MÚLTIDÉZŐ
Nem szabad meglepődni,
ha idegenkedünk a kívülről vezérelt, pénzelt, feltűnően támogatott
„hazafiaktól”.
Érzékenyek vagyunk az
ilyesmire...

Áldozat és szenvedély
Tízezrek végzete
teljesedett be azon a napon, amikor a bekerített védők a budai Várból és a
Vízivárosból elindultak, hogy áttörve a szovjet gyűrűn megszabadulhassanak a
pokolból, amelyben több mint ötven napja harcoltak, egyre kilátástalanabb
helyzetben. Kemény legények voltak ezek – most nem a hatalmukat fitogtató nyilas
söpredékről beszélek, hanem a katonákról.
Az utolsó hetekben
mindannyian eltettek annyi töltényt, gránátot, élelmet, hogy elegendő legyen az
kitöréshez. Naivitás? Életösztön? Ezeknek a katonáknak a sorsa már akkor
megpecsételődött, amikor embertelen és értelmetlen parancsot kaptak. A parancsot
egy Adolf Hitler nevű tizedes és vezér adta ki, akinek egy Szálasi Ferenc nevű
őrnagy és nemzetvezető gazsulált. És a katonák végrehajtották a parancsot.
A második világháborút nem
lehet megérteni e katonák lelkiállapotának vizsgálata nélkül. Paradox módon a
németeknél világosabb a helyzet: ők az 1942/43-as, elképesztő méretű – a katonai
mellett a lelkierőket is összemérő - sztálingrádi csata óta azért harcoltak,
hogy túléljenek. Jobbnak ítélték a harcot, mint a halált. Sőt: jobb volt a harc,
mint a legyőzetés. A fogság, a megaláztatás, az egész német felsőbbrendűségi
téboly porig rombolása. Jobb volt a harc, mert lehetett még hinni a felmentő
seregben, a csodafegyverben, a még időben megkötendő fegyverszünetben, más
csodákban. Akik elindultak február 11-én a Széll Kálmán téren át Hűvösvölgy
irányába, azt hiszem már abban az állapotban voltak, hogy a halál is jobb, mint
a megadás.
A magyar katonák úgy
tudták, a hazájukat védik. És azt is tették. Végső erőfeszítéssel Budát védték,
a végvárat, mint oly sokszor elődeik. Úgy tudták, ez a kötelességük. Erre tettek
esküt. Hogy az utolsó legitim államfő és miniszterelnök is német fogságban van,
és Szálasi nevezi magát nemzetvezetőnek, a haza védelméhez képest másodlagosnak
tűnt. Arról nem tehettek, hogy a parancs már nem szolgált magyar érdeket, csak
rettenetes és értelmetlen pusztításhoz és az ellenség megvadulásához vezetett.
Ki tudja, szemük előtt talán Dobó István és Eger hőseinek, az utolsó napokban
inkább Zrínyi Miklós és Szigetvár védőinek példája lebegett. S persze fogságba
esni ők sem akartak.
Az ostrom 1945 február
13-ig tartott. Igaz, csak a hadijelentésekben. Budapest polgárai számára nem ért
véget ezen a napon, folytatódott a gyilkolás, az erőszak, a rablás, a rabszíjra
vonás még jó néhány héten át. S a győztesek itt is maradtak negyvenhat hosszú
esztendőig. Magyarország megszállt állam maradt, csak a megszálló változott.
Elvesztek az 1938 és 1941 között visszatért területeink, megindult az ország
szisztematikus kirablása, és beillesztése a nagy keleti birodalomba. Az
ellenállásunkat legyűrték, muszkavezetők akadtak szép szám-mal. Nem árt újra
leszögezni: egyénileg bárki érezhette felszabadulásnak, ami történt, de az
ország megszállása és ennek egyenes következményei nem tagadhatóak.
Hogyan jutottunk el idáig?
Hol kell felvenni a fonalat? A mohácsi csatatéren, a végvári frontokon, Buda
korábbi ostromainál? Mi-lyen az elesett magyar vagy más nemzetiségű katonák
megítélése? Az Isonzónál, a Don-kanyarban, az Árpád-vonalon harcolóké? Az egyik
talán hős, a másik gazember? A mai végzetes megosztottságnak, sokak saját
nemzetük ellen fordulásának forrása gyakran található ennél az egyszerű
kérdésnél.
A háborúk fontos részei
voltak annak, hogy Magyarország megszületett és a magyarság fennmaradhatott. A
győztes és vesztes háborúk is, amelyek közül a legtöbb az utóbbi fél évezredben
önvédő háború volt, sőt szabadságharc. Ugyanakkor le kell szögezni, hogy a
háborúért nem a katona a felelős. Igaz, megvan az ő felelőssége is, hogy ember
maradjon az embertelenségben. Felelős viszont a politika, s amely politikai
vezetés szükség nélkül, vagyis értelmetlenül teszi ki veszélynek, pusztulásnak,
halálnak a katona és vele a nemzet életét, nem érdemel megbecsülést.
