoz, mely nem gátja,
hanem előfeltétele szabadságunknak. A
házasság a ’teremtés szentsége’, melyet maga a Teremtő alapított,
Krisztus pedig az Újszövetség szentségeként írt bele az Üdvösség történetébe. (Ef
5,31-32: „Ezért az ember elhagyja apját, anyját, feleségével tart és a kettő egy
test lesz. Nagy titok ez, én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom.”) Ez is
hozzátartozik az Üzenethez,
amelyet az Egyháznak
hirdetnie kell, amikor hirdeti a teremtő Lelket, aki jelen van
az egész természetben, de különösen az Isten képmására teremtett emberi
természetben. Ebből a nézőpontból kiindulva hív a Szentatya a „Humanae
vitae” enciklika újraolvasására: VI. Pál pápa szándéka az volt, hogy
védelmezze a szerelmes szeretetet a fogyasztói szexualitástól, védje a jövőt a
mindenre igényt formáló jelentől és óvja
az emberi természetet attól, hogy manipuláció tárgyává váljék.
Amire itt Benedek pápa felhívja a figyelmünket az ennek az oly sokak által
elutasított enciklikának a prófétai
jelentősége. Az elmúlt évtizedekben fogamzásgátló
mentalitás elterjedése által társadalmi méretekben elszakadtak
egymástól a szexualitás lényeges dimenziói: a szeretet-egység
kommunikációja és a termékenység. (A lelkipásztornak igen nehéz jól segítenie a
mai világ mentalitásában szocializálódott keresztényeket.) A szexualitás és az
emberi test igen sokak számára az önző gyönyörkeresés
eszközévé silányult, egyenes út nyílt a személytelen szex, a
pornó felé. Széles néptömegek válnak így érzéketlenné, szex-függővé, és fogadják
el minden további nélkül a szexualitás eltorzult formáit. Egy
híres antropológus kimutatta, hogy amikor egy kultúrában társadalmi szinten
megtörnek a szexualitás törvényei, ott 3 generáció alatt megroppan
a civilizáció. A 68-as szexuális forradalom óta a második
generációban járunk, és máris szemtanúi lehetünk Európa
demográfiai katasztrófájának. A gender ideológia a házasság és a
család fogalmának összezavarásával, a fiatal nemzedék megtévesztésével súlyosbítja
az európai demográfiai krízist. Sőt komoly elemzők szerint a
jelenlegi gazdasági válság gyökerénél az Egyesült Államokban a családi házak
piacának összeomlása, annak hátterében pedig a nagycsaládok válsága áll. (First
Things: David P. Goldman: Demographics and depression) II. János Pál pápa így ír
Emlékezet és azonosság c. könyvében (20. o.): „Isten törvénye erőszakos
megsértésének egy formája…az európai parlamentre nehezedő erőteljes nyomás annak
érdekében, hogy ismerje el a homoszexuális
kapcsolatokat, mint a család alternatív formáját,
amelyet még az örökbefogadás joga is megilletne… A
rossz egy új ideológiája működik itt, mely még az emberi jogokat
is az ember és a család ellen akarja fordítani.”
A
szeretet- egységre meghívott ember tanúságtevő öröme
Vajon mire hív
minket ebben a történelmi helyzetben a Teremtő és Megváltó Isten, a feltámadt
Jézus? Ő maga sírva
tekintett Jeruzsálemre halála előtt, és jövendölte meg annak
pusztulását, mégsem mentette meg evilági, társadalmi értelemben. Nagyon sok
mindent tett népéért, hányszor és hányszor akart egybegyűjteni őket, mint tyúk a
csibéit (Mt 23,37), de nem hagyták magukat. Minket is szólít, hogy dolgozzunk
nemzetünk, kultúránk felébresztésén, megújulásán, az
emberi természet védelmén, de alapvető keresztény küldetésünk
értelmében sokkal többre hív. Arra, hogy tegyünk tanúságot
Róla, aki feltámadt a halálból és otthont készít nekünk,
amelyben beteljesedik az
ígéret, amit Isten képmásaiként, férfiként és nőként a testünkbe
beléírva hordozunk: bensőséges személyes egységet
megélni Azzal, aki feltétel nélkül szeret minket, aki Maga a
személyes szeretet Egysége és saját életében részesít bennünket. A japán
katekizmus az Isten Országát így definiálja: meghitt, bensőséges kapcsolat
Istennel és emberrel. Ez a jó hír, az evangélium,
aminek az öröme éltetni
tud minket is, és életünk tanúsága által másokat is. Erre
készülünk létünkkel és minden tettünkkel, gondolatunkkal,
kapcsolatunkkal, melyben önmagunkat
ajándékozzuk. Férfiúi és női mivoltunkból állandóan kihallhatjuk
ahogy a teremtés beszédes nyelvén a Teremtő azt mondja nekünk: azért
vagy, hogy ajándék légy, kiegészítsd a másikat, társává legyél és élet fakadjon
szeretetben megélt egységetekből. A szexualitás kirugdossa az
embert saját magából (Bíró L.). Mindezt a hitvesi szerelem és szeretet konkrét
valóságában, és azon túlmutatva, más formában megélve a felebaráti szeretetben
is. Egészen odáig, hogy mindennapi tetteidben, vagy nagyobb élet-döntésekben elajándékozod
magadat. Ám a Teremtő Isten Megváltó is, aki a halálból életre
támadt Krisztusban szól hozzánk: bátran fogadd
el, ha ára van ennek a szeretetnek! A búzaszem akkor hoz
termést, ha elhal. Úgy szeretni, mint Jézus azt jelenti, hogy szeretetből az
életemet osztom meg a szeretett személyekkel. Annak a Lelke
élteti a szeretetedet, aki tud
újat kezdeni Veled a halálban is. Nem nagyobb csoda a
feltámadás, mint a teremtés, amelyben a semmiből
alkotott meg Téged a Mindenható.
