„A vármegye ezeréves érték,
valóságos jogi hungarikum, amit kommunista diktatúra szüntetett meg.”
A VÁRMEGYE
A vármegye
szinte egyidős a magyar államisággal. Oly sok minden elveszett az ezredév
viszontagságai során: királyi tanács, nádor, kincstartó, személynök, vajda,
tárnokmester stb.
A vármegye
viszont túlélt mindent, holott nem kisebb kihívások érték, mint a tatárdúlás, az
évszázados török rabiga vagy az ismétlődő, bécsi birodalmi törekvések. Végül
aztán a szovjet típusú kommunista diktatúra végzett vele.
A vármegye
létrehozása Géza fejedelem és Szent István királyunk keresztény államalapító
tevékenységébe illeszkedett. Szent István a 9. században a Kárpát-medencébe
visszatérő, de a még törzsi-vérségi-nemzetségi alapon szerveződött magyarság
fölébe területi alapon szervezett közigazgatást (vármegyék) alakított ki.
Általános közigazgatási, hadügyi, pénzügyi, bíráskodási hatáskört gyakoroltak a
(királyi) vármegyék élén álló ispánok, akiket a 15-16. századtól főispánoknak
kezdtek nevezni.

A sajátos,
közjogias jellegű magyar államfelfogás (a Szent Korona-tan) alapvetően eltért a
nyugati, magánjogias (patrimoniális) államfelfogástól, ahol a közhatalmat a
középkorban „szétprivatizálták”, a közjogi méltóságokat, hivatalokat – magyarán
közhatalmat – egy-egy család örökösen birtokolta, gyakorolta. Nálunk viszont
egészen más irányt vett az alkotmányfejlődés!
A 12-13.
század folyamán a nyugatias behatásnak köszönhetően Magyarországon is találunk
erre törekvéseket, az Aranybulla(-mozgalom) azonban ennek még idejében világos
megálljt parancsolt; „egész megyét vagy akárminemű méltóságot örök jószágul vagy
birtokul nem adunk”.
A gondot nem
a királyi birtokok eladományozása jelentette – ez a bárók és a nemesség érdekét
szolgálta –, hanem a joghatóság átruházása, azaz hogy a szabadok másnak a
magánhatalma alá kerültek a (királyi) közhatalom alól. A 13. században a királyi
birtokadományok következtében megerősödött a nemesség részéről már felmerült
igény – és ennek a század folyamán érvényt is tudott szerezni –, hogy saját
ügyeiket maguk intézhessék, aminek
következtében a királyi vármegye helyébe a nemesi vármegye lépett.
Ez elsőként
az igazságszolgáltatás terén jelent meg (szolgabírók választása), majd a 14-15.
században már a teljes önkormányzás (középszintű közigazgatás, végrehajtás,
hadügyigazgatás, adószedés, bíráskodás polgári és büntetőügyben stb.) kiépítését
jelentette. A nemesi vármegye tisztikarát – a király (Erdélyben a vajda, a
horvát részeken pedig a bán) által kinevezett (fő)ispán kivételével – az
alispánt, a szolgabírókat, az esküdteket, a jegyzőt stb. a vármegye nemesi
közönsége (közgyűlése) választotta. Az önállóság kifejezéseként jelenik meg
ekkor a vármegyei pecsét- és címerhasználat.
A 15-16.
században hozott törvények szerint a tisztikar tagjait mindig az adott
vármegyében birtokos, jómódú nemesek közül kellett választani, akiknek a
vármegye közönsége előtt beiktatásukkor esküt is kellett tenniük arra, hogy a
vármegye közönségének jogait megvédik.
Ennek
kulcsfontosságú szerepe volt abban, hogy a magyar alkotmányos berendezkedést, a
rendi dualizmust a 16-17. századi uralkodói-kormányzati centralista, majd a
18-19. századi abszolutista törekvésekkel szemben sikerrel meg lehessen
védelmezni.
