ÉLETSORSOK

KLIGL SÁNDOR
Munkácsy Mihály-díjas
magyar szobrászművész, érdemes művész
Magyarország egyik
legismertebb, mai napig tevékeny szobrászművésze alkotott már Szent Istvánt és
Gizellát, Petőfit és Kossuthot, Albert Flóriánt és Grosics Gyulát, József
Attilát és Kovács Bélát.
Tokióban a japán-magyar
külkapcsolatoknak állít emléket a hegedülő bohóc szobra.
1945. februárjában
született Mosonmagyaróvárott. A budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban
érettségizett 1963-ban. Ezután a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakára
járt 1964 és 1970 között. Mestere Mikus Sándor volt. 1971 - 1980 között
Hódmezővásárhelyen, a Művésztelepen élt - ezt követően költözött Szegedre, ahol
azóta is él és alkot.
Tagságai
Magyar Képzőművészek
Szövetsége és Művészeti Alap, 1976-tól
MAOE tagja, 1990-től.
Hivatalos megbízásai
Nemzeti Kulturális
Alapprogram Főbizottságának tagja (2000-2002, 2012-től)
Képcsarnok művészeti
tanácsadója (2003-2006)
Magyar Művészeti Akadémia
köztestületi tagja (2015)
Díjai, elismerései
Derkovits ösztöndíj
(1978-1981)
Szegedért emlékérem (1996)
Hazáért Érdemkereszt (1997)
Területi Príma-díj (2006)
Magyar Örökség díj (2010)
Csongrád Megyei
Önkormányzat alkotói díja (2010)
Magyar érdemrend
lovagkeresztje (2012)
Munkácsy Mihály-díj (2013)
Csongrád megye díszpolgára
(2013)
Magyarország Érdemes
Művésze (2017)

„Üzenetek a fiókból”…
BESZÉLGETÉS KLIGL SÁNDORRAL
„Nőket
akartam szeretni és szép szobrokat készíteni. Igyekeztem maradandót alkotni,
amellyel – a műfaj adta keretek között – másoknak is örömet tudok szerezni. A
szobrászat egy önálló kifejezési forma, nekem pedig egy óriási ablak a világra,
az alkotásaimban, a szobrok nyelvén szeretném elmondani mindazt, amelyet a
költők a líra eszközével tesznek meg”
–
fogalmazta meg „hitvallását” Kligl Sándor, akinek köztéri szobraival
számos magyar (és nem magyar) településen találkozhat az utazó. Magyarország
egyik legismertebb, mai napig tevékeny szobrászművésze alkotott már Szent
Istvánt és Gizellát, Petőfit és Kossuthot, Albert Flóriánt és Grosics Gyulát,
József Attilát és Kovács Bélát, de lányt kerékpárral és kisfiút kutyával is.
Legújabb alkotását pedig – amely Petőfi Sándor özvegyét, Szendrey Júliát
ábrázolja – Koppenhágában avatták fel.

Szendrey
Júlia

Az elhurcolt soroksári
németek emlékműve
„Tudom, hogy lehetett volna
egy vasúti síndarabot vagy egy eldobott kocsikereket is odahelyezni, mint
emlékmű, de én magát a pillanatot akartam megfogni: egy tűzhelyen hagyott fazék,
egy félig becsukott ajtó, a gonoszt megszemélyesítő arkangyal, egy asszony egy
gyerekkel távozik, ez maga az üzenet. Szó szerint. Pontosan ezt akartam
mondani.”
Felsőbüki Nagy Pál, Kacsakút, Weöres Sándor,
Gördeszkás fiú, Kolonics György, Horgász, Prohászka Ottokár, Pihenő nő, Tanyasi
iskolások és még sorolhatnám. Az országban járva számos helyen láthatjuk a
szobrait. Na de honnan ez a sok
ötlet?
Fiatalon – gimnáziumban,
majd főiskolán – rengeteget rajzoltam, tervek tucatjait készítettem el, a
legtöbbet a soha meg nem valósulás reményében, ugyanis a kommunizmus éveiben
szinte hihetetlennek hatott az ötlet, hogy valaha is egy feszület vagy például
valamelyik szent megalkotására kapok felkérést. Akkoriban kilátástalannak tűnt a
gyökeres változás, hogy valaha is véget érhet ez a fizikai és szellemi rabság.
