ÉLETSORSOK
“MINDENNEK
ÍGY KELLETT TÖRTÉNNIE” –

GÁLFFI LÁSZLÓT KÖSZÖNTJÜK
Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színész, érdemes művész;
a
Halhatatlanok Társulatának örökös tagja
A 70.
születésnapját nemrég ünneplő művész Budapesten 1952. november 16-án született.
Gyerekkorában, ha csak tudott, színházba járt, és már diákként amatőr színjátszó
volt. 1975-ben végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát Kapás Dezső
osztályában, később mellette lett tanársegéd a főiskolán. Pályáján Esztergályos
Károly rendező volt számára a másik meghatározó személyiség, miattuk nem érezte
sose magát “gazdátlan színésznek”.
A főiskolát
követően a Vígszínházhoz szerződött, ahol a legnagyobbakkal – Páger, Sulyok,
Ruttkai – játszhatott. A Vígszinháznak 25 évig volt a tagja. Néhány,
szabadfoglalkozásúként töltött esztendő után 2003-ban az Örkény Színházhoz
szerződött, ahol jelenleg is több darabban játszik.
A színpadon
– többek között – az Equus és az Amadeus szerepeit osztották rá, sokan talán
éppen ezekben a darabokban szerették meg. Később királyok és hercegek sokaságát
játszotta el: volt II. Henrik, II. Richárd, II. és III. Edward király.
Alakította Jagót, továbbá a Bánk bán, Faust és Kean (a színész) valamint Caligula
szerepeit. Plautustól Csehovig és Ionescuig, Shakespeare-től Székely Jánosig
szerzők sokaságától játszott darabokat, tragédiát és komédiát, abszurdot és
szatírát egyaránt. Legújabban Prosperót alakítja az Örkény Színház Vihar című
előadásában, emellett a Belvárosi Színház Az isteni Sarah című produkciójában
láthatja a közönség.
Érzékeny,
vibráló, intellektuális alkat, szerepeit belülről, tudatosan kidolgozott
lélektani hitelességgel formálja meg. Előadóestjeit Baudelaire, Rimbaud és
Villon verseiből állította össze.
A
filmvásznon először A kenguruban tűnt föl (1975), majd többek között a Requiem
(1981), a Férfiakt (2006) és a Nyugalom (2008) című filmekben, valamint számos
tévéfilmben játszott. (Ahhoz a szerencsés utolsó nemzedékhez tartozik, amelynek
tagjai még forgathattak tévéfilmeket.) Tony Palmer Wagner-filmjében II. Lajost
alakította Richard Burton partnereként.
Hosszú
éveken át tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, osztályvezető tanár is
volt. (Előtte azonban ledoktorált, amikor ennek hiányát rótták fel neki. Így
megilleti a DLA művészdoktori cím is.)
Munkásságát
számos díjjal értékelték: 1984-ben Jászai Mari-díjat kapott, 2000-ben az évad
legjobb színészének választották, 2003-ban érdemes művész címmel tüntették ki.
2007-ben több évtizedes kimagasló színészi alakításaiért Kossuth-díjjal
jutalmazták. 2010-ben a Halhatatlanok Társulata is tagjai közé fogadta.
Gálffi
Lászlóról saját szavaival
Öten:
Mi öten voltunk gyerekek, de szép gyerekkorunk volt.
Egy viszonylag kicsi kelenföldi lakásban laktunk, nagy kerttel, ahol két
hatalmas cseresznyefa állt, meg egy pompás sárgabarack. Az ötvenes – hatvanas
években apám tartott el minket, aki asztalos volt, édesanyám pedig gondoskodott
rólunk, és otthon varrt.
Szerepek:
1975-ben végeztem a főiskolán, és A kenguru nagyon nagy lökést adott. A
színházban csak négy évvel később váltam sikeressé, mikor 1980 tavaszán
bemutatták az Equust. Filmben sokkal többet szerepeltem, jobbnál jobb szerepeket
kaptam.
Ösztönösen:
Az operával és a mozival is – először ösztönösen,
később tudatosan – pótolni szerettem volna mindazt, amit a családomból nem
hozhattam magammal, hiszen apám asztalos volt, öten voltunk testvérek, nem
éltünk könnyen, kultúrára nemigen futotta.
Valahonnan
innen származik a „klasszikus beállítottságú” színészi ízlésem is (bár
mostanában már próbálok elszakadni tőle). A Jégmezők lovagjánál izgalmasabb
alkotást ma sem tudok elképzelni! Egy életre belém ivódtak a filmeken látott
arcok, szakállak, mozdulatok. Az operajátszásban lebilincselt a zene
meghatározta precizitás. Tulajdonképpen mind a mai napig az operán keresztüli
színészet érdekel, ahol minden megszólalásnak, mozdulatnak pontos, zeneileg
kiszámított helye van, és a részletek egységes képpé állnak össze. Nem véletlen,
hogy Ruszt József rituális színházához kezdtem vonzódni. De már elejétől fogva a
ritmusból kiindulva, az áriák, kettősök, nagyjelenetek váltakozásán keresztül
próbáltam felépíteni a szerepeimet. Emlékszem, hogy a Rimbaud-esten, amikor
technikailag még elég fölkészületlen voltam, majd szétpattant a tüdőm, mégsem
mertem levegőt venni ott, ahol tudtam, hogy zeneileg megszakítaná a szöveg ívét.
