
Történelmi regény, film jelentősége
az embernevelés folyamatában
Történelem- és
magyartanárok szeretik összemérni tudományuk jelentőségét az emberformálásban.
Természetesen mindenki a maga szakterületét véli a fontosabbnak. Így is van ez
jól, hisz a tanár szeresse, tisztelje a választott tudományát.
Mint gyakorló
tanár, abban a szerencsés helyzetben lehettem, hogy évtizedeken át mindkét
szakomat taníthattam, azaz a magyar nyelv és irodalmat és a történelmet
egyaránt.
Történelemtanárként mindig is arra törekedtem, hogy magát a históriát valóban
annak fogjam föl, amit a szó jelent, tehát úgy tanítsam az eseményeket, hogy
azok emberközelivé váljanak a diákok számára.
Ebben a
törekvésemben nagyon sokat segített a másik szakom, a magyar nyelv és irodalom,
amit ma már el sem tudnék képzelni a történelem nélkül. De fordítva is igaz.
Történelmet tanítani irodalom nélkül csak szárazon, gépiesen, lélektelenül
lehet.
Bátran
állíthatom, hogy a népek emlékezete saját múltjukról az irodalom. Nem a
történészek, hanem a szépírók tanítottak és tanítanak ma is a történelmünkre.
Amelyik korról nincs irodalmi mű, bármennyire is tanulságos volt eseményeiben,
nem tud tapasztalást, okulást adni a mindenkori jelen emberének.
A gondolkodó
embereknek igényük, hogy a múlt felől is értsék a jelent, hisz az ismeretek
hiányában felelősen a jövőről sem lehet dönteni.
Mi,
tanáremberek pontosan ezt vállaltuk pályánk választásával: ismeretekkel
felvértezett, felelősen dönteni kész fiatalokat szeretnénk az útjukra bocsájtani.
Ebben egyetért minden hivatását magáénak valló pedagógus itt a
Kárpát-medencében, de hitem szerint bárhol a nagyvilágban.
De
tapasztalatom szerint a mindennapok embere is szívesebben nyúl a
szépirodalomhoz, mint magához a históriához. Általános emberi, történelmi, de ha
kell politikai fogódzót is nyújtanak az irodalmi művek, azon túl, hogy
megismertetnek szinte histográfiai hűséggel egy-egy történelmi korszakkal,
eseménnyel. Ki ne emlékezne
vissza szívesen diákkori olvasmányélményeire: a mondák világából megidézett
eleinkre, a honfoglalás hőseire, egy-egy uralkodónk korát bemutató regényre,
vagy éppen Ilosvai Selymes Péter és Arany János által megidézett Lajos király
kora-béli udvarra Toldi Miklós alakján keresztül? Nem is szólva az igazi nagy
történelmi regényekről, azok szerzőiről! Jókai Mórtól Gárdonyi Gézán át Kuncz
Aladárig, Kós Károlyig, Móricz Zsigmondig, Wass Albertig - közel sem teljes a
sor -, akik pontos történelmi rajzot adtak számos művükben.
De állhat
példaként a Goethe által megnevezett Weltliteratur, azaz a világirodalom is.
Szophoklész és Josephus Flavius, Walter Scott és Shakespeare, Schiller és
Goethe, Lev Nyikolajevics Tolsztoj és Borisz Paszternak vagy Szolzsenyicin művei
nélkül hiányos lenne egy-egy történelmi korszakról alkotott képünk.
Ezek a szerzők
nagyon pontosan látták és láttatták/láttatják ma is a megidézett korok eszméit,
a mozgatórúgókat. Példát és fogódzót nyújtottak, nyújtanak ma is a
példaképekkel, de a negatív, a megtévedt emberek sorsával is. Szemléletesebben -
az olvasót döntési kényszerre sarkallva -, mint egy-egy kiragadott, a diákok
történelmi látásmódját legkevésbé alakító „történelmi forrás”-nak nevezett
szemelvénnyel.
Pedagógiai
tapasztalatom alapján vallom, hogy az események megtanításában szükséges a
történelemkönyv és a történeti hűség, de egy-egy kor, esemény, történelmi hős
megítélésében, értékelésében sokkal többet nyújt a szépirodalom. (Hogy
történészként fogalmazzak, sokkal eredményesebb a sokáig üldözött, aztán
lenézett szellemtörténeti módszer, mint a ma oly divatos, de lélektelen, az
álságos szabadságot hirdető, forráselemzéses, mely csak elidegeníti a diákokat a
történelem tantárgytól a középiskolában.) Hisz mind az
irodalom, mind a történelemtanításunk célja nem csupán az ismeretek közlése,
sokkal inkább a nemzeti múltból táplálkozó embernevelés, a követendő példák
felmutatása az emberként és magyarként való megmaradás és továbbélés érdekében.
Ezért kellenek a
nagy királyainkról, a hőseinkről, a megvívott csatáinkról, a megszenvedett, de
kivívott szabadságunkról szóló regények, filmek megismertetése minden
nemzedékkel!
/ZE/