ÉLETSORSOK

MARÓTH MIKLÓS
Széchenyi-díjas magyar klasszika-filológus, orientalista
Budapesten, 1943. február
5-én született a mai magyar tudományos élet egyik meghatározó egyénisége, aki
valószínű ma legtöbbet tud az oly sokat emlegetett iszlámról, hisz ez a
kutatási területe már fél évszázada.
Magyar Corvin-lánccal
kitüntetett egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, 2008-tól
2014-ig alelnöke. 1992 és 1999 között a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Bölcsészettudományi Kar dékánja.
Ki is ő, a ma is aktívan
szereplő kutató, filozófus, ha kell külpolitikai tanácsadó?
1961-ben érettségizett a
Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban.
1962-ben felvették az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar arab–latin–görög szakára,
ahol 1967-ben szerzett tanári diplomát.
Közben 1964 és 1965 között
a Bagdadi Állami Egyetem hallgatója volt. 1969 és 1972 között az ELTE
asszirológia kiegészítő szakát végezte, illetve 1973 és 1974 között a Bécsi
Egyetemen tanult. Egyetemi doktori disszertációját 1970-ben védte meg. Első
diplomájának megszerzése után az MTA Könyvtára munkatársa volt. 1970-ben az
MTA–ELTE Ókortudományi Tanszéki Kutatócsoportjának munkatársa, majd később
tudományos tanácsadója lett. 1988-ban a csoport vezetőjévé nevezték ki. Itt
többek között szótárszerkesztéssel foglalkozott.

1975-ben védte meg a
nyelvtudományok kandidátusi, 1988-ban akadémiai doktori értekezését. Az MTA
Ókortudományi és az Orientalisztikai Bizottságainak lett tagja.
1979-ben a Szovjet
Tudományos Akadémia Keletkutató Intézetének Leningrádi Részlegének külső
munkatársa, valamint 1987-ben a Harvard Egyetem vendégkutatója volt.
1991-ben kezdte
megszervezni a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karát,
melynek alapító dékánja, illetve a latin tanszék vezetője lett 1992-ben. Dékáni
tisztségét 1999-ig töltötte be.
1995-ben megválasztották a
Magyar Tudományos Akadémia levelező, 2004-ben rendes tagjává. Az MTA
Klasszika-Filológiai Bizottság elnöki tisztével is megbízták. 1999 és 2008
között a Nyelv- és Irodalomtudományi Osztály elnökhelyettese volt, majd 2008-ban
az Akadémia társadalomtudományi alelnökévé választották. Ezt a tisztséget
2014-ig töltötte be. Ezenkívül a londoni Európai Akadémia tagja, majd elnökségi
tagja is lett.
2007-ben az Union
Académique Internationale elnökévé választották. Az Acta Antiqua című tudományos
szakfolyóirat főszerkesztőjeként is dolgozik.

Kutatási területe az ókori
görög és keleti művelődés határterületi kérdései, ezen belül a filozófia.
Nevéhez fűződik a berlini Trufan-gyűjtemény több szír kéziratának kiadása,
illetve Közép-Ázsia történeti földrajzának számos vitás kérdésének tisztázása.
Tudományos munkássága
mellett ma is aktívan részt vesz az ismeretterjesztésben, az események
aktualitásának magyarázatában.
A vele készült beszélgetés
is ezt bizonyítja.
/Szerk./
*
* *
„Olyan nem lehetséges,
hogy a sariát bevezetjük, az egyházi törvényeket pedig nem.”
MI, EURÓPAIAK, TÚLZOTTAN TOLERÁNSAK VAGYUNK
"A kereszténységre a
keresztények jelentenek veszélyt, azzal, hogy nincs öntudatunk, holott
mindennapjainkat a keresztény hagyományaink határozzák meg" – mondta a
Magyar Időknek adott interjúban Maróth Miklós professzor. A Széchenyi-díjas,
Corvin-lánccal kitüntetett orientalista, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos
Akadémia volt alelnöke, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem alapító dékánja arról
is beszélt, hogy az iszlám bizonyos értelemben a mi magunk gyengesége miatt
fenyeget bennünket.