Visszajelzés:
Minden hivatásban rendkívül fontos a visszajelzés. A színészek, illetve más
művészeti ágak képviselői rettenetesen kiszolgáltatottak, mert nem lehet igazán
mérni a teljesítményüket. A közönségnek vagy tetszik, vagy nem, amit mutatunk, s
az egyik kritikus dicséri, a másik nem. Természetesen van egy belső mérce, és
vannak olyan barátok, akiknek az ember hisz, akiknek fontos a véleménye. Ezért
minden díj – érkezzen akár a közönségtől, a szakmától vagy felsőbb régiókból –
visszajelzés számunkra a teljesítményünkről. Persze ezek a díjak egyáltalán nem
változtattak meg; attól, hogy Kossuth-díjat kaptam, nem lettem más ember.
Fontos:
Ahogy teltek az évek, rájöttem: muszáj alaposan
átgondolni, mi az, ami fontos, és mi az, ami nem. Egyre kevésbé mindegy, hogy
mit vállalok el, és mennyit; nem szabad olyan munkákra energiát fecsérelni,
amelyek nekem már nem jelentenek igazi feladatot. A kor valahogy „védetté” is
teszi az embert: úgy érzi, most már megengedheti magának, hogy ne szolgáltassa
ki magát senkinek, még akkor sem, ha azt történetesen jól megfizetik. Nem vagyok
hajlandó például úgy elvállalni egy munkát, ha egy rendezőasszisztens, mint
éppen tegnap is, azzal keres meg, hogy eljátszanék-e egy mellékszerepet
valamilyen külföldi rendező valamilyen munkájában valamikor a közeljövőben, most
csinál rólam egy-két fotót, aztán majd esetleg jelentkezik, attól függően, hogy
milyen döntés született. Azt válaszoltam: nem, köszönöm; de a hölgy egyszerűen
nem akarta elhinni, hogy ilyen jó anyagi kilátásokkal tényleg képes vagyok nemet
mondani, és határozottabban is el kellett ismételnem: higgye már el, nem
érdekel, és legyen szíves, menjen el. Nem fogok elvállalni olyasvalamit, amiről
nem tudom előre, hogy örömömet találom benne! Ezért nem fogadom el például a
talk-shaw-k meghívásait sem; szó sincs arról, hogy lenézném őket, csak tudom,
hogy én nem érzeném jól magam abban a helyzetben.
Örkény:
Nem is tudom, hol lehetne nekem most ennél jobb helyem. És nemcsak azért, mert a
színházi és a politikai helyzet olyan, amilyen, vagyis nemigen lenne hová menni,
hanem mert itt rendben vagyok.
Szabadság:
Borzasztóan csodálom azokat a kollégáimat, akik teljes
erőbedobással csak a színháznak élnek. Én, amikor csak tehetem, megpróbálok
lazítani: utazni vagy bepótolni mindazt, ami sok munka miatt kimaradt az
életemből. Persze a színház és a tanítás nagyon fontos, de vannak dolgok, amiben
nem engedek. A szabadságra, még ha látszat is, szükségem van.
Öröm:
És ha már a koromat emlegetted az elején, elmondom,
hogy kicsit elegem van abból a sok depressziós, szenvedő intellektuel hősből,
akit eljátszottam – most valahogy sokkal jobban tombol bennem az élni vágyás és
az életöröm. (…) A színházban és a magánéletemben is. Nem vagyok hajlandó
belesüppedni a tágabb környezetbe, az általános elkeseredésbe – amit persze
ismerek is, értek is. De körülveszem magam zenével, irodalommal,
képzőművészettel, az élettel, mindennel, ami örömöt adhat.
Mensáros:
Mensáros Laci bácsi jut eszembe, aki kiírta az
ajtajára: „Vigyázat, a gazda harap!” Annál rosszabb tényleg nincs, mint amikor
végre sikerül lelazulni, vagy éppen ellenkezőleg, elmélyülni a munkában, esetleg
több órányi küszködés után éppen megszületik valami felismerés az adott
szereppel kapcsolatban – és akkor belecsörög a telefon, vagy jön a postás.
