
A VELÜNK ÉLŐ TÖRTÉNELEM
„A múltjából kiforgatott
ember
- a múltját nem ismerő
ember -
hályogos szemmel néz a jövő
felé.”
(Sütő András)
Sütő András bölcs
megállapítását egy beszúrással célszerű módosítani manapság 2022-ben közvetlenül
a parlamenti választások előtt.
A történészek vallják, hogy
az események objektív megítéléséhez ún. történelmi távlat kell, ami minimum
ötven esztendő, azaz szűk két emberöltő. (Két nemzedéknek kell felnőtté válnia
az események után a viszonylagos tárgyilagos látáshoz). Mindez azonban csak
kristálytiszta időkben lehetséges.
A második világégés utáni
majd fél évszázados megszállásunk bilincseinek letörése óta (a
rendszerváltoztatásunk óta) eltelt 32 esztendő. Fel is nőtt egy új nemzedék, és
élnek még a java korban vagy éppen idősödőben lévő szemtanúk, a történelmet
megélők: a változtatásokat előkészítők, a bátran cselekvők, a „történelmet
csinálók”, a lelkük mélyén őszinte hittel fellélegzők - a rendszerváltók
derékhada -, de itt vannak az ájtatos arccal beolvadók, a mindenkori sunyi
haszonlesők, no meg a képmutató júdások. Az eltelt 32 esztendő - mintha
mindvégig esett volna az eső, pedig valójában a nap sütött fel erre maroknyi
népre 1990 tavaszán — szép lassan összemosta a bűnt és az erényt, az
igazságtalanul kegyetlen sorsokat a kényszerítők már-már gúnyos mosolyát.
A felnőtt új nemzedéket nem
kellett kiforgatni a múltjából, elég volt elhallgatni az előzményeket, nem
szólni, nevesíteni a legfontosabbakat. Nem szólni arról, hogy 45 esztendőn át ki
volt az idegen megszállás alatt a bűnös, az önkéntes kiszolgáló, a hazáját,
honfitársait a saját előnyéért eláruló. 1989/90-ben az Ellenzéki Kerekasztalnál
már ott ült minden párt képviselője. Az ún. megreformált utódpárt (egy M betűt
elhagytak a nevükből) és az újonnan megalakuló pártok vezetői. Szabad György
professzor az Egyetemen megszokott és elvárt kollegalitással vezette a
tárgyalásokat, őszintén elhitte, hogy a tárgyalás minden résztvevője épp oly
úriember, mint ő. (Később Antall József is így vélte…, mindketten tévedtek!).
Így került sor az 1990-es választásokra. Sokan hittük, hogy a napfény valóban
beragyogja a Kárpát-medencét. Összeült az immár a nép által megválasztott,
függetlennek hitt parlament, Antall József vezetésével megalakult az új kormány.
Az első csalódást az jelentette, hogy szó nem esett sem az előbbi súlyos
tényekről, a bűnösökről, az elkövetett bűnökről, mint ahogy arról sem, hogy
diktatúra idején kik voltak az idegen hatalom kiszolgálói, a kényszerítők, és
kik a kényszeríttettek, az életüket, a rendelt pályájukat, tehetségüket
megvalósítani nem tudók. A számonkérés mind a mai napig elmaradt (a cseheknél,
lengyeleknél de még az NDK-ban is megtörtént az ún. lusztrációs törvény
bevezetése). Tehát az eltelt 32 év alatt nem kellett látványosan kiforgatni a
múltunkat, elég volt a történéseknek más-más árnyalatot adni, a békés átmenetre
hivatkozni. Hogyan lehetett a véresen eltiport 1956-os forradalmat is megélő
fejekben a gondolatokat összemosni? Hogyan lehetett a 90-es évek derekán a
diktatúra örököseit visszaszavazni? Aztán a kettő-ezres években még kétszer?!
A rendszerváltoztatás
hajnalán születettek ma már a harmincas éveikben járnak. Jó esetben családos
emberek. Az ezredfordulón már szavazati jogukkal élve dönthettek a saját és a
hazájuk/hazánk sorsáról.
