"Jogos, hogy aki
tudja helyét,
Azt elfoglalni
törekedjék.”
/Székely
János/

SZEPTEMBERI SZOLGÁLATOS
KEZEK
Szeptemberben, Mihály
havában - az őszi számvetés mellett - szinte mindenki az iskolára is gondol.
Nincs család, aki ne lenne érdekelt az iskolai tanévkezdés nagy izgalmaiban.
Óvodától a felsőfokú tanulmányaink befejezéséig közel húsz évet töltünk azon
közösségekben, ahol az eredendő cél, hogy a „szolgálatos kezek” jellemünket,
egyéniségünket alakítsák, csiszolják, tudásunknak az alapjait lerakják, majd
évről évre bővítsék.
Nem kis idő ez az
életünkben, ezért nagyon fontos, milyen környezetben, milyen közösségekben
töltjük ezt az időt. Töltjük vagy töltődünk életünk első/meghatározó
esztendeiben? Vajon mitől függ, hogy iskoláink meghatározóak lesznek-e későbbi
sorsunkban, vagy feledhető, netán nyomasztó emlékű múlttá zsugorodnak az
iskolapadot koptató évek? Voltak-e meghatározó tanáraink, akikre 50-60 év
távlatából is példaként emlékezünk, akiknek egyénisége nem halványult a múló idő
tükrében sem?
Mondhatnánk, mindez
szerencse kérdése. Szerencse, hogy hová születtünk, melyik iskola fogadott be
bennünket, merre irányított a későbbiekben. A szerencse azonban nem más, mint a
Sorsunk, amit valójában mi vezetünk, alakítunk, ha van hozzá kellő bátorságunk,
de főképp ama irányító és szorgos kezek, amelyekbe kapaszkodhatunk. A szűkebb
családunk mellett ők a különböző iskoláink tanítói, tanárai, jó igazgatói. (Az
utóbbiak akkor voltak jók, ha „csak” a hírüket ismertük, nevüket tiszteltük, és
megtisztelve éreztük magunkat, ha kezet nyújtott, azaz felnézhettünk rá).
Mindezeken elgondolkodva,
elképzeltem a mindenki által vágyott iskolát. Pontosítanék, nem az ideált, a
mindenkori iskola égi mását, hanem olyan iskolákat, amelyekben nekem is volt
szerencsém diákként, később tanárként jó néhány tanévet eltöltenem.
Természetesen nem egy iskolára gondolok, hanem a meghatározó tantárgyakra,
a felejthetetlen tanórákra, a meghatározó tanárokra, a bátor és egyenes gerincű
professzoraimra, vagy éppen azokra a volt kollégáimra és iskolaigazgatókra, akik
vállalták a tudás és emberség átadásának feladatát, az egyszerűnek tűnő pedagógiai követelmény
megtartását és szigorú megtartatását.
Az tény, hogy az ember
egyéniségét, jellemét, értékítéletét a legszűkebb családjától kapja. Amit ott él
meg, amit a szüleitől, testvéreitől lát, az lesz a mérce számára. Ezt az
értékrendet, mércét kell a jó iskolának nem csupán megtartania, hanem egyre
feljebb és feljebb emelnie. Ebben a nem kis feladatban van meghatározó szerepe a
tanárembernek, a tantestületnek, annak a közösségnek, amelyet „alma maternek”
neveztek deákul szóló művelt eleink.
Ahhoz, hogy az iskola alma
materré váljon, alapfeltétel, hogy a falai között hivatásuk iránt elkötelezett
tanítók, tanárok „dolgozzanak”. Olyan emberekre, akik a tudományukat a
legmagasabb szinten ismerik, mindeközben bennük van az olthatatlan vágy: ezt a
tudományt átadni, megosztani. Mindehhez társulnia kell a gyermekek, a
tanítványok szeretetének.
Amilyen egy iskola tantestületének szellemisége,
elvárásai, értékrendje, olyan lesz az iskola
- mai divatos szóval - „image”-a.
Nehéz kihívás ez, különösen a 21. század eleji félreértett liberalizmus korában.
