
A NÓGATÓ LÉLEK
Pünkösdi beszélgetés Bogárdi
Szabó István püspökkel
Pünkösd ünnepe talán a
legmegfoghatatlanabb. Tudunk tűznyelvekről, tudunk nyelvek megértéséről,
megannyi érthetetlen kép és csoda. A Szent Lélek ünnepén érdemes egy kicsit
elgondolkodnunk azon, ki is a Szent Lélek? Hogy is van ez a megtanult igazság:
Isten egy lényeg, három személy. Ezekről a kérdésekről beszélgetett Dr. Bogárdi
Szabó István püspökkel, a zsinat lelkészi elnökével Fekete Ágnes.
- Nem véletlenül küzdöttek
annyit az egyházatyák az óegyház idején a Szentháromság megértéséért. Van,
amikor úgy érzi egy-egy keresztyén közösség élményük, tapasztalatuk nyomán, hogy
most éppen a Szentháromság első személyének a korszaka, „Atya-korszak” van.
Ilyenkor fölültetik Őt a mennyei trónusra, egy kicsi „kis Fiú” ott van alatta, a
Szentlélek pedig galambformában hátul bujdokol. Néha „Fiú-korszak”-ot látnak az
emberek, amikor csak a Megfeszítettel foglalkoznak, a feltámadottal soha. Most
lehet, hogy valakinek úgy tűnhet, hogy éppen egy "Szentlélek-korszak" jön, de ez
nem isteni látásként Szentlélek-korszak, ez csak a mi tapasztalati vagy
gondolatvilágunkban lehet az.
Talán azért látják így sokan, mert az isteni élményekre
várnak?
- Miért ne lehetne az
Atyával kapcsolatban élménye az embernek? Tessék megnézni a teremtett világot!
Szinte extázisba lehet jönni a természet szépségén! A XII. században egy Joachim
del Fiore nevű kalabriai szerzetes (1135-1202) írt egy prófétás könyvet, és ő
fogalmazta meg ezt. Úgy állította be, hogy Krisztusig volt egy Atya-korszak,
azután jött egy Fiú-korszak, és jövendölgetett, hogy talán a XV. században majd
jönni fog a Szentlélek korszak. Majd utána, amikor a Lélek is elvégezte a
magáét, akkor eljön a teljesség. Ez tévedés volt.
A régi egyházatyák úgy
mondták, hogy a Szentháromság személyei között perikorézis van, azaz áthajol az
egyik munkája a másikba, és munkálja így a Szentháromság az ember üdvösségét, a
világ fenntartását, és az Isten országa eljövetelét. Vannak természetesen
hangsúlyok, különbségek is.
A Szentháromság dolga elméleti kérdés. Mindig próbálták
képekkel közel hozni.
- Ennek a titoknak a
megértéséhez úgy juthatunk el, ha átmegyünk egy nagyon alacsony ajtón. Le kell
térdelni és alázatosan átmenni, mert sem az eszünk, sem a szívünk nem tudja
fölfogni az isteni véghetetlenséget. Megmondták ezt a régiek is: a véges nem
tudja a véghetetlent fölfogni.
Maradjunk a képeknél! Háromszög. Egy geometriai ábra, amely talán segít
megérteni a Szentháromság személyeinek egymáshoz való viszonyát. Augustinus
hozta a legtöbb képet, de minden esetben ő maga hozzáfűzi, hogy ezek csak képek,
olyanok, mint amikor kívülről benézünk egy ragyogó, kivilágított terembe,
elkáprázódik a szemünk, mert kívülről a sötétből nézünk be. Valamit látunk,
valamit sejtünk. Ahogy a régiek mondták, most teológia van, most magyaráznunk
kell, gondolkodnunk kell, értelmezni kell, töprengeni kell. Jórészt egyébként a
saját megértésünket magyarázzuk, és ez a teológia igazi feladata. Az üdvösségben
már nem lesznek ilyen kérdések, ott majd dicsőítjük a Szentháromságistent a maga
teljességében.
Ha valaki bejönne az utcáról és megkérdezné, kicsoda a
Szentlélek, mit válaszolhatnánk neki?
- Lélek Krisztusról beszél.
Szokták használni azt a szót, hogy élménykeresztyénség. Az ún.
