IRODALMI KITEKINTŐ

„KORTÁRSUNK” KÖLCSEY FERENC
(1790-1838)
„A koleránál százszor
veszélyesebb kór a bízni nem tudás.”
(Kölcsey Ferenc)
Nem valamilyen nevezetes
évforduló, hanem az életpéldája avatja időszerűvé költőnk alakjának a
megidézését. Szerencsések lehetnénk, ha kortársunknak tudhatnánk. Talán azért
is, mert saját korában is mindenki felett állt a 48 éves korában elhunyt költő,
politikus. A halálhírére barátja, báró Wesselényi Miklós így sóhajtott föl:
”Nem közülünk való volt.” Nem, mert élete, tettei századok fölé emelték.
Eltelt közel kétszáz
esztendő, mégis józan gondolkodású, igaz hazafi kortársunkként tisztelhetjük.
Meglátásai, pontos és felelős fogalmazása, magyarsága, hazaszeretete
örökérvényű. Példa és fogódzó lehetne 21. századi magyarságunknak. Nem csupán
mint a nemzet költője, a Himnusz szerzője, de az országgyűlési képviselő
kiállása; korrekt - a haladást szolgáló - beszédei, a szilárd kötelességtudatú
magánember példa minden jóérzésű mai embernek is. Legyen az egyszerű „közember”
vagy éppen a „köz ügyeivel foglalkozó felelős politikus”. (Ez utóbbiaknak
hasznosan kötelező olvasmány lenne - mielőtt esküjüket letehetnék - Kölcsey
Országgyűlési Beszédeinek, Naplójának megismerése /szerk./).
Neve hallatán a Himnusz
minden magyarnak eszébe jut. Talán a költő szülőfaluja is, Sződemeter. Meg a
másik település, Szatmárcseke, ahol alkotott, és a lelkét Teremtőjének
visszaadta egy végzetes megfázás után..
Vajon tudunk-e többet róla?
Azt talán minden
középiskolát végzett tudja, hogy a reformkor egyik legismertebb személyisége,
országgyűlési képviselősége is felderenghet, talán még az unokaöccséhez írt
Parainésisének sorai is ismerősen szólnak az iskolai ünnepségekről. Ennyi az
„átlagember” ismerete egyik legnagyobb költőnkről, a Himnusz szerzőjéről, a
mindenkori haladás (az épen maradás egyetlen lehetőségét felismerő)
politikusról.
Nos, ma,
2022-ben böjtmás havában, a választás lehetőségére és
a húsvétra készülve minden időnél aktuálisabb élete, munkássága, emberi
tartása. Most, amikor bőven akadnak magyar írók és író magyarok (mindenről
véleményt formálók), celebekké süllyedt színész-félék, botcsinálta politikusok
és más „csepűrágók” (a parlamentet és a kocsmát összetévesztők), akik versenyt
gyalázzák hazájukat és a magyarságot. Most különösen sokat tanulhatnánk attól a
halkszavú politikus-költőtől, aki félretéve egyéni vágyait, érdekeit, nem üres,
felelőtlen szavakkal, hanem tetteivel, írásaival, országgyűlési munkájával,
elárvult unokaöccsének nevelésével, azaz „a vállalt élet méltóságával” adott
minden nehéz időben - így ma is - példát.
Büszkék
lehetnénk, ha a valóságban is kortársunknak tudhatnánk.
Szerencsénkre a művei
megismerhetők, így tehát tanuljunk tőle! Tanuljunk emberséget, felelős
magyarságot, elkötelezett hazaszeretet, az országgyűlési képviselőtől a
választók méltó és hűséges képviseletét, a család iránti fegyelmezett
kötelezettséget!
És mindenek
felett „bízni tudást”, rendíthetetlen hitet a Teremtő óvó tekintetében, ”bízni
tudást” Isten áldást adó víg esztendejében, mindenkori segedelmében!
Ha két
évszázadot visszamerengve a szatmárcsekei kúrián elfogadná tisztelgő jobbomat,
először a Himnuszt köszönném meg 15 millió magyar nevében, aztán
engedelmet kérnék, hogy a számomra legtöbbet jelentő műveiről szólhassak az
utókornak.
Szerény bólintását beleegyezésnek venném.
Nemzeti
imádságunk, a Himnusz 1823. január 22-én került papírra Szatmárcsekén. Először
1829-ben Kisfaludy Károly Aurora című folyóiratában jelent meg, a kéziraton még
szereplő a „Magyar nép zivataros századaiból” alcím nélkül, de 1832-ben, Kölcsey
első kötetében már ezzel az alcímmel látott napvilágot. Megzenésítésére 1844-ben
írtak ki pályázatot, amelyet Erkel Ferenc nyert meg.
