A tulipántól a „Héttoronyig”...

A MŰVÉSZETEK A NEMZETI TUDAT ÉPÍTÉSÉBEN
"A történelmi környezet
helyreállításával a nemzeti tudat visszaépítése zajlik. Az emberközpontú építészet
számos formában megnyilvánulhat, de ahogy ma ökológiai lábnyomról és
környezetvédelemről szokás beszélni, azon átsugárzik a materialista szemlélet" –
véli Jánosi János építész.
Harmincéves a Kós Károly
Egyesülés, s bár az alapértékek változatlanok, generációváltás előtt áll a
szervezet.

„Miért sietünk, mi
értelme a rettenetes türelmetlenségnek? Az idővel nem lehet kibabrálni, mint
ahogy a természettel sem. Felborultak az emberek közötti régi kapcsolatok, és
teljességében megváltozóban van az ember és a természet közötti viszony.” A
fenti megállapítások nem a napokban, hanem az 1970-es években, egy baráti
eszmecsere során hangzottak el (Az író-építész Kós Károly szavai voltak ezek…) De
a stílus talán árulkodó lehet, mert a beszélő még ha diskurált is, mondatai
pontosak, kemény ritmusra fogottak. A szavak lejegyzője, Benkő Samu
művelődéstörténész megfigyelése szerint Kós Károly ízesen és nyelvtani vétség
nélkül beszélt, gondosan, mint ahogy építkezett vagy írt. Egy nem éppen idilli
korban példát adott arra, hogyan lehet az emberi életet széppé tenni.
A szellemi hagyatékot
elevenen tartó Kós Károly Egyesülés idén harmincéves, a kerek évforduló pedig
összegzésre, előretekintésre ösztönzi a tagokat. Ünnepségsorozattal járták be a
Kárpát-medencét, a Pál-völgyi-barlang katlanjából indult kiállítások és
események októberben Budapesten, a Makovecz Központban és Kakasdon folytatódtak,
novemberben pedig Zalaszentlászlóra, Szigetvárra, Neszmélyre, Csengerre,
Százhalombattára és Makóra, valamint Lendvára, Kassára és Csíkszeredába várták
az érdeklődőket.
A Héttorony Fesztiválhoz
kapcsolódó eseménysorozat építészeti konferenciával, a Makovecz-díj átadásával
és a Berecz-család műsorával zárult november 20-án a Budai Vigadóban.
Az egyesülés, amelyet
1989-ben hét kisszövetkezet alapított Kampis Miklós, Kálmán István és Makovecz
Imre vezetésével, mára mintegy negyven tagszervezettel rendelkezik, folyóirata
az Országépítő (Kós Károly regényét is
megidézve), posztgraduális mesterképzője a Vándoriskola.
Az alapító tagok közül
Makovecz Imre már Kós Károly társaságában szemléli: merre tovább? Jánosi János
Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész szerint generációváltás előtt áll
a szervezet.
"A mai világban egyre
nagyobb hangsúlyt kap a környezethez való alkalmazkodás, a szerves építészet
azonban kezdetektől arra törekedett, hogy a természetben – lehetőleg helyben –
található, szerves anyagokból építkezzék. Alapállásunk harminc éve változatlan:
értékrendünk szerint nem elődeinket kell követnünk, hanem azt a szemléletet,
amelyet az elődeink is követtek. Az emberközpontú építészet számos formában
megnyilvánulhat, de sajnos úgy látom, ahogy ma ökológiai lábnyomról és
környezetvédelemről szokás beszélni, azon átsugárzik a materialista szemlélet.
Mintha elfelejtenék, hogy a természetnek része az emberi természet is. Ahogy a
táj és a benne élő növények, állatok, ugyanúgy az ember is hozzátartozik a
környezetéhez. Ma divatos műanyagmentességről, szelektív hulladékgyűjtésről
beszélni, praktikus ötletek hangzanak el a témában, miközben alapvető
szemléletváltásra volna szükség."
Mi az a meggyőződés, amely
már Kós Károlyt is személyes döntésre, majd életformaváltásra ösztönözte?
Az erdélyi fiatalember sztárépítészként élhetett volna Budapesten: a fővárosi
állatkert 1909 és 1912 közötti átépítésekor tucatnyi kisebb-nagyobb pavilont
tervezett, nevét őrzi a Wekerle-telep központja és számos parókia, templom,
iskolaépület. A szakma is elismeréssel követte munkáit, publikációit. Maradhatott volna, mégis, amikor megtörtént a trianoni tragédia, Kós Károly az
utolsó vonattal hazament. "Az életformában kell megtalálni az emberit" – tartotta
–, és egy új, élhető világot épített magának Sztánán.
Kicsit sem látta
pesszimistán a helyzetét, bízott az emberi természetben, amely visszarántja
közösségébe és a tájba a nagyvárosban elszigetelődött egyént. Kilencven
esztendővel a háta mögött is úgy látta, hogy minden embernek külön-külön is meg
kell teremtenie a harmóniát maga és a természet között. Közösségi szinten
pedig számos ötletet adott, hogyan lehet a lakótelepek tömbházaiba zsúfolt
embertömeget valamiképpen visszakapcsolni a természetbe. Nem feltétlenül valami
újat kell kitalálni, hangsúlyozta, néha elegendő feleleveníteni a régi, jól
bevált hagyományt.