élménykeresztyének jelentős része lemondani látszik arról, hogy Krisztus
ismerete felől ismerje meg Istent. Ők rögtön utaznak a szív felé. Kálvinnak van
egy megdöbbentő mondata Mária énekéről: Máriának először az értelmével kellett
megértenie az Isteni kinyilatkoztatás nagyságát, hogy aztán felgyulladjon
szívbeli bizalma, és az egy megerősített, és megalapozott bizalom legyen. Ezzel
Kálvin megjelöli azt az irányt, hogy a lélek ugyan nem az ész, de a léleknek van
egy elmét megvilágító, gondolatot átrendező, helyes irányba állító munkája az
ember életében. Egyébként ki a Lélek? Aki által fennáll a világegyetem. Ki a
Lélek? Aki lebeg a vizek fölött, a káosz fölött, és a zűrzavarban rendet csinál.
Ki a Lélek? Aki fölállítja az összerogyott embert és elindítja. Ki a Lélek? Aki
meggyógyítja a beteget. Ki a Lélek? Aki megmondja a szívünkbe, hogy mit
imádkozzunk, hogy jól imádkozzunk. Ki a Lélek? Aki kiált helyettünk is, ha már
elfogyott a szavunk.
Ki a Lélek? Augustinus azt mondja: Az Atya a szeretet, a Fiú az, akit az Atya
szeret, akkor a kettő között a Lélek maga a szeretet. Ő a Lélek. Nem szellem,
nem elvonatkoztatás, nem isteni intellektus, nem konvertálható világerő vagy
kozmikus hatalom, hanem személy.
Nagyon nehéz ma megértenünk azt, hogy személy, mert azt
értjük alatta, hogy individuum.
- Nem. Ez végzetes szócsere.
A személy szót Tertullianus egyházatya vezette be a nyugati gondolkodásba a
latin persona szóval. Nem individuumot jelent. Az elkülönült, önmagában megálló
valaki. A szó eredeti jelentése az, hogy szerep, de a legjobb értelemben. Szerep
csak ott van, ahol van egy másik ember.
Akinek játssza a szerepet?
- Nem akinek játssza, hanem
akivel kapcsolatban van. Nem pusztán játékról van szó: Én, mint individuum
lehetek önmagamban, és nem kell hozzá senki más.
A személy feltétlenül egy közösség része?
- Igen. A Szentháromság
személyei közösségben vannak. Terhes szó a persona, mert ez a régi római
színházban az álarcot jelentette. Ha lefelé állt az álarc szája, akkor szomorú
szerep volt, ha mosolygott akkor komikus szerep volt. Jobb híján azonban ezt a
szót használta Tertullianus egyházatya. Azt a létrelációt vagy létezés viszonyt
jelenti a személy szó, amit mindig csak a másikkal való viszonyban tud az ember
megérteni.
Kálvint a Szentlélek teológusának szokták mondani. Miért
volt számára ez a kérdés annyira fontos?
- Kálvin elkezdte olvasni a
Bibliát, tüzetesen, alaposan magyarázta, és nagy csodálkozással állapította meg
azt, hogy nincs igaza Joachim del Fiore-nek. Látta azt is, hogy nincs igaza a
saját kora rajongóinak sem, akik azt mondták, hogy lehelt egyet a Lélek
pünkösdkor és aztán ezerötszáz évig pihent, de most megint fújt egyet. A Lélek a
teremtéstől kezdve mindig, mindenütt ott van. De sohasem élhetett az Isten népe
rend, külsőséges megnyilvánulási formák nélkül. Fölmegy a lelkipásztor a
szószékre. Emberi szavak. Kinyitjuk a Szentírást, betűk vannak benne. Hogyan
lesz ebből élet? Úgy, hogy a Lélek a szívünkben bizonyságot tesz. Ha ez elmarad,
akkor a szó szó marad, a prédikáció egy szép retorikai teljesítmény lesz, a
bizonyságtétel egy személyes vallomássá változik, nem ér el a másik szívéig. A
Lélek a nagy közvetítő. Maga Isten tuszkol engem oda a Szentlélek erejében
pártfogóként a saját kegyelmi, királyi széke elé.
(Az interjút Fekete
Ágnes református lelkipásztor, a Kossuth Rádió
Református félóra című műsorának szerkesztője készítette.)