
ISTVÁN KIRÁLY ÉLETÉNEK KEVÉSSÉ ISMERT
LEGENDÁI
Géza
nagyfejedelem 997-ben bekövetkezett halála után fia, István – pogány nevén Vajk
– követte őt a méltóságban. A történet nem volt egyszerű, hiszen Géza volt az,
aki az öröklődés ősi rendjét megváltoztatva bevezette a primogenitúrát
(elsőszülöttség), vagyis hogy a tőle származó legidősebb fiú lép a helyébe, nem
pedig Árpád nemzetségének legidősebb férfisarja. Ki is tört a háború Koppány és
István között, de ne siessünk ennyire előre.
Érdemes néhány
gondolatot szentelni Hartvik győri püspök későbbi legendájának, aki Könyves
Kálmán idején a következőképpen meséli el első szent királyunk születésének
csodás történetét:
„…az említett
Géza fejedelem feleségét, kihez már közeledett a szülés órája, az isteni
kegyelem vigasztalni ily látomással akarta. Megjelent ugyanis boldog István
lévita és első vértanú előtte, s így kezdett szólni hozzá: »Bízz az Úrban,
asszony, s légy biztos, hogy fiút fogsz szülni, akinek e nemzetségben először
jár korona és királyság, és az én nevemet ruházd reá!« Rácsodálkozván az asszony
így válaszolt. »Ki vagy, uram, vagy mely néven neveznek?« »Én vagyok István,
első vértanú, aki először szenvedett vértanúságot Krisztus nevéért.« Ezt mondván
eltűnt. Közben megszületett Géza fejedelem Istentől megjövendölt fia…, akit
Adalbert püspök a kereszténység fehér ruhájába öltöztette és ő lett lelki
gyámola. A boldog István király – akit megkeresztelkedése előtt a pogányok
Vajknak neveztek – Esztergom városában született… A kisdedévek elmúltával,
miután a serdülőkor első lépcsőfokára lépett, apja összehívta Magyarország
főembereit és a közös tárgyalás szerint fiát, Istvánt a nép élére állította,
hogy uralkodjék őutána, és ennek megerősítésére mindet külön-külön megeskette.
Ezután betelvén napjai… e világ haszontalan viszontagságait égi örömmel cserélte
fel…”
Noha Hartvik
szerint a főemberek esküt tettek István mellett, trónutódlása korántsem volt
zökkenőmentes. Hogy a történetekben trónkövetelőként fellépő Koppány milyen
rokoni kapcsolatban állt Árpád nemzetségével, pontosan nem tudjuk, annyi azonban
a Géza által kicsikart esküből kiderül: az ősi törvény szerint valószínűleg nem
István volt a fejedelmi cím egyedüli várományosa. Kettejük ütközetéből
mindenesetre István került ki győztesen, aki fogadalmához híven monostort
építtetett Szent Márton hegyén, vagyis Pannonhalmán a bencés rendi
szerzeteseknek. Ám a magyarság fennmaradása a Kárpát-medencében mindennek
ellenére még mindig kockán forgott.
A biztosíték
kizárólag a kereszténység felvétele volt. István meggyőződése szerint járt el,
szinte drákói szigorral látott neki a pogányság felszámolásának. Előbb azonban
törvényessé kellett tennie uralkodását Európa keresztény fejedelmei előtt.
Következzék ismét a krónikaíró!
„Atyja halála
után a negyedik évben elküldte hát Asztrik püspököt a szent apostolok
küszöbéhez, hogy Szent Péternek, az apostolok fejedelmének örökösét megkérje: a
Pannónia tájain kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását elküldje, az
esztergomi egyházat aláírásának tekintélyével főegyházzá emelje és a többi
püspökséget is áldásával erősítse. Érdemesítse őt is arra, hogy királyi
diadémával izmosítsa, hogy e tisztségre támaszkodva, amit Isten kegyelméből
elkezdett, még keményebbre szilárdítsa.”
II. Szilveszter
pápa meg is küldte Istvánnak az eredetileg Mieszko lengyel fejedelemnek szánt
koronát, egyben megerősítette minden kérésében. Maga a mai Szent Korona
históriája a vele kapcsolatos számtalan hipotézis összevetésével természetesen
egy egészen külön, önálló történet tárgyát képezi. A koronázásra mindenesetre
1000 karácsonyán vagy 1001. január 1-jén került sor Esztergomban.