Történelemoktatásunkban vagy
az elhallgatásainkban keresendő egy-egy mai napig is érthetetlen szavazás
eredménye. A múltunkat végzetesen nem ismerő, a megismerés igényével sem
rendelkező „derékhadat” sikerült fölnevelnünk. Vajon kié a felelősség? A
családé, az iskoláé, a kisebb-nagyobb közösségé vagy éppen a hazáé, a
gyökereknél kezdődő rendszerváltoztatás módjáé a 80-as évek végétől egészen
napjainkig?
Valószínű mindegyik
kérdésben ott van az igazság, a felelősség. Az 1980-as évek végén lehet, hogy
nem voltunk készen még a gyökeres változtatásra. Abból a bizonyos történelmi
távlatból (ami még elég hiányos) már látható, 1989-1990-ben sokan voltak a
változtatás ellenszegülői, nem kevesen a változtatással együttjáró zavarosban
halászók - a hirtelen meggazdagodók, akik perceken belül felismerték a
lehetőségeket és látszatra feladták a korábban hangoztatott elveiket -, akik pár
esztendő múltán az államszocializmus hamis biztonságán élő ”proletár-magyarokat”
megtévesztve újra a hatalomba kerültek.
A velünk élő történelem
sokszor, de úgy tűnik, nem elégszer becsapta a históriát - az élet
tanítómesterét - nem ismerő polgárait. Azokat, akik nem a saját fülüknek és
esetleg hályogos szemüknek hittek/hisznek, hanem a szirénhangoknak és kancsalul
festett képeknek. Azokat, akik nem ismerik Csengey Dénesnek, az örökifjú
forradalmárnak (a rendszerváltoztatás fiatalon elhunyt, karizmatikus
egyéniségének) kiállását, bölcsen megfogalmazott előrelátó gondolatait.
2022 tavaszán olvassuk
figyelmesen az 1989 karácsonyát, a rendszerváltoztatást megelőző hónapok
hangulatát megidéző írását! Segítsenek a hiteles gondolatok a mindenkori
döntéseinkben!
A közel 33 évvel ezelőtt
megfogalmazott szelíd, de határozott kívánalom legyen ma is erkölcsi parancsunk!
”De azért nem fogunk
rárohanni Magyarországra. Nem fogjuk szétmarcangolni.
Ugye?”
/ZE/
***

Csengey Dénes:
SZEGÉNYEN, SZABADON, SZERETETBEN
I.
Itt nálunk az idén nem
fehérlett és nem fénylett az advent, hanem tocsogott. Gonoszul süppedékeny volt,
minden lépésre fröccsent, és sanda szándékok rossz lehelete pázázott fölötte,
akárcsak egy nagy mocsár fölött.
Közben pedig kipattant a
rügyek a megzavarodott vadgesztenyefák ágain.
A szeszélyes kedvű természet
mintha csak minket utánzott volna. Mintha csak velünk évődött volna: nézzétek,
ilyenek vagytok.
Igen, ilyenek voltunk.
Boldogabb európai városokban már meggyújtották az első gyertyát az adventi
koszorún, de mi még egymás torkát kerestük a népszavazás eredményeit értelmező
nyilatkozatainkban. Boldogabb európai városok parkjaiban már elindultak a
csengős szánok, és fehéren, gazdagon felragyogtak a karácsonyi kirakatok, de mi
még egy súlyos életmentő műtéttel felérő költségvetés részleteit mérlegeltük
szorongva, és rettegtünk, vajon szorít-e az utcára minket a közgazdaságilag
világosan megindokolható lakbéremelés. Boldogabb európai városokban már
megilletődötten pillantotok az emberek egy-egy magasra tűrt gallér mögé, mert
tudták, érezték, hogy ott jár közöttük a nesztelen léptű angyal. De mi még
aláírásokat gyűjtöttünk, petíciókat fogalmaztunk, egy feloszlatásra ítélt,
tanácstalanságában kissé megátalkodott, de félelmeit leplezni ezzel sem tudó
parlament körül tülekedtünk az ingerült követeléseinkkel.
Nehezen adtuk oda magunkat
az ünnep előtti várakozásnak. Több volt közöttünk a gyűlölet, mint a remény,
több a kétségbeesés, mint a nyugodt önbizalom. Összeomlásunkat, erkölcsi
összeroppanásunkat, végső elnyomorodásunkat és egymás ellen vadulásunkat
könnyebb volt elképzelni, mint azt, hogy felegyenesedünk szegénységben,
szabadságban és szeretetben, megosztozunk a sovány, mégis súlyos örökségen, és
aztán megalapítjuk a magunk új, európai hazáját.