Lisszabon:
Mindig sok önálló estet
csináltam – nagyon komoly anyagokat vittem, és nagyon megdolgoztam velük, hogy
előadás legyen belőle. Élvezetes munka volt – egész más érzés egy ilyen
személyes összeállítást megmutatni élőben. Egyetemekre jártam, főleg a Rimbaud-esttel. Délután, próba után elindultam, este lement az előadás, éjjel beültem az
autóba, és másnap 10-kor már újra a próbán voltam. Most, ha tehetem, ott alszom.
Lehet, hogy haza lehet jönni két óra alatt, de nekem már másról szól az élet:
szeretek sétálni, szemlélődni. Annyi helyen voltam, és valójában nem is ismerem
ezeket a városokat. (..) Lisszabon volt a legutóbbi nagy felfedezés – egy
gyönyörű lakást találtam az interneten. Nagyon imádtam hajnalban lemenni a
lépcsőkön a piacra. Isteni dolog a halpiacon válogatni az ismeretlen halak
között. Általában éttermekben eszem persze, de az élményt akartam. Nem ott lenni
valahol, hanem ott élni, akár pár napig is. Nem nagy ebédeket készítek ilyenkor,
csak kipróbálok valamit. Az ember megveszi a halat, bele a petrezselymet,
citromot a hasába, egy kis olaj, és alufóliában kisüti – szinte semmi, de máris
a magamévá tettem valamit az ottani életérzésből. Olyan ételt kell választani,
ami csak ott van. Olaszországban, Spanyolországban a sonka, sajttal, kis
vörösborral – hát annál jobb nincsen. Igazi, ráncos, leves paradicsommal, amit
nálunk sajnos nem mindenhol kapni. Többször voltam Rómában ilyenkor tavasszal,
mikor articsóka szezon van: csokorban viszik haza, mint a margarétát. Vagy
szintén tavaszi étel ott a cukkini virág töltve mozarellával, sonkával.
Palacsinta tésztába mártják és kisütik.
Élni:
Azt hiszem, valóban nem attól szeretnek valakit, hogy
reggeltől estig a társalgóban üldögél, és mindenkivel kedélyesen cseveg. A
kollégáim sokszor mulatnak rajtam egy-egy bankett után: a legelején még láttak,
de mire térültek-fordultak, már nem voltam sehol. Általában nem tudok mit
kezdeni az ilyen ünneplős helyzetekkel. Pedig van egy másik énem, amit nagyon
szeretnek, de az csak ritkán jön elő belőlem. A Vígszínházban volt olyan, hogy
eljátszottam az udvari bolond szerepét; nevetgéltek, hogy nahát, milyen jópofa a
Laci, amikor így viccelődik – közben én egyáltalán nem vicceltem, én az igazat
mondtam. Nem vagyok sem besavanyodott, sem magányos. Sőt, kifejezetten szeretek
élni; enni, inni, utazni, fontosak az emberi kapcsolatok, a szerelem, a szakmám…
Csak szeretem az élményeket egyedül feldolgozni.
Nyugdíj:
Alig várom, hogy nyugdíjas legyek, és legyen időm egy
végtében Krúdyt olvasni: nagyon nehéz esténként lelazítani, pedig másnap reggel
ugyanúgy fel kell kelni. Az egyik „technikám”, hogy a kocsiban ott van Bach –
akármilyen állapotban vagyok, azt berakom, és mindig helyreráz. Nem is tudom
elmondani röviden, mit jelent nekem: megvált, megnyugtat. Helyrerak. Nagyon este
már borozgatni se jó, mert az ember nem tud aludni. Ilyenkor olvasok Krúdyt –
bárhol felütöm, csodálatos világba csöppenek, ahol ugyanúgy el tudok lazulni,
mint Bach zenéjére. Ebben nagy szerepe van a Huszárik filmnek, mert kulcsot
adott Krúdyhoz, hiszen ezt a világot én nem láthattam. Soha nem tudok úgy
elmélyülni benne, ahogy szeretnék, de bármit veszek a kezembe, elvarázsol.
Teendő:
Sok teendőm van, rohangálni kell, nincs köztük szünet. Én pedig még mindig
nem tudok nemet mondani. Hülyén hangozhat, hogy ez itt nyavalyog, másnak meg
nincs munkája, de tényleg azt kell lesnem, hogy mikor van szabadnapom, mikor jön
egy könnyebb előadás.
Mindennek:
Sikerekkel és kudarcokkal a hátam mögött most már úgy látom: mindennek így
kellett történnie…
/Források:
OSZMI, MTI, est.hu, Marie Claire, Színház.hu, Örkény Színház, Criticai Lapok,
Magyar Narancs, Színház.org, Színház.hu/
A
hihetetlenül sokszínű, gazdag művészi esztendőket, a színészi és emberi
teljesítményét hálálta meg a közönség és a szakma az idei Prima Primissima -
díjjal. A színházi
művészet kategóriában ő vehette át 2022. december 2-án a Művészetek Palotájában
a fődíjat.
Isten
éltesse Gálffi Lászlót az eddig is vallott vállalt élet méltóságában!