Az 1970-1980-as években munkaelosztó bizottságok működtek, és ők osztották ki a
szobrászoknak a különböző feladatokat. Elméletileg mindenki kaphatott
kisebb-nagyobb felkérést. A Lektorátus nevű hivatal, tulajdonképpen a központi
mecenatúra – amely egyúttal cenzorátusként is működött – adta ki a feladatokat.
Ezt el lehetett vállalni meg nem is, a szerint döntött a művész, hogy mire vitte
rá a lelke.
Én igyekeztem egyfajta
ellenállást tanúsítani, és a politikai emlékműveket nem vállaltam. Az egyházi
vagy a nemzeti, történelmi témájú szobrok – néhány kivételtől eltekintve,
amelyeket propagandacélokra használtak fel – természetesen tabunak számítottak.
Evidens, hogy a kommunista állam nem keresett meg ehhez hasonlókkal, de
tulajdonképpen az egyház sem, azonban őket is meg lehet érteni, miért voltak
ilyen elővigyázatosak. A rendszerváltással nekem, szobrászként a reneszánsz jött
el. Kisebbfajta csodaként tekintettem arra, hogy a szovjet csapatok kivonulnak
az országból. Több évtizedes szellemi kiszolgáltatottságot követően a
lehetőségek megsokszorozódtak, eltűnt a „múltat végképp eltörölni” című sláger,
egy új időszámítás jött el. És ekkor kerültek elő az asztalfiókból a már-már
porosodó tervek.
A legtöbb szobra nem talapzaton, hanem az
emberek között áll. Mi ennek az oka?
Ez tudatos döntés volt a
részemről. A Lajtától keletre szinte mindennek megvolt és megvan ma is a
jelentése. Nem mindig minden az, ami. A kommunizmus éveiben hozzászoktattak
minket ahhoz, hogy a szobrokat a politika szolgálatába kell állítani.
Felhozhatjuk példaként a Hősök tere alakjait, amelyeket el akartak tüntetni, a
tervek szerint helyettük agitációs és propagandisztikus figurákat helyeztek
volna el. Zala György angyalszobrát le is takarták, elé pedig gipszből és fából
összeeszkábált munkásfigurákat raktak. Emlékszem még a gyermekkoromból is, hogy
számos olyan gigantikus szobor készült ezekben az években (mondjuk Sztálin
szobra), amelyek hatalmas talapzaton álltak, elérhetetlen távolságra az
emberektől. Ezt életidegennek tartottam.
Az elsők között voltam,
akik a nyolcvanas években azt szorgalmazták, hogy hozzuk le a szobrokat a
pulpitusról, „járkáljanak” közöttünk, ülhessünk le melléjük a padokra,
fotózkodhassunk velük. (Természetesen hozzá kell tenni, hogy a téma is
meghatározó, hiszen például egy világháborús emlékművet nem lehet egy sétálóutca
járdájára tenni.) Békéscsabára terveztem ekkor a Kirándulók című szobrot,
amelyet két évtizeden át nem állítottak fel. Ebben az esetben nem azért, mert
valamilyen rejtett politikai üzenetet véltek felfedezni benne, ez csupán egy
alapmechanikája a szobrászatnak: a mecénások malmai olykor igen lassan őrölnek.
De ezt el kell fogadnunk, ugyanis a képzőművészet manapság szinte teljesen
mecénásfüggő, mecenatúra nélkül valósággal elképzelhetetlen szobrokat vagy
festményeket alkotni.
Hogy próbálja meg kifejezni a magyarságát a
szobraiban?
Elsősorban azzal, hogy
magyar témákat, magyar sorsokat dolgozok fel. Hihetetlen milyen gazdag a
történelmünk, mi mindent elferdítettek az elmúlt rendszerben, és mi mindenről
nem tudunk még. Az emberi sorsok engem is foglalkoztatnak, hiszen modellem az
ember. Sokfelé járok az országban, és annyi szép dolgot látok. Van mire
büszkének lennünk. Sokan negatív fennhangokkal beszélnek például a Monarchiáról,
de gondoljunk bele, mennyivel szegényebbek lennénk, ha akkoriban nem épült volna
annyi gyönyörű alkotás, mint például a Szépművészeti Múzeum, a Műcsarnok, a
Hősök tere vagy a Vajdahunyad vára. Kérdem én: hol akar odaállni ma az ember egy
ún. modern épülethez, hogy fotózkodjon? Míg az előbbiek mellett pedig fotók
milliói készülnek.
