MÚLTIDÉZŐ
800
éves a jogállamiságunk alapja

Az ARANYBULLA
A hagyomány szerint a
magyar történelem legismertebb – és nyugodtan mondhatjuk, hogy az európai
történelem egyik legfontosabb – dokumentumát, az Aranybullát 1222. április 24.
napján adta ki a fehérvári gyűlésen az 1205 és 1235 között uralkodó Jeruzsálemi
II. András királyunk. Ugyan sokan úgy értelmezték, magyarázták korábban, hogy a
bulla az uralkodó ellen irányult, az újabb kutatások szerint éppen ellenkezőleg,
legalább annyira szolgálták az uralkodó érdekét és védelmét, mint a nemzetét.
A magyar közjogi-politikai
gondolkodás mindig is a közhatalom megosztását vallotta.
Ennek lenyomatai úgy a
vérszerződésben, mind Szent István királyunknak fiához, Imre herceghez írott
Intelmeiben is világosan visszaköszönnek. A közhatalom forrásának ugyanis a
magyar hagyomány nem az uralkodót jelölte meg, hanem a Szent Koronában látta azt
megtestesítve, a hatalomba az uralkodót a koronázással vonta be a nemzet.
***

Talán nincs is olyan magyar
érzelmű ember a világban, aki az 1222-es évszámot és a hozzá kapcsolódó
fogalmat, az Aranybullát ne ismerné
Pontosan 800 éve annak,
hogy II. András király (1205–1235) kiadta az Aranybullát, azt a színtiszta
aranypecsétekkel ellátott oklevelet, amely máig hatóan a magyar jogállamiság
szimbólumának számít.
A Nyugat által sokat
vitatott, 2011-ben elfogadott Alaptörvényünk történelmi előzményként tekint az
Aranybullára, amely a Szent Koronával egyetemben a Magyar Állam alkotmányos
folytonosságát és a nemzet egységét testesíti meg. Lehet nevetgélni az ilyen
avíttságon azoknak, akik számára a múlt saját érdek- és ismeretszférájukra
szűkül le, azoknak, akik a történelmüket nem ismerik, ezért a nemzeti múltjukra
állandóan hivatkozó magyarokat nevetségesnek találják.
Csakhogy a Szent Korona
nem pusztán egy koronázási jelvény, amelyet a király fejére helyeztek, hanem a
magyar jogfelfogás szerint a magyar államiság jelképe, amely a király
személyétől függetlenül az ország területi egységét és lakosait testesíti meg.
Ma sem múzeumi tárgy az első királytól, Szent Istvántól (1000–1038) eredeztetett
Szent Korona, ezért őrzik az Országház épületében, a törvényhozás helyszínén. A
Szent Koronához hasonló szerepet tölt be történeti alkotmányunk, az Aranybulla,
a magyar alkotmányos fejlődés legnagyobb vívmánya. Európában időben egyedül a
1215-ös Magna Charta Libertatum, a rendi jogokat biztosító angol szabadságlevél
előzi meg, de összefüggés vagy hatás a két oklevél tartalmában nemigen mutatható
ki.
Az Aranybullát nem lázadás
kényszerítette ki a királyból, mert a király hatalma, gazdagsága és tekintélye
vitathatatlan volt. Az ország legnagyobb birtokosa, jövedelme nemzetközi
összehasonlításban is kimagasló, diplomáciai, dinasztikus kapcsolatai jók
voltak. Apja, III. Béla (1173–1196) egykor a bizánci császári trón várományosa
volt, anyai ágon jelentős keleti rokonsággal rendelkezett. Ő maga Gertrúd meráni
hercegnőt vette feleségül, veje a türingiai őrgróf volt. András lánya az az
Árpád-házi Szent Erzsébet, akit a németek mint legkedvesebb saját szentjüket
Elisabeth von Thüringen névvel emlegetnek. (Csak úgy, zárójelben, a magyar
királylány hozományától a németek szája tátva maradt, mert akkora gazdagságot
életükben még nem láttak.)