Itt voltak közöttünk, most
is itt vannak az ember és a nemzet legjobb tulajdonságai is. Nem némult el józan
mérlegelés, a felülemelkedő belátás, a lehetetlennel szembeforduló szelíd dac és
a végső egymásrautaltság felismerése. De e tulajdonságok csendes színrelépése
valahogy időszerűtlennek tűnt, mint a december végi rügyfakadás. Könnyebben
teremtettek közfigyelmet a harc, a kegyetlenség, a gyűlölet metafórái.
Igazoltató éberséggel környékeztük egymást, nem tiszta, belátó érdeklődéssel.
Voltak, akik a jótékony,
adakozó állam után kiáltottak, miközben szemtől szembe álltak a megöregedett,
elgonoszodott, kifosztott arcú, kifordított zsebű állammal, ezzel az agg
útonállóval.
Voltak, akik a gazdagság
alaptörvényei után áhítoztak, mert eliszonyodtak a sakálok és hiénák törvénytevő
csordáitól, és szívükben megkívánták az ordas nemességét.
És voltak, szerencsére
voltak, akik kinyitották a szekrényüket, és kiválasztottak egy alig viseltes
télikabátot, egy szépen stoppolt harisnyát, egy pár kinőtt korcsolyacipőt, és
elindultak valamelyik meghirdetett gyűjtőhely felé. Útközben vásároltak hozzá
egy csomag kakaót, pár szem narancsot, és aztán letették egy közös fenyőfa alá
az ismeretlen kisfiúnak szánt takaros ajándékcsomagot.
Különös szegények furcsa
karácsonya ígérkezett. Precision 2000. Ne vedd meg, jövőre úgy is el kell adnod,
ha nem akarod leszoktatni a gyereket a reggeli tejről. Adidas melegítőruha egy
huszasért. Ezt se vedd meg, vess egy pillantást a melletted reszkető
öregasszonyra, akinek összeszorított markában könnyezik a sárga tízforintos.
És ingerült tülekedés volt
mindenütt. A politikában, az aranyvasárnap nyitva tartó üzletekben, a
meg-megálló mozgólépcsőn. Az idegrendszerekben. Ajzott kétségbeesés. Tipródás a
langyos decemberi sárban.
Az angyal pedig
megrökönyödve nézett minket, nekiszorítva valahol egy nedves falnak.
Tűnődve állok az ablaknál
karácsony előestéjén.
A tiszta fagy még megjöhet.
A hó még megjöhet.
De megjön-e? Időben jön-e?
Kiszabadít-e, kiemel-e minket csatározásaink, szenvedélyeink, megromlott
indulataink közül?
Lesz-e ünnep az idén ebben a
düledező országban?
II.
Kételkedve néz rám a
feleségem, amikor idáig jutunk. Nem szentségtörés ez? Szabad ilyen szörnyű
kétséget odalopni az eldíszített fenyőfák alá? Hiszen olyan ez, mintha
lassanként a térdünkig érne valami a szobában. Mintha csőtörésre volna a
reménytelenségnek.
Mit mondhatok erre?
Körülnéztünk, és amit látunk, az a mienk. Az ünnep nem hazugság, nem kibúvó,
hanem felülkerekedés. Kilábalás a mocsárból, kibontakozás mindennapi ügyeink
hínárszövedékéből, csendes és megilletődött találkozó néhány végtelenül nagy és
határtalanul egyszerű érzéssel.
Szegényes idén a fa?
Alacsonyka? Majd lesz még magasabb, lesz még dúsabb. Ne süsd le a szemed! Aki a
szegénységét szégyelli, attól félni kell. Mert az kérkedő, püffeszkedő és
irgalmatlan lesz, ha meggazdagodik egyszer.
Összeszorult a szíved, amint végignéztél szűkmarkúan választott ajándékaidon?
Hát akkor ne nevess, ne üsd el tréfával a dolgot. Nézz a fiadra, görbül a szája,
de téged figyel. Férfit akar látni, nem bohócot. Egyenes, nyugodt pillantásodat
nem fogja elfelejteni. Mostantól a férfi nevelkedik benne, nem a keserű
komédiás.
