“Bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek!”

A
GOLGOTA PARADOXONA
A Jézus-i tanítás talán
legellentmondásosabb kitétele a "szeresd ellenségeidet!" kitétel. Emberi
értelemmel a szeretet csak kölcsönös vagy legfeljebb egyoldalú lehet, de ha
viszonzatlan, sőt, vele szemben ellenséges érzület feszül, akkor emberi
logikával ez a parancsolat értelmezhetetlen. Pedig Jézus ezt várja tőlünk. Amikor
pedig a kereszten szenvedve az Őt keresztre feszítőkért imádkozik, igazából nem
tesz mást, mint hitelesíti az ellenség szeretetének hittételét.
Nehéz értelmeznünk Jézus
Krisztus szavait. Első megközelítésben arra gondolhatnánk, hogy Jézus azt
mondja: Atyám, mivel nem tudják, mit tesznek, nem is baj, amit tesznek, ne
tekints erre! Mintha nem is vétkeznének. Mintha nem lenne súlya a tettüknek.
Erről azonban szó sincs, Jézus imádsága nem felmentés a bűn ténye alól, sokkal
inkább elmélyíti a bűn tényét, semmint jelentéktelenné tenné azt. Bocsáss meg
nekik, mert bocsánatra van szükségük, kegyelemre, hiszen olyan vakok, hogy azt
sem tudják, azt sem fogják fel, hogy vétkeznek!
A akkori vallási vezetők azt
gondolták, hogy isteni gondviselésszerűen ők mentik meg a népet, Isten népét
egy istenkáromlótól. A felheccelt tömeg és katonák megrészegedtek a vértől, a
zsákmánytól, a látványtól. Eszük ágában sem volt azt gondolni, hogy ebben bármi
bűn van – a kivégzés mindig is a nép cirkusza volt. Az, hogy gúnyolják,
köpdösik, gyalázzák – része a játéknak, a szórakozásnak. Nem tudták, hogy mit
tesznek; tudták, hogy kivégzésen vannak, de nem tudták, hogy bűn, amiben részt
vesznek. Egyszerűen nem voltak tudatában, hogy éppen az Isten Fiát irtják ki
maguk közül.
Éppúgy történt ez, mint ma
is történik nap mint nap. Az ember tudja, hogy mit csinál, de nem tudja, hogy az
bűn. Naponta beteljesedik Jézus szava: nem tudják, mit cselekszenek.
Pontosabban: tudják, de nem látják.
Éppen ezért Jézus nem úgy imádkozik, hogy “Atyám, nézd el nekik”, hanem
úgy, hogy “bocsásd meg nekik”. Megmutatja, hogy az egyetlen egy
dolog, amit a bűnnel tenni lehet: hogy valaki megbocsátja azt.
Mindegy, hogy tudod, vagy
nem, az elkövetett bűn megmarad, nem lehet semmissé tenni, elfelejteni. Része
lett a világnak és az életünknek. Isten előtt van, mert minden bűn
végeredményben ellene való lázadás. Bárcsak Isten felnyitná a mi szemeinket
arra, hogy meglássuk, mi az, amit nem jól teszünk. Amiben másoknak olyan
fájdalmakat és kárt okozunk, amit el sem tudunk képzelni. Vagy amivel
kapcsolatban azzal nyugtatjuk magunkat, hogy senkinek nem ártunk vele, miközben
Isten szentségét mégis megsértjük és bemocskoljuk. S talán megértjük végre, hogy
nem én, nem te, nem a közvélemény a mérce, hanem egyedül Isten. Egyedül őt
illeti a jog, hogy valamiről kimondja, bűn az, vagy nem bűn. De, amit ő annak
nevez, mi ne próbáljuk meg azt másnak nevezni!
De ezen kívül van Jézus
imádságának egy másik, igen mély, elrejtett értelme is, ami számunkra az örömhír
forrása. Amikor azt mondják neki, hogy másokat megmentett, magát nem tudja
megmenteni, igazat mondanak. Ugyanis azzal ment meg másokat – ott, a kereszten –
hogy nem menti meg magát. És a történet alapvető
lényege itt bontakozik ki, mert amikor Jézust mindenki elutasítja, megveti,
Isten elfogadja Őt. Az utált, megvetett, eldobott Jézus éppen ebben az
elvetettségben lesz az egyetlen, tökéletes, megismételhetetlen bűnért való
áldozat. Nem tudja ezt Pilátus - bár meglehet, hogy sejti talán -, nem tudják a vallásos vezetők, nem tudja a
szórakozó tömeg, nem tudják a gyászoló és rettegő tanítványok.
De tudja az Atya,
és tudja a Fiú. Az Isten titka ez, és ennek lesznek a részesei - akaratuk
ellenére - Jézus ellenségei is.
Persze nem menti ez a
bűnüket, nem oszlatja el felelősségüket. De megszerzi számukra a bocsánat
lehetőségét. Ezért imádkozhat így a Fiú a kereszten: Atyám, bocsáss meg nekik,
mert nem tudják, hogy mit cselekszenek!
Higgyük, hogy a mindennapi
bűneink nyomán ma is, 2023 húsvétján értünk is elhangzik ez a krisztusi imádság!
/PPL/