
TÖRÖK ENDRE
LÉLEK ÉS EGYENSÚLY
Elképzelni sem tudjuk, mi
minden történhet még azután, ami már megtörtént. Rémületet kelt, milyen nehezen
lehet valamit is kezdeni a bukottság látványával, amit századunkban az emberben
rejlő bestiális akarat rázúdított a világra. Szétmorzsolta az egyént, elvette
tőle önmagát, méghozzá úgy, mintha éppen a bestialitás „felvétele” jelentené a
megfelelést emberi mivoltával. Végzetes helyzetbe hozta az ember történetét, aki
inkább gyönyörködik a bukottságában, semmint ellenáll neki, miközben látszatra
felülmúlni próbálja azt. Különböző eszméket kitervelve a maga erejéből gondolja
meghaladni vereségeit, emberi igazságosztásként, s ezáltal csak fokozza a
bukottságot. Ember ember felett nem ítélkezhet ugyanis a maga történelmi
rögeszméi szerint, egyszerűen nem áll jogában, mivel ez a jog csak az erőszaknak
ad engedményt, az erőszak pedig éppen hogy ellentmond az igazságosságnak. Az
erőszak a bukottság kérkedő jegye. S mivel a 20. század embere az erőszak
embere, csak önmagát fokozza a bukottságában, s mennél inkább fokozza, annál
tovább kerül attól, hogy az igazságnak éljen.
A MÁNIÁKUS EMBER
Ez az ember gondolja azt,
hogy erőszakkal a világban egyensúlyt lehet teremteni, és egyensúlyt lehet
létrehozni az egyénben is. Az akarat bukottságát hordja magában attól a
képzettől indíttatva, hogy minden az emberen múlik, mindenért maga tartozik
magának számadással, s ennek következtében nincs és nem is lehet felelősségre
vonás egy magasabb akarat által. A mániákus ember: az önhittség embere, azé a
kisiklott tudaté, mely szerint az ember képes a világ feletti uralomra önnön
eltökéltsége révén, s hogy ez az uralom kizárólag az eltökéltség mértékétől
függ. Ez távolról sem csupán társadalmi kérdés, sőt mondhatni egyáltalán nem az.
E tekintetben, mivel korunk története jószerivel az összeesküvések története, a
politikai önkény és az önkényes szabadság rendje között nincsen akkora eltérés,
mint ahogyan gondolni szokás. Ebben is, amabban is a világ feletti uralom
mániákus légköre hat. A technikai forradalom, az információs „robbanás” ennek a
jogát sugallja, állítja előtérbe. Az egyikben az erőszak bűne a hivalkodásig
törekszik megfosztani az embert lelkiségétől, hogy maga alá gyűrje ezzel a
kifosztott emberrel együtt a világot. E célnak él, és ebbe bukik bele. Viszont a
másikban a dolgokba beleveszve tagadja meg lelke ügyét az ember. Hírnév,
dicsőség, siker, a tulajdon mértéktelen halmozása után sóvárogva
látszólagosságoknak adja alá az életét.
A mániákus ember: külső
ember. Az esetlegességek, az önbecsapás embere. Akaratának soha sincs vége:
mennél többet tud a világról, annál kevesebbet saját belső lényegéről, amelytől
elfordul, mert alig van hozzá köze, s ezáltal az önelvű ész csapdájában kerül.
Tudása, miközben uralomra tör, az uralom katasztrófája hordja: nincs erkölcsi
irányító elve, nincs minek a nevében joggal kezdjen valamit is az életével.
Magasabb elv nélkül a világ meghódításának nem lehet elegendő, az életet
felmagasztaló oka. A mániákus ember vagy az emberiséget akarja „megszerezni”
történelmi erőszakkal, vagy a dolgokat egy rejtett, az anyagi érdektől vezérelt
erőszak bevonásával. Feladatának a világ intézményesítését gondolja így vagy
úgy, a brutalitás nyílt vagy burkolt formáival. Mindent meg akar kapni, de soha
nincsen nyugalma, mert valamikor valami mindig hiányzik. Mindent nem lehet
megszerezni. Így a kielégülést folyvást felváltja a hiány érzése, a váltakozás
pedig szakadatlan folyamat, mindig előhozza az akarat halálát. Márpedig ha az
életet nem tételezi másnak, mint az akarat folytonos kielégítésének, a bukás
fenyegetése sötétlik felette, még ha e fenyegetést nem fogja is fel teljes
mivoltában, mert képtelen belenyugodni akarata végességébe. A mániákus ember
végül is: komikus ember. Szörnyűségében az, akkor is, ha a diktatúra
erőszakának, akkor is, ha technikai hatalmával az okosság erőszakának embere.
