MÚLTIDÉZŐ...

Adalékok a „kollektivizálás hátteréhez”
/Történelmi
lecke nem csak fiúknak 2019 tavaszán/
Pünkösd havában, amikor a
szántó-vető ember aggodalommal tekint az égre, vizsgáló szemmel nézi a földet,
hisz az esztendő kenyerének sorsa most dől el, időszerűnek érezzük e sajátos
gondolatsor és kutatás eredményét megosztani.
A 21. század elejének
embere egészen másképp látja a világot, közvetlen környezetét, másképp éli az
életét, mint akár a nagyszülei. Nem állítanám, hogy oly sokat ment előre a
világ, és ez lenne a változás oka. Egy emberöltővel korábban (kb. 30 évvel
ezelőtt, a rendszerváltoztatásunk idején) az óhajtott nyugati életmódhoz való
tartozásunk első jeleiként éltük meg a hatalmas bevásárlóközpontok gombaszerű
szaporodását hazánkban. Örülhettünk, hogy paradicsomot és cseresznyét de még
földiepret akár a karácsonyi asztalra is tehetünk, mert mindig, szinte minden
időben minden zöldség/gyümölcs megvásárolható. A háziasszonynak már nem kell a
baromfival sem bajlódnia, tálcán, lefóliázva azt a részét veszi meg az áhított
csirkének, amit elkészíteni szeretne. Hol van már az az idő, amikor a csirkének
„csak” két combja volt, és azt természetesen a gyermekek kapták a vasárnapi
ebédnél. Ma már természetesen a többi hozzávalót is a közeli „nagyáruházban”
vásárolja be szinte mindenki.
De ez nem csupán a
nagyvárosokban alakult így. A legkisebb településen is áthaladva, azt
láthatjuk: virágos, gyepes porták, az udvarokon legfeljebb egy-két kutya jelenti
az állatokat. Kapirgáló csirkék, ékesen ébresztő kakasok, a patakon úszkáló
kacsák , libák, netán az ólakban röfögő malackák már nem tartoznak a mai falvak
világához.
Ugyanakkor gyakran csalódva
ízlelgetjük ezeket, a csak nevükben hasonlító ételeket, és megállapítjuk, nem
olyan, mint a nagypapa által termesztett vagy az út mellett vadon termő
gyermekkori gyümölcs, a nagymama rántottcsirkéjéről nem is beszélve. De miért
alakult így még hazánkban is, a 21.századi Magyarországon is? Az a vidéki ember
(ahol a föld és még a szerszámok is meglennének a felmenőktől) sem akar
gazdálkodni azon a magyar földön, ami évszázadokon keresztül fél Európát látta
el jó minőségű hússal, gabonával, zöldséggel. Ennek a földnek a lakói mostanra
eljutottak oda, virágoskertet, gyepet csinálnak a ház körül. Őseiktől megszokott
életmódjukat feladva, elmennek valamiféle betanított, beosztott munkásembernek a
legközelebbi nagyobb településre, majd hazatérve leülnek a Tv, a számítógép elé,
legfeljebb hetente lenyírják a füvet. (Nem kaszálják, nyírják!)
Gyökerei vannak ennek az
életmód-változásnak. Az a magyar ember, akinek évezreden keresztül a föld volt a
mindene, abban mérte a saját és a családja biztonságát, ma még konyhakertet sem
kíván művelés alá venni (tisztelet a kivételnek). A gyökerek a második
világháború utáni szovjet mintájú erőszakos kollektivizáláshoz vezetnek.
Amikor az egyetlen holdacskát, tehénkét és a maga igavonó erejét is feláldozni
kész vidéki embereket, a magukat, családjukat ellátó parasztgazdákat erőszakkal kényszerítették be a termelőszövetkezetekbe. Amikor a „közös” eszméjére
hivatkozva elvették a célját és értelmét a vidéki magyar emberek életének. Az
1950-es évek erőszakos kényszerítési, kegyetlenkedései olyan súlyos rombolást
végeztek a falvak lakóinak lelkében, hogy lassan, 70 esztendő távlata után sem
érzik már magukénak a falusi gazdálkodás lehetőségeit, a hajdani „parasztgazdák”
önállóságának büszkeségét.
