
Iancu
Laura
A bú, a bánat hatalma és
ártalmai
A betegség és a hit határán
A népi vallásosság
területén végzett néprajzi terepmunkáim során számos olyan összetett és éppen
ezért egyszerű szóval, vagy szakterminológiával nem is igazán kifejezhető
jelenséggel találkoztam, amelyek úgy kapcsolódnak a valláshoz, hogy valójában
függetlenek attól; amely jelenségek egyszerre tekinthetőek (egyszerű) hitbéli,
(egyszerű) lelki folyamatoknak, esetleg betegségnek. Ezeket a (rejtett)
jelenségeket a viszonylag jól meghatározható, lehatárolható jelenségek
perifériáján, vagy különböző jelenségek közti résekben/átmenetekben találjuk
meg.
Ilyen, önmagán túlmutató
jelenségnek tekinthető a bú is. Bár a magyar népi gyógyászatról szóló
szakirodalomban azt olvassuk, hogy a magyar néphitben a bánat „szinte minden
betegség oka”, a kérdésről magáról igen keveset tudunk. Magam a témát nem is a
népgyógyászat terén végzett kutatások, hanem a vallás, konkrétabban a gyónás és
annak hatásaira irányuló vizsgálódások során fedeztem fel. Egy moldvai magyar
katolikus közösségben végzett terepmunkáim során figyeltem fel arra a
jelenségre, hogy a közösség nagy része a nagyobb egyházi ünnepek előtti gyónási
kötelezettségének az ünnep előtti utolsó órákban tesz eleget, méghozzá azért,
hogy az ünnep fő napján áldozhasson Ugyanis a helyi elgondolások szerint, aki
például már nagycsütörtökön (vagy azt megelőzően) elvégezte a gyónását bizonyos,
hogy húsvét vasárnap már nem áldozhat, hiszen – a helyi megítélés szerint –
addig számos bűnt el fog követni, áldozni pedig csak makulátlan lélekkel
lehetséges. Ebben a vallásos mentalitásban nincs súlya a személyes bűnbánatnak,
a megbánás nem eredményezi a bűnök elengedését, megbocsátását. Az a bűn, ami
alól a pap gyónás keretében nem ad hivatalos feloldozást nem törölhető el holmi
egyéni, Istent személyesen megszólító személyes fohásszal. A népgyógyászat,
néphit szempontjából a jelenség ott válik érdekessé, hogy a gyónás keretében
megvallott, tehát (elviekben hivatalosan) bocsánatot nyert bűnöktől való
megválás, azaz az önmegbocsátás sem „ismert”/használt ebben a kultúrában,
pontosabban nincs pozitív hatása.
„A lelked nem egy likas
zsák, hogy annak a fenekén kiesik, amit belétettél oda, ha elmész a
gyóntatószékbe. Ami oda békerült, az ott marad. A gyónás annyit segít, hogy egy
darabig még bírod azt a zsákot vinni, de nem üríti onnét senki azt, ami ott van.
Azt viszed Isten elé.”
Itt rejlik, innen ered a
bú, a bánat egyik fajtája, amely azért alakul ki, mert a (rituális)
kommunikációs folyamatban (ti. a gyónásban) a visszacsatolás akadályoztatva van.
Bár a gyónó, a gyónásban (elviekben) igényelt megbocsátást a feloldozó rítus
révén „megkapja”, tudomásul veszi, ez az eljárás nem váltja ki az önmegbocsátást
(a bűnök elengedését, a bűnökért járó büntetés eltörlésének a hitét). A bú, a
bánat tehát az önmegbocsátás hiányával azonos lelki állapot, amit a szakirodalom
„a bűnösség érzése” elnevezéssel fejez ki. Úgy tűnik, ebben a vallásosságban a
hit nem egy varázsszer, aminek az alkalmazásával eltűntethetőek például bűnök,
büntetések, betegségek. Itt a hit egy olyan magatartás, amely révén az egyén –
bizalommal, avagy bizalmatlanul – elfogadja élete történéseit. Ez a jelenség
egészében leválasztható a gyónásról, az erkölcsről, a (vallásos) hitről, ugyanis
a fentiekben vázolt folyamat nemcsak az ember–Isten kapcsolat, hanem az
ember–ember kapcsolat szintjén is (ebben a formában) szerveződik. Az elkövetett
ártó cselekedet úgyszintén a bú állapotába sodorja a tettét és tette
következményeit később megbánó egyént. Ez utóbbi szituációhoz egy újabb
(rejtett) elem kapcsolódik, éspedig az a képzet/elképzelés, miszerint a rossz
tettek visszaütnek, a bűn megbosszulja önmagát. E mentalitás szerint az
embertársának ártó egyén megsértett embertársától ugyan bocsánatot nyerhet, de
számolnia kell azzal, hogy élete során, egy harmadik embertárstól, nem
feltétlenül, ám megeshet, hogy „visszakaphatja” azt, amit korábban (mással
szemben) elkövetett. Terepmunkáim során számos olyan esetről értesültem, ahol a
közvélemény egy-egy megbetegedett, vagyonából kirabolt stb. személyről úgy
vélekedett, hogy élete teljében ő maga „betegített meg”, rabolt ki másokat. Nem
csak a közvélemény, jó néhány esetben maguk az adatközlők vallották azt, hogy
nyomorúságos állapotuknak oka van, hogy éppen azt a szenvedést/bút viselik, amit
(korábban) ők maguk okoztak másoknak. Ez a háromszög sokfelé elágazik, valójában
egy átláthatatlan hálót képez, de fontos tisztázni, hogy ennek a folyamatnak a
mozgatórúgója nem valamiféle bosszúvágy, és nem is a rossz cselekedetek
önállósodásának, önműködővé válásának a képzete az, ami ezt a folyamatot
valamiféle automatizmussá alakítja (vö.: „a bosszú bosszút szül”).