A középkori Magyar
Királyság a mérleg nyelvének számított a Bizánci Birodalom és a Német–római
Császárság hatalmi versengésében. Megkerülni nem lehetett, ráadásul a pápának
sem volt kiszolgáltatva, hiszen az egyházi méltóságok kinevezése a királyt
illette, amire a pápa csak rábólinthatott. Az ország külső és belső biztonságban
volt, II. András nagy elődjei, az Árpád-házi magyar királyok kiépítették azokat
a, mai szóhasználattal élve pufferzónákat, amelyek az ország védelmét
biztosították. A délre fekvő területek mind magyar érdekszférába tartoztak, a
magyar király – ízlelgessük! – Isten kegyelméből egyúttal Dalmáciának,
Horvátországnak, Rámának (Bosznia), Szerbiának, Galíciának és Lodomériának (Volodimir)
királya örök emlékezetre, legalábbis a címek viselésében egészen 1918-ig.
II. András világlátott
ember volt, 1217-ben ötezer főnél is nagyobb nemzetközi keresztes sereget
vezetett a Szentföldre, ami a magyar királyság reputációját mutatja. A
hadjáratot a korabeli média sikertelennek minősítette, pedig igazán eredményes
volt: páratlanul jól vezetett, rendcsináló, béketeremtő misszió volt, András
nagy szolgálatot tett vele Európának. Diplomáciai érzékével a maga számára is
előnyöket kovácsolt, dinasztikus kapcsolatokat kötött a keleti keresztény
uralkodókkal. A mai Szíria területén lévő Margat vára „örökös fenntartását”
magára vállalta. (A vár jelenlegi feltárásán talán ezért dolgoznak magyar
régészek.)
A hadjáratból
tapasztalatokkal visszatérve II. András új alapokra akarta helyezni a királyi
hatalmat. Látta, hogy az ország gazdasági struktúrája elmaradott, új
berendezkedésre, az ispánságok jogainak szűkítésére van szükség. Sok területre
kiterjedő igazgatási reformjai – mint minden újítás – egyeseknek előnyöket
(királyi szerviensek), másoknak (várispánok) sérelmeket jelentettek. Akik a régi
rendszer haszonélvezői voltak, azok természetesen ellenálltak, akiknek előnyöket
hozott, azok viszont a király új rendszerének társadalmi bázisát jelenthették. A
marxi tétel az antagonisztikus osztálytársadalmakról a korabeli magyar
viszonyokra nem volt jellemző, a társadalom szabadokból és szolgákból állt,
rétegződve. A király a „nemzeti együttműködés rendszerét” kínálta fel az
egyháznak, főnemeseknek és minden szabad embernek, így a földbirtokkal
rendelkező királyi szolgálónépeknek és a várjobbágyoknak is.
A harmincegy cikkelyből
álló Aranybulla a király reformpolitikájának megerősítése, garanciavállalása,
valamint a jogok és kötelességek összegzése. Az egyes cikkelyek a jogalkotás
máig ható alapkövei, olyan sarkalatos, modernnek tekinthető jogokat fogalmaznak
meg, mint az egyén szabadságjoga, személyes és anyagi biztonsága, a
magántulajdon tisztelete, honvédelmi kötelezettség, adózás és törvényhozás, az
igazságszolgáltatás szabályozása, sőt a (királyi) hatalommal szembeni ellenállás
joga.
Az ellenállás joga
Magyarországon ezeréves jog, az államalapítás óta a magyar jogrend része, és bár
Nyugat-Európában ez már idejétmúltnak számít, a hatályos magyar Alaptörvényben
benne foglaltatik a hatalom erőszakos birtoklására irányuló törekvésekkel
szembeni ellenállás joga. Nem árt, ha tudják Brüsszelben is, hogy a vármegyéken
alapuló magyar közigazgatási rendszer már 1009-ben létezett, és a saját
bíráskodás jogával rendelkező megyei önkormányzatiság is nyolcszáz éves
hagyományokkal bírna, ha a kommunisták 1950-ben egy tollvonással meg nem
szüntetik.