/A magyar kultúra napjáról való megemlékezés gondolatát ifjabb Fasang Árpád
zongoraművész vetette fel. Szavai szerint „ez a nap annak tudatosítására is
alkalmas, hogy az ezeréves örökségből meríthetünk, és van mire büszkének
lennünk, hiszen ez a nemzet sokat adott Európa, a világ kultúrájának. Ez az
örökség tartást ad, ezzel gazdálkodni lehet, valamint segíthet a mai gondok
megoldásában is.”/
Nem kell
ahhoz sem politikusnak, sem irodalomtörténésznek lennünk, hogy felismerjük,
költőnk pontosan látta, megfogalmazta a nehéz idők fő okát, amikor egyedül Isten
áldása/szánalma segíthet ezen a valaha szebb napokat megélt népen. Nem a külső
ellenség, nem a túlerő, hanem a lelki restség, a bízni nem tudás, az egész
népet elveszejteni képes belső viszály a legveszélyesebb minden időben.
Ezt
fogalmazta meg a nemzeti imádságunkból sokszor idézett keserűen kérdő, már-már
ostorozó megállapításában:
„Hányszor
támadt tenfiad
Szép hazám
kebledre,
S lettél
magzatod miatt
Magzatod
hamvvedre!”
A két
évszázadon át érvényes, máig ható súlyos mondatnál 2022-ben sem lehetne jobban
jellemezni a társadalmi viszonyainkat. De lépjünk
vissza 1823-ba! Utólag tudjuk, hogy az első reformországgyűlés még csak
„készülődik” Pozsonyban, még kettő évet várni kell az összeülésére. Kölcseyt, már
ekkor élénken érdekli az irodalom mellett politika is.
Csekén telepszik meg, annak ellenére, hogy
városi élet vonzotta; művelt
emberek közé vágyódott, ámde birtokainak csekély jövedelme ezt nem tette
lehetővé.
Jogi
végzettségét a későbbi felszólalásaiban, írásaiban kamatoztathatta, de ez nem
sok jövedelemmel járt.
A Sors is úgy akarta, hogy
Szatmárcseke legyen a lakhelye. Hiszen, amikor öccse, Ádám meghalt, költőnk
tudta, hogy öccse özvegyét és unokaöccsét nem hagyhatja támasz nélkül.
Az 1825-ben felpezsdült
politikai közélet őt is magával ragadta. 1829 júliusában Szatmár megye
adminisztrátora aljegyzővé nevezte ki, 1832-ben pedig főjegyzővé választották.
A megyei közgyűlésen Nagykárolyban kitűnt fontos beszédeivel (pl. A
szatmári adózó nép állapotáról).
Széchenyi István Hitel című
műve rendkívüli hatással volt rá: még inkább megerősítette azt a szándékát,
hogy politikai tettekkel is segítse a reformok ügyét. Ezért is fogadta el az
országgyűlési követté választását. 1832. december 11-én érkezett meg szekéren
Pozsonyba, s még aznap elkezdte írni műfaji szempontból is egyedülálló
remekművét, az Országgyűlési Naplót.
Pozsonyban is folytatódott
Kölcsey Nagykárolyban megkezdett kiemelkedő szónoki pályafutása. Terjedelemben
egyik leghosszabb s kitűnően felépített szónoklata Az örökös megváltás
ügyében, melyben a jobbágyfelszabadítást sürgette. 1834 novemberében a Szatmár megyei közgyűlés olyan új utasításokat adott követeinek, hogy tagadják
meg eddig követett elveiket, s forduljanak szembe a jobbágyfelszabadítással.
Ekkor Kölcsey - és követtársa Eötvös Mihály - lemondott képviselői
megbízatásáról. Az egyenes gerincű, meg nem alkuvó politikus újabb példáját
adva a mindenkori képviselőknek, távozott Pozsonyból. 1835. február 9-én mondta
el a Búcsú az Országos Rendektől című nagyhatású beszédét, s
ebben hangzott el a minden időben, így ma is érvényes gondolat:
„Jelszavaink valának:
haza
és haladás.
Azok, kik a
haladás helyett maradást akarnak, gondolják meg:
miképen a maradás szónak több
jelentése van.
Korszerinti haladás épen maradást hoz magával;
veszteg maradás
következése pedig senyvedés.
Isten őrizze meg e nemzetet minden gonosztól;
Isten virassza fel e nemzetre a teljes felvirágzat szép napját!"
(Ezzel a beszédével is
kortársunk lehetne.)