Európában nem csak az
államot és az egyházat választották el, hanem sajnálatos módon az államot és a
vallást is. És bizony vannak olyan szellemi irányzatok, amelyek azon fáradoznak,
hogy a vallásos életet háttérbe szorítsák, hogy a keresztény hagyomány teljesen
eltűnjön, kivétel ez alól talán csak az iszlám, amelynek láthatóan nem ezt a
sorsot szánják. A vallás visszaszorulása a nyugati kultúrkörben egyébként sem
egyenes vonalú trend, a fogyasztói társadalommal szemben a hiteles
létkeresésben a vallás újra egyre fontosabb szerepet kap. Ma is igaz, hogy nem a
civilizációk adják a vallásokat, hanem fordítva, a vallások adják a civilizációk
alapját.
– Említette az iszlámot.
Ön szerint valóban veszélyt jelent ez a vallás Európára?
– Az iszlám bizonyos
értelemben a mi magunk gyengesége miatt fenyeget bennünket. A muzulmánok nem
kérték tőlünk, hogy szüntessük be a karácsonyt, de mégis sokan vannak olyanok,
akik belülről, Európából kérik, sőt követelik, hogy ne ünnepeljük meg, mégpedig
a muzulmánok érzékenységére hivatkozva. Én többször voltam az arab világban, és
sosem merült fel bennük, hogy be kellene szüntetni a karácsonyt. Azt látom, hogy
akiknek a vallás elleni harc a céljuk, most találtak egy jó ürügyet, hogy a
keresztény hagyományok ellen harcolhassanak – a muzulmánok jelenlétére alapozva.
Mert itt vannak például a migrációs hullámmal érkező muzulmánok. Az ő életük
középpontjában a törvény áll, viszont ennek a folyamatnak köszönhetően muszáj
volt elkezdeniük kidolgozni a kisebbségben élő muzulmánokra vonatkozó
törvényeket, hiszen korábban nem kellett együtt élniük más vallású népekkel. Az
első komoly hullám a második világháború után indult el a kontinensre, amikor
muszlim vallású vendégmunkások áramoltak Európába, akik aztán a társadalmon
belül vallási kisebbséget képeztek. Az ő szabályaik szerint muzulmán csak
muzulmán országban élhet, és ha mégsem ott tartózkodik, akkor is csak
meghatározott céllal és ideig teheti ezt meg. Ilyen például a tanulási szándék
vagy éppen a gyógyítás, gyógyulás. Ha mégis marad, és úgy dönt, hogy nem megy
haza, akkor két feltétellel maradhat: ha a saríát be tudja tartani a nem muszlim
társadalomban, a másik pedig az, hogy térít.
– A Mekkából Medinába
menekülő Mohamed a vallási közösségét törzsi alapon szervezte meg; az ilyen
törzsi alapú törvény az iszlámban az egymás iránti végtelen szolidaritás vagy az
idegenekkel való szövetkezés tilalma a törzs tagjaival szemben. Felmerül bennem
kérdésként: ez azt jelenti, hogy az ilyen közösségben a más vallásúak idegen
testnek bizonyulnak és biztonsági kockázatot jelentenek?
– Mivel a muzulmánoknak
kötelességük Mohamed utánzása, az iszlám ezért egész történelme alatt hasonlóan
viselkedett a más vallásúakkal, mint Mohamed. A meghódított keresztény
területeken a muszlimok rátelepedtek a keresztényekre, akiknek adózniuk is
kellett, amiért nem követték az igaz hitet, az iszlámot. Valahányszor pedig
fölfordulás támadt a világban, a muszlimok mindig hazamentek, és jókora
vérengzést rendeztek valamelyik vallási kisebbség soraiban. Mivel azonban a
keresztényeket be tudták építeni saját társadalmukba, magukról azt az önképet
alakították ki, hogy toleránsak. Ez a kettősség – toleráns énkép és
keresztényüldözés – mindvégig benne van az iszlám történetében, és szép lassan a
keresztény közösségek felszámolásához vezet.
