Mindvégig közöttünk...

†CZINE MIHÁLY
Úgy méltó és igazságos, hogy
az esztendőt lezárván ismét megidézzük az immár 11 éve életre hívott Pedagógus
Műhelyünk névadójának, Czine Mihálynak az alakját. Ezúttal a felvidéki írót,
tanárembert, Máté Lászlót hívjuk segítségül. Legyenek az ő szavai az őszinte
emlékezés laudáló sorai! A tisztelgés cikke megjelent 2019. tavaszán a
Felvidék.ma portálon.
/Czine Mihály
Pedagógus Műhely Szerkesztőség/
***
„Kilencven évvel ezelőtt
született a magyar irodalomtörténészek daliás egyénisége, aki a magyar irodalom
értékeinek újszerű bemutatásával, s annak nemzetformáló szerepével emberközelbe
hozta a költőket-írókat alkotásaikkal együtt, növelve ezzel az irodalom
népszerűségét és az olvasók táborát.
Czine Mihály korának egyik
legjelentősebb szellemi egyénisége volt, ahol megjelent szálfatermetével,
ahogyan magához ölelte barátait, ismerőseit, és tartott a hallgatóságot
katartikus magasságokba emelő emlékezetes előadásokat. Mindezekkel együtt
rendkívüli jelenség volt. Más korban népvezér lehetett volna, egy késői Dózsa,
akinek a szavára szabadcsapatokba sorakozik az őt követő sereg.
1929. április 5-én született
Nyírmeggyesen Czine Zsigmond juhász és Görög Terézia tizedik gyermekeként.
Hároméves, amikor Hodászra költöznek, itt kezd iskolába járni, Nyírbátorban
polgári iskolát végez, Nyíregyházán tanítóképzőt. Több más tehetséges népi
származású fiatallal együtt a budapesti Eötvös Kollégium lakója lesz,
generációja a „fényes szellők” sodrásába kerül, amely egy újabb oktalan háború
után is önbizalommal lát hozzá az ország demokratikus újjáépítéséhez. 1952-ben
az Eötvös Loránd Tudományegyetemen magyar-történelem szakon végez, az MTA
Irodalomtörténeti Intézetének munkatársa lesz, 1964-től pedig az ELTE Magyar
Irodalomtörténeti Tanszékén tanít.
Czine Mihály egyéniségének
formálói a család, kedves tanítói-tanárai, és a szülőföld (Szatmár) olyan neves
költője és írója, mint Ady Endre és Móricz Zsigmond, akik a magyar ugar elleni
harcukban a 20. századi modern magyar irodalom talpköveit rakták le.
Számára az Ady által
megfogalmazott Mit ér az ember, ha magyar? volt egész életében a zsinórmérték,
Móricz pedig a magyarság és emberség megtestesítőjeként példát és jövőt
jelentett.
Móriczról írta kandidátusi
értekezését, de utána is több könyvben, tanulmányban foglalta össze életének és
munkásságának a részleteit.
Az 1956-os forradalom és
szabadságharc vízválasztó lett számára és generációja részére egyaránt. A
forradalom leverése után felkínálják neki az újjászervezett párt tagságát
(MSZMP), amit azzal hárít el, hogy nem lehet egy olyan pártnak a tagja, amely
írókat zár börtönbe (Déry Tibor, Zelk Zoltán, Háy Gyula). 1958-ban pedig, amikor
párthatározat születik a népi írók mozgalmának az elmarasztalásáról, Czine
Mihály a kádári kultúrideológia nagymoguljának, Aczél Györgynek a jelenlétében
élesen ellenezte azt, hibás döntésnek nevezte, így az akkori három T-s
pártideológiából (támogat, tűr, tilt) neki az utóbbi kettő lett életének
meghatározója. Nevéhez az ellenzékiség bélyege társult; nacionalistának,
narodnyiknak kikiáltva őt. Következtek a hatalom retorziói: késleltették
nagydoktori védését, egyetemi tanári kinevezését, akadémiai tagságát, több
megyéből kitiltották(!), könyveinek a kiadását hátráltatták, álhíreket
terjesztettek róla, hogy demonstrációt szervez, pedig ő mindig az egyenes beszéd
híve volt: ami írásban nem jelenhetett meg, azt szóban mondta el.
Czine egész életét
végigkíséri Móricz Zsigmond kritikai realista szellemisége, általa jutott el a
népi irodalomhoz. A népi írók mozgalmát a nemzeti örökség folytatásának
tartotta, legjelesebb képviselőivel – Illyés Gyula, Németh László, Veres Péter,
Tamási Áron – személyes kapcsolatban állt, könyvet írt mozgalmukról. Többükről
monográfiát tervezett írni, de nem mindet sikerült megvalósítania. Személyesen
támogatta a huszadik század második felében induló új generációt, amelyet olyan
nevek fémjeleztek, mint Nagy László, Juhász Ferenc, Simon István, Csoóri Sándor,
Sánta Ferenc, később Utassy József, de volt tanítványai, Nagy Gáspár, Balázs
József is érezték biztató odafigyelését.
