
ELNŐIESEDETT VILÁG
Igazán
meggyőző magyarázatot még nem hallottam arra, hogyan is került a nyugati
civilizációnk a sajnálat és önfeladás kultuszának fogságába, de az egyik elmélet
szerint a nők emancipációja és a közéletben való tömeges megjelenése döntő
tényezőként hatott erre a folyamatra. Vizsgáljuk csak meg, van-e ennek a
feltevésnek valóságalapja.
Úgy gondolom,
teljesen normális családból származik az, aki emlékei közt őrzi családja
valamelyik nő tagjának azt a kijelentését, hogy minden konfliktusnak és
erőszaknak a férfi az oka. Nálunk például ez a vélemény már a „ha nők uralnák a
világot, sosem lennének háborúk” formában is megjelent. A „nők az okai a Nyugat
civilizációs hanyatlásának” feltevés viszont új keletű, mivel a nőket ilyesmivel
megvádolni abszurd lett volna, amikor még csak szavazati joguk sem volt, és a
gazdasági folyamatokban is csak a háttérben vehettek részt.
Van itt
viszont valami, ami nem engedi meg, hogy ezt a témát csak úgy elengedjük, mint
valami rosszindulatú összeesküvés-elméletet. Ott lebeg az ember szeme előtt
Angela Merkel 2015-ös fatális, érzelmi alapon meghozott és a konfrontációt akár
saját nemzete léte árán is elkerülni akaró reakciója, ami valahogy az anyai
befogadás ösztönének nemzetpolitikai szintre való emelésének képzettársítását
eredményezi. Rá alkalmazható Freud azon meglátása, miszerint a jó anya
szükségszerűen megbukik, rámutatva Michelangelo Piétájára mint az abszolút anyai
önfeláldozás példájára, ahol a nő a megváltás reményében engedi, hogy a világ
keresztre feszítse gyermekét.
Jordan
Peterson kanadai pszichoanalitikus is erről beszél, amikor azt mondja, hogy
azért van ekkora hangsúly a mai nyugati politikában a biztonságon, mert ebben a
nők szerepe egyre meghatározóbb. Úgy véli, a nők számára az együttérzés a lehető
legkönnyebb erkölcsi választás a felsorakozó opciók közül. Szerinte ennek
hatásait érezzük azóta, hogy a nők tömegesen kezdtek megjelenni a közéleti és
politikai arénában.
Peterson
szerint a probléma abból ered, hogy amíg a férfiaknál az antiszociális
viselkedés általában erőszakban nyilvánul meg, addig a nőknél ugyanez a
hírnévtönkretétel formájában jelenik meg. A női antiszociális viselkedés formája
a rosszindulatú pletyka és hírnévgyilkosság. A kanadai akadémikus szerint ezzel
az a probléma, hogy míg a maszkulin agresszió képtelen a szociális média világát
dominálni, addig a női antiszociális attitűdök ebben a térben képesek
meghatványozódni.
Magam
részéről nehezen tudnám eldönteni, hogy a trójai háborút ki okozta, a három
civakodó istennő vagy a kiszolgáltatott helyzetben lévő Páris herceg. Ha a freudinál kevésbé elvont
és a homéroszinál földhözragadtabb bizonyítékot akarnék keresni, akkor
rámutathatnék arra a statisztikai tényre, hogy például az amerikai választásokon
a nők 2016-ban ötvennégy százalékban szavaztak Clintonra, 2020-ban pedig ötvenöt
százalékban Bidenre, tehát a baloldalra. De ez félrevezető lenne, mert számtalan
ellenpéldát lehetne felhozni, ahol a fordítottja az igaz, és a statisztikákból
az is kitűnik, hogy az etnikai hovatartozás sokkal meghatározóbb tényező a
politikai szimpátiák terén, mint a nem.
De ha tőlem
kérdezik, a nyugati világ krízisének az oka inkább az elnőiesedett férfiakban, a
női szerepben hitüket vesztett nőkben, az apa szerepét kigúnyoló
családmodellben, az anya gyermeket nevelő szent szolgálatának lekicsinylésében
rejlik. Világunk tehát nem azért hanyatlik ilyen mértékben, mert
véleményformálóként és vezetőként megjelentek benne a nők, hanem épp
ellenkezőleg, velünk, férfiakkal egyetemben ők is kezdenek eltűnni.
/Bogár
László/