Ezeket a gyökereket tárta
fel tanulmányában Nagy Netta, amelyből néhány tanulságos, megdöbbentő részletet
azzal a céllal osztunk meg, hogy a mai emberek is lássák - jó esetben, ne csak
történelemórákon hallják - milyen kegyetlenül indult az a bizonyos „emberarcú
szocializmus” vidéken, amelynek hatásait ma is érezzük, csak éppen nem ismerjük
a hátteret.
A sokszor idézett Sütő
András-i mondat ebben az esetben is legyen vezérlőnk: ”A múltjából kiforgatott
ember hályogos szemmel néz a jövő felé.”
Ezzel a nyitott - hályog
nélküli - szemmel olvassuk és lássuk a hiteles történeteket!
/Szerkesztők/
***
Szembeszegülő parasztok a homokhátsági falvakban a kollektivizálás
kezdetén
/részletek/
A paraszti társadalom
felszámolásához a kommunista hatalom változatos módszereket alkalmazott, amelyek
között a paraszti gazdaságokra rótt kötelező terménybeszolgáltatási rendszer az
egyik leghatékonyabb eszköznek bizonyult a Rákosi-rendszer végéig.
Egy üllési 13 holdas
parasztgazdánál 1955 februárjában jelentek meg a begyűjtési megbízottak rendőri
kísérettel, hogy az elszámoltató bizottság által előzőleg lefoglalt terményeket
transzferálják, azonban R. I. és felesége a kamrát bezárták előlük. Amikor az
istállóba akartak menni, hogy a lefoglalt borjút elvigyék R. I-né az ólajtóba
állt és ezt megakadályozta: „R. I-né mellbe vágta Pintér Istvánt. Kucsera
József kirendelt rendőr sietett a segítségére, megfogta R-né karját, mire az
sikongatni kezdett, hogy nővel szembeni erőszakot alkalmaznak. Ennek hatása
alatt Pintér István eltekintett a további hivatalos lépésektől és ismét
dolgavégezetlenül távozott a tanyáról.” A házaspárt hatósági közeg elleni
erőszakkal vádolták, kiegészítve azzal, hogy nem gazdálkodtak megfelelően,
igazolva ezzel a transzferálás jogosságát. R. I-nét 10 hónap börtönre, férjét 4
hónap börtönre ítélték.
*
Az egykori 80 holdas, 72
éves üllési gazda menye, R. L.-né a vádirat szerint vasvillával állt az istálló
ajtajába, hogy a lefoglalt ökrök elvitelét megakadályozza. „Amikor a villát a
bizottság egyik tagja elvette tőle, kézbe vett egy másikat, amikor azt is
elvették tőle és félreállították, akkor sem engedte az ökröket elvezetni,
megfogta a kötőszárat, annyira hogy fizikai erővel kellett eltávolítani és a
lefoglalt jószágok elszállítását biztosítani.” R. L-nét 1 év börtönre
ítélték.
Ebben az ügyben első fokon
a többi családtagra, sőt még a szomszédra is súlyos börtönbüntetést szabtak ki.
Bűnük az volt, hogy a végrehajtók megérkezésekor a helyszínen voltak, és amikor
azok a zsákokat a kocsira pakolták, R. L. és testvére a zsákokat lehúzták, és
kiöntögették a gabonát. /…/
A szankcióknak azonban nem
mindig volt visszatartó ereje. A kilencgyermekes, kuláknak nyilvánított
középkorú gazdálkodó már nem tudott alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.
