Húsvét a magyar költészetben

Jelenits István piarista szerzetes, magyartanár gondolatai
Akárcsak a karácsonynak, a húsvétnak is rendkívül gazdag az irodalmi hagyománya.
– A keresztény
egyházi év legnagyobb ünnepe a húsvét. Karácsonykor Jézus születéséről
emlékezünk meg, de annak időpontját nem ismerjük pontosan. Az Egyház azért
választotta a decembert, mert akkor kezdenek hosszabbodni a nappalok. A húsvét
időpontját azonban pontosan ismerjük az evangéliumokból. Egy ősi zsidó ünnep
esett erre a napra. Még a szétszóratásban élő zsidók is összegyűltek ilyenkor
Jeruzsálemben, hogy egyetlen templomukban megemlékezzenek az esztendő legnagyobb
ünnepéről, az egyiptomi fogságból való szabadulásról. A szertartásban kiemelt
szerepe volt a bárányáldozatnak: a kivonulás éjszakáján bárányt áldoztak, a
bárány vérével megkenték az ajtófélfát, hogy az öldöklő angyal, amelyik megölte
az egyiptomiak elsőszülötteit, kerülje el őket. A zsidó húsvét ünnepe az
Ószövetségben a holdtöltével kapcsolatos, nagyon bonyolult a kiszámítása.
Pontosan meghatározott helye van az időben. Mi abban hiszünk, hogy Jézus halála
és feltámadása igazi szabadulást hozott, nemcsak Izrael népének, hanem az egész
emberiségnek. Szabadulást nemcsak az egyiptomi szolgaságból, hanem a bűn és a
kárhozat fogságából. Ezért is ennyire gazdag a húsvét háttere, gyökérzete. A
bárány áldozata Krisztusban ismétlődik meg, ő az Újszövetség báránya: a
keresztény húsvétkor nem bárányokat áldoztak, hanem Jézus önmagát áldozta fel
bűneinkért, vállalta a kereszthalált, majd harmadnapra feltámadt. Ezért Isten
bárányaként ünnepeljük. Az Eucharisztiát is a halálra készülő Jézus alapította,
hogy együtt maradjon az Egyházzal. Ez egy húsvéti lakoma az ostyával, amely
Krisztus testévé változik, és a borral, amely a vérévé. Az Egyházban rendkívül
gazdag a húsvét liturgikus ünneplése, melynek során különböző szokások
elevenednek meg. A húsvét mozgósítja az embereket, hiszen az egész világ előtt
hirdetjük Jézus feltámadásának örömét. Mindez természetesen az irodalomban is
megjelenik.
Nyugodtan állíthatjuk: se szeri, se száma azoknak a költőknek, íróknak, akiket
megihletett ez az ünnep…
– Mégpedig
megannyi különféle módon. Előfordul, hogy költők gyerekkori emlékeiket idézik
fel a verseikben, esetleg egy kis nosztalgiával, vagy villanásszerűen
emlékeznek, máskor pedig teljes odaadással, vagy éppen a gyermekkori világ
fölelevenítésével. A magyar költészetben is gazdag hagyománya van ennek. A
kereszthalálhoz fűződő szenvedéstörténetet témájául választó költészetet szinte
lehetetlen áttekinteni, okosabb, ha elsősorban a feltámadásra figyelünk.
Ady Endrének van
egy gyönyörű verse, a címe: A
szép húsvét.
Odukat és
kriptákat pattant
S bús árkokig leér a szava:
Ilyen a Husvét szent tavasza
S ilyen marad.
Miért tudjon Ő
az embervérről,
Mikor künn, a Tavaszban
Minden csoda csodát csinál
S minden drága fizetség megtérül?
Óh, Tavasz, óh,
Húsvét,
Emberek ősi biztatója,
Csak azt szórd szét köztünk:
Állandó a tavaszi óra
S ilyen marad.
