ÉLETSORSOK

BOGÁNYI GERGELY
zongoraművész és
zongorakészítő
Bogányi
Gergely négyéves korában kezdett zongorázni szülővárosában a váci Zeneiskolában,
ahol az első zongoratanára Szabó Katalin volt. Hatévesen különdíjasa volt a
nyíregyházi Országos Zongoraversenynek (1980), amit kilencévesen (1983) meg is
nyert. Már a versenyen felfigyelt különleges tehetségére Máté Klára (zsűri tag
volt) zeneakadémiai tanárnő. 1984-ben tízévesen, már nem ismeretlenül, felvételt
nyert a Zeneakadémia előképző 'különleges tehetségek osztályába' ahol a tanára
kezdetben Máté Klára, majd később Esztó Zsuzsa és végül Baranyay László volt
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is. 1993-ban a finn zeneakadémia
ösztöndíjasaként tizenkilenc évesen eljutott a tengerentúlra egy amerikai
zeneművészeti egyetemre, ahol egyéves ösztöndíjjal tanult. Az ottani
tanulmányait a budapesti Zeneakadémiával párhuzamosan végezte. Az Egyesült
Államokban az Indiana Egyetemen Sebők György (†1999) és a helsinki Sibelius
Akadémián Matti Raekallio professzorok irányították munkáját. Az USA - ba 2004
során tért vissza, és koncertezett régi tanulmányai színhelyén az Indiana
Egyetemen Kelemen Barnabás hegedűművésszel.
Évről évre
ellátogat Erdélybe is, ahol Marosvásárhelyen és egyéb más városokban is játszik.
Hangversenyezett a világ leghíresebb koncerttermeiben. Repertoárján több mint
harminc zongoraverseny és a zongorairodalom jelentős része szerepel. Eddigi
munkásságának egyértelmű csúcspontja a 2010-es Chopin-év alkalmából rendezett
két napon átívelő koncertsorozata, ahol is a zeneszerző összes, szólózongorára
írt művét megszólaltatta.
DÍJAK, KITÜNTETÉSEK
Nyíregyházi
Országos Zeneiskolai Zongoraverseny (1983) kategóriája első helyezettje
Budapesti Liszt
Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny első helyezettje (1996)
Vác díszpolgára
(1996)
Liszt Ferenc-díj
(2000)
Fehér Rózsa
Lovagrend Érdemkeresztje (2002) - Finn állami kitüntetés
Pest megye
kultúrájáért (2003)
Kossuth-díj
(2004)
Zebegény
díszpolgára (2007)
Junior Prima díj
(2008)
Prima díj (2011)
Budapest
díszpolgára (2016)
LEMEZEK
Diszkográfiája
hét lemezt foglal magába Mozart-versenyművekkel, Chopin és Liszt
zongoraműveivel, Chopin és Rachmanyinov cselló-zongora szonátáival és Liszt
teljes hegedű-zongora termésével.
Önálló
lemezfelvételei jelentek meg Mozart versenyművekkel, Chopin zongoraműveivel és
Liszt Ferenc zongoraterméseivel.
The Chopin
Album
Chopin
Mozart
zongora-verseny
Chopin
Rachmaninov
Chopin 2002
Aranyszín
köntösbe
Villa Gyllenberg
Mozart
Liszt
Gergely Bogányi:
Chopin Schumann
A BOGÁNYI-ZONGORA

A zongoraművész
és konstruktőrök egy csoportja új elképzelés és technológia alapján épített egy
teljesen egyedi formájú és felépítésű zongorát. "Nemcsak a zongora lelkét, a
rezonánst reformáltuk meg, amit fa helyett karbonkompozitból készítünk, hanem a
hangszer más alkatrészeit is. Ezek összességének köszönhető a nagyon tiszta,
erőteljes, felhangdús hang", így mutatta be a saját nevét viselő, magyar
fejlesztésű új hangszert Bogányi Gergely, aki azért kezdett bele egy újfajta
hangszer megalkotásába, mert nem találta azt a hangzást, amely a legjobban
megfelelne ízlésének.
A
megvalósításhoz szakembereket keresett maga mellé, és több mint 7 év alatt
készítették el az áramvonalas "csodazongora" prototípusát a vágyott hangzással.
A kivitelezésben többek között Bolega Attila főkonstruktőr, Üveges Péter Attila
főtervező-dizájner, valamint Cs. Nagy József zenetechnikus, intonációs szakember
működtek közre. Az erre a célra létrejött nógrádi Zengafons Kft. magántőkével
indult, de az Új Széchenyi Tervből kapott 127 millió forintra és a Magyar
Nemzeti Bank 60 milliós, valamint a Szerencsejáték Zrt. és az EMMI 100 millió
forintos támogatására is szükség volt, hogy elkészüljön a prototípus.
2015. január
20-án ismerhette meg a nyilvánosság az új típusú hangversenyzongorát a Budapest
Music Centerben (BMC), és másnap a magyar kultúra napjának előestéjén egy
zártkörű gálán - Orbán Viktor miniszterelnök jelenlétében - debütált a
Zeneakadémián. A bemutatón a készítők kiemelték, hogy a karbonkompozitból
készült rezonáns (hangzófenék) ellenállóbb a környezet változó hatásaival
szemben és tartósabb is, ami a modern hangszerek esetében elsődleges szempont.
Az új anyag egyenletesebb hangzást és hangképet biztosít, ugyanakkor jelentősen
megnövekedett lecsengési időt is, ami hozzájárul ahhoz, hogy a régi zongorák
szép, barátságos hangzását idézve szólaljon meg. A gyártás során sikerült a XIX.
század jeles magyar zongoraépítő Beregszászy Lajos örökségét is felhasználni
(aki felfedezte, hogy a cselló domború hátához hasonlóan a zongora rezonánsa is
továbbfejleszthető). A zongorába a legmodernebb - pár éve kifejlesztett - ún.
agráf rendszert építették be, amely a játék közben megszabadítja a
rezonátorlemezt a mintegy féltonnás mechanika terhétől.
A zongorához
kikísérletezett egyedi mechanikát az a németországi Louis Renner cég készíti és
szállítja, amelyet 1882-ben alapítottak, és ma a hangszerkészítés legmagasabb
színvonalát képviseli. Formavilága is zenei indíttatású, nem csak szemet
gyönyörködtető. A hangszer felfelé, de lefelé is szól: a lábaknak ugyanis
akusztikus funkciójuk is van, hangvetőként a publikum felé terelik azt a
hangmennyiséget, ami lefelé egyébként "elveszne". A hagyományos három láb
helyett alkalmazott két lábas struktúra ugyanakkor futurisztikus külsőt
kölcsönöz a hangszernek.
/Forrás:
Bogányi Gergely,
https://boganyigergely.hu/