Az 1848/49-es
forradalom idején mindenkinek magyarságtudata volt…

IDENTITÁSUNK EREJE
Az 1848/49-es esztendő
dicső magyar eseményeit nem elég ismételni és ismételni! 171 esztendő távlatából
is erőt, példát és mértéket adnak minden józanul gondolkodó honfitársunk számára
itt a Kárpát–medencében és szerte a nagyvilágban. Március idusa vízválasztó
magyarságunk tudatának megélésében! Ez az az ünnepünk, ami összeköt bennünket,
bárhol is éljünk a nagyvilágban. „Hogyan tartod ezt a napot, hogyan
ünnepelsz?” - megmondom ki vagy. Meghívnálak-e a szerény vacsoraasztalom
mellé egy jó beszélgetésre, vagy csak fogadnám a köszönésedet.
Miért? Azért, mert
1848. március 15. a független, modern parlamentáris Magyarország - amihez ma is
ragaszkodnunk kell - megszületésének napja. Az a tavasz eleji esős vásári nap,
és az azt követő küzdelmes másfél év, majd 1849 őszén a megtorlás borzalma és
megalázó kegyetlensége legalább egy évezredre kiegyenesítette minden magyar,
magát magyarnak valló ember gerincét. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc
idején a magyarságtudat minden más érzést, gondolatot felülírt. Ezért kell
minden évben megidéznünk emlékezéssel, méltó ünnepléssel, bölcs
beszélgetésekkel! Ezért álljon itt az alábbi gondolatsor/beszélgetés, amit –
mint mindig - tovább lehet gondolni, ezzel is erősítve a Székely Jánostól
származó bölcseletet: „A világ nem előre halad, hanem hátulról épül.”
Azaz nehéznek tűnő döntési helyzeteinkben nem kell mást tennünk, csak a múltunk
nagy eseményeiből erőt és példát merítenünk!
/ZE/
Megyeri Dávid beszélgetése Kásler Miklóssal
– Sokan panaszkodnak manapság, hogy a történelmi
változások felgyorsulnak, így nehéz követni őket. Holott már 1848 tavaszán olyan
tempóban követték egymást az események, ami talán még ma is szokatlan volna. Mi
volt ennek az oka ön szerint?
– A reformkor folyamata egy
olyan pontjához érkezett, amikor a legnagyobbaknak is úgy tűnt, hogy az
évtizedekig érlelt nemzeti program gyorsan átvihető, megvalósítható. Eközben
persze Bécs próbálta a vonzáskörébe vonni és udvarhűvé tenni az arisztokratákat,
ám a magyar nemesség döntő többsége, valamint a hazai főnemesség egyre nagyobb
része végig kitartott a honi polgárosodási folyamat mellett, és az ezeréves
alkotmány hagyományainak talaján állt. Ám az igazi vita mégis a császárhű –
szándékosan nem királyhűt mondok – s a magyar identitásához ragaszkodó, azt
mindenáron megőrző nemesség, ezen belül is a reformokat akarók és az azt
elutasítók között feszült. Érdekes megfigyelni, hogy az osztrákok a XVII.
században még a rendi jogok felszámolását szerették volna nálunk elérni. Majd
fordult a kocka, és az 1800-as években már éppen ezeknek a jogoknak a
fenntartására, konzerválására törekedtek. Mindkét esetben azon dolgoztak, hogy a
magyarság ne tudja kifejteni lehetséges készségeit, és a birodalomra veszélyesen
megerősödni.
– Általánosan használjuk a reformkor meghatározást, ám
nehéz eldönteni, mettől datálható ez a fellendülési periódus. Mi az igazság?
– Megoszlanak a vélemények
arról, hogy mikor kezdődött. Vannak, akik szerint már a bécsi magyar nemesi
testőrség megalakulásától, főleg a koronázást megtagadó, a magyar törvényekre
felesküdni nem hajlandó, emiatt jogszerű magyar királynak nem is tekinthető II.
József udvarában reformokra törekvő arisztokraták részvételével indult.
Megindult a gondolatok cseréje, az erjedési folyamat. Elindult a nyelvújítás.
Divatba jött a magyaros öltözködés, viselet. Arról váltottak szót egyre
gyakrabban magyarul, mit lehetne tenni a magyar nemzet előrelépéséért,
felvirágoztatására. Ez a folyamat haladt volna tovább, ám közbejött a francia
forradalom.
– Van olyan hiedelem, hogy a francia forradalom inkább még
lendített is minden reformon.
