
„… csak a szeretet tehet csodát.”
A szeretet és a
csoda két különös szavunk, fogalmunk. Mindkettő megfoghatatlan, ésszel nem
mérhető, de lélekkel és befogadó szívvel igen. Embervoltunk meghatározója a
szeretet megélése és a csodákban való hitünk ereje. Talán nem véletlen, hogy
több mint kettőezer évvel ezelőtt "abból a jászolból, amiből minden utolsó
szalmaszál való" /Nagy Gáspártól kölcsönözve a szót/ együtt született meg a
szeretet és a csoda a kisded Jézus alakjában Megváltóként közénk jőve.
A vallását gyakorló vagy
éppen nem hívő, de magát keresztény gyökerűnek érző, magát az európai kultúrához
tartozónak vélő ember életét mindvégig meghatározza a szeretet és a csoda
misztériuma. Az, hogy ezt mennyire tudatosan éli meg, egyáltalán felfogja-e, az
az egyén lelkének, értelmének, érzelmeinek a gondja (mércéje). Fogalmazhatnánk a
mai divatos megengedő kifejezéssel: magánügye.
Mert mi is a szeretet? Az
egyik leggyakrabban használt szavunk, ami ma is rejtély. Könnyen lehet, hogy a
szeretetről többet írtak, mint bármi másról, mégis felfoghatatlan. Tudjuk, hogy
a szeretet szerves része az emberi életnek, hogy szükségünk van rá, hogy jó
legyen a közérzetünk, de nem létezik olyan varázsszer, amely segítene
megtalálnunk. Nekünk kell magunkban felfedeznünk azt, sokszor nem is rövid úton. Azt azonban minden ember
érzi, hogy létének, ember voltának az alapja: szeretni és szeretve lenni.
A teremtés csodájában hívő
ember számára ez az alap-premissza, ami egyértelműen jelzi, hogy Isten a
saját képmására alkotott bennünket: azaz szeretetre és jóságra, a csodák
felismerésére, azoknak az erejében bízva leélni az életünket.
A szeretet teszi lehetővé
számunkra, hogy beleéljük magunkat egy másik ember helyébe, hogy egy másik ember
beleélje magát a miénkbe. Azaz a szeretet – adni és kapni, elfogadni és
odanyújtani. Felismerni, hogy kinek,
mikor és hogyan van rám szüksége. Ugyanakkor meglátni a felénk kinyújtott segítő
kezet, erőt meríteni a biztató mosolyból, vagy csak egy félénken kiejtett kedves
szóból.
Mindehhez azonban szükséges
a mindennapi csodákat is meglátni! Csodaként és nem véletlenként megélni a
körülöttünk lévő természet változásait, észrevenni azok szépségeit. Megérezni
egy tavaszi ragyogó tavi sétán a Mindenség illatát, a hosszú útjukról visszatérő
újra megszólaló madarak énekében a Teremtés csodáját, az Élet célját és
értelmét. Embertársaink arcán a felragyogó örömöt vagy éppen a gondokat jelző
ráncokat. Azokban osztozni vagy a magunk csekély csodatévő módján enyhíteni,
eloszlatni a borút.
Aki nem képes ezeket
meglátni, meghallani, átérezni, nos, annak az élete szürke, egyhangú,
mindennapi, sőt iszonyú lesz. Annak Babits Mihály sorait idézhetem:
"Nem
szánom én az ostobát,
kinek
üres a mennyek boltja:
ki méltó
látni a csodát
az a
csodát magában hordja."
/Babits Mihály: Babona,
varázs/
Látványos, nagy csodák
nincsenek, sőt óvakodjunk attól, hogy ezt elhitessék velünk!
A látványos „nagy csodák”
valószínűleg szemfényvesztések, pillanatnyi kábulatok, nem jelentenek testi-lelki
tisztulást, nem határozzák meg a sorsunkat. (Múló talmi fények azok.) Sokkal
inkább meghatározzák azt a szeretteink, barátaink, ”jóembereink” csodákban bízó
szeretete, apró figyelmességei, érettünk való cselekedetei, olykor aggodalmai.
Ki ne élte volna át gyermekként vagy már felnőtt szülőként, amikor a
betegágyánál a föléje hajló édesanyja szeretete a csodáért, a gyógyulásért
fohászkodik. Ilyen fohász szakadt ki a háborúk során az itthon maradottak
lelkéből, amely képes volt megóvni a sebesülteket, visszahozni a foglyokat.
Mert ez a fohász mindig
meghallgattatik, hisz a felszakadó sóhaj, ama első, a betlehemi szeretetből és a
csoda elfogadásából ered. Ezt, a mindenkori - több mint kétezer évvel
ezelőtt megszületett - lélekemelő erős hitet a szeretetben és a csodában,
megerősödést a kettő együttes erejében kívánjuk a Szenteste ragyogásához
Olvasóinknak és minden jóakaratú embernek!
Áldott karácsonyt!
/Czine Mihály
Pedagógus Műhely/