Gyakorlati lépések
Melyek lehetnek
azok a gyakorlati lépések, amelyek által fel tudjuk mutatni a Teremtő által
alkotott férfi és nő egymást kiegészítő szépségét? Az egyik út lehet:
felülvizsgálni saját gondolkodásmódunkat: mennyire éljük
azokat a pozitív vonásokat, amelyeket saját nemi karakterünk
lehetőségként ad? A nőiség és a férfi mivolt személyes erőforrásai különböznek
is egymástól. Értékelem-e Istentől
ajándékba kapott a férfiúi illetve női mivoltomat? Vállalkozom-e arra a
kalandra, hogy egyre jobban fölfedezzem az ’ismeretlen földrészt’, a
másik nemnek a világát? (Dobson: Amit a feleségekről tudni kell,
Rohr: A férfi útja, Gray: A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek…) Rá
tudok-e újra és újra csodálkozni a másik nem szellemi, testi, lelki szépségeire,
értékeire? (Az igazi másság a másik
nem mássága – ez a nagy kihívás.) Sok ponton különbözik a férfi
és a nő által kibontakoztatott érték-skála. Nagy segítség lehet az emberi
természet védelme terén folytatott munkában a
homoszexualitással kapcsolatos objektív ismeretek bővítése,
megismerni azt a kálváriát, amit egy-egy ember gyermekkorában bejár, amelynek
következményeképpen kialakul benne a homoszexuális hajlam. (Nagyszerű
összefoglalása a témának egy konferencia-összegzés: http://www.gondola.hu/cikkek/69417 -
a 35 perces kisfilm rajta van a Youtube-on is: „Megérteni a homoszexualitást”
címmel)
Kultúránknak,
társadalmunknak egyik problémája, hogy alulértékeljük
a tipikusan női értékeket. Ez a szemlélet sok ponton ellentétben
áll Jézus gondolkodásmódjával. A radikális feminizmus lényegileg ugyanezt teszi
egy másik formában (= a nők agresszivitásban férfivá alacsonyodnak). Ami
előrevisz, az a nők és a
női értékek igazi értékelése egy olyan társadalomban, amely
teljesítményre, érvényesülésre, pozícióra és presztízsre hajt. Ha a
vezető beosztást valóban szolgálatnak és nem rangnak fogná fel a
közgondolkodás, akkor nem lenne megalázó sok nő számára a vezetői helyek
férfiakkal telítettsége. Ha a személyes
élet csodája előtt megilletődne a férfi, és értékelné azt a
személyes időt, amivel az édesanyja őt megajándékozta, akkor nem élné meg a
felesége értéktelennek magát azért, mert otthon van a gyermekeivel és lemarad a
szakmai előmenetelben. „A férfiak meg vannak hívva, hogy részt vegyenek a nők
felszabadításának nagyszerű folyamatában.” (II. János Pál)
Fontos a
férfi és nőnevelés, valamint a
családi életre nevelés. A Családi Életre Nevelés program a
katolikus illetve az önkormányzati iskolákban családórák keretében segíteni a
fiatalabb nemzedéket abban, hogy készüljön a házastársi egység és az
otthonteremtés nagy kalandjára, vegye komolyan a Teremtőtől a saját testében
kapott üzenetet.
Az ifjúság
tiszta életre segítésében nagyon sok lehetőség rejlik. Tomka
Ferenc atya és munkatársai több képzést tartottak már az ifjúság tiszta életre
segítésének pedagógiájáról az atya most megjelent ’Biztos út’ c. könyve alapján
(SZIT). Erről a témáról igen sok anyag található az oli.katolikus.hu weboldal
’Tisztaságra nevelés’ menüpontjában.