A magyar
széppróza napja február 18-a - Jókai születésnapja.
Nos, ezen a 120
évvel ezelőtti ünnepen írta meg az írófejedelem a Végakaratát.

JÓKAI LÁZADÁSA
„Végrendeletem.
Én, alulírott dr. Jókai Mór a mai napon a következő végrendeletet teszem:
Lelkemet Istennek, poraimat az anyaföldnek ajánlva, teljesen ép elmével és testi
jó egészségben, minden külső kényszerítés vagy befolyás nélkül vagyonomról
ekképpen intézkedem elhunytom esetére (…) minden ingó és ingatlan vagyonom és
járandóságom öröklésére nézve, általános és egyetlen örökösömmé szeretett
feleségemet, dr. Jókai Mórné, született Grósz Bellát nevezem ki. Ezen
végrendeletemet saját kezűleg írtam és aláírtam. Kelt Budapesten, 1903. február
20-án. Dr. Jókai Mór”
Igen, a sok dr. ne zavarjon
meg senkit: a mi Jókainkról van szó. Kinek majdnem 78. születésnapján, kereken
120 évvel ezelőtt keletkezett végakarata szó szerint az igazi és a hivatalos, de
– éppen születése napját és a hozzá kapcsolódott legújabb kori eseményeket véve
alapul – végső soron a hagyaték tekintetében, lássuk be, egészen másról van szó,
a 75 éves korában hatalmas botrányként feleségül vett, 1899-ben mindössze
húszesztendős Grósz Bella ide vagy oda. Jókai hagyatéka ugyanis – mára – egy
nagy és gyönyörű lázadás tényének vigasztaló-felemelő valósága. Ez a végrendelet
igazi, ma már lépten-nyomon tapasztalható tartalma.
Midőn 2018-ban eldőlt
Magyarországon, hogy a magyar széppróza, a magyar irodalom egyik fő
tartóoszlopának emléknapja Jókai Mór február 18-i születésnapja lesz – ma már
tudható és kimondható –, egy sajátságos kulturális forradalom, egy rendkívüli,
izgalmas és nagyszerű irodalmi lázadás vette kezdetét.
Kezdődött azzal, hogy mivel
szemben lett ez a nap a magyar próza napja. Az intézményesíteni és hivatalos
irodalmi kánonná tenni akart, a blöff, a magyar helyett a magyar nyelvű irodalom
felkent legújabbkori pápájának születésnapja ellenében. Azután folytatódott a
nagy evidencia fokozatos belátásával: a közkeletű, rémisztően ostoba közhely,
hogy Jókai „a nagy mesemondó” legalább akkora hazug baromság, mint a szocialista
humanizmus vagy az egypárti demokrácia. Jókai valóban a mindenkori egyik
legnagyobb magyar prózaírók egyike. Nem azért, mert ábrándos, messzire merengő
kék szemében mindenféle megszépített, primitív ördög-angyal ellentétpárokra
épülő „romantikus, patetikus”, szépen költött mesketéket idéző kitalálmányok
tükröződnének és vetülnének a türelmesen várakozó fehér papírra. Nem. Jókai úgy
volt „mesemondó” és „romantikus”, hogy közben páratlan lélektani érzékkel és
elképesztő valóságábrázoló erővel mutatta föl ezt az egész magyar univerzumot
itt körülöttünk, elég csak talán legismertebb művének, A kőszívű ember fiainak
néhány fejezetét megidézni (Például: Egy nemzeti hadsereg, Perihélia. És
mindezeken túl: A jövő század regénye egymagában komoly tudományos elemzések
tucatjainak tárgya lehetne. Méltán.) Ráadásul játszi könnyedséggel, döbbenetes
eleganciával vetett papírra olyan mondatokat – légyen szó bármiről –, aminek a
tizedrészéért mai karrierista-kékharisnya irodalmár hölgyikék és hasonló
szerencsétlen hímneműek a fél életüket meg a teljes eddigi és leendő életművüket
boldogan odaadnák. (Hiába.)
Folytatódott azután lázadás
a talán legmeglepőbbel – és a legszebbel. Az ifjonti hadak felvonulásának
kezdetével és mind észrevehetőbb felzárkózásával és kiteljesedésével. Akik a
leghatékonyabb régi-új, örök-egy fegyvereiket hozták a barikádokra: a
történeteket. Az igazi, a vérbeli, a valóságos történeteket. A feltámadt, kerek
egész, közérthető és súlyos és szédítően életszagú és valóságízű históriákat,
tragikummal és katarzissal, mívességgel és megszerkesztettséggel, kellően
tagolva és még kellőbben mély átéléssel, igazi, megrendítő empátiával sorra
tisztelegve Ottlik Géza tábornok úr örökbecsű, nagy jelmondata-tanítása előtt,
miszerint lélekkel kell írni… Hozták a közösségi ihletettséget és szemléletet, a
tudatot, hogy egy ősi népi és kulturális közösséget képviselnek, annak nyelvét,
habitusát, múltját és jelenét testesítik meg, annak adnak hangot, jelzést, arról
tudósítanak, azt szólaltatják meg, úgy és olyaténképpen, ahogy az ehhez a
múlthoz, ehhez a történelemhez és ehhez a népi szellemiséghez méltó. Tudták,
hogy Jókai barátjának, egy bizonyos Sándornak volt igaza, hogy "ha nem tudsz
mást, mint eldalolni saját fájdalmad s örömed, nincs rád szüksége a világnak, s
ezért a szent fát félretedd". Noha fenti, szánalmas ellenlábasaiknak eszük ágában
sincs a szent fát félretenni (éppen ellenkezőleg, úgy szorongatják, hogy szegény
hárfa már csupa véraláfutás), érzik, hogy rájuk, az újjászületést és így az
örök, igazi szellemi magasságot biztosító és azt birtokló-hordozó alkotói
mindenségre van szüksége a világnak és annak az immáron már alig 13 milliós kis
közösségnek, amelynek magyarság a neve. Jókai szelíd kék szemeiből igencsak
meglepő módon az ő lázadásuk bomlott és bomlik ki, az újjászülető magyar
széppróza kiváló alkotásaiban, történelmi regényektől új novellákig, enyhén
(magyar) abszurdoidot jelentő, napi életünket bölcs szkepszissel felmutató,
kiváló rövidke kis remeklésektől fajtánk irtózatos szenvedéseinek megélt
regényfolyam-stációiig, Benes-dekrétumokkal és agyontiport szabadságharccal,
szervezett szadista magyarirtásoktól napi nyomorú élet-évtizedekig. És tovább.
Jókai végakaratát, az a
gyanúm, nagyon is kétféleképpen lehet és kell szemlélni. A könyörtelen, pőre
dokumentumok makacs egyöntetűségében és az igazi, nagy Végső Rendelkezések
fenséges magányában. Ami olyan gyönyörűen nő közösségivé, ahogyan mindezt ma, a
magyar széppróza napján a csillagként mindinkább fölénk emelkedő magyar
széppróza újjászületésében testet ölteni látható. A magyar próza napjának
gazdája igazából erről rendelkezett. Boldog büszkeség irányába vezet, ha kezdjük
látni, mennyire szökken szárba a vetés. Jókai vetése – Jókai lázadása. Az
újjászületés lázadása.
/Domonkos László/