A
Habsburg-adminisztráció egységesítő/németesítő, birodalmi – egyébként –
alkotmányellenes (botladozó) kísérletei rendre éppen a magyar nemesség és a
vármegyék ellenállásán buktak meg. Az uralkodói rendeletek ugyanis nem
ellenkezhettek az országgyűlésen (az uralkodó és a nemzet által közösen)
elfogadott törvényekkel vagy a régi országos szokásjoggal (Werbőczy Tripartituma).
Hunyadi
Mátyás egyik törvénye (1471) az igazságszolgáltatással kapcsolatban úgy
fogalmaz, hogy „ha országunk törvényeivel és régi szokásával ellenkező levelet
bocsátottunk volna ki, annak ereje ne legyen”.
Jagelló II.
Ulászló törvénykönyve (1504) már az adószedés tárgyában ad kulcsszerepet a
vármegyéknek, „ha pedig valamely vármegye valami adót vagy bármi segélyt (a
szokott kamaranyereségen kivül) önszántából és nem az egész ország
megegyezésével és akaratából, tudniillik az országlakósok közönséges gyülésein
kivül és igy az ország régi szabadsága ellenére ajánlana vagy szolgáltatna bármi
módon és akármely keresett szin alatt a királyi felségnek: akkor az ilyen
vármegye nemeseinek a közönségét egyetemben legott a hitszegés vagy hamis eskü
büntetésében, és becsületének s emberségének elvesztésében marasztalnak s
elitélnek és az ország többi nemeseinek a testületéből kizártnak és
kirekesztettnek kell tekinteni”.
Habsburg I.
Ferdinánd királyunk pedig Buda török kézre kerülése és sorozatos területi
veszteségek miatti belpolitikai elégedetlenség nyomása alatt arra kényszerül
(1545), hogy kimondják, „a királynak vagy helytartójának az ország törvényeivel
ellenkező levelei a javak visszaadásában meg nem tartandók”, amelyből aztán a
vármegyék híres ius inetriae (tétlenség joga) származott.
A központi
kormányzat Mohács (1526) után ugyan a király kizárólagos hatalmába került, de a
törvények és a királyi rendeletek végrehajtása teljes egészében a (nemesi)
vármegyéken függött, amelyek – ha azt alkotmányellenesnek találták – egyszerűen
félretették, és nem hajtották végre, az uralkodó pedig – neki engedelmeskedő
területi államapparátus hiányában – nem tehetett semmit.
Az
államalkotó és államfenntartó magyarság gazdasági-politikai fészke a
Habsburg-időszakban (1526–1918) egyértelműen a vármegye volt, ami biztosította
azt, hogy a Magyar Királyság szuverenitása (jogi értelemben) mindvégig
fennmaradjon. Nem véletlen, hogy a legsötétebb korszakokban, mint a bitorló II.
József császár idején – akit a hazai történetírás tévesen „kalapos király"-nak
hív, ami egy jogi nonszensz –, illetve az 1848–1849-es forradalom és
szabadságharc leverését követően bevezetett (ugyancsak illegális)
neoabszolutizmus évei alatt mindig a vármegyerendszert számolta fel a bécsi
kormányzat.
Az 1848-as
polgári átalakulás a régi nemesi vármegye helyébe a polgári vármegyét kívánta
léptetni. Ezt csak a kiegyezés (1867) utáni korszakban sikerült teljességében
megvalósítani, akkor azonban már a modern közigazgatás igényei szerint formálták
át az addigi rendszert.
A vármegye
tehát a magyar alkotmány(történet) olyan eleme, amely kezdetektől fogva – bár
jelentős átalakuláson keresztülmenve –, egészen a II. világháborúig annak
állandó tényezője volt. A 13. századtól kibontakozó önkormányzatiság sajátosan
magyar, az európai kultúrtörténetben is egyedülálló, természetes, évszázados
organikus fejlődés eredménye. Ezredéves érték. Valóságos jogi hungarikum.
/Liktor Z
Attila, Kontra/