Azt sem ártana ismerniük a
Magyarországot támadóknak, hogy az Aranybulla az idegeneknek is – bárhonnan
jöttek – éppúgy biztosította a Szent Istvántól eredeztetett szabadságot, mint a
magyaroknak. Hogy csak akkor lehetett valakit elítélni, ha a törvény szerint
bűnösnek találták, és volt fellebbezési jog, hogy a király biztosította a
nemesek adómentességét, amiért cserébe ők – kizárólag az ország védelmében –
„vérükkel”, azaz katonai szolgálattal fizettek. A király „senkit nem hagyott az
út szélén”, még a szolgák, özvegyek, árvák anyagi és személyes biztonságát is
garantálta.
Az Aranybullát II. András
örök időkre szánta. Számtalanszor megújították, a benne foglaltakat 1351-től
minden koronázáskor megerősítették, a királyoknak erre kellett hűségesküt
tenniük, 1848-ig, a polgári alkotmány megalkotásáig elsődleges jogforrásnak
számított. Az Aranybulla a jogkövető magyar identitástudat kiindulási alapja. A
rebellisnek tartott magyarok királyaikkal szemben soha nem lázadtak, az
ellenállás jogával soha nem éltek az évszázadok során, sőt egy időben az ország
érdekében le is mondtak róla. De ragaszkodtak hozzá, a joghoz, ami a
jogtalansággal szemben megvéd.
/Rab
Irén történész/
***
Az 1990-ben életre hívott
magyar Alkotmánybíróság tagjainak nyakában az Aranybulla királyi pecsétjének
pontos mása függ, és az alkotmánybírák rendszeres tanácskozása üléstermének
falát is az Aranybulla hasonmása díszíti.

***
Az Aranybulla rendelkezései

I. pont :
„Hogy minden évben,
a szent király ünnepét Fehérvárott üli meg, ha csak nagyon fontos dolog, vagy
betegség meg nem akadályozza. Ha nem lehetne jelen, a nádorispán okvetlenül ott
lesz, hogy az ő képében minden ember dolgát meghallgassa, s a nemesek is,
amelyik akarja, szabadon odagyűlhessenek.”
II.
pont :
„ Továbbá azt is
akarjuk, hogy sem mi, sem az utánunk való királyok, valami hatalmasabb
kedvéért, valamikor a nemes embert meg ne fogják, vagy meg ne nyomorgassák, ha
csak előbb meg nem idézik és a törvény szerint el nem marasztalják.”
III.
pont :
„Azonképpen semmi
szedés-vevést-pénzszedést /collecta/ - a szabadok adóját – dénárját - meg
nem vétetjük a nemesek jószágain, sem házukra, falvaikra, az okáért, hogy rajtok
élnénk nem szállunk, hanem ha hivatalosak leszünk: azonképpen az egyház jószágán
sem veszünk semmi szedés-vevést.”
IV.
pont :
„ Ha nemes
embernek holta történik és fimagzatja nem marad, jószágának egy negyed része
leányára szálljon, a többivel azt művelje, ami neki tetszik. Ha pedig
testamentom nélkül történik halála, amely közelebb való atyafiai vannak,
jószága azokra; és ha semmi nemzetsége nincsen, mindene a királyra szálljon.”
V. pont :
„A
vármegyei ispán ne ítéljen a nemesek jószágán, csak oly perben, mely a pénz
dolgát illeti: a megyei udvari ispánok /alispánok/ csak
váruk népei felett ítéljenek; a tolvajok és latrok bírái a billogok legyenek, de
csak ispánjok lábainál.
VI. pont :
„A nép közös
vádja, tolvajnak, mint eddig szokás volt, senkit se bizonyíthasson.”
VII.
pont:
„Ha a király
sereget akar vinni az országon kívül, a nemesek ne tartozzanak vele elmenni
fizetés nélkül; ha pedig a király a hadból megjön, a nemeseken hadakozó bírságot
ne vehessen. Ellenben pedig, ha sereg jönne az országra, mindnyájan tartozzanak
hadba menni. Azonképpen, ha az országon kívül hadakozunk, valakinek ispánsága
vagyon és valaki pénzünket felvette, tartozik velünk eljönni.”