Mindeközben
István folytatta a Géza fejedelem által megkezdett magyar állam kiépítését. A
nép egyházi életének, a keresztény tanok hirdetésének központjai a templomok
voltak. Törvényben rendelte el, hogy minden „… tíz falu építsen egy templomot,
amelyet két telekkel és ugyanannyi rabszolgával lássanak el… Ruháról és oltárakról a király gondoskodjék, papról és könyvekről a püspök.” Az egyház
működését tíz püspökség megszervezésével szabályozta, amelyek közül kiemelkedő
helyet biztosított az esztergomi főszékesegyháznak, amelyet a pápa rövidesen
érseki rangra emelt. Említést érdemel, hogy a királyi udvar szellemi élete a
korhoz képest is igen fejlett volt. Bár első királyunk oklevelei nem, vagy csak
másolatban maradtak fenn, Gellért püspök munkái és István törvénykönyvei,
valamint Imre herceghez írott Intelmei csodálatos bizonyságai a pezsgő szellemi
életnek ebben az írástalan korban.
Idézzünk most
néhány gondolatot az Intelmekből, amelyek jelzik, miképpen igyekezett Szent
István felkészíteni az uralkodásra egyetlen, a felnőttkort megért fiát, Imre
herceget. „Ha becsületes akarsz lenni királyságodnak, szeresd az igaz ítéletet.
Ha hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy. Valahányszor, kedves
fiam, ítéletet érdemlő ügy kerül eléd, türelmetlenül ne viselkedjél, esküvel se
erősködjél, hogy megbünteted. Bizony, ez ingatag lenne és mulandó, mert a bolond
fogadalmat megszegi az ember. A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek
pedig zsarnokoskodnak…” Mindezek ellenére a szent király életének talán
legnagyobb tragédiája éppen szeretett fia váratlan és tragikus halála volt.
1031-ben Imre herceg egy vadkanvadászaton halálos sérülést szenvedett. Szent
Istvánt mélységesen megrendítette Imre herceg máig tisztázatlan körülmények
között esett halála. Egyetlen örökösét veszítette el, mi több, az egyetlen olyan
embert, akit alkalmasnak tartott műve folytatására.
A trónörökös
tehát már nem teljesíthette az apai óhajt, a trónutódlás pedig kérdésessé vált.
A nagy király életében gyökeres változás következett be. Ő, aki kezdetben csupán
politikája eszközeként kezelte az egyházat és annak tanítását, majd a
példamutatás kedvéért buzgólkodott az imádságos életben, e mérhetetlen csapás
súlya alatt egyszerre mélyen vallásossá vált. Hét esztendő állt még a
rendelkezésére, hogy a keresztény erények gyakorlását a tökéletességre emelje.
Hátralévő életét egészen átjárta a vallásosság, ítéleteiben megbocsátóvá, a
szeretet gyakorlásában példamutatóvá vált. Imre herceg elvesztését mindazonáltal
soha nem heverte ki.
De hallgassuk
ismét a krónikást:
„Nem sok idő
múltán betegségbe esett, melyből utóbb testében megfogyatkozott, s mivel a
nyavalya hosszan tartó gyöngeséggel nehezedett rá, már a lábán sem tudott állni…
Mikor már nem volt kétséges halálának hamari napja, előszólította a püspököket
és palotájának Krisztus nevét dicsérő nagyjait. Először megtárgyalta velük, hogy
kit választanak helyette királynak, majd atyailag intette őket, hogy őrizzék meg
az igaz hitet, amelyet elnyertek. Közeledett éppen a jeles ünnep, az Örök Szűz
Mária mennybevitelének az angyalok és az emberek közt nevezetes napja. Nagyobb
irgalom reményét remélte, ha e nap örömei között bomlana fel teste, ezt külön
könyörgésekkel kérte; sóhajtások és könnyek árán el is nyerte azt. Az Úr
megtestesülésének 1038. évében lelkét az Örök Szűz s a szent angyalok kezébe
letette, hogy az el nem múló boldogság nyugalmára vezessék… Fehérvárra vitték el
a testet, ahol az épület közepén fehér márványból faragott szarkofágba
helyezték.”
Rójuk le mi is
kegyeletünket a szent király szarkofágja előtt egy, a 15. században született
himnusz szavaival:
„Idvez légy,
boldog Szent István király, te népednek reménysége! Idvez légy, mi
megtérésönknek bizony doktora és apostola! Idvez légy, minden szentségnek és
igazságnak fényes tüköre!”
A középkori
krónikairodalom Szent István királyról meglehetősen szűkszavúan nyilatkozik.