Czine Mihályt az egyenes
tartás és a nem hajló derék jellemezték. Egyetemi katedrája mellé egy utazó
katedrát teremtett, az irodalomnépszerűsítés személyes hitelét, amelyre
kultúrházakban, könyvtárakban, rendhagyó irodalmi órákon, szakszervezeti
klubtalálkozókon és más közösségi alkalmakkor került sor. Amolyan
vándorprédikátorként, garabonciásként vitte, terjesztette a magyar irodalom
értékeit, hirdette annak közösségformáló erejét; ötvözve a tudományt művészi
(szépírói) erényekkel.
A határon kívüli magyar
irodalmak szószólója – nagykövete volt. Elsőként fogalmazta meg – a kettős
kötődés szirénhangja ellenében! –, hogy ezek az alkotások elsődlegesen a magyar
irodalom részei, és mindent meg kell tenni betagosításukért és
megismertetésükért a magyar olvasóközönséggel.
Ez persze más utat jelentett
a mákonyos nagy internacionalista összeborulás időszakában, nem csoda, hogy az
1963-ban megírt tanulmánya az erdélyi magyar irodalomról csak jóval később
jelenhetett meg. Személyes kapcsolatai az erdélyi irodalom jelentős
képviselőivel, Koós Károllyal, Balogh Edgárral, Sütő Andrással, Bözödi
Györggyel, Farkas Árpáddal, és másokkal része volt annak az elképzelésének, hogy
egységes családba fogja ezeket az alkotókat, de ugyanúgy a vajdaságiakat, Csuka
Zoltánt, Herceg Jánost, Csépe Imrét, Gion Nándort, vagy a Kárpátaljáról Kovács
Vilmost, Vári Fábián Lászlót, Dupka Györgyöt, Balla D. Károlyt.
A (cseh)szlovákiai magyar
irodalom megismerésében jó útmutatónak bizonyult Móricz, akit a sarlósok és az
„újarcú magyarok” fiataljainak a dicsérete miatt otthon hazaárulással és
kommunistázással gyaláztak, majd Fábry Zoltán, akit Stószon többször is
felkeresett. Magam is igazolhatom, hogy Fábry Zoltán is ismerte Czine Mihály
fáradozásait a kisebbségi magyar irodalmak népszerűsítéséért, többek között
amikor magyartanárok társaságában látogattuk meg, elutasította, hogy magáról
beszéljen, erre az általa legelhivatottabbat, Czine Mihályt kérte fel. De ott
volt a fiatalok emlékezetes nyári tábori összesereglésén Kéménden, Őrsújfaluban,
Somodiban. Ha ő tartott előadást, akkor a tábor agóráján mindenki ott volt, nem
maradt senki a sátorban. A tábortűz mellett pedig népdalénekléssel folytatódott
az együttlét, Czine tanár úr a Lovamat kötöttem… című népdal mellett hosszú
népdalfolyammal folytatta a vetélkedőt a jelenlévőkkel. Persze, ehhez bor is
szükségeltetett. Amíg Márai Sándor a somlói rizlinget emelte irodalmi
magasságba, Czine Mihály a csopaki olaszrizlinget.
Nehéz volna Szlovákiában
tett látogatásainak helyszíneit sorba venni, csak a szűkebb régiónkban
megfordult Rozsnyón, Szilicén, Tornagörgőn, Tornaújfaluban, Somodiban, Szepsiben,
Buzitán, Stószon, Kassán, Magyarbődön…
Czine Mihály figyelme
kiterjedt a nyugati diaszpórában élő magyar közösségek irodalmára is, nyolc
alkalommal járt az Egyesült Államokban. Látogatásai nyomán megsokszorozódott a
magyar könyvrendelések sora, a magyar családok igyekeztek gyermekeiket
eljuttatni magyarországi nyelvi táborokba. Az Anyanyelvi Konferencia létrehívói
közé tartozott; a rendszerváltás időszakában a Magyarok Világszövetségében tölt
be különböző tisztségeket, annak alelnöke, rövid ideig elnöke is volt. Szomorú
csalódása volt életének, hogy a ténsurak elvakult gyűlölködői lekommunistázták
őt, aki sohasem volt egyik pártnak sem a tagja. Ennek ellenére a
Világszövetségnek fontos szerepet szánt a világ magyarjainak
összekovácsolásában, sajnos, hogy annak a vezetése törpék és hiteltelenek kezébe
került, ami napjainkig tart, és ezért nem tölti be a neki szánt küldetést.
Czine Mihályt az
állambiztonság megfigyeltette, telefonját lehallgatták, postáját ellenőrizték. A
szomszédos országok belbiztonságai besúgókat állítottak rá, ő ennek a tudatában
volt, meg is jegyezte: "Ha azt írják jelentéseikben, amit elmondok, azért nem
kapnak dicséretet, mert nincs benne semmi felforgató…"
1999. januárjában halt meg,
húsz évvel ezelőtt. Pótolhatatlan űr támadt utána. Életének párja, Erzsébet
asszony a családdal és a Petőfi Irodalmi Múzeummal együtt Czine Mihály-díjat
alapított, amelynek odaítélésére először 2005-ben került sor, de Erzsébet
asszony halála óta (2013) a díj odaítélése szünetel.
Ilyen különleges tehetsége
nemzetünknek évszázadokként csak egyszer születik, aki Tanár Úrként, sokak Czine
Miskájaként fáradhatatlanul vitte a világ magyar közösségeibe Ady üzenetét: ”A
magyarság szükség és érték az emberiség és az emberiség csillagokhoz vezető útja
számára!”
/Máté László/