– A magyar nemességtől, a
magyar mentalitástól távol állt mindenfajta forradalmi, a jogszerűséget
nélkülöző megoldás, főleg a brutalitás. A történelem bizonyítja, hogy a
magyarság mindig csak békésen, törvényesen, a történelmi alkotmány keretein
belül akarta a változásokat. Reálisabb vélemény, hogy a napóleoni háborúk után,
1825-ben kezdődött a reformkor, hiszen ekkor hangzott el gróf Széchenyi István
nevezetes országgyűlési beszéde, amelyben felajánlotta birtokainak egyévi
bevételét a Magyar Tudós Társaság, a későbbi Akadémia létrehozására. Más nézet
az 1832–1836-os diétától vagy 1844-től, a magyar nyelv hivatalossá tételétől
számítja. Kétségtelen: ez utóbbi volt a kor legjelentősebb törvénye, amit 1848
előtt el lehetett érni.
– Éppen Széchenyi fellépése és átfogó mecénási tevékenysége
talán nem amellett szól, hogy a hazai arisztokrácia sem volt egységesen aulikus,
mert voltak, akik közülük részt vettek a magyarság felemelésében?
– Ez kétségkívül megfelel a
valóságnak. A napóleoni háborúk arra jók voltak ugyanis, hogy kinyitották a
világ megismerésének lehetőségét. Az arisztokraták és középnemesek közül sokan
eljutottak katonaként, majd magánúton Európa legkülönbözőbb helyeire
Németországtól Angliáig, s így a fejlettebb nyugati viszonyok ismeretében
felerősödhetett a párbeszéd a lehetséges megoldásokról. Széchenyi vagy báró
Wesselényi Miklós éppen ilyen utazásokon szereztek szellemi hátteret a hazai
reformtörekvéseikhez.
– Érdekes,
hogy a reformkor nagyjait sokan – a marxista történelemszemlélet utóhatásaként –
mindmáig egymással szemben próbálják definiálni.
– Távolról sem volt ez így,
hisz munkásságukkal éppen hogy kiegészítették egymást. Az első időkben Széchenyi
programja bizonyult a legkedvezőbbnek, aztán a gróf kicsit hátrébb húzódott, és
Kossuth Lajos, valamint Deák Ferenc ázsiója emelkedett. Az összes liberális
személyiség – akiket a mai rossz tapasztalatok miatt hitelesebb az akkori
szóhasználattal szabadelvűnek nevezni – megkísérelte megfogalmazni a maga újító
ideáit, reformelképzeléseit. Az esszenciát – némileg leegyszerűsítve a helyzetet
– Deák, a későbbi haza bölcse fogalmazta meg, és alkotmányos formába is öntötte.
Széchenyi mindent akart a népért, de kvázi a nép aktív közreműködése nélkül.
Kossuth szintén mindent akart a népnek, de mindent a nép által. Széchenyinek az
volt a véleménye, hogy ha hirtelen túl sok lehetőséghez jutnak az emberek, az
akár parasztháborúhoz is vezethet. Úgy lehet leírni a munkamegosztást, hogy
Széchenyi programja gazdasági volt, Kossuthé társadalmi, Deáké pedig jogi. Ezek
a tervek, programok elvbarátaik segítségével folyamatosan csiszolódtak,
kiegészítették a másikat, voltak különbségek a részletekben, vitáztak, de nagyra
értékelték egymást. Erre meg is volt minden okuk.
– Nem ez volt annak az úgynevezett nemzeti minimumnak az
előképe, amit a mai időkben sokan fájdalmasan hiányolnak?
– Még a fontosabb
külpolitikai kérdésekben is a legtöbben azonos nézeteket vallottak. Senki sem
akart kiszakadni a Habsburg Birodalmon belüli együttműködésből. Tehát reálisan
értékelték a diplomáciai, nagypolitikai lehetőségeket és a nemzetiségek
törekvéseit. Békében akarták az ezeréves magyar alkotmány teljességét
visszaállítani. Széchenyi és Wesselényi, de még Kossuth is érzékelték, hogy a
nemzetiségek időközben elkülönülő, önállósodási utakra tértek. A francia
forradalom óta a nacionalizmus eszméje vezető szerepet töltött be Európában, és
hatással volt a magyarországi nemzetiségekre is. Hangsúlyozni kell azonban, hogy
nálunk a hazafiúi érzés nem ment szélsőséges irányba, nem volt sovén, ezt a
magyar alkotmány és hagyomány kizárta. A Habsburgok minden módon, többek között
a könyvkiadásuk támogatásával, püspökségek alapításával és betelepítéssel
támogatták a nemzetiségek törekvéseit. Arra törekedtek, hogy a magyarsággal
szemben a nemzetiségek a dinasztiában, a birodalmi vezetésben lássák a jövő
zálogát, hozzájuk kötődjenek velünk szemben.
– Minket viszont mindennel megvádolt az udvar, holott a
magyar kormány csak a jog betartásához és az uralkodó által szentesített
törvényekhez ragaszkodott.
