MÚLTIDÉZŐ II.
Kolozsváron állították fel a magyar unitárius egyház alapítójának, Dávid
Ferencnek első, egész
alakos szobrát...

Az igazságot kutató püspök
2019 augusztusában avatták
fel Dávid Ferenc püspök (1520?—1579) első egész alakos szobrát, Gergely Zoltán
alkotását. A Magyar Unitárius Egyház alapítójának szülővárosában, Kolozsváron
állított emléket. Dávid Ferenc eddig legismertebb ábrázolása Körösfői-Kriesch
Aladár A tordai országgyűlés című festménye, de hiteles portré nem maradt fenn a
több mint négy évszázaddal ezelőtt élt egyházfőről.
– Az unitáriusok másfél
évszázados álma válik valóra azáltal, hogy Kolozsváron, szülővárosában állít
szobrot egyházalapító első püspökének, Dávid Ferencnek – mondta lapunknak Rácz
Norbert Zsolt, a Kolozsvár-belvárosi Unitárius Egyházközség lelkésze. Úgy véli,
a belvárosi unitárius templom és a János Zsigmond Unitárius Kollégium között
elhelyezett szobor művészi és szimbolikus jellegével egyaránt gazdagítja a
kincses várost. Hozzátette: vannak ugyan kisebb méretű alkotások, amelyek a
vallásalapító püspököt ábrázolják, de méltó, hogy végre egy egész alakos
szoborral is tisztelegjenek az emléke előtt. Az egyház saját területén hozott
létre egy kis teret a műalkotásnak.
Dávid Ferenc (születési
nevén Franz Hertel) élete, sorsa és karaktere egyaránt hordoz valami sajátos
drámaiságot. Egy kiválasztott ember. Karizmatikus – mondanánk leegyszerűsítve,
ha kortársunk lenne. Több mint négy évszázad távlatából pedig szinte legendának
tűnhet: még a születési idejét sem ismerjük, három felekezet is a püspökévé
választotta, nevéhez fűződik a vallásgyakorlás szabadságának hirdetése, azonban
épp a hite miatt került életfogytiglani fogságba.
1545 és 1551 között
Wittenbergben tanult, hazatérve pedig katolikus plébános lett. Különös megértési
vágy munkált benne, kételyek és kérdések gyötörhették, és a Szentírástól remélt
válaszokat. Akkorra már több úton is elindult a keresztény egyház
megreformálása, nemcsak teológusok között, hanem széles körben volt napi
beszédtéma a hitviták körüli érvelések értékelése. Válaszkeresése során Dávid
Ferenc plébános is csatlakozott a lutheránusokhoz, lelkész lett, majd püspök.
Később a helvét ág válaszait tartotta igazabbnak, csatlakozott a
reformátusokhoz, és a püspökük lett. 1555-től Kolozsvár főlelkészeként, majd
János Zsigmond erdélyi fejedelem udvari prédikátoraként tevékenykedett. Ekkortól
kezdett antitrinitárius nézeteket vallani. Főként neki és a fejedelem
támogatásának köszönhető, hogy Erdély a vallásszabadság jelképe lett, ugyanis
először itt foglalták törvénybe a szabad vallásgyakorlást biztosító határozatot.
A tordai országgyűlés már
1568 januárjában kimondta: „A prédikátorok minden helyen hirdessék az
evangéliumot mindenki az ő értelme szerint; és a közösség ha elfogadja, jó, ha
nem pedig senkit ne kényszerítsenek arra amit lelke el nem fogad; de mindenki
olyan prédikátort tarthasson, amelyik neki tetszik. Ezért senki az elöljárók
közül, se mások a prédikátorokat ne bántsák, a vallásáért senkit ne
szidalmazzanak, az előbbi szabályok szerint. Nem engedtetik meg senkinek, hogy a
tanításért bárkit is büntessenek vagy fenyegessenek, mert a hit Isten ajándéka,
ez hallásból van, a hallás pedig Isten Igéje által.”
János Zsigmond halála után
azonban az 1572. évi marosvásárhelyi országgyűlést követően érvénybe lépett az
újabb hitújítások tilalma. Ez alapján Báthory Kristóf fejedelem 1579-ben perbe
fogta Dávid Ferencet. A Magyar Unitárius Egyház alapítóját életfogytiglani
fogságra ítélték, és a dévai várbörtön foglyaként halt meg. Halálára az első
nyilvános megemlékezést csak háromszáz év múlva, 1879-ben a székelykeresztúri
zsinat alkalmával tarthatták meg. 1998-tól azonban az Országos Dávid Ferenc
Ifjúsági Egylet évente emlékzarándoklatot szervez Déva várába.
Nem tudni, hogyan nézett ki
Dávid Ferenc, mert nem maradt róla hiteles ábrázolás. Körösfői-Kriesch Aladár
(1863–1920) A tordai országgyűlés című festményén látható ugyan a püspök alakja,
de a festő valójában az idősödő Liszt Ferencről mintázta a vallásalapító
portréját. Amikor az egyház szoborpályázatot írt ki, nem volt elvárás, hogy
bármi módon viszonyuljanak az ismertté vált korábbi ábrázolásokhoz.
A szakemberekből álló
bizottság Gergely Zoltán szobrászművész pályázatát választotta ki. „Nem
hitbeszédet kellett írjak” – válaszolta a szobrászművész az erdélyi Krónika
lapnak arra a kérdésre, hogy csíki katolikusként nem okozott-e gondot másik
felekezet szellemiségébe helyezkedni. Korábban ő készítette el Szász Domokos
református püspök és Márton Áron római katolikus püspök gyulafehérvári szobrát,
szarkofágját is. „Számomra Dávid Ferenc dinamikus, szellemiségében az
igazságot, a meg nem alkuvást kereső ember. Ezt a fajta dinamizmust mindenképp
szerettem volna kifejezésre juttatni, ezért ez nem statikus szobor, hanem egy
megmozduló, lépő ember” – mondta a Krónikának.
A Gergely Zoltán által
ábrázolt Dávid Ferenc a bal kezében könyvet tart, jobbját pedig kinyilatkoztató,
megszólító tartással nyújtja felénk. A 2,65 méter magas bronzszobor egy 90
centiméteres andezittalapzaton áll – jelképesen – a templom és az iskola között.
/Bonczidai
Éva/