
A BŰNTUDATRÓL
Az ember úgy gondolja, hogy
védtelenül áll a világgal szemben, és ez a legfőbb baja. Pedig a legfőbb baja
az, hogy önmagával szemben védtelen, amennyiben nincs hiteles lelki támasztéka.
E támaszték híján korunk emberében legfeljebb sejtésként hat, kicsoda valójában.
Elvesztette lelkével a természetes kapcsolatot, ezért pszichikai értelemben
beteg vagy erkölcsileg kétséges személyként cselekszik. Eltévedt lény. A
szabadság nevében meddő kísérleteket tesz, hogy felszámolja lelkiismeretét.
Legszívesebben abban a tudatban élne, hogy önmagán kívül senkinek nem tartozik
számadással, de közben folyvást ítélet alá adja magát.
✼✼✼
Az ítélet pedig
önakaratának megtöretése. A lelkiismeret ugyanis a bűnére figyelmezteti az
egyént, aki hiába nem szeretne és nem is óhajt tudomást venni a bűnösségéről.
Minden tagadás a bűn állításaként jelentkezik. Mennél erősebb a tagadás, annál
fenyegetőbb az állítás, amely alól senki nem vonhatja ki magát, még ha
káprázatok felé törekszik is abban a feltevésben, hogy joga van bármit megtenni.
Az öngyilkosság, az erőszak, a halmozott szexualitás többnyire menekülés egy
téves szabadságba a valódi szabadság elől, mégpedig elsősorban nem a világ
természetéből kifolyólag, hanem a lélekhez való megtérés elfojtása miatt. A
világ tébolya az ember tébolya, aki nem a bűnösségébe pusztul bele, hanem abba,
hogy tiltakozik bűnösségének tudata ellen. Lehet, sőt kétségtelen, hogy a
személy önkivégzésének, amely nyílt és burkolt formában a szemünk előtt
történik, genetikai, társadalmi és történelmi okai is vannak, de az önkivégzés
mégiscsak az egyén bűne legkivált, kifejezve a lelkétől elfordult ember
védtelenségét. Az önpusztító ember jobbik esetben neurózis, rosszabbik esetben
az eszes üresség foglya. Az üresség erkölcsi közöny, „hőse” a saját állítólagos
igazságát tartja egyedül igazságnak, és a szívében semmire sincs tekintettel. A
neurotikus személy más: a lelke szerint élne, de nem találja a lelkét,
eltévedvén léte labirintusában. Vergődésének mégis, éppen mert belső vergődés,
mélyebb köze van a bűntudathoz, mint az üres személynek, aki gondolkodó gépként
az intézményes világ jóindulatát élvezi, és bűntudata jobbára csak akkor tör
elő, ha e jóindulat, amely mindig esetleges, váratlanul cserbenhagyja.
✼✼✼
A bűntudatától szabadulni
kívánó ember a magyarázat embere. A megmagyarázás idejét éljük, amelyben nincs
olyan bűn, hogy az ész ne találna felmentést reá. Csak éppen ez a felmentés,
mert emberi felmentés, jogtalansággal, hamissággal, képmutatással társul, ezért
nemhogy értéke nincs, de valósága sem. Az ember sem önmagát, sem a másik embert
nem mentheti fel a bűnössége alól. A felmentés nem az ember dolga. Az ember
dolga a másik ember iránt a megbocsátás. A sértett ugyanis szintén sértő
valakivel szemben. A megbocsátásban sem sértő, sem sértett nincs, több és más
van, lelki sérthetetlenség, persze csak akkor, ha a megbocsátás nem hiúságból
vagy az erkölcsi fölény képzetéből táplálkozik. Ennek pedig az a feltétele, hogy
aki megbocsát, mindenekelőtt meghajoljon a saját vétkei előtt. Csak vétkessége
belátásával képes a megbocsátást alázattal gyakorolni. Ha kevélységből
sérthetetlen, bűnös módon az, mert többre tartja magát a másiknál, akit ezzel
eltaszít ahelyett, hogy lelkébe fogadná. A bűnét igazolni kívánó ember helyzete
tragikus. Még a megbocsátásban is nagyságra vágyik. Magamagát állítja istennek.