Sorstragédiaként élte meg az eseményeket, magatartásában a végső elkeseredésből
táplálkozó lázadás, az őt ért igazságtalanságért járó revans szerzés
munkálkodott. /…/
A hatalom által
megfélemlített paraszti társadalom tisztában volt a rendszerellenes
megnyilvánulások veszélyeivel. Az elszenvedett sérelmek, zaklatások azonban
mégsem hagyták nyugodni az egyént. Az indulatokat nem sikerült mindig
visszafogni, és ez sokszor szóban és tettekben is kifejezésre jutott. Bár a
Rákosi-korszak kikiáltott ellenségei a kulákok voltak, a parasztság többi rétege
is pórul jár, ha kritizálta a rendszert, esetleg valamely konkrét sérelme miatt
szembefordult a helyi káderekkel. A bíróságok parasztok ellen is sok esetben
folytattak eljárást népi demokratikus államrend elleni izgatás bűntette miatt,
és sok esetben használta ezt a vádat a pártállam a falusi társadalom egyéb
ellenségesnek kikiáltott csoportjai, pl. iparos- és kereskedő kulákok
üldözéséhez. A népi demokratikus államrend, vagy annak alapintézménye ellen
izgatott az, aki az ÁVH-ra, az MDP-re és általában a kommunistákra, Rákosira,
vagy Sztálinra, a Szovjetunióra, a helyi párt, vagy helyi állami vezetőkre, a
begyűjtési rendszerre, a közellátásra, a földosztásra, bármilyen negatív
megjegyzést tett, vagy utalt a rendszerváltozásra, azt a múlt rendszerhez, vagy
a nyugati világhoz hasonlította, továbbá kritizálta a termelőszövetkezeti
csoportokat. /…/
A kollektivizálás első
hullámában 1948-1949 között a homokhátsági településeken is létrejöttek az első
termelőszövetkezeti csoportok, többnyire I. és III. típusú tszcs-k, általában
20-30 taggal, 100-200 holdas területen szegényparasztok részvételével. Üllésen
1952-ben kísérletet tettek az I. típusú Béke tszcs III. típusúvá alakítására, de
ez a tagság ellenállása miatt meghiúsult, és az egyik gazdálkodó bebörtönzésével
végződött. A 3 holdas szegényparaszti származású Soós Elemér sem kerülhette el a
bíróságot, aki így összegezte a tsz-ről való véleményét:
„Idehallgassanak
emberek, én hosszú ideig a Szovjetunióban jártam, mint fogoly, és dolgoztam a
kolhozokban, jól tudom mit jelent több norma és kevesebb főzelék. És azóta, ha
10 embert látok egy csoportban, hát menekülök onnan, mert inkább főbelövöm
magamat, minthogy a tszcs-be belépjek.”
*
Nem ismert, hogy mi lett a
kimenetele a csengelei V. P. ügyének, aki 1955 augusztusában a
földműves-szövetkezet italmérő helyiségében ittasan azt a kijelentést tette,
hogy a zsebében lévő karikásostorral fogja kizavarni Csengeléről az összes
kommunistát, és: „Ha nem ette volna ide a fene a téeszelnököt, akkor Csengelén
még ma sem volna termelőszövetkezet”.
*
Az egyénileg gazdálkodó
birtokos parasztság útjában állt a szocialista berendezkedésnek. A hatalom
szemében a konfrontációt vállaló, tulajdonos parasztokból álló helyi társadalom,
több értelemben autonóm, önállóságra, önellátásra, önszerveződésre képes
társadalmi tömb volt, mely ellenállási góccá tudott válni. /…/
A magyar társadalom és
gazdaság kollektivizálása a paraszti társadalom részéről komoly ellenállásba
ütközött. Bár a társadalom struktúrájának átalakítása a Rákosi-korszakban
megkezdődött, az 1956-os forradalom után a homokvidék parasztsága bízott az
egyéni gazdálkodás jövőjében, a begyűjtés eltörlését követően kimutathatóan
növekedett a paraszti gazdálkodási kedv. A kádári hatalom azonban 1960-1961
között az egyéni gazdálkodók zömét ezen a vidéken is a termelőszövetkezetekbe
kényszerítette, és azok a rejtett és nyílt túlélési módszerek, melyek a
Rákosi-rendszerben megoldást kínáltak, a kollektivizálás utolsó szakaszában
kudarcot vallottak.
/Nagy
Netta/
* * *
Nos, ezek voltak azok a
gyökerek, előzmények, amelyek kialakították azt a sajátoséletmód-átrendeződést,
amelyet Andrásfaly Bertalan pontosan így látott, lát ma is:
„Ma
Magyarországon az emberek 68 százaléka városban él. Ez húsz év múlva 76
százalékra növekszik.
Ma már a vidéki emberek
sem művelnek földet, az arány tehát még rosszabb. Az ember és a természet
kapcsolata szükségszerű, az ettől megfosztott, urbanizált népesség emiatt
szaporodik nehezen. De nem a természet szépsége, esztétikája a fontos, hanem az,
ahogyan használjuk. A régi parasztság törődött a természeti környezetével, nem
hagyta elpusztulni, hanem folyamatosan megújította.
A pillanatnyi haszonért űzött gazdálkodás
tönkreteszi a jövőt.”
A jövő érdekében – látva a
múltat - talán még nem késő tenni, visszaadni a vidéki/falusi egyéni
gazdálkodás rangját, ezzel is hozzájárulva a nemzeti értékeink - a jövőnk -
megőrzéséhez.