Krisztus támad
és eszmél,
Odukat és kriptákat pattant.
Van-e gyönyörűbb ennél?
Itt a tavasz, az újjászületés tulajdonképpen természeti háttér Jézus
feltámadásához.
– A vers a
tavasz megújulását idézi fel bennünk, de valójában azt sugallja: mindannak a
sejtelemnek vagy örömnek a megtapasztalása, amit felébreszt a lelkünkben,
foglalata, igazi beteljesedése a feltámadás, amelynek híre a keresztény ember
életében betölti a tavasz világát, értelmezi, kibontja azt. Így kapcsolódik
össze ez: az emberek ősi biztatója a tavasz, ezenfelül pedig ott van a ráadás
remény: „Állandó a tavaszi óra / S ilyen marad.” Az élet sodra magával hoz
mindenféle szomorúságot, mégsem tudja legyőzni a tavasz hatalmát. Krisztus
feltámadása pedig átragyog a történelmi katasztrófákon, újra és újra eloszlatja
csüggedtségünket, kedvetlenségünket, kiragad, kiemel bennünket ezekből.
A keresztény hit, a húsvét öröme még hitetlen költőinket is megszólította.
Említene erre néhány példát?
– Szabó
Lőrincnek van egy nagyon szép verse: Az Árny keze. Ez egy olyan ember
költeménye, aki maga mögött hagyta a kereszténységet, gyerekkorának
vallásosságát, és mégis, megragadja őt egyetlen húsvéti mondat az
evangéliumból: „Maradj velem, mert beesteledett.” Ebből a mondatból fakad a
vers, amely így hangzik:
„Maradj velem,
mert beesteledett!”
Bibliát hallgat a gyülekezet.
Alkony izzik a templom ablakán.
Hitetlen vagyok, vergődő magány.
„Maradj velem, mert beesteledett!”
– Ha így idegen, vedd emberinek,
súgja egy hang, s ahogy látó szemem
elmereng a régi jeleneten,
az emmausin és felejtem magam,
a sugár-hídon némán besuhan
egy örök Árny: lehetne Buddha is,
de itt másképpen hívják, és tövis
koronázza: én teremtem csupán,
mégis mint testvérére néz reám,
mint gyermekére, látja, tudja, hogy
szívem szakad, oly egyedűl vagyok,
s kell a hit, a közösség, szeretet.
S kezét nyujtja. Mert beesteledett.
A versben, ha
kimondatlanul is, ott van az irgalmas szívű Jézus, akihez a hitetlen vagy a
hittől eltávolodott lélek is bármikor fordulhat szomorú magányában. A
kereszténység lényegét kifejező ösztönös remény jelenik meg itt.
– A verset így
is lehet értelmezni, de máshonnan is megközelíthetjük. Az emmauszi tanítványok
csüggedten, reményvesztetten ballagnak az úton, és nem hisznek, pedig a többi
tanítvány már találkozott a feltámadt Jézussal, és örömmel hirdette ezt. A két
emmauszi szerint azonban bolondokat beszélnek, ezért ők szomorúan mennek
hazafelé. Ebben a lelkiállapotban találkoznak a feltámadott Jézussal, aki
melléjük szegődik, ám ők nem ismerik fel. Egészen Emmauszig halad velük, közben
beesteledik. A tanítványok itt maradnak éjszakára, Jézus viszont úgy tesz,
mintha tovább akarna menni. Akkor azt kérik tőle: „Maradj velünk, mert
beesteledett.” Jézus teljesíti a kérésüket. A két tanítvány csak akkor ismeri
fel, amikor megtöri és szétosztja közöttük a kenyeret: Hiszen ez maga a
Feltámadott! Szabó Lőrinc nem sokkal halála előtt írta ezt a verset. Az öregkor
küszöbére érve úgy érzi, az élet lüktető irama már nem tölti be úgy a szívét,
mint korábban. Elfáradt, ereje megfogyatkozott, és ebben az állapotában szólítja
meg az emmauszi mondat emléke. Krisztus pedig velük marad: itt vagyok, ne
féljetek! A két tanítványhoz hasonlóan a magányos költő is odafordul
Krisztushoz, abban a reményben, hogy a Feltámadott tőle sem tagadja meg a
segítséget.