Csakhogy istenként önléte függésében él, és ezt a függést az oktalansága miatt
nem tudja elviselni. Sehogyan sem érzi jól magát, gazdának szolga, szolgának
pedig gazda. Saját rabjaként nincs hova folyamodnia, és a bekerítettség érzése
kiváltja lényéből a bűntudat kisebb vagy nagyobb, többnyire felületes, de olykor
mély válságba, a lélek megrázkódtatásáig vezető tüneteit.
Pedig az ember mindent
inkább akar, mint lelki megrázkódtatást. Ezért is igyekszik vétkeiért elhárítani
magáról a felelősséget. Vagy egy személyre hárítja, vagy a személyek egy
csoportjára (család, munkahely), vagy a társadalomra, aminél mi sem könnyebb,
mivel a társadalom megnevezhetetlen. Valójában nincs is, abban az értelemben,
hogy a társadalomra, mondjuk, a társadalom lelkiismeretére hivatkozni annyira,
mint a semmire hivatkozni. Hivatkozni csak az emberre lehet, ha lehet
egyáltalán. A világban ugyanis láthatólag szinte minden, közte az egyén is,
jobbára a közös emberi érdek ellen dolgozik, vagy legalábbis megpróbál azon
lenni, hogy kiüsse az örökkévaló értékeket, helyükbe viszonylagos igazságokat
iktatva. A viszonylagos igazság viszont nem igazság, mert kiforgatható
valamilyen érdek szerint. A viszonylagos erkölcs sem erkölcs, mert általa
bármiféle cselekedet megengedhető. Az irányított lelkiismeret nem lelkiismeret,
még ha az ember annak gondolja is, mert ítélete a lélekbe írt eredendő törvény
helyett idegen parancsoknak engedelmeskedik. Az individuum szubjektív
birodalmából tehát hiányzik az egységes vezérlő elv. Kitéve a zűrzavarnak,
amelyben „elszabadulnak bennünk a démonok és csúfos kavarodást rendeznek” (W. Heisenberg), a tévest részben vagy egészen helyesnek, a helyest tévesnek tartja
az egyén, vagy egyszerűen levetni próbálja magáról a bűnt, mást okolva a saját
bűnéért. Pedig ha a törvény szellemében járna el, magát kellene okolnia más
bűnéért is, mivel minden egyes ember bűnében mindenki bűne él és működik.
✼✼✼
Ellentétben a bűnössége
alól kibújni törekvő személlyel, mindenki bűnében a hiteles ember járatos.
Vagyis az a hiteles ember, aki sem elutasítani, sem „átutalni” nem kívánja
bűnösségét, hanem meghaladni kívánja azáltal, hogy nem akarja a maga számára,
amit akar, utat nyitván ezzel lelkében egy felsőbb akaratnak. Ez nem tétlenség
vagy meddő várakozás, hanem aktivitás és készenlét, részvétel a kegyelemre való
meghívottságban. A hiteles ember bűntudata nem a világ elvetése, hanem éppen
hogy a „felvétele”. A bűnösség elválasztja, míg a bűntudat egyesíti az embereket
abban az esetben, ha ez a bűntudat igaz, tehát nem félelemből vagy valamiféle
burkolt számításból ered és megvallásig fejlődik. A megvallás, amelyben a
teremtmény szava mögül kihallatszik egy megszólítás, képes ledönteni a falat hit
és értelem között.. Ezzel – mint Ágoston írja – az értelem felemelkedik, fokozza
a lelkiismeretből fakadó bűntudatot bűnbánattá. A bűnbánat a személy kitörése
önléte börtönéből. Saját bűnének jelenlétét látva a másik bűnében is,
testvérének tudja őt, akiben az emberiség él, mivel az emberiség mindig a
konkrét ember. A bűnbánat aktusa a valóságos élet közepe. Nélküle az ember nem
keresné léte jelentését, még ha a végső titkok rejtve vannak is előtte. A
bűnbánatban a dolgok fényt kapnak, a bűnben elsötétülnek. A bűnbánat rabság
helyett szabadságba vezet, általa ugyanis, esendősége ellenére, magasabb
kegyként, bűne fölé emelkedik az ember.
/Török
Endre VIGÍLIA, 1986/2./