A történelmi
tapasztalatok bizonyítják, hogy Magyarország számára minden európai háború
ártalmas és veszélyes. Azok is, amelyekben nem veszünk részt. (Gondoljunk csak a
legutóbbi délszláv háború vagy a kelet-ukrajnai konfliktus közvetlen hatására a
Délvidéken vagy Kárpátalján érintett magyarság életére.) Ez azonban nem
jelentheti azt, hogy feltett kézzel, eszközök híján álljunk a nemzetközi
konfliktusok közepette, épp ellenkezőleg.
Eszköz a hadsereg is, és
eszköz a józan ész, a patriotizmus, a nemzettudat is. Senki ellen, de saját
függetlenségünk, egyéniségünk fenntartása érdekében. Eszköz a nemzet határokon
átívelő egysége. Eszköz a jól működő gazdaság, amelynek eredményeit a
népakaraton nyugvó kormánynak kell a magyarság javára érvényesíteni. Akár a
gazdasági liberalizmus – törvényes keretek közti – szabályozása révén is.
Mindennél fontosabbnak
tartom a békét, mert a béke: élet. Most azt látom, hogy az emberek jelentős
része a szabadságra hivatkozva önző, életellenes szenvedélyek rabjává válik.
Láttuk már, hova vezet az, amikor propaganda hatására milliók el akarták
veszteni az eszüket. Hogy világos legyen: aki életellenes az gyermekellenes, az
szerelemellenes, az tagadja a férfi és nő életet teremtő harmóniáját, az
családellenes. Az érdekelt a hisztérikus – már-már háborús -pszichózis
keltésében.
Hogyan kapcsolódik mindez
Budapest 1944/45-ös ostromához? Úgy, hogy Budapest ostroma zajlik. Fél évezrede
zajlik. Minket is gyötörnek a kor kihívásaiból adódó kétségek, de a hazánkat
gyalázni, szégyellni senki kedvéért nem fogjuk. Soha. Nemzetünket is
elbizonytalanítanák a megfizetett propagandisták és az eszüket vesztett
világmegváltók. Hogy szólni, tenni merészelünk, figyelmeztetünk, egyszerűen
létezünk: szemükben már vörös posztó. Lelkük rajta. Kezünkbe Mohács óta soha nem
nagyravágyás, hódítás adta a fegyvert, hanem az önvédelem.
Tudjuk, hogy a múlt század
nagy háborúiból jobb lett volna kimaradni. Tudták akkor is, tudta Tisza István
is, Teleki Pál is. Nem lehetett. Az egyiket agyonlőtték, a másik magával
végzett. De az is gyilkosság volt. Miért nem lehetett? Mert az ország
megőrzését, majd később részbeni visszaszerzését csak mások segítségével látták
megvalósíthatónak. Berlin rossz döntés volt, a baj csak az, hogy valódi
választás nem volt. Ennek estek áldozatául mind a katonák az Isonzónál, Donnál
és Budapest ostrománál is. Moszkva már döntésnek sem tűnt, és ama
NATO-népszavazás is kissé karcsúra sikeredett. De legalább megkérdezték az
embereket.
Az ország szabadságát és
épségét szem előtt tartó magyar politikai vezetés nem viselte volna el Budapest
1944-es erőddé nyilvánítását, épp elég felelőssége van abban, hogy az ország
háborús zónává alakult, s megmaradt intézményei asszisztáltak a német megszállás
borzalmaihoz. Nyakunkba ültettek bábkormányokat, és azóta is mennyi kétes
figurát viseltünk el. És ez mennyi áldozattal járt! Nem szabad meglepődni, ha
idegenkedünk a kívülről vezérelt, pénzelt, feltűnően támogatott „hazafiaktól”.
Érzékenyek vagyunk az ilyesmire.
Budapest magyar katona
védői leginkább áldozatok voltak. Akkor is, ha a harcuk hiábavaló volt. (S ki
tudja eldönteni akár száz év múltával is, hogy az áldozat valóban hiábavaló
volt-e?) Jár a tisztelet nekik, miként minden hazájáért elesett katonának. Jár a
megnyugvás, hogy amit tettek a kötelesség teljesítésének jegyében tették. S jár
nekünk is, az utókornak. De nekünk feladatunk is van.
Tanulni a történelemből, s
még egyszer olyan tragikus helyzetbe nem engedni jutni a nemzetet, mint került
1944/45-ben. Tartozunk azzal, hogy uralkodunk saját szenvedélyeinken, s
megőrizzük azt, amit alkotott sok-sok nemzedék. S alkottunk már mi is. Ehhez az
kell, hogy mások bábjai hatalomhoz ne jussanak. Annyit vesztettünk már, s annyi
időt, erőt, életet elherdáltunk, hogy többet már nem veszíthetünk. Mert akkor
már nemzeti létünket veszélyeztetnénk. S azt semmiért nem szabad kockára tenni.
/Szerencsés
Károly/