Tapasztalataim szerint a jelenségre a magyarázatot inkább az ember önmagáról
alkotott képe sajátosságaiban kell keresni. A helyi világkép szerint ugyanis az
emberi természet megromlott, ennek a következménye az, hogy rosszat cselekszik.
Ez arra is rávilágít, hogy a búba torkolló szenvedés oka nem feltétlenül
magyarázható minden egyes esetben egy-egy tett bosszújával, korábban elkövetett
cselekedet harmadik személy általi viszonzásával stb. Az elképzelések szerint a
megromlott emberi természet kiváltó ok hiányában is elköveti a rosszat. Ez az
adalék azért fontos, mert a bú természetfeletti/irracionális (vallási, hitbéli)
implikációjára mutat rá. A fentiekben vázolt jelenséget a medicina, illetőleg a
betegség tartományába az a kicsit sem jelentéktelen értelmezés juttatja el,
miszerint a bú orvosolhatatlan, azaz gyógyíthatatlan. /…/
Gyűjtéseim alapján arra a
következtetésre jutottam, hogy a bút hatalommal bíró jelenségnek tartják
Magyarfalu és környékén.. Egy olyan hatalomnak mutatkozik, amelyet egyedül annak
hordozója, a búsuló „törhet” meg. Az elképzelések szerint a permanens búsulás
halálhoz vezet. Arra a kérdésre nem találtam választ, hogy miért van szüksége az
embernek a búra, miért nem akar megválni a bútól? Sőt, a téma sok új kérdést
felvető, talán legösszetettebb vonása éppen az, hogy a közösségi megítélés
szerint a bú hiánya éppúgy „rendellenes”, mint a búsulás állapotában való
permanens létezés, pusztán nem betegségszerű tünet, hanem személyiségi hibára
utaló jel. /…/
„Most az ifjúság nem
búsulja, most el vannak kevélykedve! Az öregeket nem búsulják! Mind oda kell
menjünk, s mind oda jutunk s még lehet meg sem érjük bár megöregedjünk… Még
lehet meghalunk ifjabban is.”
A bú hiánya tehát a
közömbösséggel azonos, ami – ebben a kultúrában – negatív magatartás,
személyiségi hiba. E világkép szerint a bútól mentes, attól érintetlen létezés
egyedül a szentek létmódja, de nem Máriáé, aki „sokat búsulta a Fiát, amikor
keresztre feszítették” és aki „ma is sír, búsul a bűnös ember miatt”, és nem is
Istené, aki „búsul és szenved” az ember embernek okozta szenvedések miatt. A
jelenség érdekességét fokozza, hogy a búsulás feletti – nevezzük – „jogtól” a
halál sem fosztja meg az embert, a helyi világkép szerint ugyanis a kárhozatra
(pokol, purgatórium) jutott lelkek létmódja a (fizikai) szenvedés és a (lelki)
búsulás. A vázoltak alapján kitűnik, hogy ez a folyamat egy újabb (rejtett)
jelenségbe torkollik. A betegség és a hit mögött, azokon túl voltaképpen az
ember szabadságának a kérdése, az emberi szabadakarat problematikája bukkan elő.
Ennek a kérdésnek a részletezésére természetesen itt nincs mód kitérni, ám a bú
kialakulásának a körülményeiről szólva – a vizsgált közösség világképe szerint –
ezzel a tényezővel mindenképp számolni ki. Ugyanakkor azt is hangsúlyozni kell,
hogy bár a bú kétségkívül valamiféle megkötöttséget (szabadságvesztést) okoz, az
adatok értelmében ez az állapot nem tekinthető ún. megszállottságnak.