Meg is kapják vádként a Kós
Károly Egyesülés tagjai, hogy helyenként romantikus, historizáló, a múltba
visszarévedő stílust képviselnek, ők viszont állítják: szemléletükből nem
egyfajta stílus következik. Külön is figyelnek arra, hogy ne legyenek például
Makovecz-utánzók. A divatok jönnek-mennek az építészetben, tagjaik azonban nem a
divat, hanem teremtettségük és természetbe vetettségük tudatában reagálnak a
változó környezetre. Mi következik ebből? Például az elhíresült tulipánvita,
amely 1975-ben robbant ki az Élet és Irodalom hasábjain.
***
Az élhetetlen lakótelepekre
irányította a figyelmet Major Máté, a Műegyetem akkori, megkérdőjelezhetetlen
tekintélyű professzora és Nagy László költő pengeváltása. A „Bauhaus-betonbanya
tojta tele ivadékaival hazánkat” költői felütés máig is érvényes. A vitát a
Csete György vezette Pécs-csoport ifjúsági irodájának terve váltotta ki: a paksi
lakótelephez készített ötpontos humanizáló program, amely a végfalak organikus
díszítésével kezdődött. Szatmárcseke és Kölcse kopjafái által ihletett motívumok
kerültek a panelekre, melyek aztán tulipánívvé finomodtak, és lettek a vita
emblematikus névadói. Az Ifjúsági Irodát hamar feloszlatták, elvették tőlük a
munkát, mert az atomerőmű lakótelepének építése nem tűrt szépelgést – eleveníti
fel a történetet Kulcsár Attila építész. Pedig Csete Györgyék az alaprajzok
módosítását tűzték ki célul, közösségi használatú területgyarapodással a
lakásokban. De az eldurvult ideológiai vitában Major Máté az élhetőbb
lakótelepet követelőkkel szemben odáig ment, hogy kijelentette: a magyaros
ornamentika – mint a kártékony szecesszió – a nacionalizmus melegágya. A
nacionalizmustól pedig, mint tudjuk, nincs messze a fasizmus, és ezzel az övön
aluli ütéssel a vita le is zárult.
Már az is csoda, hogy
Makovecz Imre Sió csárdája felépülhetett az 1960-as években, vagy a 80-as évek
visegrádi táboraiban olyan építményeket valósíthattak meg a fiatalok, amelyek
elképzelhetetlennek tűntek az akkori rendszerben.
Az emblematikus példák is
mutatják, mennyire fontos az első benyomás, mennyire meghatározó, hogyan hat egy
felépült ház az érzékeinkre – mondja Jánosi János.
De van ennek a folyamatnak
egy láthatatlan része is, amelyet Makovecz Imre az építész drámájának nevezett.
Nem mindegy ugyanis, kik dolgoznak az épületen, milyen stílus, hozzáállás
jellemzi az építőket. Egyesülésünk a magyarországi szerves építészet irodáiból
és egyéni tagokból áll, találhatók közöttünk kivitelezők és környezetvédelmi
cégek, beruházásszervezők és tájépítészek is. Mi mindannyian átéljük: miközben
felépül a ház, és részévé válik a környezetének, az megépül bennünk, a
történetben részt vevő emberekben is. Fontos kérdés, vajon az építő, a
megrendelő és a környezet több lesz-e a végeredmény által. Hajlamosak vagyunk
megfeledkezni arról, hogy a történelmi tudat visszaépíthető az építkezéssel.
Nem véletlen, hogy a 2000-es évekre óriási erőfeszítéssel helyreállították a
második világháborúban lebombázott drezdai óvárost, és újjáépült Németország
legnagyobb barokk evangélikus temploma, a Frauenkirche (Miasszonyunk temploma)
is.
A magyar nemzettudat
szempontjából sem elhanyagolható kérdés, milyen épített környezetben éljük
hétköznapjainkat. Látni kell, hogy a történelmi környezet helyreállításával a
nemzeti tudat visszaépítése zajlik.
A jövőre irányul az
egyesülés posztgraduális mesterképzője, a Vándoriskola is, amelynek jelenlegi
vezetője Csernyus Lőrinc Ybl-díjas építész. Miért vándorolnak a hallgatók? És
miért vándorolt már Kós Károly is annyit? Az építész-elődnek nem volt más
választása: mennie kellett, mert csak a helyszínen ismerhette meg a régi és új
épületeket. Ebből lett építészeti élménye. De azért a fotókról megállapította:
„A napestig tervezőintézetben kuksoló építésznek valósággal kínálják a
választékot. S aztán másolják őket. Így lesz a világon minden egyforma.” Egy
mai vándoriskolás félévente vált: újra és újra bekapcsolódik egy építésziroda
életébe, részt vesz a tárgyalásokon és a közös munkában. Mire három év után
megkapja a mesterlevelet, már tagja a munkatársak személyes hálózatának, és
megépült házzal is dicsekedhet. Makovecz Imre szándéka szerint „az
Egyesülésnek fiatalnak kell maradnia, hogy Főnix madárként újra és újra
szülessen, és állandóan változó alakban és formában teljesítse feladatát:
fenntartsa és megújítsa az építészet ember-nyelvét, azt a világbeszédet, melyben
az otthon otthont jelent, a szent tér szent teret.”
/Tóth Ida/