Túloldalon egyszerű az
ünnepi asztal? Sok a teríték, hosszadalmasak az imák, kevés az étel? Látjuk
előre, hogy itt ma senki sem fog igazán jóllakni? Lehet. De azért ugye nem
fogunk rárohanni a karácsonyi kalácsra? Nem fogjuk szétmarcangolni. Keresztet
rajzolunk rá a kés hegyével, aztán megszegjük, és mindenki elveszi a részét. Aki
utoljára vesz, azé a legnagyobb szelet, apánk így tanított. Tegyük el jó helyre
a gondolatot, a következő években még nagy szükségünk lehet rá.
Nem vagyok képzett
magyarázója a Szentírásnak, de van egy apokrif elképzelésem arról, hogyan lehet
néhány hallal és néhány kenyérrel ezreket jóllakatni, hogyan lehet
kifogyhatatlanná tenni a laposhasú boroskorsókat.
Ketté kell törni a kenyeret,
a bort pedig gondosan kétfelé kell tölteni. Ha még mindig több a vacsoravendég,
mint az adag, akkor meg kell ismételni az osztozkodást. Aztán megint és még
egyszer. Nincs olyan kicsiny darab kenyér, amit ne lehetne még egyszer
kettétörni.
Végül mindenki enni fog.
Nem állítom, hogy akik így
vacsoráznak meg, rogyásig fognak telni hallal, kenyérrel és borral. De azt
tudom, hogy csendes nagyszerűségükben boldogok lesznek. Mindegyiküknek lesz,
akire hálával gondolhat a nagyobbik adagért. És mindannyian érezni fogják, hogy
ők egymásnak nem ellenségei a kenyérharcban, hanem társai és sorsosai.
És az lesz majd a
gyertyagyújtás pillanata. Akkor ablakot nyitunk, bebocsátjuk és magunk közé
fogadjuk a vacogó angyalt. Megmelengetjük a kezét, szép haját a fenyő ágaira
terítjük óvatosan.
Aztán elolthatjuk a
villanyt.
A politika görögtüzei után
nyugtatni fogja szemünket a csillagszórók apró, ezüstös fénye.
Aztán átölelhetjük egymást,
térdig állva a reménytelenségben, de érezve egymás homlokának melegét.
Aztán azt mondhatjuk
egymásnak tiszta, könnyű szívvel: Boldog karácsonyt, kedveseim!
III.
Nem tudom, milyen karácsony
lesz idén Temesvárott, Aradon, Brassóban, Bukarestben. Nagyon valószínű, hogy
azon a napon Jézus maga sem jut át a nagylaki határállomáson. Nagyon valószínű,
hogy a gyertyagyújtás órájában is lánctalpasok gördülnek az elsötétített ablakok
alatt Erdélyben és Románia szerte mindenütt.
Nehezen viselhető szívünkben
a feltartóztatott, eszköztelen szeretet. Mégse hagyjuk múlni! Idén decemberben
még a svájci havasokban is beköszöntött az olvadás. Valami ismeretlen eredetű
meleg kószál Európa testében. Ceausescu diktatúrája sem fog neki ellenállni.
Lapzártakor hallom a hírt,
hogy a várakozás beigazolódott. Jézus útja Erdély és Románia városaiba, falvaiba
szabad. És mi is üzenhetünk a szabadság zuhatagában élő románoknak, magyaroknak,
szászoknak, szerbeknek, zsidóknak: Boldog karácsonyt, testvéreink!
IV.
Jövőre elosztjuk
Magyarországot. Ebben csendes kérlelhetetlenséggel egyetértünk. Ez a haza a
miénk. Szegénységben, szabadságban.
Szeretetben?
Nem árt, ha az osztozkodásig
magunk között marasztaljuk az angyalt. Kisegíthet minket jó tanáccsal egy-egy
szenvedélyes pillanatban.
Sok lesz a teríték. Igen
hosszadalmasak, igen átfűtöttek lesznek az imák. És nagyon kevés lesz, amin
végül megosztozunk.
Senki követelései nem fognak
teljesülni. Látjuk előre, hogy senki nem fog igazán jóllakni.
De azért nem fogunk
rárohanni Magyarországra. Nem fogjuk szétmarcangolni.
Ugye?
Elhangzott:
Keszthelyen, az 1989. év karácsonyának előestéjén
Megjelent:
Magyar Hírlap, 1989. dec. 23.