– A Lajtán túl mindent
birodalmi szempontból szemléltek és kormányoztak, így bennünket is. Ausztriának
és az örökös tartományoknak nem volt alkotmánya. A felelős magyar kormányt az
akkori magyar király, V. Ferdinánd nevezte ki 1848 áprilisában. A dinasztia
megpróbált erről nem tudomást venni, és visszakozni a forradalmi hullám leverése
után. Nem foglalkoztak azzal, hogy a magyar alkotmány szerint Ferenc József nem
magyar király, hiába ültették a leváltott V. Ferdinánd helyére, csak osztrák
császár. Nem tett esküt az ősi alkotmányra, nem érintette homlokát a Szent
Korona, nem koronázta meg az esztergomi hercegprímás Székesfehérváron. Csak a
császár jogaival rendelkezett, ami nem volt hatályos a Magyar Királyságban.
Tehát a magyar jogot a kormányzással és rendeleteivel az új uralkodó
megsértette. Ehhez képest csupán 1849. április 11-én jutott el a magyar
országgyűlés Debrecenben a Habsburg-ház detronizációjáig.
– Ha ez nem történik meg, nem ugyanakkora intervenció, majd
megtorlás lett volna a szabadságharc leverése után? Mindenesetre a Szent
Szövetség történetének utolsó válságát hozták az 1848–1849-es évek. A kemény
megtorlás jelentette volna a rendszer fennmaradásának zálogát?
– Az európai erőegyensúly, a
változatlan status quo mellett állt minden állam: Nagy-Britanniától az Oszmán
Birodalmon át Oroszországig, tehát nem lettek volna hajlandók elfogadni egy
önálló magyar államot. Sokan tisztában voltak azzal, hogy az oroszok vagy a
poroszok közbe fognak avatkozni, az előbbi be is teljesedett. Fölényes katonai
bravúrral az osztrákokat legyőztük, és a cárnak, egy másik nagyhatalomnak
kellett több százezres hadsereggel beavatkoznia ellenünk, hogy a Habsburgok a
szégyenteljes katonai vereség után birtokon belül maradhassanak. Sok mindent
elmond a magyar honvédség becsületéről, tekintélyéről, hogy a cáriak nem fogták
el a nekik, a győzőknek és nem az osztrákoknak, a veszteseknek Világosnál
augusztus 13-án a fegyvert letevő magyar tiszteket. Ők pedig nem éltek a szökés
tálcán kínált lehetőségével, mert igazuk birtokában a törvények talaján álltak.
Pontosan tudták vagy legalábbis sejtették, hogy a Habsburg-hatalom halálra ítéli
őket, de ők hősiesen vállalták sorsukat.
– Sokan óhatatlanul párhuzamot vonnak az akkori bécsi és a
mai brüsszeli büntetőpolitika, az országra oktrojált felsőbb hatalmaskodó
akarat, a valótlan állítások, bizánci típusú alakoskodások hasonlóságai miatt.
Jogosak ezek az áthallások?
– Áthallások mindig
előfordulnak, az események szinte panelszerűen ismétlődnek a történelemben.
Akkor is el akarták vonni a szuverenitásunk különböző összetevőit. Mindig az
nyeri meg a történelmet, aki felismeri a hasonló helyzetekre adott helyes
válaszokat. Ám nemcsak az fordult elő gyakran 1526 óta, hogy külső erők,
hatalmak csorbítani akarták szuverenitásunkat és integritásunkat, hanem az is,
hogy a Szent Korona-eszme jogainak helyreállítása, illetve a törekvés erre
biztosította az ezeréves törvényeink folytonosságát, államunk és nemzetünk
fennmaradását, identitását. Mert fel kell vetni az identitás kérdését is. II.
Rákóczi fejedelem és udvara még pontosan tudta és az 1704-es, más országokba
szétküldött dekrétumban közli is, hogy honnan származunk, mi végre vagyunk a
világban, mit tettünk és mit szándékozunk tenni, hogyan akarunk élni. Aztán az
1711-es szatmári békében visszaállt a teljes jogfolytonosság a királyválasztáson
kívül. Károlyi Sándor nem tette le a fegyvert. A zászlót tette le („letörött a
zászló”). Úgyhogy önként adódik a kérdés: elvesztették a szabadságharcot vagy
visszavették jogaikat? Ugyanez érvényes az 1848–49-es forradalomra és
szabadságharcra is, bár akkor két évtized kellett a „kiegyenlítésig”.
– Az 1848–49-es szabadságharcunkról kimutatható, hogy
széles körű nemzetközi szimpátia övezte az európai társadalmakban. A résztvevők
is több nemzetiséget képviseltek, annak ellenére, hogy magyarnak is vallották
magukat. Ez szintén a magyarság rendkívüli integráló képességét bizonyítja.
– Mindenkinek magyar-,
pontosabban hungarustudata volt. Ismét visszautalok Rákóczira, aki
kiáltványában minden igaz magyarra hivatkozik. Nem születés, hanem a hit és
tudat szerint. Az 1848–49-es szabadságharc támogatottsága sem etnikai alapokon
nyugodott, azt a nemzetiségek jelentős része fegyverrel is támogatta.
/Magyar Nemzet
2019. március 15.)/