Valójában mindössze három legendája maradt fenn. Érdekességük, hogy nem
tartalmaznak ellentmondást, így vélhetően a szerzők egy és ugyanazon forrásból
dolgoztak, mégpedig a Szent László korából származó Gesta Hungarorumból,
amelynek Szent Istvánról szóló részét legteljesebb alakjában a Budai- és a Képes
Krónika őrizte meg. Európa épp az invesztitúraháborúk korát élte. A német-római
császár és a pápa küzdelmében rejlő veszélyt Szent László királyunk látta át
igazán. A Magyarországot is fenyegető veszélyt ő látta meg elsőként, és ő
kezdeményezte első uralkodónk szentté avatását. Ezzel vitte át a köztudatba,
hogy Pannónia hűbérura sem a pápa, sem pedig a császár nem lehet, főként hogy
jeles elődje élete alkonyán Magyarországot Szűz Mária oltalmába ajánlotta.
Hazánkat így
önálló, minden hűbéri igénytől mentes, szabad országgá nyilvánította, hiszen égi
patrónája nem más lett, mint Isten anyja, Mária. A szentté avatáshoz persze
bizonyítékok kellettek, hiszen ha valakiről az egyház kijelenti, hogy szent,
arról a bizonyosság tudatában állítja, hogy üdvözült. A bizonyítékok sorában a
legelsőbben elfogadható, a csoda. És mit tesz Isten? Csodát! Előkerült a Szent
Jobb. Amint szintén Hartvik püspök legendájából tudjuk, István király földi
maradványainak feltárása után a következőkről számol be:
„Volt ugyanis a
fehérvári templomban egy Mercurius nevű szerzetes, akit László király a koporsó
felnyitásának idejére elküldött a kriptából.” A krónikás szerint miközben Mercurius a kóruson bánkódott, egy fehér ruhába öltözött fiatalember jelent meg
előtte, és átnyújtotta neki a szent király jobbját, Mecurius pedig haladéktalanul
elrejtette azt.
Ezt a történetet
természetesen már a kortársak sem hitték el.
Győrffy György
kutatásai alapján a történettudomány ma az úgynevezett „kettős temetés”
elméletét fogadja el. Eszerint Istvánt halála után a fehérvári bazilika közepén
helyezték el egy római kori szarkofágban. A bebalzsamozott, temetetlen holttest
itt az évtizedek során mumifikálódott. 1061-ben azután, a pogánylázadás idején
sietve eltemették. Ekkor távolíthatták el a test jobb karját. A szentté avatás
idején aztán ismét exhumálták a testet, de a jobb kezet nem találták. 1083-ban
László királyunk május 30-át a Szent Jobb megtalálása ünnepének rendelte.
Csakhogy a
források egyöntetűen „dexterae Sancti Stephaniról” beszélnek, ami az egész jobb
kézre utal. A felkart valószínűleg Nagy Lajos távolíttatta el és adta a
lengyeleknek, szimbolizálandó a két nép egységét. Ugyanezen szándékkal adhatta
az alkart Luxemburgi Zsigmond a Német-római Birodalomnak. Így itthon mára már
csak a mumifikálódott kézfej maradt. A történethez feltétlenül hozzátartozik még
az a legenda, amelyet szintén Hartvik győri püspök jegyzett le. Eszerint Szent
István Magyarországot közvetlenül a halála előtt Szűz Mária oltalmába ajánlotta
a következő szavakkal:
„Ég királynője,
e világ jeles újjászervezője, végső könyörgéseimben a szentegyházat a
püspökökkel, papokkal, az országot a néppel és az urakkal a te oltalmadra bízom.
Nékik utolsó istenhozzádot mondva lelkemet kezedbe ajánlom.”
Ma már tudjuk,
hogy ez a felajánlás valószínűleg nem történt meg, legalábbis ebben a formában
nem. Ennek ellenére igen hamar átment a köztudatba, köszönhetően a magyarok
körében mindig is elevenen élő ősanyakultusznak. Nem is gondolnánk tehát, hogy
Nagyboldogasszony napja egykor ünnep volt. A keresztény Mária-kultusz első
írásos megjelenése a 14. századból származó Ómagyar Mária-siralom.
Szent István,
Szent Korona, Szent Jobb, Mária-kultusz – mind-mind összetartozó fogalmak voltak
az elmúlt évezredben, és azok is maradnak egészen addig, amíg magyarul beszélő
ember él a Földön!
/Varga
Péter Dénes/