– Ez lenne a dzsihád?
– A dzsihádnak több
jelentése van, az egyik például az önmagunkkal való küzdelem. Az, hogy például
én a mindennapjaimat élem egy nem muszlim közösségben, az is dzsihád. A felfogás
szerint ugyanis így is terjeszti az iszlámot, mivel példát mutat. Nagyon
érdekes, hogy mi az ő integrációjukról beszélünk, de be kellene látni, hogy ők
akarnak bennünket integrálni. Ami nem azt jelenti, hogy meg akarják szüntetni az
ünnepeinket, ezt csak az európaiak feltételezik. A művelt muszlimok legitim
kisebbségként elismerik a kereszténységet, viszont van egy másik társaság,
amelyiknek gyenge az iszlámismerete, és mint minden valláson, ezen is alapul egy
kultúra, amelybe belefér az erőszakos térítés, de akár a gyilkosság is. Aztán a
maguk vallásos babonáival elkezdenek harcolni a keresztények ellen, amit otthon
nem tehetnének meg, mivel a vallási vezetőik féken tartanák őket. De itt nincs
vezetőjük, ezért történnek olyan szörnyűségek, mint amit az elmúlt években
tapasztalhattunk, például Kölnben. Ahonnét ők jöttek, ott bizony nem lennének
olyan toleránsak velük, mint itt, Európában.
– Az erőszak a kultúrájuk
része?
– Ez tévedés, hiszen
azokért a tettekért, amiért itt, Európában nem kell felelősséget vállalniuk,
otthon bizony börtönbe vágnák őket. Nemrégiben olvastam, hogy Franciaországban
azzal az indokkal mentettek fel egy muzulmán férfit, aki megerőszakolt egy nőt,
hogy azért nem követett el bűncselekményt, mert „ez a kultúrája része”, ők
másként bánnak a nőkkel. Ez egészen egyszerűen nem igaz.
– De más a törvényük, ők
a saríát tekintik önmagukra vonatkozó szabálynak.
– A saría muzulmán törvény
középpontjában két dolog áll: mi az, ami Istent illeti, és mi az, amit a
felebarátunknak meg tudunk tenni. Az Újszövetségben ugyanez van. Ez kánonjog,
nem jog. Olyan nincs, hogy a saríát bevezetjük, az egyházi törvényeket meg nem.
És akkor fura helyzet állna elő, ezt beláthatjuk. Akkor a jogállamnak vége
lenne.
– Gondolja, hogy vége
lehet az európai jogállamiságnak?
– Az beszédes, hogy a
németeknél megengedett, hogy a muzulmán férfiak több feleséggel éljenek, a
német állam katonásan fizet is a második, harmadik, negyedik feleség után is
járadékot, csak nem feleségként vannak bejelentve, hanem barátnőként. Holott ez
egyébként egy német férfi esetében bigámiának minősül. Egy muzulmánt egyetlen
percig sem érdekel, hogy mi érzékenyek vagyunk-e az ő kultúrája iránt. Ez csak
nekünk téma, miközben náluk alapvető elv a hittérítő szándék. Ha általánosabb
szintre emeljük ezt a kérdést, látni kell: Európában a jogok és a kötelességek
párban járnak. Viszont mi engedjük meg nekik azt, amiért a muzulmán országban
megköveznék őket.
– Pakisztánban úgy
tartják, ha valaki ismeri a próféta tanításait, de nem tiszteli, akkor
kigúnyolja Mohamedet, ami halálbüntetést von maga után. A pénzért pedig
feltételeket szabnak, például hogy a gyerekek muzulmán iskolába járjanak, a
felnőttek muzulmán külsőségeket vegyenek fel, a férfiak hordjanak szakállt, a
nők kendőt. Szaúd-Arábia és Törökország szinte versenyt fut a Balkánon,
egyre-másra jönnek létre a keresztények számára no-go zónák. Ilyen körülmények
között vajon mit kereshet abban a térségben Európa?