VIII.
pont:
„A nádorispán
országunk minden embere felett válogatás nélkül ítéljen, de a nemesek oly perét,
mely fej, jószág veszedelmével jár, a király híre nélkül el ne végezhesse.
Helyettese pedig, csak egy legyen és az is curiájában.”
IX. pont:
»Az ország ispánja
— az országbíró — míg a király udvarában vagyon, mindenki felett ítélhessen és a
mely pert az udvarban kezdett, azt mindenütt elvégezhesse, de a mikor az
őjószágán lakik, akkor ne bocsáthasson ki poroszlót és a pörösöket maga elé ne
idéztethesse. „
X.
pont:
„Ha valamely
jobbágy úrnak tiszte vagyon és a hadban történik halála, annak fiát vagy
testvérét a király méltó tisztelettel ajándékozza meg. Azonképpen ha valamely
nemes embernek a hadban lesz halála, a király — a mint neki tetszik — fiát
ajándékozza meg.”
XI.
pont:
„Ha vendégek
— jóravaló emberek — jönnek az országba, az ország tanácsa nélkül tisztet ne
nyerhessenek."
XII.
pont:
„A nemes
asszonyok, ha uruk meghal, vagy törvény szerint megölik, vagy bajviadalban lesz
halála, vagy akármiféle más módon, hitbérüktől meg ne fosztassanak.”
XIII.
pont:
„A jobbágy urak úgy
járjanak a király udvarában, s amikor mennek akárhol egyebütt is, hogy a
szegénységet ne fosszák, ne nyomorgassák.”
XIV.
pont:
„Ha valamely
vármegye ispánja, az ő ispánságának módja szerint, magát tisztességesen nem
viseli, az ő vármegyéjét nyomorgatja, ha ez rábizonyul, az ország színe előtt
csúfságosan fosztassék meg tisztétől, és amit elvett, legyen köteles
visszaadni.”
XV.
pont:
„Lovászok,
pecérek, madarászok, királyi emberek ne merjenek a nemesek falvaira szállani.”
XVI.
pont:
„Örökbe nem adunk
egész vármegyét, sem egyéb királyi tisztet.”
XVII.
pont:
„Ha valaki
jószágot igaz szolgálatjával nyert, attól soha meg ne fosztassék.”
XVIII.
pont:
„A
nemes ember búcsút véve tőlünk, mehessen el fiunkhoz, vagyis a nagytól, a
királytól a
szentencia /=
törvényi végzés, határozat/,
azt mielénk nem viszik; s amely pört előtte kezdtek, míg ugyanott a pörnek vége
nem szakad, elénkbe nem viszik; - viszont fiunk is ugyanígy cselekszik.”
XIX.
pont:
„A várjobbágyok
az őszabadságuk szerint tartassanak, mint a szent király végezte, azonképp a
vendégek is, bármiféle nemzet legyenek.”
XX.
pont:
„A dézsmát ne
váltsák meg pénzen, hanem amint a föld termése vagy bor, vagy gabona, azt
fizessék. Ha ebben a püspökök ellentartók lesznek nem segítjük őket.”
XXI.
pont:
»A püspökök a mi
lovainknak dézsmát ne adjanak a nemesek jószágairól, s embereik ne tartozzanak
dézsmát hordani a királyi jószágokra.”
XXII. pont:
„Disznainkat a
nemesek erdeire, rétjeire nem eresztjük kedvük és akaratuk ellen."
XXIII. pont:
„A mi új pénzünk
esztendeig tartson, húsvéttól húsvétig, s a dénár olyan legyen, minő volt Béla
király idejében „Mert igaz értékű pénzt veretett a legtisztább ezüstből, s
mindaddig amíg élt, a pénz Magyarországon nem változott.”
XXIV.
pont:
„Kamaraispánok,
pénzváltók, só-tisztek és vámosok nemesek legyenek, zsidók és szerecsenek
ne lehessenek”.
XXV. pont:
„A sót ne tartsák
az ország közepén, hanem csak Szalacson, Szegeden és a végekben.”
XXVI. pont:
„Jószágot
külföldinek ne adjanak; ha adtak, vagy eladtak, azt az országbeli ember
magához válthassa.”