Ha már
a hitetlen költőknél tartunk, nagyon érdekes Kassák Lajos Harangszó című verse
is. A szocialista Kassák talán még Szabó Lőrincnél is távolabb állt a hittől.
– Ez valóban így
volt, de Jézust nagyon szerette. Kassák szegény környezetből származott,
munkások között élt. Az Egyház teológiai tanítása hidegen hagyta, de a
keresztény ünnepek ősi szimbólumai megragadták, azokra tisztelettel tekintett. A
kereszténységre úgy nézett, mint valami titokzatos reményre, amely nem hagyja,
hogy az ember végleg elvesszen a vereségek, szomorúságok tengerében. Nézzük hát
a verset:
Feltámadott,
mondják a népek
és megsüvegelik
a nevét a názáretinek, ki az ács fia volt
s megenyhült már a szél is
s a rügyek kisarjadtak.
Kétezer éve látják őt a vének
és a gyerekek
amint hosszú, fehér ingecskéjében
lépeget
s alszik a tengerre szállt halászok
bárkájában.
Én is emlékszem
rá, mint az egykori
játszótársra
s ti is útszéli csavargók és
mesteremberek
akik hű követői vagytok valamennyien
a nincstelenségben, az útban
és az igazságban.
Igen, igen, az Ő
árnya és visszhangja
vagyunk mi
s bár nem ízlelhetjük a húsvéti bárány
húsát
mindennapi kenyerünkben s vizünkben
dicsérjük
hogy vérünkből való s meghalt értünk
a kereszten.
Kassák a
mindenkori kitaszítottak, a szegények védelmezőjét látja Jézusban, aki együtt
érez velük?
– Igen. Az
egyszerű ember nem járja be a teológia mélységeit, de szívével odafordul ahhoz a
Krisztushoz, aki részt vállalt a nyomorúságunkból, a feltámadásával pedig azt
hirdeti, hogy mégis érdemes élni, egymásra tekinteni, mert ebben a gyötrelmes
földi világban is sok szépséget megtapasztalhat az ember. Örök életről nincs szó
Kassáknál, de a földi élet viszonyai közt megmutatja Krisztus szegénységéből
fakadó nagyságát.
A keresztény
hit központi eseményéről, Jézus Krisztus dicsőséges feltámadásáról, illetve
ennek öröméről Tanár úr szerint Pilinszky János írt a legmegrendítőbben,
Harmadnapon című versében, amely egyik kötetének címadó költeménye is.
– Ezt a verset
csak akkor érthetjük meg igazán, ha elolvassuk a kötetben közvetlenül előtte
elhelyezett Ravensbrücki passió című költeményt, mert ez a két vers
összetartozik. Pilinszkyt a II. világháború vége felé katonaként elvitték
Nyugatra, akkor, amikor Magyarországra már bevonultak az oroszok. Németországban
élte meg a háborús összeomlást és a béke beköszöntét, 1945 húsvétja tájékán. Ez
a húsvéti csoda, hogy az elpusztult világ fölött megszólalnak a harangok,
hirdetve a feltámadás örömét, nagyon mélyen megérintette, értelmet adva egyúttal
annak a rengeteg gyötrelemnek, amit olyan megrendülten élt át. Pilinszky
katonaként a ravensbrücki haláltábor közelében állomásozott. A lágerekből
kiszabadultak az életben maradt, csontsoványra lefogyott rabok, és beszéltek az
átélt szenvedéseikről. Mindez a dolgok végiggondolására késztette a költőt: az
emberiségnek el kell merülnie nagypéntek szenvedésében ahhoz, hogy megértse a
húsvét rendkívüliségét. A feltámadásból visszatekintve értelmet nyer a szenvedés
és a nagypéntek is. Mindezeket Pilinszky nem magyarázta, hanem a verseiben
lenyűgöző, titokzatos erővel fejezte ki.
