"Minden elolvasott könyv
egy újabb megélt élet.”
AZ ÍRNI-OLVASNI TUDÁS A TANULÁS ALAPKÖVEI
1965. november
17-én az UNESCO szeptember 8-át nevezte ki az olvasás nemzetközi napjává. A cél
az volt, hogy felhívják a figyelmet az olvasás és az írás fontosságára, hiszen
az olvasás az egyik fő információ szerző eszköz (volt). Manapság sokkal
kevesebben olvasnak, jó esetben képregényt. Ma már a televízió is elvesztette
vezető szerepét, mindenki figyelme a telefon, ipad felé fordult. Ma már az
üzenetek írásánál olyan rövidítések, szavak jelennek meg, amelyet az idősebb
korosztály már meg sem ért.
Ebben az írásban
most nem azzal szeretnék foglalkozni, hogy milyen hasznos az olvasás, s aki olvas
az művelt lesz. Nem. Arra szeretnék rávilágítani, hogy milyen erőfeszítéseket
kell tennie egy gyermeknek és a szülőknek, hogy a családokat körülvevő
megváltozott külvilág hatásait kivédve megtanuljon rendesen írni és olvasni, és
szeressen olvasni.
Magyarországon
az olvasás tanítása a 11. században kezdődött. Szent István király államszervező
tevékenysége eredményeképpen nyíltak meg az első iskoláink. Az olvasás
megtanulása volt minden további tanulmány alapvető feltétele.
Naponta hallható
szülői panasz: tehetek én bármit, ígérhetek, fenyegethetek, az istennek sem
olvas ez a gyerek! Pedig egy kis odafigyeléssel rászoktatható. A kiskamaszok
többsége szerint a pörgés és az izgalom nem a könyvekben, hanem a tévé- és
videófilmekben, vagy a számítógépen, az interneten található. A könyv, különösen
az iskolai olvasmány, ósdi és olykor nem is érthető. Érdemes és fontos
odafigyelni a gyerekek véleményére, mert elvadítani nagyon könnyű őket, míg a
visszahódítás keserves, már-már reménytelen lehet. Amikor információk millióival
bombáznak bennünket naponta, híján vagyunk az olyannyira szükséges türelemnek,
és az elmélyülésre szánt időnek. Pedig olvasni, a leírtakban gyönyörködni
valóban csak akkor lehet, ha odafigyelünk.
A példa mi vagyunk
Fontos kérdés,
vajon miért várjuk a gyerekeinktől azt, amiben talán magunk sem mutatunk túl sok
jó példát. A televízió távirányítóját percenként nyomkodó apuka, a folyton csak
kész- vagy félkész terméket tálaló anyuka, a szülő, aki nem ér rá a gyerekére,
ne reméljen szorgalmas, házi feladatot egyedül gyártó csemetét. Ne higgyük, hogy
a folytonos fegyelmezés, rászólás igazi nevelés. A leghatásosabb nevelőeszköz a
példa, a minta magunk vagyunk. A kisgyermek kezdetektől fogva ,,majmol", utánoz,
mert úgy véli, az a jó, amit a szüleitől lát. Gondoljunk csak bele: ha hagynánk,
minden gyerek takarítana, főzne a mamájával. De a ,,kinek van erre ideje"
ingerült hozzáállással elvesszük a kicsik kedvét. Az ő munkájuk a játék. Játszva
sajátítják el a későbbi készségüket.
Esti mese mindennap
Így van ez az
olvasással is. Ha a kezdetektől, mint valami különös ajándékot, adjuk át a mesék
birodalmát, és felfedezéssé, izgalmas kalanddá varázsoljuk a könyvvel való
ismerkedést, az olvasás a gyerek természetes igényévé válik. Ehhez idő és
türelem kell. És rendszeresség. A legfontosabb támasz egy kis ember számára a
rend. Hogy megtanulja, mikor minek van itt az ideje. Az esti mese - ha minden
este a vacsora és a mosdás után következik, amikor a mama vagy az apa az ágy
szélére ül, - fontos és elengedhetetlen programmá válik számára. Várja és
igényli. Később maga viszi a könyvét az ágyába.
8 tipp, jó tanács az írás és az
értő olvasás elősegítésére:
1.
Gyermekdalok
- próbáljuk előadni őket, és hozzájuk illő játékokat találni! Kiterjeszthetjük a
játékot, találjunk más rímelő szavakat!
2.
Versek
- Olvassunk verseket a gyerekeknek, főleg mulatságos vagy értelmetlen verseket,
hogy ezek mintájára sajátot találjunk ki!
3.
Fizikai játékok
- Ügyességi gyakorlatok, úgy, mint labdaeldobás, elkapás, elrúgás, ugrások,
egyensúlyozási gyakorlatok. Például a "Simon mondja" egyszerű feladatokkal
kezdődik, pl. "Simon mondja, tapsolj egyet!", és fokozatosan nehezedik,
pl. "Simon mondja, rakd a bal kezedet a jobb térded mögé!".
4.
Mozgás
- betűformák kitapintása fa és műanyag betűkkel, vizes vagy száraz homokkal,
illetve betűk készítése gyurmából vagy agyagból.
5. Próbáljuk ki
a "Látok valamit." játék különböző változatait. Pl.: “Látok valamit, ami (b)
hanggal kezdődik.”, “... ami ugyanazzal a hanggal kezdődik, mint a boci.”, “...
B betűvel kezdődik.”, “...ami rímel arra, hogy lánc.”, “…ami (b) hangra
végződik.”
6.
Hallási sorozatok
- Találjunk ki örökké bővülő listákat. Például "A nagymamám elment vásárolni,
vett egy almát, egy zsák krumplit, egy csupor mézet…", amely mindig eggyel
több lesz. Játszhatjuk különböző kategóriákban, különböző betűkkel vagy
véletlenszerűen.
7.
Dominók
- A dominózáshoz nem kell nagy előkészület, és egyszerű segítséget nyújt a
számok tanulásához és a vizuális sorrendhez. Más formában is kaphatók, képekkel,
vagy mintákkal, amiket valamilyen szempont alapján össze kell párosítani
8.
Tárgyak a tálcán
- A gyerek
figyelje meg, mik vannak a tálcán és jegyezze meg. Ezután: (a) Takarjuk le a
tálcát és a gyerek sorolja fel, milyen tárgyak voltak rajta, vagy (b) A gyerek
csukja be a szemét, mi pedig vegyünk el egy vagy két tárgyat a tálcáról, majd
szóljunk a gyereknek, hogy nyissa ki a szemét, és mondja meg, mit vagy miket
vettünk el.
/Jankó
István
mestertanár/