XXVII.
pont:
„A nyestbért
fizessék, amint azt Kálmán király elvégezte.” – Vagyis házanként tizenkét
dénárral róják le!
XXVIII.
pont:
„A kit a törvény
rendje szerint elítéltek, azt semmiféle hatalmas ember se oltalmazhassa meg.”
XXIX.
pont:
„A
várispánok csak az ő ispánságuk járandóságával éljenek, a többi a király számára
legyen, úgymint: csöbör adó/szőlőkadója/
, a vám; ökrök
adója és a váraknak két harmadrésze.”
XXX.
pont:
„A négy jobbágy
úron: a nádoron, bánon, a király és királyné udvarbíráján kívül senki két
tisztet ne tarthasson.”
XXXI.
pont:
„Hogy ha pedig mi vagy utánunk valaki a jövendő királyok közül a mostani
rendelésünk ellen valamikor vétene, mind a püspökök, mind a jobbágyurak, mind a
nemesek, mindnyájan és egyenként, mind a mostaniak, mind a jövendők, minden
hűtlenségnek szégyen vallása nélkül, mind nekünk és mind az utánunk való
királyoknak ellentálhassanak, /Jobbágyúron az országos méltóságot és ispánságot viselőket értsük!/ és
ellenük mondhassanak, örökkön örökké a mostani rendelésünk erejével és
hatalmával.”
„Kelt Kelet keze
által, ki egri prépost és udvarunk kancellárja, a megtestesült ige után az
ezerkétszázhuszonkettedik esztendőben, midőn főtisztelendő János esztergomi,
tisztelendő Ugrón kalocsai érsekek, Dezső csanádi, Róbert veszprémi, Tamás egri,
István zágrábi, Sándor váradi, Bertalan pécsi, Kozma győri, Bereck váci püspökök
voltak. Királyságunk tizenhetedik esztendejében.”


***
Bár az Aranybulla pontjait
nem sikerült maradéktalanul betartatni a magyar uralkodókkal, kiadása ennek
ellenére az alkotmányos jogfejlődés egyik legfontosabb állomásának tekinthető,
mivel az évszázadokon átívelő, többszöri megújításával maradandó hatást
gyakorolt a későbbi törvényhozás és parlamentarizmus alapjainak lefektetésére.
Az Aranybullát hét példányban állították ki, ám az utókor számára egy eredeti
sem maradt fenn. Szövegét hiteles másolatokból, formáját pedig a II. András
korabeli oklevelekből ismerjük. II. András 1231-ben némi változtatással újra
kiadta a dokumentumot, a későbbiekben, 1267-ben IV. Béla, majd 1351-ben I.
(Nagy) Lajos király újította meg azt.
Az Aranybulla fontosságát
az is jelzi, hogy fő tételei évszázadokkal később, a Werbőczy István nádor által
összeállított, az 1514-es országgyűlés által elfogadott és a király által
aláírt, de annak törvénnyé emelését a bárók által elszabotált Tripartitumban is
kulcsszerepet kaptak. Többszöri megerősítésének két fő oka volt. Az egyik a
koronázás alkalmával minden uralkodó számára kötelező koronázási eskü, amelyben
a király ígéretet tett arra, hogy országa jogait és koronája tisztségét megőrzi.
A másik pedig az volt, hogy az új uralkodóknak mindig meg kellett erősíteniük
elődeik rendelkezéseit ahhoz, hogy azok érvényben maradhassanak. A különböző
korokban készült hiteles másolatoknak köszönhetően. Így ma több mint harminc
oklevél őrzi az Aranybulla szellemiségét.
Az Aranybulla
jelentőségéről árulkodik, hogy szerkezete, tartalma és rendelkezései párhuzamba
állíthatók az Angliában alig hét évvel korábban, 1215. június 15-én kiadott
híres Magna Charta Libertatummal, az angol alkotmányfejlődés egyik legfontosabb
dokumentumával.
Erre méltán lehetünk
büszkék 2022-ben mi, magyarok a „Nagyvilágban” és itt a Kárpát-medencében!