/Pozsonyból való
távozásakor az országgyűlés felfüggesztette tanácskozását, Kossuth az
Országgyűlési Tudósításokat gyászkeretben jelentette meg, a búcsúbanketten
Széchenyi is köszöntötte Kölcseyt, az ifjúság pedig bérkocsikon kísérte a
városból kivezető úton./
Lesújtotta a
politikai fordulat. Megtartotta szatmári főjegyzőségét, és az országgyűlést
követő politikai perekben vállalt ügyvédi szerepet. Élete utolsó hónapjaiban a
felségsértési perbe fogott Wesselényi Miklós védelmén dolgozott. Csekén a
gazdálkodás mellett nagy gondot fordított unokaöccse, Kölcsey Kálmán
nevelésére. Még pozsonyi tartózkodás idején írta az Emléklapra
című
epigrammáját, amit eredendően Kölcsey
Kálmánnak szánt, de örökérvényű paranccsá lett minden Kárpát-medencében élő
magyarul beszélő honfitársunk számára:
„Négy
szócskát üzenek, vésd jól kebeledbe, s fiadnak
Hagyd
örökűl ha kihúnysz: A
HAZA MINDEN ELŐTT.”
Pozsony,
1833. június 14.
A „felvezető mottóban”
idézett Kölcsey biztatás „A koleránál százszor veszélyesebb kór a bízni nem
tudás” a pozsonyi évekből való, amikor úgy tűnt, hogy a történelem kereke
előre fordul, küzdeni lehet és kell a nemzeti függetlenségért, a hagyományok
megőrzésével a haladásért, a polgári átalakulás jegyében. (A kolera említése nem
véletlen. 1831-ben a Hegyaljáról indult ki az a kolerajárvány, ami közel fél
millió emberfertőzött meg, és csak minden második élte túl.)
Kiábrándulását jelzi az
1838-ban keletkezett Zrínyi második éneke című költeménye. A cím
utal egy korábbi Zrínyi-versre, a Zrínyi dalára, s ugyanúgy, mint
amaz, ez is lírai dialógus: Zrínyi és a Sors vitája. A költő meghasonlott
tépettségét, ellentmondások között hányódó érzelmeit vetíti ki a párbeszéd két
„szereplőjébe”. Megszólal, vitázik Zrínyi, a Sors és a saját nevében a
magyarság fennmaradásának ügyében.
A Himnuszból ismert kérő,
esdeklő hangján fordul Kölcsey-Zrínyi a Sorshoz. Most mégsem az irgalmas,
vezekléssel kiengesztelhető, a megbocsátó Isten a megszólított, hanem a
görög-római mitológiából ismert végzet. Ennek döntései megfellebbezhetetlenek. A
könyörgésben mégis ott bujkál a remény, a belső harcok, ellentétek közepette is
a haza megmaradásának töretlen hite, az a bizonyos ”bízni tudás” ereje.
Kölcsey
Ferenc utolsó "imájával” zárjuk a róla szóló emlékezést, egyéniségének
megidézését. Dicső érzés lenne kortársunknak tudni. Higgyük, hogy szavai
visszhangra találnak a 21. századi magyar lelkekben és a megszólított Sorsban
egyaránt!
/ZE/
Te lásd
meg, ó sors, szenvedő hazámat,
Vérkönnyel
ázva nyög feléd!
Mert
kánya, kígyó, féreg egyre támad,
És marja,
rágja kebelét.
A méreg
ég, és ömlik mély sebére,
S ő
védtelen küzd egyedűl,
Hatalmas,
ó légy gyámja, légy vezére,
Vagy itt
az óra, s végveszélybe dűl!
Áldást
adék, sok magzatot honodnak,
Mellén
kiket táplál vala;
S másokra
vársz, hogy érte vívni fognak?
Önnépe nem
lesz védfala?
Szív,
lélek el van vesztegetve rátok;
Szent
harcra nyitva várt az út,
S ti
védfalat körűle nem vonátok;
Ő gyáva
fajt szült, s érte sírba jut.
De
szánjad, ó sors, szenvedő hazámat!
Te
rendelél áldást neki:
S a vad
csoport, mely rá dühödve támad,
Kiket
nevelt, öngyermeki.
Taposd el
a fajt, rút szennyét nememnek;
S míg
hamvokon majd átok űl,
Ah tartsd
meg őt, a hűv anyát, teremnek
Tán jobb
fiak, s védvén állják körűl.
Törvényem
él. Hazád őrcsillagzatja
Szülötti
bűnein leszáll;
Szelíd
sugárit többé nem nyugtatja
Az ősz
apák sírhalminál.
És más hon
áll a négy folyam partjára,
Más szózat
és más keblü nép;
S szebb
arcot ölt e föld kies határa,
Hogy
kedvre gyúl, ki bájkörébe lép.
/1838/