Büszkén vállalom, hogy a
magyar nemzethez tartozom, ez nem valamiféle provincializmus, ettől nem
szegényebbek, csupán gazdagabbak lehetünk. Büszke vagyok a kultúránkra is,
amelyet még a borzalmas diktatúra sem tudott teljesen elnyomni. Ezeknek a
történéseknek, bátor személyeknek szeretnék emléket állítani.
Egyes alakok igénylik,
hogy talapzaton álljanak. Ilyen például a parlament mellett álló Kovács
Béla-szobor is. A kisgazdapárti politikus 1947-es elhurcolásának napja lett a
kommunizmus áldozatainak emléknapja.

Van esetleg olyan szoborterv, amelyet
mindenképpen el szeretne még készíteni?
Apponyi Albertet szívesen
megmintáznám. Ő ugyanis egy különösen fontos figurája volt a XX. század eleji
történelmünknek. Jóllehet a pályafutását tekintve tragikus színezetet kapott a
történelemtől, hiszen nem tudta véghezvinni, amire hivatott volt.
Továbbá hosszú évekkel
ezelőtt terveztem Szegedre egy szoborcsoportot a magyar származású
Nobel-díjasokról. Szám szerint 13-an voltak. Ez sajnos máig nem valósult meg,
pedig régi nagy vágyam. Rávilágítana, mi mindenre lehetünk büszkék mi, magyarok,
többek között rájuk is.

Ha jól tudom, történelmi időkbe visszanyúló
művész felmenőkkel büszkélkedhet.
Mint annyi más családban a
szocializmus idején, nálunk sem beszéltek az ősökről. Szerencsére édesanyám
nagybátyja összegyűjtött néhány adatot a famíliáról, s már többet tudunk róluk.
Egyik anyai ágú felmenőm például Székely László, aki a századfordulón
megpályázta Budapestről Temesvár főépítészi állását, és nem csupán elnyerte az
akkoriban igen nagy presztízzsel járó címet, de két évtizeden át be is töltötte
a posztot. A város meghatározó épületeinek ő volt a tervezője.
Különösen
büszke a családunk az ükapámra, Kliegl Józsefre, a méltatlanul elfeledett
feltalálóra is. Az ő nevéhez köthető az első modern szedő- és osztógép, amely a
gutenbergi könyvnyomtatás fejlődésének egyik legjelentősebb lépcsőfokát
jelentette, ugyanis az eszközzel egyetlen ember 23 szedő munkáját tudta
elvégezni. Az alapötlet nyomán Európa-szerte megindult a nyomdai szedőgépek
tökéletesítése, azonban ez sajnos nem kapcsolódott össze a Kliegl névvel.
Vörösmarty Mihály és a többi magyar író lemondva honoráriumukról egy irodalmi
művet is megjelentettek Kliegl-Könyv néven, hogy az abból befolyt támogatást a
könyvnyomtatógép gyártására fordítsák, ugyanis a szemfüles írók pillanatok alatt
rájöttek arra, mekkora jelentősége van a találmánynak. Petőfinek is volt néhány
kedves szava hozzá. Egyébként a családunkban lappangott még jó néhány történet
róla, de ahogy ez lenni szokott, ezek az enyészeté lettek. Másik híres
találmánya a vak zenészek számára nagy segítséget nyújtó hangjegyírógép volt,
amelyet sokáig a Nemzeti Múzeumban őriztek. A második világháború során valaki
hazavitte a zongorát, és valószínűleg zavarta a rajta lévő szerkezet, így egy
könnyed mozdulattal eltüntette.
Nekik köszönhető, hogy végül a művészeti
pályát választotta?
A művészetekkel való
foglalkozás természetesnek számított a felmenőink között – apám is például
ötvös-ékszerész volt eredetileg –, de ez nem jelentette azt, hogy a szüleim ne
akartak volna lebeszélni a hasonló pályaválasztásról. Akkoriban a Török Pál
utcai Képző- és Iparművészeti Gimnáziumba jártam, eleinte a festés érdekelt, ám
másodévtől a szobrászat is felkeltette a figyelmemet. Talán mindez az intézmény
impozáns gipsz szobormásolatainak köszönhető, de minden bizonnyal annak is, hogy
a fizikai alkotás vágya és a térbeliség iránti igényem is arra predesztinált,
hogy ne a festővászon adta kétdimenziós lehetőségek mellett kössek ki. Nagy
hálával tartozom egyik tanáromnak, Somogyi Józsefnek, aki számos lökést adott a
szobrászat irányába. Komolyabban vett minket, mint a szüleink, hiszen otthon
gyerekek voltunk, neki pedig tanítványok. A szüleim sokszor reménytelennek
gondolták a pályaválasztásomat, egyszer-kétszer ki is akartak venni az
intézményből, hogy valami rendes polgári foglalkozás után nézzek egy pontosan
soha meg nem határozott, műszaki vonalon. Utólag azt mondhatom, szerencsére nem
sikerült nekik.