Mert: „Isten haragja eléri az égből az embereknek minden istentelenségét és
gonoszságát, akik az igazságot elnyomják igazságtalansággal. Ami ugyanis
megtudható Istenről, az világos előttünk, maga Isten tette számunkra
nyilvánvalóvá. Mert ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a
világ teremtése óta műveiből következtethetünk. Nincs hát mentségük, mert
fölismerték Istent, mégsem dicsőítették Istenként, nem adtak neki hálát, hanem
belevesztek okoskodásaikba, és érteni nem akaró szívük elhomályosult. Kérkedtek
bölcsességükkel és oktalanná váltak” (Róm 1,18-22).
A REFLEKTÁLÓ EMBER
A mániákus ember vagy
tagadja vagy számon kívül hagyja Istent. Semmilyen függést nem óhajt elismerni,
és magát gondolja Istennek, mintha ez kijárna neki. De az akarat bukása, amely
mind a történelemben, mind személyes életében láthatólag kivédhetetlen
tapasztalat, ennek a lehetetlenségét állítja elé. A lehetetlenséget mégsem
akarja tudomásul venni, ezért is komikus lény, miközben története, századunk
történeteként elsősorban, merő iszonyat. E helyzet megfeleléseként, a világon a
maga nevében uralkodni kívánó ember mellett, éppen a külső létezés tragikumából
következően korunk másik, valójában neurotikus jelensége az önmagával, belső
életével, személyiségéért az önlétével gyötrődő egyén. Élete hangsúlyát tekintve
a világgal szemben magamagába fordul. A reflektáló ember: belső ember. Mégis
hasonlít a mániákus emberre: szintén rögeszme rabja. Magát akarja birtokolni, a
hatalmat önmaga felett, csak éppen védekezésként egy másfajta szemlélettel, a
világ mint komédia ellenében. Önmagára irányuló okoskodásával, minthogy semmire
sem jut, végül is tragikus lény, a mániákusság másik oldala: szándéka ellenére a
világ komikuma mögött saját életét elérhetetlen titoknak, kelepcébe csalva
látja. Intellektuális körforgásban él, s bár tud és kíván is tudni Istenről, ez
a körforgás nem engedi igazán közel a lelki lényegéhez. A mániákus ember aktív
és terjeszkedő a világban, a reflektáló ember passzív és depresszióra hajló,
saját külön életébe vonul anélkül, hogy képes lenne ténylegesen állítani
önmagát. Visszavontsága az önmagában való otthontalanságot hordja, miközben az
otthonosságot akarja, éspedig a körülményektől szabadon, önmagában. A mániákus
ember abban a képzelgésben él, hogy tudja, kicsoda. A reflektáló ember nem tudja
ezt, vagyis az a célja, hogy elérje önmagát. Önkényessége folytán az egyik nem
jut, nem juthat el az emberi létezés végső érvényességéig, míg a másik a
tanácstalansága miatt nem juthat el: élete értelmének állítása és tagadása
között nem tud választani. Hol erre, hol amarra fordul, és ez kifejleszti benne
az önelvesztés vágyát is, meg azt is, hogy állandó félelemben éljen éppen az
önelvesztés csábításaként, az önpusztítástól. Mégis, a reflektáló embernek,
mivelhogy hiányzik belőle az akarat önhittsége, belső köze van a lelkéhez, és
ezért igazabb lény a mániákus embernél, aki legfőként az anyagban hisz, mármint
abban, hogy az anyagi világ, egyáltalán a földi élet ügye az ön-akaratú emberre
tartozik. A reflektáló ember szenvedő lény. Szenved a lelkétől, mert hiányzik
belőle a ráhagyatkozás a kegyelemre. Igazán nem bízik benne, miközben sejti,
hogy van kegyelem. A mániákus ember nem szenved transzcendens értelemben: nincs
köze a felettes valósághoz. Márpedig a lélek szenvedése vagy e valóság felé
vezet, vagy eltávolít tőle, s e kettősség az, ami a reflektáló embert válságból
válságba taszítja. A kimentés és az elveszettség közé dobva mintegy felkelti
benne a hazátlanság érzését, azt a rettenetes kételyt, hogy nincs segítség, vagy
ha van is, nem fogja megkapni azt, hiába könyörög érette. Hol a hite, hol a
hitetlensége kerekedik felül, ütközik és kavarog benne, hol merő ürességbe
hanyatlik, amelyben talán leginkább megnyugvást talál. De ez a megnyugvás
legfeljebb pillanatnyi, mivel tudatát az akaratával – szerencsés esetben –
kikapcsolhatja ugyan, de a meggyötört lelkét aligha. A mániákus ember nappali
lény, a nappal a hatalom, az emberek és a dolgok feletti győzelem mámorának
ideje, mígnem elérkezik számára, amire ritkán, ha gondolt, és amitől senki sem
szabadulhat: az esendőség „beavatkozása”, az akarat éjszakája. Viszont a
reflektáló ember éjszakai ember. A fenyegettetés legkivált éjszaka támadja meg,
mivel mély köze van a halálhoz, amelyet többnyire csupáncsak örök éjszakának
gondol, és ezáltal elfogja a rettegés. A külső élet körülményeivel szemben mégis
szívesebben hagyatkozik az éjszakáira. Élete nem világnak szánt élet, hanem a
halálnak, amelytől nem tud megszabadulni tudata, a rettenetes szörny által.
