"Úgy érezte, a siker korrumpál..."

SZÉKELY JÁNOS-NAPOK
A NEMZETI SZÍNHÁZBAN ÉS A PESTI
VIGADÓBAN
Miért felejtettük el a
Caligula helytartója
című, nagy sikerű dráma
íróját, Székely Jánost, aki költőként is kivételeset alkotott? Mit gondolt a
világról és benne az emberről? Elek Tibor irodalomtörténésszel, a Gyulai
Várszínház igazgatójával, a Székely János-napok szervezőjével beszélgettünk.
– Székely János erdélyi költő, író nevét
legfeljebb a drámáiról ismeri a színházba járó közönség, pedig költészete és
prózája is figyelemre méltó. Ön hogyan talált rá és mi ragadta meg a
művészetében?
– Debreceni egyetemista
koromban, a 80-as évek közepén, Görömbei András óráin találkoztam először a
nevével és a műveivel. Már akkor olvastam A nyugati hadtest novelláit és a
Caligula helytartója című drámáját. Ezért is tartom elképesztőnek, hogy
napjainkban el lehet úgy végezni egyetemi magyar szakot, hogy nem is hallanak
Székelyről a diákok. Engem korán magával ragadott az okossága, az etikai
érzékenysége, az illúziótlansága, az egyéni és a közösségi létezés alapkérdései
iránti fogékonysága.
– A költőről írt monográfiájában beszámol egy
érdekes jelenségről, amelyet Székely-felejtésnek nevez. Miért feledték el az
egykor ismert és népszerű erdélyi költőt? Vagy akár úgy is kérdezhetném, hogy
mért nem lett belőle egy Kányádi Sándor?
– Az elmúlt évtizedek
divatos költői irányai és a kánongyártók szempontjából ő egy meghaladott,
konzervatív esztétika szellemében írta a verseit. A költőt talán azért is
feledték el, mert a 70-es évek elején tulajdonképpen lezáruló költészete
érintetlen mindattól, ami a magyar lírafejlődésben épp azoktól az évektől kezdve
lezajlott. Székely a maga költői világát az 50-es, 60-as években a klasszikus
modernség világirodalmi és magyar irodalmi hagyományaira építve, az egyidejű
mitikus és éncentrikus világteljesség vonzásában hozta létre.
– A róla szóló Wikipédia-szócikkben az
olvasható, hogy 1990 után a neve többször szóba került a József Attila-, illetve
a Kossuth-díj-jelöléskor, de mindent megtett, hogy ne kapja meg egyiket se.
Miért?
– Így volt, és azért
történhetett így, mert úgy gondolta, hogy a díjak, a sikerek korrumpálják a
szerzőt.
– Milyen témák jellemzők a drámáira, milyen
erkölcsi kérdéseket vet fel bennük? A romániai diktatúrában az irodalom a
közösséghez is szólt. Mit üzent velük?
– A közönség mindig
mindenben kereste a saját sorsára rímelő helyzeteket, sorokat. Székelyt is az
egyén és a történelem, az egyén és a hatalom viszonyát faggató jellegzetes
kelet-közép-európai problematikák foglalkoztatták, mint annyi más kortársát, de
ő az értelmes cselekvés esélyei iránt kételyeket támasztó műveivel
elgondolkodtatni, elbizonytalanítani, az illuzórikus magatartás-lehetőségekből
kiábrándítani igyekezett az olvasóit, nézőit. Az emberi lét lényegére, a
lehetetlen körülmények között embernek maradás lehetőségeire kérdeztek rá a
darabjai.
– Van, aki úgy értékelte, hogy Székely János
nem is költészetet művelt, hanem költészetbe burkolt filozófiát. Erről mit
gondol?
– Ezt túlzásnak vélem, de
az biztos, hogy a gondolati, filozofikus lírában nem túl gazdag magyar irodalom
egyik kincsesbányája lehetne Székely lírai életműve, még azzal együtt is, hogy a
filozofikus gondolatmenet esetenként a versszerűség rovására érvényesül. Az
újabb és újabb irodalmi divatok fényében látszólag eljárt az idő e költészet
fölött, klasszicizáló karakterével, gondolati mélységével és formai
igényességével tüntető versvilágának legsikerültebb alkotásai valójában éppúgy
újra és újra elővehetők, mint a mestereié, Babitsé, Kosztolányié, Szabédi
Lászlóé, Szabó Lőrincé, Rilkéé.
A verseiben is
megnyilvánuló, a világgal, embertársaival, de önmagával szemben is könnytelen
illúziótlansága pedig mindannyiunk számára kijózanító lehet. A Székely
János-napokra Én és a világ címmel egy olyan versösszeállítást készítettem most,
amely Henn János marosvásárhelyi színművész kiváló előadásában leginkább erre
hívja fel a figyelmet.
– A valódi világ című kötetében nem a
bölcsészeti filozófiai irányból, hanem természettudományi alapon próbálja
értelmezni a világot, a valóságot.
– Székely János próza- és
esszéíróként is a legnagyobbak közé tartozik. A valódi világ egy filozófiai
észjárással megáldott, nagy filozófiai műveltségű író esszégyűjteményeként
olvasható leginkább, ez az összefoglaló fő művének is tekinthető. Szerinte a
gondolkodásunkban megjelenő világ nem a valódi világ, hanem annak csak egy
emberi vonásokkal felruházott, illúziókkal teli, racionalizált gondolati
modellje. A társadalom működését egy alapvető természeti törvényre vezeti
vissza. A társadalmi egyensúly autonóm egyedek versengéséből alakul ki. Ennek
célja a természet parancsát követve minél kedvezőbb feltételek teremtése a saját
génállomány fennmaradásához. A társadalmi dominanciaharc eredménye a társadalom
hierarchikus szerkezete és a hatalom, amely a hierarchiában elfoglalt helyet
fejezi ki.
– Székely János volt a 70-es, 80-as évek
legtöbbet játszott szerzője a Gyulai Várszínházban: öt darabot mutattak be a
műveiből ebben az időszakban. Hogyan válhatott egy erdélyi szerző ilyen
sikeressé a korabeli Magyarországon, és hogyan, miért kötődik olyannyira
Gyulához?
– Romániában,
Erdélyben egy idő után már nem lehetett játszani a darabjait. A Gyulai
Várszínháznak viszont a Kádár-kori Magyarországon egyfajta szelepszerepet
engedélyeztek, olyan darabokat is bemutathattak itt, amelyeket Budapesten nem. A
közösségi ügyek, a nemzeti sorskérdések iránt érzékeny Sík Ferenc, a színház
művészeti vezetője pedig élt is a lehetőséggel. Ma már, évtizedekkel a
kelet-európai diktatúrák bukása után kevésbé halljuk ki Székely János
darabjaiból azokat a korhoz szóló aktuálpolitikai üzeneteket, amelyekre a 70-es,
80-as évek olvasója és nézője különösen fogékony volt. Ugyanakkor jobban
felfigyelhetünk az általános emberi létkérdéseket modellező alaphelyzeteikre, az
örök érvényű kérdésfelvetéseikre és válaszkísérleteikre, például az ember és
hatalom nem feltétlenül politikai, de mindenképpen morális problémákkal terhelt
viszonyát feldolgozó darabok érvényessége mindaddig tart, amíg lesz hatalom és
annak kiszolgáltatott ember.
/Pataki
Tamás/