A bú egyes okai és ártalmai
A következőkben – az elmúlt
15 évben gyűjtött néprajzi anyagomból – kiemelek két olyan szituációt, amelyek
részletesebb bemutatása révén – reményeim szerint – információt kapunk a bú
néhány kiváltó okáról, természetről, hatalmáról és ártalmairól.
1) A családi kohézió megbomlása
Az első szituáció, ahol a
bú egyik fajtája kialakul az a családkohézió megbomlása, amit a leggyakrabban a
gyermekek felnőtté válása és családból való kiválása hoz magával. Ebben a
helyzetben elsősorban az édesanyák érintettek, akik hosszú ideig tartó
búsulással „törnek bele” az új élethelyzetben. /…/
A bú „hatalma” a haldoklás
folyamatában is megnyilvánul. A helyi adatok szerint a siratók a búsulással
„visszatartják” a haldoklót, feltartják, meghosszabbítják a haldoklás
folyamatát. /…/
Ide tartozik, de éppen csak
megemlítem, hogy vannak bizonyos esetek, amikor a búsulás (az ima és a böjt
némely fajtájához) hasonlóan kimeríti az átok fogalmát. Ilyen esetekről a
leggyakrabban a valótlan dolgokkal megvádolt, védekezni nem képes,
kiszolgáltatott személyek elbeszéléseiből értesültem,[ akiket – a helyi hit
szerint – maga Isten vesz pártfogásba, megbüntetve a velük szemben elkövetett
igazságtalanságot. Itt a bú, az átok és az isteni ítélet sajátos ötvöződésének
vagyunk a szemtanúi, (ami nem mellesleg a bú jelenségköre és a keserves énekek
szövegvilága közti rokonságra is rámutat).
2) A család jó hírnevének a megsértése
Egy következő szituáció,
ahol kialakul(hat) a bú, az a közösségi normák vagy a család jó hírnevének a
megsértése, amit akár, (sőt, általában) családtag (is) okoz(hat). A
rendelkezésemre álló adatok alapján ilyen esetek (a leggyakrabban) magányos,
özvegy személyek életében fordulnak elő, akik a keletkezett terhet egyedül
kényszerülnek viselni.
„Tudod-e, megbúsultam
magamat. A. után, miután férjhez ment [ti. a lánya férjhezmenetelét követően],
csináltak valami nagy nehézségeket, én nem vót kinek panaszkodjam meg, senkinek!
Senkinek! S én annyit búsultam s annyit sírtam, úgy lebetegedtem, hogy immá
haltam meg!”
Érdekességként említem meg,
hogy a közösség, a plébánián közel három évtizeden át szolgáló plébánosról is
úgy vélekedett, hogy „egész életében búsult” éspedig azért, mert árván nőtt fel,
magányosan élt, terhei súlyát egyedül viselte. /…/
Ezekben a helyzetekben
domborodik ki a legjobban a bú egyik leglényegesebb jellemvonása éspedig az,
hogy félig titkos (eltitkolt, elhallgatott), félig pedig nyilvános
(elpanaszolt). Szemtanúk hiányában a nyilvánosságra jutott esemény a maga
eredetiségében pontosan nem rekonstruálható, a búból pedig csak annyi válik
nyilvánossá, amennyit a szenvedő elpanaszol. Az általánosságban is elmondható,
hogy ebben a közösségben sem jellemző a betegségről való a nyílt beszélgetés. Az
ún. fájdalomviselkedésnek vannak helyi mintái, amelyek szabályozzák, vagy még
inkább segítik/artikulálják a privát események közlésének a módját,
felismerhetővé téve és egyszersmind szociális eseménnyé változtatva a
történteket. Míg a fájdalom testi tünet, addig a panasz valamiképpen szellemi
„termék”
és a bú „külső”
megnyilvánulása elsősorban itt (ti. a nyelvben) figyelhető meg. Gondoljunk a
folklorisztikában önálló műfajként nyilvántartott keservesekre, amelyek egyik
témája éppen a bánat, és aminek az előadása a vizsgálatok szerint lélektani
szükségletet elégít ki,de ezen túlmenően a mindennapok kommunikációs szintjén is
azt látjuk, hogy a lelki búsulásnak van egy nyelvi síkja, és ebben a (szűkebb,
speciális) nyelvi kódban a nyelvjárásokra egyébként is jellemző képiségen túl,
nagyobb hangsúlyt kapnak a költői képek, metaforák.