Szinte mindegyik szoboralkotásában szerepel
egy-egy alak, a nonfiguralitást tudatosan kerülte?
Maximálisan emocionális
művész vagyok, nem vagyok absztrakt, nem vagyok nonfiguratív, nem vagyok kortárs
– bármilyen furcsa ez. Különös lehet hallani, hogy én, mint élő ember nem tartom
magamat kortársművésznek. Manapság a kortársművészet alatt valami kvalitásjelző
szóként egészen mást gondolnak. Egyfajta kívülállóságot, kiválóságot, pedig a
kortársba beletartozik a cigány zenésztől a giccsfestőig mindenki. A kortárs szó
számomra legalább olyan ostobaság, mint a modern szó. Mit fognak majd mondani
száz-kétszáz év múlva a modernre? Ám visszatérve az eredeti kérdéshez: hajdanán
én is készítettem nonfigurális ábrákat, ám ezek elkészülte után egyfajta
ürességet éreztem, és hamar rádöbbentem, hogy a teljességet az alakokban találom
meg. Ráadásul szerintem a szobrok – legalábbis a köztereken állók – célja, hogy
humanizálják a környezetüket, erre pedig a nonfiguratív ábrák egyszerűen
képtelenek. Mert ha belegondolunk, főként a figurális szobrok mellett állnak meg
az emberek, készítenek el egy fotót, és teszik el azt emlékbe.
Szeretjük azt gondolni,
hogy sokan vagyunk a Földön, ám valójában mégsem annyira sokan. Nem tudhatjuk,
mi lesz az emberiség sorsa. Éppen ezért engem kifejezetten az emberi mivoltunk
érdekel, társaink gesztusait figyelem, és tulajdonképpen ez az, amiért nem
érdekel a nonfiguralitás. Mindig is úgy véltem, hogy a művészet nem egy
evolúciós folyamat. Nem egyfajta fejlődési pálya, amelynek végén eljutunk
például a gömbig, és elértük a célunkat. Olyan ez mint a szerelem: senki sem
állíthatja azt, hogy ötszáz évvel ezelőtt kevésbé tudtak szeretni, vagy
szerelmesek lenni, mint ma, 2018-ban. Meggyőződésem, hogy a művészetet nem
kitalálni kell, hanem folytatni.
Mitől lesz jó egy szobor?
Ez egy nagyon jó kérdés.
Azt hiszem, elsősorban a szobrásztól. Szükséges, hogy kellően diszponált
állapotban támadjon egy jó ötlete. Az sem utolsó szempont, hogy találkozzon a
megrendelő és a művész elképzelése. Bár sokan gondolják úgy, de nincs abban
semmi megalázó, vagy a művészi szabadság ellen való, ha a mecénás – aki lehet az
állam, egy város vagy magánszemély – azt mondja, hogy kérem, ebben vagy abban
kellene gondolkodni. Ám talán még ezeknél is fontosabb, hogy egy költeményhez
hasonlóan a szobor is érzelmeket alakítson ki a szemlélőben, gondolkodásra
késztesse, hasson rá.
Mit jelent Önnek a szobrászat?
Nekem ez olyan fontos mint
a család, a párkapcsolat, a hit vagy a vallás. Ezek életem legmeghatározóbb
aspektusai. Mondhatnám röviden: nőket akartam szeretni és szép szobrokat
készíteni. Igyekeztem maradandót alkotni, amellyel – a műfaj adta keretek
között – másoknak is örömet tudok szerezni. A szobrászat egy önálló kifejezési
forma, nekem pedig egy óriási ablak a világra, az alkotásaimban, a szobrok
nyelvén szeretném elmondani mindazt, amelyet a költők a líra eszközével tesznek
meg, a véleményünket a világunkról, magunkról, egymásról.
/megjelent a
MÚLT-KOR
2018-as karácsonyi
számában/