– A muzulmán felekezetek
megosztottsága komoly konfliktusokkal jár, de mind a síiták, mind a szunniták
egyetértenek abban, hogy a kereszténység egy veszélyes kisebbség. Ennek
ellenére, ha a kereszténység megmarad a Közel-Keleten, az azért lehetséges, mert
a muzulmánoknak egy csoportja valóban békés és toleráns, és próbálja az
együttélést megalapozni. Vannak tehát olyanok, akik tiszteletben tartják mások
értékeit, így a kereszténységet is, míg mások, akik be akarják törni a
templomablakokat, ők a szigorúbb irányzat hívei. De nem ágálnak, hogy vegyük le
a keresztet vagy hagyjuk el a vallásos ünnepeinket, de mivel megtesszük,
sikerélményük van, és ezek után természetesnek veszik és elvárják.
– A migránsáradattal
megérkezett az iszlám térhódítása is, külön közösségekkel, külön
törvénykezéssel. Állam az államban?
– A tömeges betelepedés az
igazán nagy probléma. Nekik ugyanis össze kell települniük, a nagyvárosi gettók
is ezért alakultak ki, nem azért, mert oda szorították őket, hanem mert egymás
társaságát keresik, hogy megteremtsék a muszlim élet rekvizitumait. Tévedés azt
hinni, hogy ez szociológiai probléma. Ez vallási probléma, mert a muzulmánok még
a hajvágást is szabályozzák. Európában így aztán már tényleg vannak olyan
területek, amelyekről nem tudjuk, hogy ott milyen törvények uralkodnak. Például
a családokban a becsületgyilkosságok ellen vajon mit tudunk tenni? Amikor
fiatalkorú késeli meg a nővérét? Kijátsszák az európai törvényeket.
– Azt szokták mondani,
hogy az iszlám békés vallás. Mégis a legtöbb terrorcselekményt muszlimok követik
el. Mit gondol, miért és hogyan radikalizálódnak ezek a csoportok?
– A második-harmadik
generációs betelepültek tapasztalatok szerint rosszabbak, mint azok, akik
elsőként érkeznek. Ezek az emberek bekerültek egy megvetett státusba, és sajnos
ilyen módon tör ki belőlük minden elfojtott frusztráció, hiszen azért van bennük
egy jókora adag felsőbbrendűségi érzés. Most egy gyökeres változás korszakát
éljük, visszavonhatatlanul. Európa elvesztette a kontrollját, nem tud uralkodni
a helyzeten, ez az elmúlt évtizedek eredménye. Bejött a kontinensre egy tömeg,
amelynek csak jogai vannak, kötelessége a befogadó országgal szemben nincsen.
– Nem hangzik túlságosan
biztatónak. Milyennek látja Magyarország és a keresztény Európa jövőjét?
– Nem
tudom megmondani, mi vár ránk. Magyarországon nagy gazdasági fejlődés van, de ha
nincs elég munkáskéz, pótolni kell. Ugyanígy kezdték a törökök is. Egy imám
mutatott rá arra, hogy ha Norvégiában megkérdezünk valakit, milyen nemzetiségű,
azt mondja: marokkói. Közben ott lapul a zsebében a norvég útlevél, élvezi az
ország juttatásait. Az előnyöket. Törökország még szekuláris állam volt, amikor
a németekkel megállapodtak a vendégmunkásexportról, az érintettek akkor magukra
nézve elfogadták a német törvényeket, később kilencven százalékuk már Erdogant
tartotta vezetőjének. Ráadásul a Németországban élő törökök még az otthoniaknál
is szélsőségesebbek. A kereszténységre a keresztények jelentenek veszélyt. Az,
hogy nincs öntudatunk, holott mindennapjainkat a keresztény hagyományaink
határozzák meg. Az, hogyan viszonyulunk a munkánkhoz, kötelességeinkhez. A
kereszténység a Római Birodalom terméke, mi római mentalitás szerint élünk,
római életideálunk van, akár hívők vagyunk, akár nem. Mi Róma örökösei vagyunk,
és ezt veszítjük el, ha nem vigyázunk.
/Jurák
Katalin/