
A SZERETETRŐL A SZERETET ÜNNEPÉN
A szeretet szót mindenki
ismeri, hallatán a világ minden nyelvén ugyanazt az érzést kelti, a jószándékú
összetartozás érzését.
Gyakran használjuk, amikor
szerelmesek leszünk, majd szülőként és gyermekként ez az egyedülálló érzés
határozza meg életünket a bölcsőtől az utolsó óránkig, de még az utódainkban
továbbélő emlékünket is. Használjuk anélkül, hogy a szó mélyebb jelentésével
igazán tisztában lennénk.
Mert mit is jelent
valójában az, hogy szeretünk valakit?
Azt hiszem, a szeretet
igazi jelentését Albert Schweitzer fogalmazta meg legtalálóbban egyik írásában,
amikor azt mondta, hogy „szeretni annyit jelent, hogy rendelkezésre állni”.
Amikor egy édesanya azt
mondja a gyermekének, hogy szereti, mindenki számára nyilvánvaló, hogy az egész
életét arra szenteli, hogy gyermeke rendelkezésére álljon - minden körülmények
között.
Ha a gyermek mondja az
édesanyjának, igazából még nincs tudatában a szóval járó vállalásnak, de
valamilyen formában érzi ezt a felelősséget, és felnőttként minden igyekezetével
azon lesz, hogy a gyermekkori szavai immár tetté váljanak.
A mai, önmegvalósító
világunkban az ifjú házasok arra tesznek esküt, hogy amíg élnek, életüket
kölcsönösen a másik rendelkezésére bocsájtják. Nem a saját életük örömeit,
élvezeteit keresik, hanem a másik életének kiteljesedését segítik. (Kérdés,
persze, hogy érzik-e valójában ennek a szónak a valódi jelentéstartalmát?)
Boldog az az ember, akit
őszintén és elkötelezetten szeretnek, aki egész életében maga mellett tudhat egy
minden körülmények között rendelkezésére álló másik embert. Lehet, hogy nem túl
gyakran igényli majd ezt a rendelkezésre állást, de a tudat, hogy ott van,
elegendő; az is ad egy olyan biztonságérzetet, ami a boldogsághoz
elengedhetetlenül szükséges, mert biztosítja, hogy soha nem lesz magányos.
A másik nagyon fontos
jelentése az ilyen szeretetnek, hogy az ember szerethet egy másik embert; azaz
rendelkezésére állhat valakinek, ami azt jelenti, hogy szükség van rá.
Gondoljunk csak bele, mi a legtöbb magányos, idős embernek a legnagyobb
problémája: hogy rá már nincs szükség. Nos, a szeretet értelmet ad az ember
életének azzal, ha legalább EGY olyan ember van az életében, akinek
rendelkezésére állhat, akit szerethet.
De ez az őszintén vállalt,
életet biztosító szeretet csak akkor ad értelmet egy ember életének, ha erre van
fogadókészség, ha elfogadják az ember szeretetét, mert a rendelkezésre állás
csak akkor nyer értelmet.
Közeledik a karácsony, a
szeretet ünnepe. Mi kereszt(y)én(y)ek Jézus születésére készülünk, aki
felnőttként a szeretet megtestesítője lett. Mi ezt pontosan tudjuk, így a
megszülető gyermekben már azt a Krisztust látjuk, aki egész életét arra
szentelte, hogy rendelkezésünkre álljon. Mindvégig a szeretetet hirdette és ezen
a karácsonyon is ezt teszi.
Teszi ezt úgy, hogy nem
várja el a kötelező/hálálkodó viszontszeretetet, de pontosan látja mindannyiunk
sóvárgó szívét. Szeretete - ha kell - áttöri a hitetlenség ostoba páncélját,
hogy jobbá tegyen bennünket, a világot. Higgyük tehát, hogy Ő az, akire mindig
számíthatunk, aki mindig, minden körülmények között rendelkezésünkre áll!
Ezzel a hittel várjuk az
idei karácsonyt, a szeretet ünnepét!
/PPL/