„Belérégült a jedség s
lebetegedett.” (Hosszú ideig lappangott benne az ijedség, megbetegítette.)
„Erőst jól laktam betegségvel. (Elég volt a betegségből.) „Eljött egy
nagy nehezség revám.” (Rosszul lettem.) „Megbúsultam magamat.” (Lelkileg
megbetegedtem.) „Nem tudsz élni, mint a kő a patakba, meg kell halni.” (Nem
élhetsz örökké.)
Ugyanakkor a
fájdalomviselést/búsulást nonverbális, ám jelentős szimbolikus üzenettel bíró
eszközökkel is kifejezik, úgymint: a gyászruha viselése, a vallásos
szertartásokon való gyakori megjelenés, „állandó” szomorúság, a közösségi
eseményektől (lakodalom, mulatozás, piacozás stb.) való távolmaradás stb.
A kutatások azt igazolják,
hogy a fájdalomviselkedés típusait a korai szocializáció során sajátítjuk el, az
egyes kultúrák maguk fogalmazzák meg a fájdalom típusait, azok formáit. Az
adatok alapján ezt azzal egészíthetjük ki, hogy már nyelvi szinten rögzülnek
egy-egy betegség vonásai, valamint a betegség súlyosságáról, kezeléséről,
értelmezéséről, közlési módjáról alkotott elképzelések. Bár a helyi
nyelvjárásban, az ún. panasznyelvben rögzült kifejezések (látszólag) spontán
módon hangzanak el, e nyelvi formulák mégsem puszta szavak, hanem konkrét
jelentést hordozó kifejezések. Egy-egy kifejezés egy-egy konkrét
személyiségtípus vagy személyiségvonás helyi megnevezése. A „mást nem búsuló”
önző, a „gyermekeit nem búsuló” szülői kötelezettségeit nem
teljesítő, a „magát nem búsuló” felelőtlen, a „semmit nem búsuló”
megbízhatatlan, a „csak az italt búsuló” alkoholista, aki
„nem búsulja az életet” az egyik napról a másikra él, aki „nem
búsulja a templomot/a misét/a papot” az vallástalan/hitetlen
stb .Itt azt látjuk, hogy (nyelvi szinten) a búsulás és a törődés
jelentéstartalma közel áll egymáshoz.
Összegzés
Egy olyan kört
tettünk meg, ahol az ember látszólag kilép önmagából (gyónó
→ gyóntató
→ Isten; ember
→ ember),
de ebben a ki-be-mozgásban sem kivinni nem képes magából valamit, sem kívülről
bevinni nem képes valamit. Ezt az állapotot a szakirodalom „folyamatos múltban
élésnek” nevezi, a keservesek pedig költői eszközökkel így fejezik ki: „Mer
ki búsul, meg nem újul,/ Még a szép es mind elcsúful”. Tapasztalataim
szerint, a jelenség mégsem egy statikus állapot. Ha megújulást, túllépést nem is
eredményez, e „meddő” ki-be mozgás (lelki folyamat) fontos szerepet tölt be a bú
elviselésében. Éppen ez a mozgás (gyónás, ima, panaszkodás) különbözteti meg a
bút a depressziótól/a betegségtől. A bút viselő ember nincs akadályoztatva napi
feladatainak a végzésében, nincs orvosi/gyógyszeres kezelés alatt,
betegségtudata sincs, a búsulás egy osztályrészül jutott állapot, amelyet
„méltósággal” visel. A példákból láttuk, hogy ettől a kultúrától sem idegen a
fájdalom, és a bú. Olyan szociális, lélektani és kulturális dinamikus
folyamatnak mutatkozik, amelyben a közösség valamennyi tagja, valamilyen
formában érintett. E világkép a szenvedést/a bút tágabb kontextusba helyezi, és
ennek a kontextusnak a határai voltaképpen nem rajzolhatóak meg, azaz, az
egyetemes emberi kérdésre, hogy miért/honnan a szenvedés/a búsulás – nincs
válasz (legfeljebb magyarázat). Az, hogy ez a világkép a bú, a szenvedés miatti
felelősséget nem kívülre helyezi, nem a környezetre hárítja, hanem az egyénre
terheli, azt mutatja, hogy a bú kapcsán voltaképpen nem betegségről (medicina)
és nem is hitről (vallás) beszélünk elsősorban, hanem sajátos mentalitásról,
gondolkodásmódról. Egy olyan mentalitásról, amely az emberi tudás korlátait,
hiányosságát, az emberi megismerés rész-szerintiségét elismeri, és az ebből
fakadó bizonytalanságot és félelmet az emberi létmód és a kultúra szerves
részének tekinti.