A Ravensbrücki
passióban nincs szó Krisztusról, mégis úgy érezzük, hogy jelen van a versben.
– Két rejtélyes
utalás révén valóban Jézusra gondolunk. Már a címbeli passió szó is őt idézi.
Olvassuk tehát a verset:
Kilép a többiek
közűl,
megáll a kockacsendben,
mint vetitett kép hunyorog
rabruha és fegyencfej.
Félelmetesen
maga van,
a pórusait látni,
mindene olyan óriás,
mindene oly parányi.
És nincs tovább.
A többi már,
a többi annyi volt csak,
elfelejtett kiáltani
mielőtt földre roskadt.
„Rabruha és
fegyencfej”, a végén pedig alighanem meghal az a rab, aki a földre roskad. A
német haláltáborokban esténként összehívták az egész tábort, és kiosztották a
büntetéseket. Előfordult, hogy lelőtték azt, aki nem teljesítette a parancsot.
Valami ilyesminek a tanúi vagyunk: valakit kiszólítanak, a többiek tudják, hogy
a rabtársuk most meghal, de semmit nem tehetnek érte, döbbenten nézik végig a
kivégzését. A Krisztusra utalás itt alig észrevehető, de a vers végén
határozottá lesz: „elfelejtett kiáltani / mielőtt földre roskadt”. Krisztus a
halála előtt kiáltott a kereszten: „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem…
Bevégeztetett… Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.” Ez a ravensbrücki rab
„elfelejtett kiáltani”, talán maga sem tudta, de joga lett volna hozzá.
Krisztushoz hasonló áldozatként kell meghalnia. A címen túl ez utal Krisztus
szenvedéstörténetére, és ez állítja oda ennek az embernek a halála mögé Jézus
halálát. Tudatos szerkesztésre vall, hogy e vers tőszomszédságában kapott helyet
a Harmadnapon című költemény. Ez a vers egyértelműen Jézus haláláról és
feltámadásáról szól, de a ravensbrücki fák zúgnak fel benne. Így válik
nyilvánvalóvá a két költemény szoros kapcsolata.
És fölzúgnak a
hamuszín egek,
hajnalfele a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek
És szél támad. És fölzeng a világ.
Mert megölhették
hitvány zsoldosok,
és megszünhetett dobogni szive –
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die.
Az utolsó
mondat latinul van, azt jelenti: és harmadnapon feltámadott…
Akkoriban,
1945-ben még latinul mondták a misét. A latin nyelvű szentmisében énekeljük a
Hiszekegyet, s mintha hallanánk a feltámadás fölött örvendező, ujjongó
dallamot. Harmadnapra legyőzte a halált! A kivégzett rab és a megfeszített
Krisztus halála, sorsa összemosódik. Krisztus feltámad, a rabok nem támadnak
fel. Ahogy azonban a ravensbrücki rab halála Krisztus halálát idézte, a vers azt
sugallja, hogy Krisztussal együtt a rab is föltámad. Mindazok, akik Krisztussal
együtt halnak meg, halálukban is Krisztus dicsőségét hordozzák már valamiképpen.
Erről szól ez a két vers. És arról is, hogy a világtörténelemnek ezek az időről
időre ránk szakadó, iszonyatos katasztrófái akkor nyernek, ha nem is
magyarázatot, de valamifajta értelmet, csodálatos reményt, s akkor kapnak
egyfajta sajátos megvilágítást, ha Krisztus halálának és feltámadásának
történetében látjuk őket, ha annak erőterében keressük az értelmüket.
/A
beszélgetőtárs Bodnár
Dániel/