A Székely Jánostól
kölcsönzött idézet szellemében, a tanári pálya választása - mint sok másik is -
egyértelműen bizonyos kiválasztottságot, sajátos hivatásérzet felismerését, az
élet végéig tartó helytállást, az örök példamutatást követeli attól a fiataltól,
aki az iskolát, a gyermeki/mindenkori diáki lelkek és agyak szeretően szigorú
bővítőjévé szegődik, és vállalja azt. Innen nézve, a legnehezebb, de legszebb
hivatás, hisz az emberformálás már-már a Teremtő munkájához hasonlatos, amire ha nem is
születni kell, de mindenképp sokat kell érte tanulni, munkálódni.
Minden tanárembernek azzal
a felelősséggel kell belépnie napról napra a tantermekbe, hogy életeket bíztak
rá. Diplomája átvételekor az esküjében megfogadta - majd az iskolában a szülők
azzal a feladattal bízták meg, - hogy
értelmes gondolatokkal, tudományával
lenyűgözi a tanítványait, megtanítja őket az okos és értelmes gondolkodásra, a
logikus és érthető érvelésre, beléjük oltja az új ismeretek megismerésének
igényét. Saját példájával az igényességet, a rendet, a pontosságot, az
alkalomhoz illő viselkedést, az adott szó becsületét, az egymás, a család, az
ország, a haza iránti tisztességes kiállást sugallja. Nem valami "happy"
hangulatot áraszt maga körül, tévesen elhitetve, hogy az élet nem kihívások
sorozata; sokkal inkább fegyelmet és figyelmet igényel minden szavával,
tettével. Mindezt csak pontos, a tanítványok előtt is ismert
követelményrendszerrel lehet elérni. Nem könnyű munka, de eredményt hoz, ha nem
is rövid idő alatt. A cipész, a sebészorvos, a kőműves, ha nem jól végzi a
munkáját, a következmény szinte azonnali: a cipőtalp leválik, a beteg nem
gyógyul meg, a ház fala kidől. A tanárember munkája a jövőnek szól. Tíz-húsz
esztendő múltán lesz igazi visszacsatolása a katedrán eltöltött éveiről, a
munkája hasznosságáról. Az iskola image-a is ennek függvényében formálódik,
csiszolódik, patinásodik - vagy éppen kopik.
Ha egy iskolának olyan
tanárai vannak évtizedeken át, akiknek a tanítványai büszkén viszik tovább a
tőlük tanultakat, emlékeikben hálásan őrzik a szigorú szavakat, a sokszor soknak
és nehéznek tartott házi feladatok emlékét, akkor még a falusi osztatlan iskola
is évszázados ALMA MATERRÉ nemesedik.
Gyorsan változó világunkban
is a biztos érték:
a fejünkben lévő tudás, a kezünkben lévő
képesség, a lelkünkbe oltott jóra való törekvés.
Ezeket az értékeket a szüleinken túl az iskoláinktól, tanárainktól, a bennünket
fölnevelő példaképeinktől kell, hogy megkapjuk. Nem a digitális világ - ahonnan
ugyan minden elérhető -, hanem a tanítóink/tanáraink emberi tartása,
megjelenése, szigorú következetessége révén ismerjük meg a saját képességeinket
is. Ha szerencsénk van (a Sors úgy rendeli), éppen az ő segítségükkel, az ő
szolgálatos kezük révén találjuk meg a helyünket az életben, ahol mi magunk is
kiteljesíthetjük a megszerezett tudásunkat, azaz éppen az ő általuk elindított
úton élhetünk értelmes életet.
Most, szeptember végén -
túl a tanévkezdés izgalmain - ezekkel a számot vető gondolatokkal kívánunk
minden ”Szolgálatos Kezű” Pedagógus Kollégának, Diáknak, Szülőnek szeretettel és
jó kedvvel végzendő munkát, eredményekkel gazdagodó, az emlékekben megőrződő
2019/2020-as tanévet!
/Czine
Mihály Pedagógus Műhely/