Vágyakozik a fényre, a megszabadulásra, de a megszabadulásban való hitét
korlátozzák rámért és jobbára váratlanul feltörő szorongásai. Valamit
mindenesetre sokkal jobban ért, mint a mániákus ember: akarat által nem
legyőzni, meghódítani, beteljesíteni az életet, mert az csak romláshoz vezet. A
reflektáló ember azért vállalja végső esetben inkább az értelemben való
elbukást, vagyis azt, hogy hiába gondolkodik élete jelentősége felől, ez az
értelem nem ad számára választ, csak kétségbeesést.
A LÉLEK EMBERE
A bűnös akarat embere nem
tud és nem is kíván tudni a lelkéről, míg a bukott értelem embere szeretne
tudni, de nem képes neki átadni magát. Pedig csak az az élet, a fény, a
világosság hordozója, aki a Lélekre hallgat, mely benne rejtve lakozik, s melyet
földi dolgaként önmagában felszínre kell hoznia, hogy megfeleljen annak, amiért
van, Isten országa előkészítésének. Századunkban, amely a tömeghalál és a
tömegsír százada, a Lélek emberei nélkül az élet nem élte volna túl önmagát, még
ha oly kevesen vannak is. Általuk látszik igazolva ugyanis, hogy az emberi
nemnek magasabb célja és értelme van: „Tágas a kapu és széles az út, amely a
romlásba visz – sokan bemennek rajta. Szűk a kapu és kesekény az út, amely az
életre vezet – kevesen vannak, akik megtalálják azt” (Mt 7,13). Ezek a kevesek
pedig, akik által az élet él, a Lélek által vezérelt egység és egyensúly
távlatát adják a világ elé. Megkapták annak a tudását, hogy mi a fontos, mi a
fontosabb és mi a legfontosabb. És bennük minden a legfontosabbnak találja meg a
helyét. A mániákus elem megtisztultságában küldetésként jelentkezik, hívásként
az Ország felé, erővel, de nem erőszakkal, mivel küldetése nincs lelki
bizonyosság és e bizonyosság nincs erő nélkül. A küldetés ereje pedig alázatból
származik. Áldozat az élőkért példa gyanánt és személyes érdek nélkül, mintegy
Isten megnyilvánulásának jeleként. De az egyensúly embere nemcsak a mániákus
földiséget változtatja magas értékké, hanem az öngyötrő, személyes értelmet is.
A kinyilatkoztatás értelmének mint legfensőbb értelemnek az eligazítása szerint
igyekszik élni a világban: a megismerésben az univerzum egyensúlyát látva képes
felfogna saját egyensúlyának okát vagy legalábbis a lehetőségét, és törekszik is
feléje, mégpedig önszántából, abban a tudatban, hogy az isteni kegyelem az
embert megajándékozta a végső igazsággal. „Van köztetek bölcs és értelmes ember?
Tegyen magatartásával bizonyságot róla, hogy mindent bölcs szelídséggel tesz.
Ellenben ha keserű irigység és önzés van szívetekben, ne dicsekedjetek és ne
hazudjatok az igazsággal ellentétben. Ez a bölcsesség ugyanis nem felülről
származik, hanem földi, érzéki, sátáni. Mert ahol önzés honol, ott zűrzavar van
és mindenféle hitványság. A felülről származó bölcsesség először is tiszta,
aztán békeszerető, méltányos, engedékeny, irgalom tölti el és gazdag termést
hoz, nem részrehajló, nem képmutató. Az igazság gyümölcsét békében vetik el azok
számára, akik békét teremtenek” (Jak 3,13). A Lélek embere, szemben korunk
elfajult emberével, aki magának akarja magát, mindig a másik emberért van és nem
ellene. Nem magamagában hányódik, mikét a reflektáló értelem, hanem a másik
emberben valósítja meg önmagát. A lelkek egyesítésének embere. Hatalma: erő,
értelme: bölcsesség, mely „felülről származik”, lelke: a másokban életre keltett
eltökéltség a hitben, amelyben maga is erősebbé válik azáltal, hogy saját
akaratát felfüggesztve teszi erőssé másokban azt. A Lélek emberében tehát van
valami, ami a földért van, de több, mint földiség: egyensúly az emberben ugyanis
csak az akarat, az értelem és a lélek egysége révén lehetséges, amelyben az
akaratnak a lélek ad erkölcsi célt, az értelemnek szellemi irányt, magát pedig
Istennek ajánlja. Isten szándékának, hogy a világ ne essen a gonosz martalékául,
hanem a felébredt embernek legyen.